Beschadiging pianolak

Started by Soxwox, March 9, 2020, 08:44:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Soxwox

 Hoi
Om het kort te houden, vandaag heeft een neefje een speelgoedauto van de trap laten donderen en via een opening langs de zijkant is het tuig recht op mijn Audio Physic Virgo 25 gevallen 😓. Gevolg: kleine (ca 1 cm2) maar duidelijke beschadiging van de witte pianolaklaag. Een zaak voor de verzekering enerzijds, maar heeft iemand een idee welk bedrijf dergelijke schades kan herstellen, bij voorkeur maar niet noodzakelijk in Vlaanderen? Het spreekt voor zich dat ik een perfecte, volkomen onzichtbare herstelling nastreef.
Bedankt voor jullie reacties.
Mvg
Pieter

KayaRahnee

Kleine krassen kunnen in bepaalde gevallen worden hersteld door te polijsten.

In andere gevallen word het (her)spuiten.
In principe kan elke gerenommeerde carrosserie spuiter dat, maar indien mogelijk kan je beter op zoek naar een interieurbouwer / meubelmaker die een deftige spuitcabine heeft, MDF spuiten kan men beter laten doen door ervaren vakmensen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Soxwox

Fotootje...auto was obviously rood.
Mvg
Pieter

toetertje

Dat is een nare beschadiging, die je zeker niet weg polijst.
Ik denk dat dit een klusje is voor spotrepair. Dat kan eventueel aan huis,
zonder alles te hoeven demonteren.
Misschien een idee om het klusje op werkspot te zetten?

Kingpin

#5
Dat krijg je niet gewoon weg, dat moet geplamuurd en opnieuw gespoten worden wil je er niets meer van zien.
Ik zou het via de verzekering laten lopen, desnoods More Music inschakelen, die zijn volgens mij de importeur van Audio Physic.
Dan weet je zeker dat ze de juiste kleur spuiten zodat links en rechts geen kleurafwijking hebben.
Een autospuiter is leuk maar denk dat je geheid kleurverschil gaat zien.

edit: PAI audio/video blijkbaar nu ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Soxwox

Verzekeraar is wel degelijk ingelicht. In principe hoef ik mij over de kosten voor de herstelling geen zorgen te maken, ik wil gewoon dat het (opnieuw) perfect is. Heb al twee firma's aangeschreven, maar ga ook eens mijn licht opsteken bij more music. Bedankt voor de tip!
Mvg
Pieter

trigger__

Pianohersteller zou dit ook wel moeten kunnen doen

zwabber

#8
Quote from: Kingpin on March  9, 2020, 11:39:31
Dat krijg je niet gewoon weg, dat moet geplamuurd en opnieuw gespoten worden wil je er niets meer van zien.
Ik zou het via de verzekering laten lopen, desnoods More Music inschakelen, die zijn volgens mij de importeur van Audio Physic.
Dan weet je zeker dat ze de juiste kleur spuiten zodat links en rechts geen kleurafwijking hebben.
Een autospuiter is leuk maar denk dat je geheid kleurverschil gaat zien.

edit: PAI audio/video blijkbaar nu ...

Ik ben autospuiter en vraag me nu af waarom je kleurverschil ziet als ik het zou spuiten .  Zover ik weet ben ik niet kleurenblind ofzo !
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

KayaRahnee

Quote from: Kingpin on March  9, 2020, 11:39:31
Een autospuiter is leuk maar denk dat je geheid kleurverschil gaat zien.

Lak spuiten  is een kunst, als de lak goed uit geneveld word mag men geen overgang / kleurverschil zien.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Xander32

Autospuiter is een vak, een ambacht wat mij betreft. Wanneer iemand zichzelf autospuiter noemt wil dat m.i. weinig zeggen over diens skills, over de kwaliteit van het werk.

En ja, ik heb bij auto's heel wat slecht spuitwerk gezien van jouw ambtgenoten. Daarnaast gelukkig ook prachtwerk, echt vakwerk.

Zoals vaak verpesten de slechte het voor de goede 😕

Quote from: zwabber on March  9, 2020, 22:16:10
Ik ben autospuiter en vraag me nu af waarom je kleurverschil ziet als ik het zou spuiten .  Zover ik weet ben ik niet kleurenblind ofzo !
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

#11
Quote from: zwabber on March  9, 2020, 22:16:10
Ik ben autospuiter en vraag me nu af waarom je kleurverschil ziet als ik het zou spuiten .  Zover ik weet ben ik niet kleurenblind ofzo !
Ik ben geen waarzegger, kan niet weten hoe jouw spuitwerk is ;)
Heb genoeg spuitwerk gezien in mn leven, en bijna altijd zie ik er wel wat aan ... misschien ben ik wel te perfectionistisch.

Daarnaast is spuiten op hout wezenlijk anders als op metaal of kunstof. Heb jij ook ervaring met houtspuitwerk ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Soxwox

Hi all
Bedankt voor jullie reacties.
Ten eerste: een pianobedrijf/-hersteller wordt vandaag ook aangesproken, nl. Maene. Die hebben inderdaad enorm veel expertise in lakken.
Ten tweede: wat de juiste kleur betreft: ik heb met Audio Physic contact gehad, en ook zij doen hiervoor een beroep op derde partijen. Er moet daarbij telkens rekening gehouden worden met subtiele kleurwijzigingen onder invloed van UV-licht. Het antwoord zegt letterlijk:

Die Farbe ist RAL9003, allerdings können durch UV-Strahlung mehr oder weniger stark ausgeprägte Farbabweichungen entstehen, die Fachmann aber durch abtönen ausgleicht.

'Abtönen' dus... moeilijk te vertalen, maar ik begrijp eruit dat je niet zomaar een RAL-kleurtje spuit en klaar is kees.

Soit, ik heb ondertussen een eerste offerte binnen (luidspreker moet daar volledig herspoten worden). Wat mij echter heel erg bezighoudt, is hoe het eindresultaat zal zijn. Het zal een kwestie van vertrouwen worden... want inderdaad, ik kan mij voorstellen dat niet elke professionele lakker even goed werk zal afleveren.

To be continued...
Mvg
Pieter

Teleflubbie

Wellicht zou je beide speakers moeten laten spuiten.
De meerprijs t.o.v. één speakers zou nog wel eens mee kunnen vallen.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Kingpin

Quote from: Soxwox on March 10, 2020, 10:04:19
Die Farbe ist RAL9003, allerdings können durch UV-Strahlung mehr oder weniger stark ausgeprägte Farbabweichungen entstehen, die Fachmann aber durch abtönen ausgleicht.

'Abtönen' dus... moeilijk te vertalen, maar ik begrijp eruit dat je niet zomaar een RAL-kleurtje spuit en klaar is kees.

Dat dus. Idd je kan na een aantal jaren niet gewoon dezelfde RAL kleur spuiten, dat bedoelde ik ermee te zeggen.
Een goede spuiter kan daar rekening mee houden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Jumping Jack

Als de kleur wordt gematched met de kleur zoals die nu op de speakers zit, zal het volgens mij wel meevallen als je gewoon de bovenkant laat spuiten. Het is tenslotte een ander vlak, met andere lichtinval.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kerkhoffd

Auw. Dat doet zeer om te zien wat zo'n speelgoedautotje aan schade kan veroorzaken aan de Virgo's. Je kunt wat mij betreft niet secuur genoeg zijn met dit soort reparaties. Neem je genoegen met minder dan de - af AP - perfectie, zou ik me kapot ergeren omdat je het weet, om vervolgens nog een keer de pijn te moeten nemen mocht je ze ooit willen verkopen vanwege niet perfecte afwerking. Er zou voor mij maar één manier zijn, en dat is terugbrengen in fabrieksnieuwe staat.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

zwabber

Het spuiten van hout is weinig anders dan het spuiten van een auto , de handvaardigheid is het zelfde alleen de grond en de aflakken zijn anders .

Tegenwoordig kunnen we de kleur meten en het computerprogamma zoek er 5 recepten bij die het meest de gemeten kleur benaderd , dan kom het op ervaring aan om het beste recept uit tezoeken.

ik heb in 40 jaar tijd heel veel hout gespoten , meubels, keukens, kunstwerken tot Riva speedboten .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Soxwox

Vermoedelijk zal Maene (piano's) de klus doen. Zij zijn importeur van Steinway en hebben tonnen ervaring in het restaureren/herlakken van dure vleugelpiano's. En ik heb er contacten op hoog niveau. Hopelijk dus met een perfect resultaat tot gevolg. Nog even duimen en afwachten dus ;-)
Mvg
Pieter

KayaRahnee

Quote from: Soxwox on March 11, 2020, 22:02:59
Vermoedelijk zal Maene (piano's) de klus doen. Zij zijn importeur van Steinway en hebben tonnen ervaring in het restaureren/herlakken van dure vleugelpiano's. En ik heb er contacten op hoog niveau. Hopelijk dus met een perfect resultaat tot gevolg. Nog even duimen en afwachten dus ;-)
Mvg
Pieter

Interessant, doen zij ook de voorbereiding zoals vlakschuren en het de- en monteren van de units of moet je dat zelf doen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

toetertje

Het zou mij niet verbazen, dat de beschadiging opgeruwd wordt,
en dan opgevuld wordt met lak op polyester basis. En dan goed polijsten.
Er zijn genoeg mensen die dat kunnen. En zeker een pianohersteller.

Ben al eens bij een spotrepair demo geweest, en je verbaast je echt wat
een professional kan op dat gebied. En dan bedoel ik niet, met een lakstift
er een dikke klodder op kliederen.  ;D

Soxwox

Quote from: KayaRahnee on March 12, 2020, 10:13:18
Interessant, doen zij ook de voorbereiding zoals vlakschuren en het de- en monteren van de units of moet je dat zelf doen.

Ik denk niet dat er van enige demontering sprake zal zijn. Het zelf doen is zeker uit den boze, ik ben écht geen handige Harry op dat vlak!!
We zien wel... heb er best wat vertrouwen in. Hopelijk komt de verzekering snel met een groen licht.
Pieter

KayaRahnee

Quote from: Soxwox on March 12, 2020, 11:03:35
Ik denk niet dat er van enige demontering sprake zal zijn.

Zoiets nauwkeurig afplakken ... , demonteren is volgens mij minstens even snel gedaan.
Als je ze dan toch laten spuiten ... mijn bescheiden mening.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.