Hifiman/Drop HE-4xx - HE-400SE - Diva - K712

Started by Fr@nk, March 8, 2020, 14:56:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fr@nk

Quote from: rho on May 14, 2021, 18:33:15
Ik zie dat je ook een D7200 hebt. Hoe klinkt die t.o.v. de HD650? (Die heb ik ook, dus dan krijg ik een idee of die iets is voor mij.)

De D7200 en de HD650 zijn totaal verschillende koptelefoons. De ene is open de andere is er één van het gesloten type. Bij lancering van de D7200 had je voor het zelfde geld twee HD650's . Klankmatig zijn ze totaal verschillend. De D7200 nijgt naar de T1/T5 maar dan zonder die vervelende Beyerdynamic freq. peak's. Bij de Denon ligt alles mooier in balans. De bas is ongekend, kreeg wel vaker een brede grijs op mijn bek bij deze koptelefoon. Moet je beslist eens uitproberen.  ;)





Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

WDitters

Quote from: Fr@nk on May 14, 2021, 19:40:20
De D7200 en de HD650 zijn totaal verschillende koptelefoons. De ene is open de andere is er één van het gesloten type. Bij lancering van de D7200 had je voor het zelfde geld twee HD650's . Klankmatig zijn ze totaal verschillend. De D7200 nijgt naar de T1/T5 maar dan zonder die vervelende Beyerdynamic freq. peak's. Bij de Denon ligt alles mooier in balans. De bas is ongekend, kreeg wel vaker een brede grijs op mijn bek bij deze koptelefoon. Moet je beslist eens uitproberen.  ;)






Kan ik alleen maar roerend mee eens zijn.. Heerlijke koptelefoons maakt Denon!

Sent from my SM-N986B using Tapatalk

Head-Fi: Focal Stellia (closed) / Focal Utopia 2022 (open) / Meze Elite (open) / ZMF Verite (closed) / T+A Solitaire T (wireless)
Head-Source/Amp: Naim Uniti Atom Headphone Edition / Naim Uniti Core / Hiby RS6 & RS8
Head-Cabling: Lavricables Grand 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm & Lemo / Meze PCUHD Copper & Silver Plated 4.4mm to mini-xlr & 3.5mm
Other: Naim Mu-So 2nd gen / Naim Mu-So Qb 2nd gen

rho

Ja, ik weet dat ze totaal anders zijn. Vandaar dat ik het vraag. ;)
Ik heb graag een andere ervaring als ik een andere koptelefoon op zet. Als ze allemaal een beetje gelijk klinken is het niet zo leuk meer.  ;D
En ik zoek nu een gesloten model.

Dus de bassen zijn veel beter dan bij de HD650. Er is gewoon veel meer bas en gaat veel dieper of ook kwalitatief beter?
Hoe zit het met de middentonen? Die zijn bij de HD650 wel erg mooi vind ik. Dus daar wil ik niet teveel op inboeten.
Hoge tonen zijn iets frisser of net niet?

Fr@nk

#28
De bass bij de D7200 gaat viel dieper en is droger dan bij de HD650. Mids moeten zeker niet onderdoen voor de Senn. Vocalen komen zeer goed tot hun recht. Bij de Denon is het hoog sprankelend en zeer detailrijk zonder een aantal freqentie's te boosten. Het gebeurt wel vaker dat merken in het +/- 1k euro segment vanaf 9kHz +/-10db boosten en dit om het sprankelend te laten klinken, krijg je uiteraard snel luistermoeheid.  De Beyerdynamic T1 is daar een typisch voorbeeld van.

Het devies voor jou: ga eens luisteren en neem de HD650 mee.  ;)

Hieronder als voorbeeld de freq. response curve van de Beyerdynamic T1.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Thanks! Nuttige info.
Welke referentie gebruiken ze hier? (Die lijn door 90db)

Fr@nk

Quote from: rho on May 15, 2021, 11:46:08
Thanks! Nuttige info.
Welke referentie gebruiken ze hier? (Die lijn door 90db)

Is inderdaad de (ideale) referentielijn, haalt / heeft geen enkele koptelefoon.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Maar welke referentie is het? Wat wordt hier als ideaal gezien?
Er is geen enkele target voor hoofdtelefoons die een rechte lijn is. Dus dit is een lijn die de afwijkingen toont. De afwijkingen t.o.v. zichzelf zijn uiteraard 0 (hier met een offset van 90dB voor een onduidelijke reden). De meting van de hoofdtelefoon is het verschil t.o.v. de verschilcurve met de target.
Dus je moet de target kennen en de manier van meten of je kan geen oordeel vellen.
Headphones meten nu eenmaal helemaal anders dan luidsprekers. Je kan zulke metingen niet op dezelfde manier lezen.
Dat is niet perfect 0dB error t.o.v. de target geeft interesseert me zeer weinig eigenlijk.

Fr@nk

#32
Heb me eigenlijk fout uitgedrukt, mijn excuses. De 90db target of referentielijn doelt op de meest neutrale weergave zonder "kleuring" van de koptelefoon. Word gemeten tussen het originele signaal en de weergave van de koptelefoon. Dus een A/B vergelijk. Hieronder een filmpje hoeveel verschil er kan zijn tussen het origineel signaal en een aantal modellen. De koptelefoons die het meest afwijken van het origineel signaal wijken dan ook het meest af van de vlakke referentielijn af. Let wel niet iedereen houd van een neutrale vlakke weergave.   


HD58x Jubilee vs DT880 vs K702.
https://www.youtube.com/watch?v=1ro9j7vGBEQ&ab_channel=oluv%27sgadgets

Edit:

Voor wie een echte flat response weergave wil kan ik Sonarworks Reference 4 sterk aanraden.









Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Je weet toch dat die man compenseer naar wat hij in zijn oren meet met een HD650 als weergever als referentie?
Dat is dus wat hij neutraal vindt klinken in zijn oren.
Dat is verre van wat je als een standaard target kan beschouwen.
Het lijkt allemaal wel erg wetenschappelijk wat hij doet. En ik ben er van overtuigd dat hij het met goede bedoelingen doet. Maar zijn methodes zijn toch niet echt representatief te noemen.
Persoonlijk zou ik compensatie naar zijn referentie toch niet als maatstaf aannemen.

Fr@nk

Heb al tig koptelefoons gehad en ik merk toch steeds weer hoe meer deze van de flat response afwijken des te sneller ze er terug uitgaan. Recentste voorbeeld was de DT1990Pro, het (on)ding begon ik na een paar dagen te haten. De +12db boost in het hoog was er te veel aan voor mij. Anderen vinden het een hele fijne hoofdtelefoon. Zo zie je maar...

Hieronder een vergelijk tussen onze HD650 & de DT1990Pro.
blauw: DT1990
grijs: HD650

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Je kan met zijn methode helemaal niet bepalen hoeveel de weergave van het origineel afwijkt. Dat kan je bij hoofdtelefoons namelijk nooit. Er is namelijk geen standaard voor wat "neutraal" is bij hoofdtelefoons. Maar er zijn meer gestandaardiseerde methodes om hoofdtelefoons met elkaar te vergelijken.
Neemt niet weg dat zijn methode een beter beeld geeft dan zomaar wat subjectieve observaties. Dus het kan helpen bij een keuze.
Ik zie liever metingen gedaan met een meer gestandaardiseerde opstelling en ruwe curves vergeleken met een gekende target.
Een voorbeeld: https://crinacle.com/graphs/headphones/graphtool/?share=IEF_Neutral_Target,AH-D7200

Tabcam

Quote from: Fr@nk on May 16, 2021, 15:35:39
Heb al tig koptelefoons gehad en ik merk toch steeds weer hoe meer deze van de flat response afwijken des te sneller ze er terug uitgaan. Recentste voorbeeld was de DT1990Pro, het (on)ding begon ik na een paar dagen te haten. De +12db boost in het hoog was er te veel aan voor mij. Anderen vinden het een hele fijne hoofdtelefoon. Zo zie je maar...

Hieronder een vergelijk tussen onze HD650 & de DT1990Pro.
blauw: DT1990
grijs: HD650


Heb je al geprobeerd om EQ op ze toe te passen? Een antal zullen daar goed op reageren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Fr@nk

Zelfs met Sonarworks Reference 4 klonk de DT1990Pro nog niet naar mijn zin. Ik ben vermoedelijk zeer gevoelig voor overdreven hoog.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Quote from: Fr@nk on May 16, 2021, 21:09:50
Zelfs met Sonarworks Reference 4 klonk de DT1990Pro nog niet naar mijn zin. Ik ben vermoedelijk zeer gevoelig voor overdreven hoog.
Ik denk niet dat je de enige bent die zich ondanks EQ blijft storen aan die enorme piek in het hoog. Lees er vaak dezelfde berichten over.


Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.