Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Mooi verhaal en eindelijk de resultaten waar je al een jaar benieuwd naar bent. Leuk!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on March  4, 2012, 11:05:21
Mooi verhaal en eindelijk de resultaten waar je al een jaar benieuwd naar bent. Leuk!
Ja ze oude amp staat al een maand of 8a9 bij mij,maar al paar jaar daarvoor hebben we gedurig gesprekken gehad over welke nieuwe amp,in ieder geval richting 1000 RMS.
Eigenlijk een gesprek vanaf de bouw vd woofer met de hypex erbij,ik was het nooit zo eens met die 400 wat RMS die hem als voldoende werd aangeraden.

Ik ben heel recht doorzee met bouwen,of 100% goed of niet,het heeft nooit geen discussie,s veroorzaakt,maar ik heb hem nog vaak op het hart gedrukt.
Nee kan me niet schelen wat je waar leest of hoord,ik bouw vaker er moet 1000 wattjes op voor die aansturing die ik voor jouw wil,en jij zelf verwacht.
En het lijkt er nu aardig op ,veel power en contole opeens,
Gelukkig is de Inuke een amp die ook hoorbaar die 880 watt RMS geeft,dus het is een feit eindelijk is de woofer bijna af  :pompom:

Ik ben er zeer content mij al is het mijn woofer niet sta ik nu toch ook met een grijns van oor tot oor,zelf nu de volgende dag nog    ;D

Ejorne

Ik heb nog weer wat verder getest en het resultaat mag er wezen. Helaas hoor ik de fan vooral 's avonds toch wel behoorlijk. Waar ik eerder dacht de de upc box het geluid overstemde is het helaas net andersom. Maar zeker is het met deze fan een stuk minder dan met de originele fan. Ik ga dus nog wel op zoek naar een andere nog stillere fan. Maar dat gaat zeker lukken en zijn de kosten ook niet.

De pEQ mogelijkheden van de iNuke zijn wel wat ondermaats maar ik kan me er denk ik wel mee redden. En anders kan ik er altijd nog een andere pEQ opzetten. Maar dat is voor later.

Ik was er niet helemaal gerust op dat de iNuke helemaal open moest staan om de sdx aardig te laten wapperen. We hadden hem op 1 trapje minder dan maximaal staan. De sub werd daarmee zeker wel goed aangestuurd dus harder hoefde niet. Maar dat de volume helemaal open stond vond ik een minder prettig idee. Vaak hoor je dat versterkers net wat minder mooi klinken wanneer het volume richting max staat. Niet dat ik daar nu het idee van had dat dit hier met de iNuke ook zo was. Maar ik heb inmiddels wel 6dB versterking op het ingaande signaal gezet. Dit is instelbaar bij de crossover settings. Verder heb ik met die crossover setting ook nog wat getest. Het volume heb ik nu op ongeveer driekwart staan.

Toch wel weer raar. Ik heb veel mensen horen zeggen dat het vermogen niet zoveel uitmaakt. Als je voldoende hebt om een bepaalde/beoogde geluidsterkte te halen dan is dat dus voldoende. Meer vermogen levert alleen meer db's op was dan de reactie. Verder zou mogelijk een dempingsfactor bepalend kunnen zijn maar als die boven de heel weinig zou zitten dan is dat meer dan voldoende.

Kennelijk zit de theorie er dus behoorlijk naast. Ik heb nu een versterker met veel lagere dempingsfactor, 140 versus 1000 maar meer vermogen. En de SDX wordt wel degelijk veel strakker aangestuurd. Hij zal ook wel wat harder kunnen dan met mijn hypex maar het ging mij al hard genoeg. Maar ik hoor nu wel degelijk meer detail en verschil in de bastonen.

Waar zal de theorie nog meer naast zitten in audioland? Er zijn natuurlijk diverse discussies tussen de theorie-boys en de 'audiofielen'. Kabeltjes, jitter, cd-spelers, versterkers, miracle wraps, kabel omhoog houd dingentjes... Waar houdt het op, waar heeft de theorie gelijk en waar de praktijk? Ergens houdt het natuurlijk op, voor mij geen miracle wraps als ik mijn nuchtere verstand gebruik. Maar alle versterkers en cd-spelers klinken hetzelfde? Nee dat gaat er bij mij niet in, hoeveel dbt's ook het tegendeel 'bewijzen'. Kabels? Zou daar dan wel verschil hoorbaar zijn? Voer voor mij voor nog meer onderzoek op deze gebieden...

morca

 Edit:toch wel  :-X
Die dempingfactor en de controle wilde ik eigenlijk testen net voor we weggingen,denk eens kijken of hij clipt of het niet trekt.
Maar dat komt nog wel een keertje  :D Als ik nog aan je ab mag komen nu je dat weet  :clapping:
Of die Inuke eens op me JL,s opentrekken  :headbanging:

skyfox

Ejorne, wat mis je zoal met de pEQ van de iNuke?

Wel gaaf dat je toch merkt dat je er nu meer vermogen op hebt staan. Een blijvertje dus?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on March  6, 2012, 10:14:52
Ejorne, wat mis je zoal met de pEQ van de iNuke?

Wel gaaf dat je toch merkt dat je er nu meer vermogen op hebt staan. Een blijvertje dus?
Ik vond hem mooi vlak regelen,maar voor mijn regeling is ie niet toereikend voor als ik het goed heb.
Je kan 10 db dempen,was het toch Ejorne? En je BW vd regeling is niet bijster breed.
Ik zou er thuis niet mee wegkomen denk ik

Ejorne

Ik mis een aantal dingen aan de pEQ van de iNuke.
Natuurlijk is het niet het primaire deel van de iNuke maar ik had eigenlijk gehoopt op een mogelijkheid die overeenkomt met de 1124dsp.

Met de iNuke kun je een filter niet heel smal maken. Een piek van maar een paar Hz kan ik dus niet goed aanpakken omdat ik dan dus ook de gebieden naast die piek naar beneden haal.
De maximale demping is 15dB, dit is ook een stuk minder dan bijvoorbeeld de 1124. Die 1124 gaat tot -48dB.
En het aantal filters is met 8 ook niet heel erg veel.

Al met al een vrij beperkte mogelijkheid in vergelijk met de 1124dsp die ik hiervoor ook in mijn bezit heb gehad.

Ik zal binnenkort wat metingen posten in het topic van morca. Ik zal dan ook een screendump maken van filters waar ik net niet smal genoeg kan komen. Maar het is al met al wel redelijk in te regelen. Echter moet ik wel keuzes maken, dat was met de 1124 veel minder het geval.


morca

Quote from: Ejorne on March  6, 2012, 16:18:33
Ik mis een aantal dingen aan de pEQ van de iNuke.
Natuurlijk is het niet het primaire deel van de iNuke maar ik had eigenlijk gehoopt op een mogelijkheid die overeenkomt met de 1124dsp.

Met de iNuke kun je een filter niet heel smal maken. Een piek van maar een paar Hz kan ik dus niet goed aanpakken omdat ik dan dus ook de gebieden naast die piek naar beneden haal.
De maximale demping is 15dB, dit is ook een stuk minder dan bijvoorbeeld de 1124. Die 1124 gaat tot -48dB.
En het aantal filters is met 8 ook niet heel erg veel.

Al met al een vrij beperkte mogelijkheid in vergelijk met de 1124dsp die ik hiervoor ook in mijn bezit heb gehad.

Ik zal binnenkort wat metingen posten in het topic van morca. Ik zal dan ook een screendump maken van filters waar ik net niet smal genoeg kan komen. Maar het is al met al wel redelijk in te regelen. Echter moet ik wel keuzes maken, dat was met de 1124 veel minder het geval.


Ons Topic  ;)    :D het plaatsen vd eerste meting was niet mijn idee,de rest daarna idd wel.

Ejorne

Ik heb inmiddels de inuke wat meer leren kennen.

Ik heb het signaal vanaf mijn receiver nu gesplitst zodat ik beide ingangen op de inuke heb voorzien van signaal. Ik dacht hier misschien wat winst bij te behalen. Dat heb je bijvoorbeel oook op de Hypex DS8. Wanneer je alleen links of rechts aansluit dan komt het signaal minder hard binnen dan wanneer er een splitter tussen gezet wordt en links + rechts aangesloten wordt.

Goed, ik heb de inuke in Bridge staan en sloot dus de splitter aan. Maar hoorde niet veel verschil. Helemaal niet volgens mij. Ik was ook nog niet direct op het idee gekomen om ook de volume van kanaal B open te draaien. Ik dacht dat door de bridge alleen het linkerkanaal actief was. Dit had ik dus FOUT. Toen ik het volume van de rechter kanaal erbij opendraaide kwam er aardig wat meer geluid uit de woofer. Op de een of andere manier heb ik het idee dat het vooral in de hele lage regionen is dat daar echt meer voelbaar druk vanaf komt. Maar ook de hogere tonen worden harder weergegeven bij het opendraaien van het volume.

Ik had alleen het linker kanaal vrijwel open staan. Twee of drie stapjes van maximaal af. Nu met de splitter en beide volume knoppen open heb ik de stand op 6 stapjes vanaf maximaal staan. Ergens tussen half en driekwart open in plaats van tussen 3 kwart en max. Ik weet niet of dit veel verschil maakt voor de wekring van de versteker. Maar ik kan me voorstellen dat de versterker zo wat meer adem over houdt om ook dynamische knallen wat directer te kunnen aansturen... Maar dat kan allemaal verbeelding zijn. Het klinkt in ieder geval erg goed zo. Het vermoeden heb ik dat het zelfs een stuk beter klinkt dan met alleen kanaal A open/aangesloten...  8)

Het was ook even wennen aan de bediening van de inuke. Wanneer aan de instelknop te draaien en wanneer te drukken. Zo heb ik een instelling die ik wel erg prettig vond klinken, welke ik op het gehoor telkens wat had bijgesteld, overschreven met een andere instelling.  >:(

Maar goed, inmiddels heb ik weer een heel goed klinkende set terug. Ik ga snel weer eens aan het meten, ik ben benieuwd hoe de meting er met deze instelling uitziet. Maar even wachten totdat ik mijn kabeltje weer terug heb. Geen haast..  ;D


morca

Duidelijk,stond er vorige week idd ong 1000 watt op waarschijnlijk top dat het bevalt,kom gauw weer luisteren..

Pc doet het ,maar dat hij vast loopt op een usb error met net die 2e usb3 erbij geeft wel aan dat die driver elkaar in de weg zitten zeer vreemd weer.
Van die oude schijven hangen er 4 aan en no problem ?......

Geeft me weer geen vertrouwen,er draaid nog niks maar me window,s zat wel bijna in de soep,echt eens kijken hoe we een backup gaan maken makker.
ALs het fout gaat kost dat weer geld wat ik nu niet heb.....


edit ,je kabeltje ja........................erg je kan niet eens meten met inregelen.
Leer je wel weer op het oor te spelen,ben benieuwd wat je meet zometeen,denk best goed.


Ejorne

Er heeft weer een kleine verandering plaatsgevonden. Geen nieuwe apparatuur of zo maar de plaatsing is iets veranderd. De sub is alleen een kwart salg gedraaid. Niet verwacht dat dit zo n verandering zou geven. Maar op het idee gekomen door morca zijn idee.

Het positieve effect dat de bank als een soort basstrap op de sub lijkt te hebben is nog steeds aanwezig. De energie van de sub straalt natuurlijk in alle richtingen uit en daardoor lijkt de bank nog steeds te doen wat die al deed. Maar het detail in de laagweergave is sterk verbeterd door deze draaing.

We zijn door de tijd heen al steeds vaker gestuit op de grote invloeden die de plaatsing van de sub heeft. Maar het draaien om de as ook nog zoveel invloed heeft was mij nog niet bekend.

Ik heb hier en daar door de kamer heen ook 4 djembees staan.  2 daarvan had ik tussen de sub en de tv kast staan. Maar tijdens het verdraaien van de sub had ik deze even weggehaald. Toen ik ze later weer terug gezet had bleek al snel dat dit niet goed is voor het geluid. Een groot verschil is hoorbaar tussen wel op geen djembe daar op die plek.

Ik moet nog een lange mic kabel kopen om metingen te kunnen maken. Maar ik ben wel erg benieud naar het resultaat daarvan, ook tussen het verschil met en zonder djembe ernaast. Die lange kabel toch maar eens snel aanschaffen. Meting zal ik dan wel weer in het daarvoor bestemde topic plaatsen...  8)

morca

Ja het word steeds beter zo  ;)
Ben ook wel beniewd,naar beide metingen  :D

Je stuurt de bass de corner in ,ander de helemaal overliggende hoek.

Maar bij mij thuis is dat makkelijk natuurlijk,ik zet de set neer en dan het meubilair eromheen hihihihi

Ejorne

We kunnen eventueel vanavond even bij jou weer een meting doen?