HD vs UHD HDR (donker beeld)

Started by RandyAdam, March 6, 2020, 11:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RandyAdam

Beste allen,

Ik ben nu een tijdje aan het testen met HD vs UHD. Wat me vaak opvalt is dat 2160 HDR een ontzettend donker beeld op mijn Sony KD 75 XG9505 geeft. Ik ben nu weer aan het testen met de film Alita. Als ik de 2160, 10 bit 4:4:4 BT.2020 HDR versie kijk dan is het beeld zoveel donkerder dat kleur veel minder aanwezig is en zelfs details die ik bij 1080, 8 bit 4:4:4 BT.709, zie wegvallen. Het is toch juist de bedoeling dat dit andersom moet zijn.

reza

Hoeveel nits kan jou tv weergeven?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

TV ook juist gecalibreerd voor HDR?
Weet dat mijn Samsung de brightness zowat helemaal omhoog gooit als er een HDR signaal binnen komt
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RandyAdam

Quote from: reza on March  6, 2020, 11:43:11
Hoeveel nits kan jou tv weergeven?

Deze Sony ondersteunt HDR10, Dolby Vision en HLG. De maximale luminantie is stabiel op ongeveer 1.020 nits en kan kort pieken naar 1180. Op een volledig wit scherm ligt het maximum op ongeveer 640 nits.

RandyAdam

Quote from: PascalP on March  6, 2020, 12:19:30
TV ook juist gecalibreerd voor HDR?
Weet dat mijn Samsung de brightness zowat helemaal omhoog gooit als er een HDR signaal binnen komt

Ik weet wel dat het contrast helemaal omhoog gaat bij HDR, op max en kan je niet wijzigen. Ook de lichtsensor wordt uitgeschakeld.

reza

Quote from: RandyAdam on March  6, 2020, 12:33:55
Deze Sony ondersteunt HDR10, Dolby Vision en HLG. De maximale luminantie is stabiel op ongeveer 1.020 nits en kan kort pieken naar 1180. Op een volledig wit scherm ligt het maximum op ongeveer 640 nits.

Dan is het toch logisch dat je beeld donkerder wordt als je tv " maar zo weinig" nits haalt..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RandyAdam

Quote from: reza on March  6, 2020, 13:50:45
Dan is het toch logisch dat je beeld donkerder wordt als je tv " maar zo weinig" nits haalt..

Leg dat eens uit... zo weinig is dat toch niet.

reza

Je hebt films die zijn 3/4/5 duizend nits gemasterd, zelf nog hoger. Dan is een weergever die max 640/1180 kan weergeven toch niet veel..
Hoe meer nits je kwijt bent hoe donkerder het beeld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RandyAdam

Dan zou iedereen super donker beeld moeten hebben want het overgrote deel van de huidige tv's zit rond de 1.000. Denk dat je bewering niet klopt.

reza

Ik denk dat het merendeel ook donker beeld heeft :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: RandyAdam on March  6, 2020, 14:36:09
Dan zou iedereen super donker beeld moeten hebben want het overgrote deel van de huidige tv's zit rond de 1.000. Denk dat je bewering niet klopt.

Heb je geen tonemapping in je tv?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: RandyAdam on March  6, 2020, 14:36:09
Dan zou iedereen super donker beeld moeten hebben want het overgrote deel van de huidige tv's zit rond de 1.000. Denk dat je bewering niet klopt.

Zonder goede tonemapping zeker ja...
Panasonic UHD speler doet het best goed en betaalbaar als je voor de 424 gaat :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RandyAdam

Quote from: PascalP on March  6, 2020, 14:39:08
Zonder goede tonemapping zeker ja...
Panasonic UHD speler doet het best goed en betaalbaar als je voor de 424 gaat :)

Kijk even naar de Sony XG9505 serie....

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RandyAdam

Quote from: PascalP on March  6, 2020, 14:39:08
Zonder goede tonemapping zeker ja...
Panasonic UHD speler doet het best goed en betaalbaar als je voor de 424 gaat :)

Dus dan gaat het om de bron? Sony XG9505 wordt juist lovend over gepraat qua 4 K HDR.

Jack_D

Hier totaal geen last van, als de source UHD een beetje oke is meestal beter beeld tov HD(hoe relatief het begrip beter beeld ook is :D )
Donkerder is het bij mij in 9 van de 10 gevallen in ieder geval niet.
Oppo 203 aan een Panasonic tv, meestal prima beeld in UHD.
Beeld afgesteld middels Spears & Munsil UHD bluray test disk, niet de meest superieure afstelling maar gewoon best wel oke

Alles zo uit de doos zonder afstelling sucks qua beeld, bij mij juist veels te licht.....

Dus misschien bij jouw een afstel probleempje.......... :blush:


Quote from: RandyAdam on March  6, 2020, 11:25:34
Beste allen,

Ik ben nu een tijdje aan het testen met HD vs UHD. Wat me vaak opvalt is dat 2160 HDR een ontzettend donker beeld op mijn Sony KD 75 XG9505 geeft. Ik ben nu weer aan het testen met de film Alita. Als ik de 2160, 10 bit 4:4:4 BT.2020 HDR versie kijk dan is het beeld zoveel donkerder dat kleur veel minder aanwezig is en zelfs details die ik bij 1080, 8 bit 4:4:4 BT.709, zie wegvallen. Het is toch juist de bedoeling dat dit andersom moet zijn.

RandyAdam

Als bron gebruik ik een Dune HD 4K Pro.

RalphH

Had dit ook ooit, geen idee of t hd of uhd was, maar lag aan full/limited rgb setting van de player. Limited rgb was de juiste.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PascalP

Wat ik me ook nog bedenk wat misschien zou kunnen, is dat de Dune niet de juiste hoeveelheid nits van je bron doorgeeft.
Als deze bijvoorbeeld 'fixed' 1000 nits meld aan de TV terwijl de film 4000 nits is?
Kun je de metadata zien tijdens het afspelen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RandyAdam

Ik denk dat het aan de Dune ligt, ik ben totaal niet tevreden over deze mediaspeler. Als ik 8 bit instel op 4:2:0 dan blijft hij 8 bit als 4:4:4 uitsturen. Ook vaag is dat de Dune bij chroma subsampling instellingen alleen 8 en 12 bit weergeeft. De Dune kan volgens mij helemaal geen 12 bit weergeven, het is een 4K speler.

De rgb instellingen kan ik helaas niet vinden. Ik heb het hele menu doorgezocht, zowel Dune als Android gedeelte. Wel zie ik de instelling kleurenmodus voor afbeeldingen RGB of sRGB in het Android menu staan maar denk niet dat je deze bedoeld. Ook zie ik de HDMI range mode instelling staan in het Android gedeelte, deze staat op limited range.

Jack_D

Dat bedoelde ik niet helemaal met bron :D , ik bedoel dat sommige video bestanden of UHD blue-ray's niet altijd even goed zijn. Ik bedoelde niet het afspeel apparaat.

Dus pak een film die bij een kennis wel goed beeld geeft, dan weet je dat het niet aan de video file of bluray schijfje zelf ligt.

Met de juiste/foute instellingen kun je veel goed en kwaad doen, misschien zo'n test disk gebruiken om het een en ander af te stellen. Zomaar aan alle knoppen draaien is niet de beste methode..... of gewoon een "professioneel instel man" inhuren.

Quote from: RandyAdam on March  7, 2020, 00:23:34
Als bron gebruik ik een Dune HD 4K Pro.

RalphH

Quote from: RandyAdam on March  7, 2020, 12:14:42


De rgb instellingen kan ik helaas niet vinden. Ik heb het hele menu doorgezocht, zowel Dune als Android gedeelte. Wel zie ik de instelling kleurenmodus voor afbeeldingen RGB of sRGB in het Android menu staan maar denk niet dat je deze bedoeld. Ook zie ik de HDMI range mode instelling staan in het Android gedeelte, deze staat op limited range.

Die limited range is wel wat ik bedoelde en zou juist moeten zijn. Evt ook je tv nog checken of die ook limited staat (als dat ueberhaupt aan te geven is). Voor de test evt de dune een keer op full zetten, kijken wat het doet.
't Is verder geen firmware bug toevallig?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

J.A.F._Doorhof

Qua instellingen
4:2:0 10 bits
Is de beste instelling
Alles daarboven word er spul bijverzonnen en dat kost rekenkracht. Begin dus daar.

Pak dan een grayramp en kijk of je alle informatie ziet.
Zo niet verander dan op de display RGB naar full range ipv limited. Je zal dan wel brightness en contrast opnieuw moeten doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"