Dolby Vision Dynamische Tonemapping afspelen op HDR beamer

Started by williams, March 5, 2020, 21:08:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angelo41

#625
Quote from: Stef on September 14, 2020, 19:58:16
Interessant om weten want een isf hercalibratie in de komende dagen/weken wordt gepland met Werner.
Heb wel bijna 1000 uren op de lamp en een 0.9 gain scherm.
ja die heeft hier 1 sdr profiel in natural aangemaakt. en 3 hdr profielen.

en niels tijdje terug een dci-p3 aangemaakt ook op sdr.

hier nu 40 uur en een 1.0 gain. [emoji106] [emoji106] [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk

pameijer

Hier ook nog een vraagje: als ik gebruik wil gaan maken van de macro's in de Fury moet ik dan de Integral dichtbij de beamer hebben om hem met een speciaal kabeltje te verbinden? Of gaan die macro's als metadata mee in de HDMI-stream.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

angelo41

Quote from: pameijer on September 14, 2020, 20:58:34
Hier ook nog een vraagje: als ik gebruik wil gaan maken van de macro's in de Fury moet ik dan de Integral dichtbij de beamer hebben om hem met een speciaal kabeltje te verbinden? Of gaan die macro's als metadata mee in de HDMI-stream.
hang je de fury niet aan jou laptop. ikzelf soms op de laptop alsook via de app en de dongle. super makkelijk via de tablet of telefoon.

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk


pameijer

Quote from: angelo41 on September 14, 2020, 21:04:46
hang je de fury niet aan jou laptop. ikzelf soms op de laptop alsook via de app en de dongle. super makkelijk via de tablet of telefoon.

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
Alleen voor het instellen toch? Dat zou set & forget moeten zijn. Ik snap eigenlijk je antwoord niet gezien mijn vraag  :sarcasm:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

angelo41

Quote from: pameijer on September 14, 2020, 22:48:36
Alleen voor het instellen toch? Dat zou set & forget moeten zijn. Ik snap eigenlijk je antwoord niet gezien mijn vraag  :sarcasm:
die macros moet je dat niet inladen via de software op u laptop? zal het zo stellen. lol

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk


angelo41

#630
zo dus


zelf gebruik ik dat niet. enkel voor jvcs denk ik.
daarom dak het nie snap zeker. lol
Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk

Stef

Sinds de voorbije dagen een Vertex 2 in de set. 

DV werkt super met ATV4K en met Oppo 203 BD4K iso (custom firmware).

Helaas problemen met MKV op de Oppo. Ik moet de Vertex 2 op Auto Scaling zetten anders helemaal geen beeld met mkv, geen DV conversie dus.

Op de ATV4K geen enkel probleem met mkv (infuse pro).

- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

riwi

OK bedankt Stef. Ik was gisteren ook aan het proberen om de DV hack werkend te krijgen voor de Oppo. Mijn Oppo heeft gewoon standaard FW.
Maar al mijn UHD files zijn mkv (omdat ik ze omzet met makemkv). Dus daar kan dan geen DV meer uitkomen? Misschien heb ik de DV eruit geremuxed. Ik las ook al zoiets op AVS.

Waar halen jullie eigenlijk de EDID file van de Sony A1 TV vandaan?

reza

Die kan je van de site van HD Fury halen.
Als je op producten zoekt zie je bv de diva en de vertex, als je op 1 van die klikt krijg je een tabje met downloads, daar moet je even kijken daar staat die ergens tussen
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Stef

Quote from: riwi on September 20, 2020, 23:45:25
OK bedankt Stef. Ik was gisteren ook aan het proberen om de DV hack werkend te krijgen voor de Oppo. Mijn Oppo heeft gewoon standaard FW.
Maar al mijn UHD files zijn mkv (omdat ik ze omzet met makemkv). Dus daar kan dan geen DV meer uitkomen? Misschien heb ik de DV eruit geremuxed. Ik las ook al zoiets op AVS.

Waar halen jullie eigenlijk de EDID file van de Sony A1 TV vandaan?

Graag gedaan.
De vraag staat open of avforums. 
Ik dacht dat de DV conversie met deze hack altijd mogelijk is zolang de source file maar HDR is.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

pameijer

Quote from: reza on September 21, 2020, 06:52:36
Die kan je van de site van HD Fury halen.
Als je op producten zoekt zie je bv de diva en de vertex, als je op 1 van die klikt krijg je een tabje met downloads, daar niet je even kijken dat staat die ergens tussen
Met de nieuwste firmwares staan die toch gewoon al er in? Ik heb een tijd geleden geen EDID voor de Sony hoeven te downloaden, gewoon de Sony A1 kiezen in het EDID menu.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: Stef on September 21, 2020, 07:48:56
Ik dacht dat de DV conversie met deze hack altijd mogelijk is zolang de source file maar HDR is.

OK. Maar ik wil geen HDR10 naar DV conversie. Daar geloof ik niet zo in. Ik was meer benieuwd hoe de Oppo met DV een echte DV titel zou spelen op de projector, die dan ook nog per frame HDR naar SDR mapt. Dwz dynamisch mappen door speler en weergever :)

Ik heb de laatste firmware 1.38.1.45 met Gui 1.34. Geen Edid van een A1.
Heel gek is ook dat al die Edid dingen grijs zijn. Ik kan alleen Automix kiezen. Als ik die DV force aan zet dan ziet de TV wel wat gebeuren.

Stef

Quote from: riwi on September 21, 2020, 20:32:03
OK. Maar ik wil geen HDR10 naar DV conversie. Daar geloof ik niet zo in. Ik was meer benieuwd hoe de Oppo met DV een echte DV titel zou spelen op de projector, die dan ook nog per frame HDR naar SDR mapt. Dwz dynamisch mappen door speler en weergever :)

Ik heb de laatste firmware 1.38.1.45 met Gui 1.34. Geen Edid van een A1.
Heel gek is ook dat al die Edid dingen grijs zijn. Ik kan alleen Automix kiezen. Als ik die DV force aan zet dan ziet de TV wel wat gebeuren.

Dat eerste begrijp ik heelgoed.  Ik dacht dat je met de Vertex 1 in het custom menu EDID 5 moet kiezen.  Het menu van de Vertex 2 is iets anders.  Ik zie wel dat met een native 4k DV iso de oppo een DV 12bit signaal uit geeft naar de Fury/Epson.  Wat vooral opvalt is dat ik niet die 'faded' ondertitels heb zoals wel het geval is met gewoon HDR uit te sturen.  Of dit nu is zoals het zou moeten....ken er te weinig van, lol maar vind de hack wel een meerwaarde hebben met mijn setup.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Stef

Quote from: riwi on September 20, 2020, 23:45:25
OK bedankt Stef. Ik was gisteren ook aan het proberen om de DV hack werkend te krijgen voor de Oppo. Mijn Oppo heeft gewoon standaard FW.
Maar al mijn UHD files zijn mkv (omdat ik ze omzet met makemkv). Dus daar kan dan geen DV meer uitkomen? Misschien heb ik de DV eruit geremuxed. Ik las ook al zoiets op AVS.

Waar halen jullie eigenlijk de EDID file van de Sony A1 TV vandaan?

De Oppo heeft geen DV ondersteuning voor mkv files heb ik ondertussen vernomen.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

clicquot

Hey guys,

ben door deze thread gelopen en wat andere topics hier over dit DTM ... excuses als ik iets vraag wat al duidelijk zou moeten zijn, maar heb toch nog wat twijfels door de vloed aan info hier :-s

Kortom, is het nu de moeite om zo'n vertex2 ding aan te schaffen? Ik bedoel, je ziet het verschil direct of moet je echt dubbel gaan kijken (eerder nuance) - 'k heb een pana 820 en shield pro -> AV -> X7900, op die PJ staan dan 3 HDR profiles ingesteld (nits 500/1000/2000)...
als ik zo'n ding koop, gebruik ik dan die calibratie settings of moet ik nog aan de slag met andere curves/profielen in te laden? en moet je dan gaan hercalibreren ook uiteindelijk??

En wat met SD, is er sowieso een meerwaarde om er toch nog een fury tussen te zetten?
Ik doe eigenlijk nooit upscaling - 1080p wordt 1080p afgespeeld, en 4K dan als 4K.

Bijkomede vraag - where the hell kan ik nog een Spyder5 ELITE/PRO, of X-rite i1 Pro2 aanschaffen? Die eerste is nergens te vinden, die Xrite is nu de pro plus en daarvoor moet je al bepaalde gehackte dll gaan gebruiken, geen idee of het eigenlijk echt goed werkt? Al met JVC contact gehad en die zeggen "er is nog geen soft beschikbaar voor ondersteuning van de nieuwe sensors" - naar wat ik er van begrijp is die er al een hele tijd niet dus veronderstel dat die ook nooit zal komen... ondanks dat ze de X7900 nog verkopen.

Dank voor de feedback jongens!
cheers

Traxmore

Dit gaat niet werken, dwz niet met elke Dolby Vision versie.
Er zijn maar enkele spelers met een volledige DV licentie oa Oppo
Een Shield kan niets met het FEL Dolby Vision signaal omdat de chipset dit nooit zal ondersteunen zal hij ook geen FEL Dolby Vision
signaal uitsturen naar welke weergever dan ook.
NetFlix heeft geen Dolby Vision FEL en is enkel marketing en gewoon niet dynamische HDR

clicquot

Quote from: Traxmore on December 13, 2020, 21:50:29
Dit gaat niet werken, dwz niet met elke Dolby Vision versie.
Er zijn maar enkele spelers met een volledige DV licentie oa Oppo
Een Shield kan niets met het FEL Dolby Vision signaal omdat de chipset dit nooit zal ondersteunen zal hij ook geen FEL Dolby Vision
signaal uitsturen naar welke weergever dan ook.
NetFlix heeft geen Dolby Vision FEL en is enkel marketing en gewoon niet dynamische HDR

Ja even nadenken waar je nu zegt "dit gaat niet werken" want ik had wel meerdere vraagjes hierboven - ok dus al wat anderen hier zeggen over DV en hun Netflix (los van de streamer), is bullshit dan?
DV en Netflix is een ding, maar dus HDR10 en gewone blu ray ook geen bump impact via een vertex2, geen DTM of wat ik er nu uit begrijpen?  :'(


For Projector users, it is a Hobson's choice. LLDV is the way to go if we wanted to get "dynamic" metadata working on our display. We need an EDID manager like the Lumagen VP which is uber-expensive or the more affordable HD Fury Vertex 2 or Diva to "spoof" the display EDID to sources like the Apple TV 4K or even Zidoo Z9X that a DV-capable display has been detected, please process the EL of the media file within the source and send the processed signal to the display, which in this case, the Projector.
Uit hier - het doet dan toch "iets" die "dynamic" metadata? :wacko:

Traxmore

Ja even nadenken waar je nu zegt "dit gaat niet werken" want ik had wel meerdere vraagjes hierboven - ok dus al wat anderen hier zeggen over DV en hun Netflix (los van de streamer), is bullshit dan?
DV en Netflix is een ding, maar dus HDR10 en gewone blu ray ook geen bump impact via een vertex2, geen DTM of wat ik er nu uit begrijpen?

Bullshit is een hard woord, maar ja gedeeltelijk wel.
Dolby Vision bestaat uit meerder formaten onder de naam Dolby Vision
FEL of Dolby Vision heeft 2 sporen, HDR en Dolby Vision , deze twee worden door de processor gecombineerd naar een uitgaand signaal , profiel 7
Dit kan alleen door Dolby gecertificeerde spelers worden gedaan en Oppo was een van de weinige (met netwerk mogelijkheid) met deze volledige licentie.
De overige kunnen beide signalen niet combineren en vallen terug op HDR wat dus eigenlijk de eerste laag is.
Netflix heeft een ander profiel (5) dan deze 2 lagen, maar is toch Dolby Vision. Omdat dit geen combinatie van 2 signalen is kunnen andere spelers dit gewoon afspelen
als een HDR vorm met de naam Dolby Vision.
Naast FEL is ook nog MEL op UHD vooral Warner gebruikt deze techniek of tactiek. Er is dan een tweede laag aanwezig, maar deze is geen volledig 12 bits Dolby Vision spoor, hiermee kun je makkelijker een container maken en corrigeren met HD Fury Vertex 2, maar je krijgt geen Dolby Vision over de uitgang, wel HDR wat verbeterd is.
Dolby Vision is een complex verhaal met alle profielen die ze hebben. Maar FEL Dolby Vision krijg je niet uit een niet uit een speler zonder licentie en dat heeft de Shield
niet, andere profielen van Dolby Vision kan de Shield en andere spelers wel ondersteunen.
Er zijn talloze artikelen te vinden over Dolby Vision en de profielen, wellicht brengen die meer duidelijkheid, maar profiel 7 kan niet met een Shield

clicquot

Quote from: Traxmore on December 14, 2020, 13:17:47
Ja even nadenken waar je nu zegt "dit gaat niet werken" want ik had wel meerdere vraagjes hierboven - ok dus al wat anderen hier zeggen over DV en hun Netflix (los van de streamer), is bullshit dan?
DV en Netflix is een ding, maar dus HDR10 en gewone blu ray ook geen bump impact via een vertex2, geen DTM of wat ik er nu uit begrijpen?

Bullshit is een hard woord, maar ja gedeeltelijk wel.
Dolby Vision bestaat uit meerder formaten onder de naam Dolby Vision
FEL of Dolby Vision heeft 2 sporen, HDR en Dolby Vision , deze twee worden door de processor gecombineerd naar een uitgaand signaal , profiel 7
Dit kan alleen door Dolby gecertificeerde spelers worden gedaan en Oppo was een van de weinige (met netwerk mogelijkheid) met deze volledige licentie.
De overige kunnen beide signalen niet combineren en vallen terug op HDR wat dus eigenlijk de eerste laag is.
Netflix heeft een ander profiel (5) dan deze 2 lagen, maar is toch Dolby Vision. Omdat dit geen combinatie van 2 signalen is kunnen andere spelers dit gewoon afspelen
als een HDR vorm met de naam Dolby Vision.
Naast FEL is ook nog MEL op UHD vooral Warner gebruikt deze techniek of tactiek. Er is dan een tweede laag aanwezig, maar deze is geen volledig 12 bits Dolby Vision spoor, hiermee kun je makkelijker een container maken en corrigeren met HD Fury Vertex 2, maar je krijgt geen Dolby Vision over de uitgang, wel HDR wat verbeterd is.
Dolby Vision is een complex verhaal met alle profielen die ze hebben. Maar FEL Dolby Vision krijg je niet uit een niet uit een speler zonder licentie en dat heeft de Shield
niet, andere profielen van Dolby Vision kan de Shield en andere spelers wel ondersteunen.
Er zijn talloze artikelen te vinden over Dolby Vision en de profielen, wellicht brengen die meer duidelijkheid, maar profiel 7 kan niet met een Shield

Cool, dank voor de uitleg Traxmore, ik ben mee nu met je uitleg.

Maar de vragen blijven wel open natuurlijk:

1) lost van het labeltje "DV", laten we dat nu eens in het midden laten -  zeg je zelf dat HDR "wat verbeterd" is. Is dit "wat" verbetering iets dat je direct opvalt of moet je echt met een loupe gaan kijken?
2) wat met niet DV signalen, ik zeg maar, gewone blu ray of 4K disk afspelen. Is er "verbetering" te halen met zo'n vertex, of is het prullen en testen per film om het er nog uit te knijpen wat er nog inzit?

Maw, kan ik dmv vertex nu het beeld nog wat positief opkrikken of had ik misschien toch beter zo'n N serie gekocht  :dry: Niet dat ik ontevreden ben hoor, maar waarom zou ik het onderste er niet uithalen als het de moeite loont - da's al  ;) thx!!


reza

Je moet gewoon een DV spelert kopen dan is je "probleem" ook opgelost.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot

Quote from: reza on December 14, 2020, 16:47:17
Je moet gewoon een DV spelert kopen dan is je "probleem" ook opgelost.

ik dacht die hier al staan te hebben...

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot


williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.