Author Topic: Ervaring gezocht met DACís van het merk Topping.  (Read 8872 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Toni71

• senior member
  • Trade Count: (+15)
  • Total likes: 28
  • Patience, you must have my young padawan.
Re: Ervaring gezocht met DACís van het merk Topping.
« Reply #150 on: May 6, 2020, 11:56:06 »
De SMSL M200. nog niet gemeten door ASR. Maar ik werk af en toe thuis, en heb een dac nodig voor aan mijn pc (hoofdtelefoon).

Ik pm wel waar ik hem besteld heb. Ik weet niet of dat geoorloofd is, ook al is het een dac uit China.

« Last Edit: May 6, 2020, 12:52:22 by Toni71 »

Offline Vhond

« Reply #151 on: May 6, 2020, 11:59:42 »
OK, ik dacht dat het over een uit China bestelde Topping ging  ;)
« Last Edit: May 6, 2020, 12:03:32 by Vhond »

Offline Sirius666

« Reply #152 on: May 6, 2020, 12:09:13 »
Ik hoor ook weinig verschil tussen de dacs eerlijk gezegd. De D90 doet niet onder voor de Adi-2 dac of andersom.
Ik las op een ander forum dat iemand de RME iets prefereert vanwege een Ūets natuurlijker geluid. Dat herken ik wel, maar het verschil is marginaal. Beide zijn erg goed.

Heb je de geupdate versie van de RME of die met de 4490 aan boord?

Offline jellejanssen

« Reply #153 on: May 6, 2020, 12:17:20 »
Fingers crossed (dat de douane niet meekijkt in t doosje)

Offline Toni71

• senior member
  • Trade Count: (+15)
  • Total likes: 28
  • Patience, you must have my young padawan.
« Reply #154 on: May 6, 2020, 12:54:40 »
Netjes gedeclareerd, en onderweg naar mijn huis nu. :)

Ik zag al eerder in dit topic een vermelding van een SMSL. En daarbij komt het uit een bekende Chinese winkel die o.a. ook Topping verkoopt.

Snelle levering als het gaat om de verbinding China-Nederland is dus wel mogelijk.

(Edit: dit zal nu weer sneller mogelijk zijn dan eerder in de Corona crisis, bedoel ik)
« Last Edit: May 6, 2020, 14:00:24 by Toni71 »

Offline brt

« Reply #155 on: May 6, 2020, 21:10:10 »
Heb je de geupdate versie van de RME of die met de 4490 aan boord?

Die met de 4490. RME gaf zelf trouwens geen reuring aan de nieuwe chip omdat het nauwelijks hoorbaar was tov de 4490.
Wellicht dat ie Ūetsje beter meet, maar op een gegeven moment ga je die verschillen niet meer horen.

Dat blijkt dus ook wel uit de vergelijking met de RME vs. de D90, die de allernieuwste AKM chip heeft, maar die zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden.
Ik heb gisteravond wederom kritisch vergeleken maar vandaag de D90 teruggestuurd. De D90 is een uitstekende dac voor slechts 700,- en als ik de RME nog niet had was ik daar ook zeker voor gegaan (scheelt bijna 300,- namelijk, en de features van de RME gebruik ik niet), maar de D90 klinkt (helaas) niet beter dan de RME, ondanks dus de nieuwste chip. Overigens heb ik vergelijkbare reacties op forums gelezen toen ik dit ging opzoeken.

Je kunt het ook zien als compliment voor Topping: voor deze prijs zo bizar veel kwaliteit leveren.
Unison Research S9 | Innuos ZENith MK2 | RME ADI-2 | Focal Sopra 1 | Isotek Aquarius Evo 3 | Isotek en Chord Company stroomkabels | Chord Company interlinks en LS kabels | Tidal Hifi | Roon lifetime

Offline TabCam

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+1)
  • Total likes: 753
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #156 on: May 6, 2020, 21:46:36 »
Die met de 4490. RME gaf zelf trouwens geen reuring aan de nieuwe chip omdat het nauwelijks hoorbaar was tov de 4490.
Wellicht dat ie Ūetsje beter meet, maar op een gegeven moment ga je die verschillen niet meer horen.

Dat blijkt dus ook wel uit de vergelijking met de RME vs. de D90, die de allernieuwste AKM chip heeft, maar die zijn gewoon niet van elkaar te onderscheiden.
Ik heb gisteravond wederom kritisch vergeleken maar vandaag de D90 teruggestuurd. De D90 is een uitstekende dac voor slechts 700,- en als ik de RME nog niet had was ik daar ook zeker voor gegaan (scheelt bijna 300,- namelijk, en de features van de RME gebruik ik niet), maar de D90 klinkt (helaas) niet beter dan de RME, ondanks dus de nieuwste chip. Overigens heb ik vergelijkbare reacties op forums gelezen toen ik dit ging opzoeken.

Je kunt het ook zien als compliment voor Topping: voor deze prijs zo bizar veel kwaliteit leveren.
De nieuwe heeft de AKM4493 en de D90 heeft AKM4499. Heb het idee dat de daaropvolgendetrappen met de opamps beperkender zijn dan de conversiechips.

Groot voordeel van RME ADI-2 is de aanwezigheid van PEQ. Als je alleen de bas wilt corrigeren kan je dan beter de RME ADI-2 dac hebben. Wil je met Dirac aan de slag maakt het niet uit. Wil je persť MQA, kan je een speciale D90 bestellen (Ä100 duurder).
HT set: PAP Quintet Horn1, Usher 718, Arcam 550, AudioPhonics HPA-S400ET, LG 950V, RPi + PiCorePlayer, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Laptop W10 - FooBar2000

Offline brt

« Reply #157 on: May 7, 2020, 20:27:10 »
De nieuwe heeft de AKM4493 en de D90 heeft AKM4499. Heb het idee dat de daaropvolgendetrappen met de opamps beperkender zijn dan de conversiechips.

Groot voordeel van RME ADI-2 is de aanwezigheid van PEQ. Als je alleen de bas wilt corrigeren kan je dan beter de RME ADI-2 dac hebben. Wil je met Dirac aan de slag maakt het niet uit. Wil je persť MQA, kan je een speciale D90 bestellen (Ä100 duurder).

De chip is natuurlijk maar een onderdeel van het geheel (waar veel zich echter wel blind op lijken te staren), maar natuurlijk is het aantrekkelijk de 'op papier' beste chip te hebben. Maar het hoeft dus niet te betekenen dat ie beter klinkt dan een  vorige versie. Opamps etc heb ik allemaal geen verstand van, maar ik geloof je meteen ;)

De PEQ in de RME is zeker interessant (en heeft ook nog eens een supergoede koptelefoonversterker!), alhoewel ik dit ook in Roon kan doen (je kan daarin filters uit REW importeren, superhandig). De RME is 250,- a 300,- duurder dan de Topping D90, dus afhankelijk van wat je nodig hebt zijn beide een zeer goede aankoop.
Unison Research S9 | Innuos ZENith MK2 | RME ADI-2 | Focal Sopra 1 | Isotek Aquarius Evo 3 | Isotek en Chord Company stroomkabels | Chord Company interlinks en LS kabels | Tidal Hifi | Roon lifetime

Offline Sirius666

« Reply #158 on: May 7, 2020, 23:50:53 »
De chip is natuurlijk maar een onderdeel van het geheel (waar veel zich echter wel blind op lijken te staren), maar natuurlijk is het aantrekkelijk de 'op papier' beste chip te hebben. Maar het hoeft dus niet te betekenen dat ie beter klinkt dan een  vorige versie. Opamps etc heb ik allemaal geen verstand van, maar ik geloof je meteen ;)

De PEQ in de RME is zeker interessant (en heeft ook nog eens een supergoede koptelefoonversterker!), alhoewel ik dit ook in Roon kan doen (je kan daarin filters uit REW importeren, superhandig). De RME is 250,- a 300,- duurder dan de Topping D90, dus afhankelijk van wat je nodig hebt zijn beide een zeer goede aankoop.

En vergeet de leukere afstandsbediening niet ;) Implementatie van een dac chip is zoals altijd het belangrijkste.

Offline Vhond

« Reply #159 on: May 11, 2020, 10:32:40 »
Iemand de vergelijking al gemaakt met SONCOZ SGD1 DAC?

Offline Sirius666

« Reply #160 on: May 11, 2020, 17:59:22 »
Iemand de vergelijking al gemaakt met SONCOZ SGD1 DAC?

Mocht je het een dingetje vinden, ik las op ASR dat Bluetooth standaard aanstaat. Er wordt continu met intervallen gescand.

Offline Vhond

« Reply #161 on: May 29, 2020, 07:40:53 »
Mocht je het een dingetje vinden, ik las op ASR dat Bluetooth standaard aanstaat. Er wordt continu met intervallen gescand.

Maar als je BT uitzet is dat geen 'dingetje' meer toch?

Offline Sirius666

« Reply #162 on: May 29, 2020, 08:34:04 »
Maar als je BT uitzet is dat geen 'dingetje' meer toch?

Kan (vooralsnog) niet. Met intervallen van 30sec (uit m'n hoofd) wordt er steeds verbinding gezocht. De maker/ontwerper ervan zit ook in het topic op Audiosciencereview, vandaar.
« Last Edit: May 29, 2020, 08:34:23 by Sirius666 »

Offline Vhond

« Reply #163 on: May 29, 2020, 12:40:09 »
Ok, dus dat is een gemis in de aansturingssoftware

Offline Sirius666

« Reply #164 on: May 29, 2020, 13:59:02 »
Ok, dus dat is een gemis in de aansturingssoftware

Tja...het is een bewuste keuze geweest begreep ik. In het topic van de review van de Soncoz op ASR kan je er evt meer over lezen.