Denon avc-x8500h of denon avr-x3600h met losse eindversterking

Started by Danakin, February 29, 2020, 22:46:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: vik on March  6, 2020, 08:40:50
Klopt dat doen ze ook niet. Het ontwerp is gewoon klasse a/b en het totale vermogen op alle kanalen is dik onder de 100 watt per kanaal. Maar het zegt ook niet alles omdat je nooit continue alle kanalen volledig belast. De 8012 heeft genoeg power in huis om een ht volledig op zijn kop te zetten.

Een klant van mij draait met een CM versie in combinatie met Aurum speakers. (o.a. Montan 9 en base maxime center)

Ook de stelling een ring kern is altijd beter is niet volledig op zijn plaats. Een EI trafo heeft ook voordelen en wordt bijvoorbeeld gebruikt in de AVC X8500H Denon.
Inderdaad ringkern hoeft niet beter te zijn als een gewone trafo.

De receiver zal idd geweldig klinken.
Ik lees er alleen maar goeie dingen over.

Ik bedoelde ook zeker niet dat ze niet goed klinken.

Made in japan, houd in dat er ook minder goedkope elco.s en andere  betere onderdelen word gebruikt?

Het is wel een mooie reveiver idd waar ik alleen van kan dromen :clapping:


Mc T

Quote from: Arcenon on March  6, 2020, 13:18:50
Zo een Atoll is ook niet bepaald een zware jongen, hoogstwaarschijnlijk wel beter dan de interne versterking van een x3600 though. Welke speakers moest de amp gaan aansturen?

Oud hout ;) : Tannoy reveal-X (3 centers als front setje, 75/150w, 90db, 8ohm).

hillie

Ik zit ook te denken aan een nieuwe receiver met evt. een losse eindversterker.

Wat ik mis in het YT filmpje is de discussie over de eindversterker van de x6500h. Deze schijnt totaal anders (lees beter) te zijn dan de x3600h. Ik meende dat de x6500h identieke analoge eindversterkers (zelfde met iets lager vermogen als de x8500h) heeft en daardoor beter klinken dan de lagere modellen. Ik zou denk ik voor een x6500h kiezen en indien nodig met een losse stereo eindversterker aanvullen.

Arcenon

Quote from: hillie on March  6, 2020, 13:55:06
Ik zit ook te denken aan een nieuwe receiver met evt. een losse eindversterker.

Wat ik mis in het YT filmpje is de discussie over de eindversterker van de x6500h. Deze schijnt totaal anders (lees beter) te zijn dan de x3600h. Ik meende dat de x6500h identieke analoge eindversterkers (zelfde met iets lager vermogen als de x8500h) heeft en daardoor beter klinken dan de lagere modellen. Ik zou denk ik voor een x6500h kiezen en indien nodig met een losse stereo eindversterker aanvullen.

Dat is natuurlijk ook altijd een optie, het is natuurlijk kostbaarder om alle kanalen te voorzien in betere eindversterking. Als je dan de fronts (die doorgaans het meeste belast worden) wel extern versterkt houdt je genoeg over voor de rest van de kanalen. Al lees ik ook her en der dat bepaalde receivers weer sneaky de eindversterkers van de andere kanalen van goedkopere componenten te voorzien om weer een paar centen te beknibbelen.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

GPO

Quote from: hillie on March  6, 2020, 13:55:06
Ik zit ook te denken aan een nieuwe receiver met evt. een losse eindversterker.

Wat ik mis in het YT filmpje is de discussie over de eindversterker van de x6500h. Deze schijnt totaal anders (lees beter) te zijn dan de x3600h. Ik meende dat de x6500h identieke analoge eindversterkers (zelfde met iets lager vermogen als de x8500h) heeft en daardoor beter klinken dan de lagere modellen. Ik zou denk ik voor een x6500h kiezen en indien nodig met een losse stereo eindversterker aanvullen.

De x6500 is idd wel wat stappen beter als de x3600, maar heeft zeker niet min of meer dezelfde opbouw als de x8500. De x8500 heeft links/rechts gescheiden eindtrappen en dus ook gescheiden koeling. Dat is echt wel een stap beter als de x6500 met 1 koelblok. Verder is de voeding vd x8500 een heel stuk groter en zwaarder als bij de x6500 en heeft deze veel ruimte gekregen rondom. Mogelijk om interferentie te beperken en voor verbeterde warmte afvoer. Hierdoor is de receiver ook echt wel een stuk zwaarder, groter en erg diep trouwens.  :-X

De prijs vd x8500 is daarentegen wel echt hoog.... als je puur voor betere eindversterkers gaat om dat je speakers dat vereisen bijvoorbeeld, dan kun je idd beter een "lager" model nemen met aparte eindversterking.  :headbanging:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

hillie

Vanzelfsprekend zit er verschil in vermogen tussen de x6500h en de x8500h, dus meer koeling, zwaardere voeding en meer gewicht. De opbouw van beide is gelijk heeft een dealer mij uitgelegd. De modules en voorversterker zijn van soortgelijke techniek en dat zie je ook op foto's. Dit heeft niet zozeer te maken met één of twee koellichamen of zwaardere voeding (dit zegt nog niks over welke beter is). Wat ik wilde zeggen is dat de x6500k en x8500h qua versterkertechniek van andere orde zijn dan de lagere modellen.

De x6500h en x8500h zijn juist bedoeld om al je speakers aan te sturen zonder aparte eindversterker in het hogere segment. Het kan zomaar zijn dat je geen aparte versterker nodig hebt met deze receivers. Zet ze op pure en stereo en dan vraag ik mij af hoe goed ze zijn. Men hangt erg in het verleden als het gaat om receivers en eindversterkers krijg ik soms het gevoel.

Ik wil een keer de Marantz SR5009 met een NAD C268 vergelijken met een Denon x6500h op B&W 702 S2. Ik ben heel benieuwd wat het verschil maakt.

fluissie

 ^^

Heb toen al gezegd dat afkomende van een marantz av7703 en een mm8077 naar een Denon x6300 naar weinig verschil uitmaakte en de Denon zelfs beter was qua ht

4000 euro plus tegen 2300 euro

GPO

Quote from: hillie on March  8, 2020, 14:05:32
Vanzelfsprekend zit er verschil in vermogen tussen de x6500h en de x8500h, dus meer koeling, zwaardere voeding en meer gewicht. De opbouw van beide is gelijk heeft een dealer mij uitgelegd. De modules en voorversterker zijn van soortgelijke techniek en dat zie je ook op foto's. Dit heeft niet zozeer te maken met één of twee koellichamen of zwaardere voeding (dit zegt nog niks over welke beter is). Wat ik wilde zeggen is dat de x6500k en x8500h qua versterkertechniek van andere orde zijn dan de lagere modellen.

De x6500h en x8500h zijn juist bedoeld om al je speakers aan te sturen zonder aparte eindversterker in het hogere segment. Het kan zomaar zijn dat je geen aparte versterker nodig hebt met deze receivers. Zet ze op pure en stereo en dan vraag ik mij af hoe goed ze zijn. Men hangt erg in het verleden als het gaat om receivers en eindversterkers krijg ik soms het gevoel.

Ik wil een keer de Marantz SR5009 met een NAD C268 vergelijken met een Denon x6500h op B&W 702 S2. Ik ben heel benieuwd wat het verschil maakt.

Hoe is de opbouw van de 6500 hetzelfde als de 8500? Dealers weten soms mooie praatjes te maken. Niet alles geloven wat ze zeggen...  8)

kijk eens hier:




Audioholics heeft daar ook nog ergens op youtube een verhaal over staan tijdens een review van de Marantz 8012 vs de Denon 6400, zie https://youtu.be/sz42dpnnSJg?t=244. Daarin leggen ze ook uit waarom gescheiden opbouw een stuk beter tov dat alles uit 1 blok bestaat. Helaas zie je die gescheiden opbouw alleen nog maar terug in de Marantz 8012 en de Denon 8500.

Verder heeft de 8500 ook betere DSP processing. Of je het allemaal hoort op een normaal systeem is een 2e, maar de opbouw tussen de beide receivers is wel degelijk anders. Prijskaartje ook trouwens...  :P
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

Nou Poe Poe er zit ook echt veel verschil in de voeding zullen we zeggen 😂😂😂

Maak jezelf nou niet teveel wijs , verschil is bar weinig Gertjan behalve de prijs

Joost80

Geheel overbodige info waarschijnlijk maar volgens audiovison heeft een Pioneer LX901 meer vermogen dan een x8500h. Als je dan toch voor power wilt gaan.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

hillie

Beide x6500h en x8500h hebben een gescheiden opbouw, dat zie je zo, verschil is aantal koellichamen. De x8500h heeft meer fans die ze op deze manier kwijt kunnen.

GPO

Als je je niet verder inleest in de materie, dan heeft deze discussie geen zin. Ik verzin deze verschillen niet, dit heb ik her en der gelezen en gezien.

De opbouw is bij de 1 wel L/R gescheiden en de ander niet. Bovendien is de voeding van de 8500 een stuk zwaarder (8,2 kg) en weegt dus alleen al meer dan 60% vh gewicht van een 6500.

maar goed laat maar.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

Ik (we) lezen ons allemaal in op google Gertjan  ;)

Zo vond ik ook dit over de 6500; Het versterkerdeel is opgebouwd met monoblokken en de extra krachtige uitgangstransistoren zijn door Denon zelf ontwikkeld. Dit betekent dat je akelig dicht in de buurt van de AVC-X8500H komt, maar dan voor een veel lagere prijs.

Maar denk je nou echt dat ze daar in Japan alle onderdelen voor zowel de 6500 als de 8500 apart fabriceren/ontwikkelen ?  :D