Filter Ontwerp met behulp van Behringer Ultradrive Pro DCX2496 Digitaal Filter

Started by dddac, May 21, 2004, 22:58:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dddac

Hi Erik,

nou, nog net on topic  ;)

Ik zie hele grote voordelen in Aktief.... Namelijk de onafhankelijkheid van je luidsprekerimpedantie.... Dat is echt een heel lastig punt, zwaar onderschat.... een afwijking van een 1 of 2 Ohm maakt van een Bessel filter al een Butterworth en over impedantiepieken van konus luidsprekers hebben we het helemaal maar niet.....  :-[

Zeker na de "ontdekking" dat 12dB Besselfilters het beste gingen (in mijn set) ben ik een blij mens. Die kun je bijna voor 100% simuleren met 2x 6dB filtersecties in serie (actief dan he). Dus geen tegenkoppellussen in je filter.....

Maar bouw rustig 2 versies, dan weet je het voor jezelf ! goed idee.........

mvg
doede

intergallactic

Ook niet te vergeten dat je de versterkers met een frekwentiegelimiteerd signaal aanstuurt is een heel mooi voordeel ... Neem nu je Aitos versterkers, heb ik vroeger dikwijls gehoord (heel mooie demo op CLS1). Luchtig, doorzichtig , maar zoals alle OTLs geen ijzeren vuist in het laag. Stel nu dat je de Aitos gebruikt in Doede zijn actuele keten voor de aansturing van de C79 ... Onder de 300hz komt er vrijwel geen signaal de versterker in. Dan speelt ie waar ie goed in is ... Een bijkomend voordeel is de vehoogde dynamiek van het totaatlsysteem. heb vroeger nog eens een super de super actief systeem van Cabasse gehoord. Zoiets met ingebouwde modulaire versterkers .... absoluut geen high end kwa versterkers vermoed ik. Maar wat een totaal klank.Het is volgens mij een superieure keuze.Wel duur en iets minder toegankelijk .... En inderdaad met een beetje geluk kun je het actieve deel inbouwen als een 'parasiet' in je eindtrappen zoals Doede dat van plan is.... eerst moet de Behringer eventjes aan het werk gezet worden ....

Groetjes, //WDC

Rob_Dingen

Hoi

Als je goed je best doet kun je zeker wel pasief een 12dB Bessel maken en hetzelfde als aktief.
Mijn ervaring tot nu toe is dat pasief altijd beter was als aktief maar mischien heb ik niet goed mijn best gedaan.
Ik zal de Berhinger ook eens bestellen en kijken wat ik er mee kan.
Vind dit topic zeer interessant.
Doede als het mogelijk is zou ik eens graag met ook een zelfbouw kennis komen luisteren.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Uiteraard sta ik te trappelen voor een Behringersessie...maar EERST de xXx afbouwen met dezelfde toeweiding als ik mee bezig ben...pas als het laatste strookje fineer erop zit en de units met bedrading klaar is, gooi ik mezelf 1000 procent op de filtering.

En zoals gezegd ik bouw het dan allebij op (actief EN passief) en na het meten....luisteren-luisteren-luisteren-luisteren enz.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Quote from: Rob_Dingen on June 29, 2004, 09:49:47
Hoi

Als je goed je best doet kun je zeker wel pasief een 12dB Bessel maken en hetzelfde als aktief.
Mijn ervaring tot nu toe is dat pasief altijd beter was als aktief maar mischien heb ik niet goed mijn best gedaan.
Ik zal de Berhinger ook eens bestellen en kijken wat ik er mee kan.
Vind dit topic zeer interessant.
Doede als het mogelijk is zou ik eens graag met ook een zelfbouw kennis komen luisteren.

Rob

Hi Rob,

Als je wilt mag je hem ook lenen hoor, of (net als Jan) met speakers en al langskomen..
Gewoon luisteren is ook altijd goed natuurlijk

Moet wel eerst even mijn ZAP repareren (getvrdrdr  :'( )

groetjes
doede

Bart_M


Rob_Dingen

Hoi Doede

Ik ben iets meer als een jaar geleden verhuisd en heb het nog in mijn rug van de speakers dat doe ik niet over.
Verder ben ik een beoefent hobbyist die graag dat soort dingen koopt dus haal er gewoon een.
Maar ik kom zeker graag eens luisteren en zal je hierover prive een mailtje sturen.

Rob

dddac

Hi Rob,

altijd van harte welkom....  Vergeet niet af te dingen op de advies prijs ! (leuke woordspeling trouwens..)

mvg
doede

intergallactic

Hoi Doede

Heb je ook al eens digitaal in geprobeerd met de lucky combinatie ..

mvg, //WDC

intergallactic

Hallo Doede

Hierbij nog een idee omtrent het gebruik van de Behringer waarbij het signaal digitaal binnenkomt. Hierdoor heb je wel een erg clean signaalpad zonder extra analoge tussenstappen en/of A/D conversiestappen, maar de volumeregeling blijft een beetje behelpen. Hoe kunnen we dat nu oplossen?

In de behringer zit een I-V omzetter die gebruik maakt van een opamp met ditto weerstand. Deze weerstand zou je nu kunnen gebruiken als volumeregeling. Met de gepaste weerstand zet je de stroom direct om naar de spanning die nodig is. Met een relais multiplexer kies je de benodigde weerstand. Rendementsverschillen tussen de verschillende units zijn op deze manier ook zeer makkelijk weg te werken zonder dat je resolutie verliest in het digitale domein. Dus twee vliegen in één klap. Nu ben je klaar om de eindtrap in te gaan.

Mvg, //WDC

intergallactic

Hoi Doede

maar hoe zit het nu met de filtering sub/C220. Wat is daar momenteel in gebruik??

mvg, WDC

Rob_Dingen

Hoi

Heb vandaag ook de DCX2496 gehaald software gedownload en meteen de laatste firmware er in gezet.
Even mee zitten spelen met de laptop en dit is inderdaad een indrukwekkend apparaat.
Als ik weer wat tijd heb ga ik eens spelen op mijn speaker.

Rob

dddac

Quote from: intergallactic on July 20, 2004, 17:26:44
Hoi Doede

maar hoe zit het nu met de filtering sub/C220. Wat is daar momenteel in gebruik??

mvg, WDC

De Behringer staat weer in de "kast" .... De Sub gaat met de Thomessen SW2.5 en de C220 nog steeds met de Tumos... Nu nog op 6dB 150Hz, maar als ik weer tijd heb (ben na 9 dagen zakenreis weer eens thuis, dus de hobby ligt op zijn gat) wordt dat een Bessel filter 12dB volgens de uitkomst van de hoortesten....

mvg
doede

dddac

Quote from: Rob_Dingen on July 20, 2004, 18:27:56
Hoi

Heb vandaag ook de DCX2496 gehaald software gedownload en meteen de laatste firmware er in gezet.
Even mee zitten spelen met de laptop en dit is inderdaad een indrukwekkend apparaat.
Als ik weer wat tijd heb ga ik eens spelen op mijn speaker.

Rob

Veel plezier ermee Rob ! Dit is inderdaad een heel leuk speeltje ...  8)

mvg
doede

leo van doorn

Doede,

als heel pril lid van deze site geef ik toch al meteen een tip. Sound Evolution in Hilversum modificeert de Behringer. Beter opamps en condensatoren en dat scheelt echt een heel stuk.
En naar verluidt zou ene Guido Tent ook aan het kijken zijn of hij voor de voeding van de Behringer een alternatief kan ontwerpen.
Als dat net zo'n verbetering is als bij de roemruchte SACD 1000 gaat de Behringer nog een heel stuk verder richting Hign End,

groet,

Leo

dddac

Quote from: leo van doorn on December 21, 2004, 12:21:01
Sound Evolution in Hilversum modificeert de Behringer. Beter opamps en condensatoren en dat scheelt echt een heel stuk.

Heb even gekeken,maar het is de DEQ 2496  :-[

Any way, ook met beter opamps en C's blijft het karakter na zo'n mod toch hetzelfde en dat is bv voor SACD of vinyl weergave niet acceptabel

Wel zou het voor de luistertesten fijn zijn als de weergave kwaliteit van de DCX 2496 nog een staphoger zou liggen ....  8)

mvg
doede

leo van doorn

Dag Doede,

maar voor mij is de DCX ook gemodificeerd ,volgens dezelfde aanpak als bij de DEQ.
Is echt een veel beter apparaat, to my ears.
Alternatief is ook de opamps overslaan en uitgangstrafootjes (of volumetrafo) gebruiken.

Wat wellicht ook interessant is, is de DCX te (laten) voorzien van 6 * digitaal uit.

Heb jij meteen een aanleiding om een DAC te ontwikkelen a la de dddac1543 maar dan voor 24/96.....

prettige kerstdagen en veel luisterplezier,

Leo

dddac

Ha Leo,

mmhh... dat klinkt al beter.... wat heeft die mod gekost ?? welke opamps gebruiken ze?

speciaal een digitale uitgang is natuurlijk ook interessant.. Digitaal in is er al, en 6x een dddac1543's heb ik gewoon op voorraad liggen  ;)

groetjes en ook fijne feestdagen !

doede

Erik van Voorst (in memoriam)

Go....Go....Go.... ;D

Vandaag lekker aan het afbouwen en tussendoor hou ik  "mijn filter"  in de gaten  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mischa

wat weer een toeval :)  ik lees her en der dat de analoog uitgang van de 2496 reeks stukken minder is als de src 2496 van behringer ( anti jitter etc ) bijkomend voordeel lijkt een volume pot .

http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG

ik ga het zelf even proberen denk ik .

aangezien ik op dit moment dus volledig digitaal werk te weten :

tascam 1884 - behringer deq 2496 - behringer dcx 2496 - 3 eindtrappen

alsnog wil ik graag weten hoe ik nu presies na de dcx de 6 uitgangen tegelijk kan regelen . een 6 ingangen 6 uitgangen pot ?

Ik wilde eigelijk graag mn active aangestuurde monitors hier even plaatsen maar zie zo geen mogelijkheid om een foto te adden ..




mischa

ik lees iets verder trug in deze tread iets over relais multiplexer . een manier om het volume van de dcx aan te passen . Ik wil als het even kan voor de dcx een deq gebruiken en digitaal blijven zo lang het kan . om de 6 analoge uitgangen naar een doosje te sturen waar ik analoog de mogelijkheid heb om alle 6 de uitgangen tegelijk in volume kan verandere vind ik geen nette oplossing .

dit kwam ik tegen :

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=51519

lijkt presies wat ik wil maar alsnog heb ik een hoop vraagtekens . Wie kan mij hier in begelijden ? hoef natuurlijk niet gratis  :)


even over opamps . zie dat er andere pcbs worden gebruikt of kun je gewoon buramp ( of iets dergelijks wat beter is ) zo op de print solderen ?


janneman01

Hallo allemaal,

Bij toeval vond ik deze topic!
Mogelijk zijn jullie geinteresseerd in mijn oplossing voor de DCX2496. Ik heb de uitgangs-print helemaal vervangen door een audiofiele uitgangstrap met volume regeling. Twee vliegen in een klap: betere analoge uitgang, niet meer nodig om gebruik te maken van de DCX digitale volume-regeling (die is toch echt hoorbaar hoor), en ik kan de afzonderlijke kanalen (laag-midden-hoog) instellen op de eindversterkers en speaker gevoeligheid in die kanalen. Klap op de vuurpijl: het geheel kan worden bediend met een standaard Philips RC5 remote control.
En er zit een extra display-tje op zodat je ziet wat je doet, ook handig..

Details hier: http://www.linearaudio.nl/6chan-1.htm

Groeten,

Jan Didden

Shorty