Rel T3 bromt.

Started by frits marantz, February 19, 2020, 12:52:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

toetertje

Ik bedoel de tv decoder. (b.v. next mediabox.) De antennekabel zeg maar.
Die kabel loopt bij mij nu via een filter. Als ik hem rechtstreeks in de ontvanger steek, heb ik een behoorlijke brom.


Rowdy

Bouw de set opnieuw op. Je begint bij de Rel T3, dan zet je hem aan en luister je of je brom hebt. Zo doe je het per apparaat die je erop aansluit, wel eerst uitzetten voordat je een apparaat eraan koppelt.

frits marantz

Ik heb de andere kabel eraan gezet en de kabel vanaf de sub gelijk naar voren getrokken uit de kast en aan de andere zijde weer zo kort mogelijk naar de speakeruitgangen van de amp. Dus geen direct contact of in de nabijheid van andere bekabeling. Effect: Het lijkt een fractie minder te zijn, maar ik merk nog steeds het verschil van een lichte brom bij ingeschakelde sub. Als ik hem uitzet is het weg.

Ook nog even de speakon eruit gedraaid bij ingeschakelde sub. Dan weer (zeer kortstondig door mijn eigen draaibeweging) de enorme dreun van de sub. Bij verwijderde speakon en aanschakelen sub geen gebrom. Gebeurt dus alleen bij het draaien.



frits marantz

Quote from: toetertje on February 23, 2020, 13:26:21
Ik bedoel de tv decoder. (b.v. next mediabox.) De antennekabel zeg maar.
Die kabel loopt bij mij nu via een filter. Als ik hem rechtstreeks in de ontvanger steek, heb ik een behoorlijke brom.

Ik heb geen HT receiver, maar een stereo set-up.

Ralf67

Niet meer doen dus dat losdraaien met subwoofer aan.

frits marantz

Quote from: Rowdy on February 23, 2020, 13:32:50
Bouw de set opnieuw op. Je begint bij de Rel T3, dan zet je hem aan en luister je of je brom hebt. Zo doe je het per apparaat die je erop aansluit, wel eerst uitzetten voordat je een apparaat eraan koppelt.

Dat is zeker een goede tip, echter is bij mij alleen de Q150 vervangen door de T3 (Bij wijze van spreken stekkers van de Q150 eruit en bij de T3 er weer in). Er is aan de set-up verder niks gewijzigd, behalve dan de terugplaatsing van alle zelfde componenten in de nieuwe kast.

frits marantz


Ralf67

De Plate amps van de Rel subwoofers zijn wel anders.

Die van de Q150 werk nog door BK gebouwd, die van de T3 niet meer.

frits marantz

#33
Hmmmm, dan heb ik bijna spijt van de verkoop van mijn Q150. Heb de T3 gekocht vanwege de inbouwmaten en met name de passieve radiator naar onderen (opening in meubel laten maken).

Bedoel je dat de amp in de T3 van mindere kwaliteit is, Ralf?

Ralf67

Nee maar andere fabrikant.

Richi

Quote from: Ralf67 on February 23, 2020, 13:57:13
Niet meer doen dus dat losdraaien met subwoofer aan.
Lijkt mij ook ja. Je ontkoppelt dan de kabel die is opgebouwd uit aarde en signaal. Als de aarde los is en het signaal nog niet (een fractie van de tijd) dan krijg je dus die knal. Dat is NIET goed voor je apparatuur.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RvD

LFE kanaal aansluiten van de Rel T3 op een input op je stereoversterker die je niet gebruikt met een RCA kabel. Dit kan ook een aardlus probleem oplossen.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

frits marantz

Quote from: RvD on February 23, 2020, 17:41:46
LFE kanaal aansluiten van de Rel T3 op een input op je stereoversterker die je niet gebruikt met een RCA kabel. Dit kan ook een aardlus probleem oplossen.

In mijn(stereo) geval is aansluiting via de speakon het beste voor de combi speakers en Rel.
In elk geval maar even weer een Q150 opgescharreld :pompom: Ga deze er woensdag op zetten. Dan maar eens verder kijken.

RvD

#38
https://rel.net/how-to-troubleshoot-and-solve-a-humming-issue/

Bekijk deze video en ik bedoel optie 3 (RCA aansluiten en gewoon de speakon gebruiken voor het luisteren).
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

frits marantz

Mogelijk een goede tip. maar ik kan bv de zwarte draad niet loshalen zonder weer de enorme brom vanuit de Rel te krijgen. Dus die elders ergens op knopen doe ik sowieso niet.

Maar de RCA kabel toevoegen kan nog wel eens proberen.

frits marantz

Heb de Q150 opgehaald en aangesloten. Brom weg, dat is dus opgelost. maar nu doet zich iets anders voor.

Uit de sub komt een zacht geknetter naarmate ik deze dieper in de kast op zijn plek schuif. Daarachter staat de NAS. Ik heb deze uitgezet, maar het geluid bleef. Nu denk ik dat mijn Ziggo modem de veroorzaker is. Deze is nu dichterbij de sub geplaatst dan in de oude situatie.

Iemand hier die ook storing ervaringen heeft met een Ziggo modem? Ik heb de sub eerst maar even buiten bedrijf gezet.

Ralf67

Je lijkt dus de veroorzaker van de brom gevonden te hebben.

Vermoedelijk de voeding van het ziggo modem.

Rowdy

Quote from: Rowdy on February 23, 2020, 13:32:50
Bouw de set opnieuw op. Je begint bij de Rel T3, dan zet je hem aan en luister je of je brom hebt. Zo doe je het per apparaat die je erop aansluit, wel eerst uitzetten voordat je een apparaat eraan koppelt.
Ik blijf erbij om alles opnieuw op te bouwen.

frits marantz

Ik zal sowieso helemaal opnieuw moeten opbouwen, want ik ben er achter dat het Ziggo modem inderdaad de boosdoener is. Daarvan de stroom eraf en gelijk is het een en al rust in de sub.

Nog even met Ziggo gebeld en navraag gedaan. Het antwoord was duidelijk: U kunt ervan uitgaan dat dit door het modem veroorzaakt wordt. Afstand creëren is de enige oplossing.

Modem zit nu 30 cm van de sub af, dit moet dus veel meer worden. Betekend dat ik de inrichting in mijn meubel  in elk geval moet omgooien.

Mogelijk moet het modem er zelfs buiten geplaatst worden en komt hij weer ergens achter de TV te hangen. Dat zou wel erg jammer zijn. :(

Werk aan de winkel, het is niet anders.

frits marantz

Bingo! Het bleek echter toch iets anders te zijn: Mijn Devolo wireless extender systeem. Deze geeft met regelmaat een signaal af. Als een soort hartslag. De Devolo zat in het stopcontact van de hele set. Toen ik de netwerkkabel eruit trok was de hartslag weg vanuit de sub.

Ik heb dus uiteindelijk de Devolo in een ander stopcontact gestopt en een lange netwerkkabel vanaf het modem daarnaar toe getrokken. Modem staat nu een slag gedraaid, waardoor het zachte geknetter nu ook weg is.

Gelukkig maar................................ :o

frits marantz

De Rel T3 bromt...............niet meer. ;D

Inmiddels de T3 op de set boven even aangesloten. Geen brom, geen kraakje, niets. Werkt gewoon naar behoren.

Kennelijk is de omgeving beneden door het Ziggo modem en  de Devolo WiFi extender flink verziekt met signalen waar de T3 gevoeliger voor is dan de Q150. Ralf67 meldde ook dat er een andere amp in zit. Dat zou het euvel kunnen verklaren.

Ik kan dus mogelijk eerdaags iemand blij maken met een goed werkende T3. Maar misschien maak ik er ook nog een combi van met mijn oude witte Hepta Gem's (volwaardig 3 weg systeem, basreflex) die ik nu op een vintage Technics receiver op mijn PC aangesloten heb. Voor een goed stereo geluid dan een hele leuke set. :headbanging:

Iedereen dank voor het meedenken. Ik ben blij dat het nu opgelost is.

Groet,
Frits

Richi

Fijn dat het is opgelost!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frits marantz

En de T3 heeft vandaag een nieuw baasje gekregen.