Slimme meter?

Started by PascalP, February 18, 2020, 09:03:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Gisteren een briefje in de bus dat de netbeheerder bij ons een slimme meter wilt komen plaatsen, maar hoor hier diverse (horror)verhalen over, onverklaarbaar gestegen energieverbruik etc.
Maar wat zijn jullie meningen/ervaringen hierover?
Van mij hoeft het niet perse, heb ook geen zonnepanelen e.d. dus lever ook niks 'terug' aan het netwerk.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pieper

Je krijgt hem nu gratis, als je weigert dan moet het toch om enig moment en dan moet je er voor betalen, ik heb hem een paar jaar nu en geen vreemde zaken kunnen ontdekken ik denk dat dat in het begin is geweest.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

martien

ik zou de oude laten hangen, wat ik er over kan vinden is dat je dan later alleen zou moet betalen als je zelf om een andere vraagt en dus niet als het verplicht word of als je huidige stuk gaat.

Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter.

bron;
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/energiemeter-slimme-meter/ik-wil-geen-slimme-meter

Is een slimme meter voor iedereen verplicht?
Nee, de slimme meter is niet verplicht. Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80% van de Nederlandse huishoudens de gas- en stroommeters vervangen zijn door slimme meters. Dat betekent dat er ruimte is van maximaal 20% dat de slimme meter weigert.

bron;
https://www.vastelastenbond.nl/blog/slimme-meter-weigeren-hoe-werkt-dat/

bertje

Quote from: martien on February 18, 2020, 10:31:23
Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80% van de Nederlandse huishoudens de gas- en stroommeters vervangen zijn door slimme meters.


Dat de aanbieders van het woord gratis gebruik maken slaat nergens op.
Zij nemen deze kosten echt niet op voor hun eigen rekening.
Dat wordt indirect doorbelast aan de consument door verhoging van vastrecht en dergelijke.

Hierom en ook omdat ik mijn situatie geen behoefte heb aan meer inzicht in mijn energieverbruik, heb ik hem geweigerd.
Heb ook geen zin om speciaal hiervoor vrij te nemen...
Sony 65A89, Panasonic DP-UB9004 Onkyo TX-RZ900+NS6170, Classe CAP-151+CDP.3, Denafrips Ares II
Mordaunt Short Mezzo 8, Mezzo 5, 903S + Velodyne SPL- 1500R

Jack_D

Uiteindelijk krijg je er toch een als je oude analoge meter is afgeschreven, en dan zonder de GPRS telefoon module er in, als je het echt hard speelt.

Ik heb hem sinds vorig jaar november, heb hem administratief uit laten zetten, geeft dan nog een beetje gevoel van privacy. Dit verzoek moet je bij je netbeheerder doen.

Heb hem via een kabeltje aan mijn Synology mediaserver gekoppeld, en draai Domoticz om de meter te loggen en te bekijken en kosten rapporten te genereren. Op zich wel leuk zo, en je gedetailleerde verbruiksgegevens heb je in eigen hand(dat denk ik dan maar). Je kan echt wel iemands zijn leefpatroon zien in zijn gas/stroom verbruik.




PascalP

Quote from: Jack_D on February 18, 2020, 11:58:08
Uiteindelijk krijg je er toch een als je oude analoge meter is afgeschreven, en dan zonder de GPRS telefoon module er in, als je het echt hard speelt.

Ik heb hem sinds vorig jaar november, heb hem administratief uit laten zetten, geeft dan nog een beetje gevoel van privacy. Dit verzoek moet je bij je netbeheerder doen.

Heb hem via een kabeltje aan mijn Synology mediaserver gekoppeld, en draai Domoticz om de meter te loggen en te bekijken en kosten rapporten te genereren. Op zich wel leuk zo, en je gedetailleerde verbruiksgegevens heb je in eigen hand(dat denk ik dan maar). Je kan echt wel iemands zijn leefpatroon zien in zijn gas/stroom verbruik.

Is je verbruik constant gebleven t.o.v. de oude meter?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pieper

Quote from: bertje on February 18, 2020, 10:51:48
Dat de aanbieders van het woord gratis gebruik maken slaat nergens op.
Zij nemen deze kosten echt niet op voor hun eigen rekening.
Dat wordt indirect doorbelast aan de consument door verhoging van vastrecht en dergelijke.

Hierom en ook omdat ik mijn situatie geen behoefte heb aan meer inzicht in mijn energieverbruik, heb ik hem geweigerd.
Heb ook geen zin om speciaal hiervoor vrij te nemen...

Gratis daarmee doelde ze bij mij op de inbouw kosten. De meter betaal je via de transport kosten maar niet netjes van enexis dan dat ze me verkeerd hebben voorgelicht. Nu moest ik toch een slimme meter hebben voor de zonnepanelen. Bij mij heb ik nog geen verschil in gebruik gezien buiten de verlaging natuurlijk door de zonnepanelen.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Jack_D

Ik heb mijn slimme meter nog maar sinds november vorig jaar, en schreef daarvoor (oude analoge meter)alleen maar het gebruik op per maand. Als ik dat zo naast elkaar leg komt het ongeveer wel overeen, ene maand iets meer ander iets minder. Lijkt dus aardig overeen te komen.

Bij mij hebben ze trouwers ook gelijk een slimme gasmeter geïnstalleerd, die geeft zijn gegevens draadloos door aan de slimme elektriciteitsmeter. Je kan dus in het menu van de slimme elektriciteitsmeter ook het gas verbruik zien. En lees/log ik ook op mijn Synology middels Domoticz.


Quote from: PascalP on February 19, 2020, 09:12:28
Is je verbruik constant gebleven t.o.v. de oude meter?

frits marantz

Ik heb nog een oude. Die van mij draait bij mooi weer (zonnepanelen) achteruit.

Niks geen gedoe met verrekenen, gewoon minder verbruik.

Dat is/was toch de wens van de overheid? Waarom dan een z.g.n. slimme meter, waarmee een "verrekening" moet plaats vinden? Dat heeft maar 1 reden: geldklopperij. Kan ik erg boos over worden. :devil:

Charlemagne

Zo'n terugdraaiende meter, die is pas slim!
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Sjaak_Banaan

Hoe is dit afgelopen Pascal? Hier en bij mijn ouders beginnen ze nu ook te pushen...

Ik zie eigenlijk niet direct een reden waarom we dit zouden moeten laten vervangen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

PascalP

Quote from: Sjaak_Banaan on September  8, 2020, 08:56:32
Hoe is dit afgelopen Pascal? Hier en bij mijn ouders beginnen ze nu ook te pushen...

Ik zie eigenlijk niet direct een reden waarom we dit zouden moeten laten vervangen.

heb het afgehouden, netbeheerder gebeld en de afspraak afgezegd.
Werd verder niks moeilijk over gedaan of waarom.

Dus als ze weer eens komen zie ik het tzt wel :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Sjaak_Banaan

De enige reden die we kunnen vinden om het wel te laten vervangen is dat ze v.a. juni 2021 de TF-frequentie gaan uitschakelen die de 'domme' meters laat switchten tussen dal- en piektarief, dus dan betaal je constant het piek-tarief.
Dal- en piektarieven zijn vanaf dan alleen nog maar mogelijk met een slimme meter zoals ik het begrijp.

Ik vind het maar lastig, er zou ook nog een tweede moment komen waarop het gratis wordt aangeboden, ik denk dat we daar maar op wachten en dan verder kijken.

Lees trouwens ook verschillende berichten dat de slimme meters tv-storing kunnen veroorzaken.  :huh2:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

PascalP

Ik heb 1 tarief dus daar geen last van.
Toen bewust daarvoor gekozen ipv piek/dal omdat ik ook vaak overdag thuis ben en ook regelmatig overdag de wasmachine endergelijke heb draaien :)
Beide schijven draaien wel voor piek/dal apart maar bij de afrekening is het tarief gelijk voor beide schijven.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jack_D

Sinds vorig jaar november een slimme meter, en ook gelijk een slimme gasmeter. Tot nu toe doet ie wat ie moet doen, geen verschil in verbruik met de oude domme meter. Heb bij installatie wel gelijk de slimme meter "administratief uit laten zetten". Wat betekend dat alleen de netbeheerder er op afstand in kan kijken maar dat een elektriciteitsleverancier niet bij de meter kan. Dus de meterstanden moeten nog elk jaar handmatig worden doorgegeven net zoals bij een domme meter. Heb ik toch nog een beetje het gevoel van privacy :D .

Je kan op het display van de meter zien wanneer en wie de meter uitleest. De netbeheerder heeft elke nacht contact met mijn meter. Is dat nu echt nodig voor goed functioneren? waarom niet 1 maal per 14 dagen, 1 maal per maand of 1 maal in het half jaar... met een domme meter heeft de netbeheerder helemaal geen contact. Vraag me af wat ze dan elke nacht in mijn meter doen, en wat er word vastgelegd in de database van de netbeheerder.... is dat allemaal wel echt nodig, want anders zou het niet mogen conform de AVG.

Heb zelf een kabbeltje ingeplugt in de meter en lees zo mijn meterstanden realtime uit, heb ik de App van de energieleverancier helemaal niet voor nodig. Ook net weer wat meer privacy. Al is privacy maar een illusie.......








winegum

Quote from: Charlemagne on February 20, 2020, 03:21:28
Zo'n terugdraaiende meter, die is pas slim!

En helemaal na 2023 wanneer je in het bezit bent van zonnepanelen (of waterkrachtcentrale :headbanging:)

toetertje

Quote from: winegum on September  8, 2020, 11:46:52
En helemaal na 2023 wanneer je in het bezit bent van zonnepanelen (of waterkrachtcentrale :headbanging:)

Daar heb je wel een puntje. Hoewel ik denk dat voor 2023 iedereen aan de slimme meter zit. Toeval?  :D

Verder ben ik al jaren blij met mijn slimme meter. Ik kan ook continue het verbruik monitoren, en dat heeft
ook wel wat inzicht en besparing opgeleverd. Verder netjes iedere maand een overzichtje via de mail, dus
geen onverwachte onplezierige jaar afrekeningen meer.

Sjaak_Banaan

LOL! Inmiddels een stuk of 5 emails over die slimme meter en zelfs de eerste factuur ontvangen van Essent van een naamgenoot hier uit de buurt. Lekker is dat, krijg ik al zijn Essent spam en zijn privégegevens te zien en mogen wij 20 minuten aan de telefoon hangen met Essent om van die mails af te komen. Daarna zijn we nog 3 keer teruggebeld door geblunder aan de andere kant... is dat een voorteken? :blink:  :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


newday



Quote from: Sjaak_Banaan on September  8, 2020, 10:24:57
De enige reden die we kunnen vinden om het wel te laten vervangen is dat ze v.a. juni 2021 de TF-frequentie gaan uitschakelen die de 'domme' meters laat switchten tussen dal- en piektarief, dus dan betaal je constant het piek-tarief.

Ik mag toch aannemen dat je dan constant een gemiddeld tarief betaald ipv piektarief?
Niet dat ik het weet maar piektarief lijkt me vreemd.

Ik zal het volgend jaar wel in de gaten houden wat ze gaan doen.

Mokumer45

Sorry hoor, ik vind dit gedoe om privacy persoonlijk nogal overdreven. Ik ben er van overtuigd, dat "ze" (je mag zelf invullen/bedenken, wie die "ze" zijn) meer van je weten dan dat je zelf nog weet. En zo lang je niets te verbergen hebt, wat voor kwaad kan het dan? Het maakt mij in ieder geval geen m**r uit, zo lang ik maar niet lastig gevallen word. Het zal me worst zijn of ze weten, wat ik eet. hoeveel stroom ik verbruik, of ik veel (of weinig) km's met de auto rij, waar ik naar kijk op de tv of internet, enz., enz. Maar let wel: dit is absoluut mijn eigen mening en als iemand daar anders over denkt - prima.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

CZ79

Quote from: Mokumer45 on September  9, 2020, 14:35:24
Sorry hoor, ik vind dit gedoe om privacy persoonlijk nogal overdreven. Ik ben er van overtuigd, dat "ze" (je mag zelf invullen/bedenken, wie die "ze" zijn) meer van je weten dan dat je zelf nog weet. En zo lang je niets te verbergen hebt, wat voor kwaad kan het dan? Het maakt mij in ieder geval geen m**r uit, zo lang ik maar niet lastig gevallen word. Het zal me worst zijn of ze weten, wat ik eet. hoeveel stroom ik verbruik, of ik veel (of weinig) km's met de auto rij, waar ik naar kijk op de tv of internet, enz., enz. Maar let wel: dit is absoluut mijn eigen mening en als iemand daar anders over denkt - prima.

Ben ik het helemaal mee eens...
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

vergeerr72

Die van ons had toch wel zijn beste tijd gehad.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

MaxxMark

Ik heb er indertijd zelf voor gekozen om mn meter te laten vervangen voor een slimme meter. Ik wilde hem zelf kunnen uitlezen en zelf grafiekjes trekken. Heb niet het idee dat er meer wordt gerekend dan de bedoeling is tov de oude meter.

Ik deel de mening dat de informatie ge/misbruikt kan worden door je energieleverancier, dat ze kunnen profilen en daarmee kunnen sturen op je abonnementen. De horrorverhalen mbt inbraken als gevolg van het uitblijven van elektraverbruik (blijkbaar ben je niet thuis) vind ik wat overtrokken. Het eerder genoemde standpunt van Frits dat het geldklopperij is vind ik zeer kort door de bocht. Natuurlijk heb ik ook geen hekel aan geld, en betaal ik liever niet meer dan voorheen :) Tegelijkertijd vind ik wel dat de netbeheerders een punt hebben. Als ik overdag stroom teruglever en snachts stroom verbruik, betekent het dat er een belasting op het elektranetwerk is waar de netbeheerder moeite voor moet doen. Ik hoef daar 0,0 moeite voor te doen, en daar zit wat mij betreft wel wat in. Zij moeten moeite doen voor het feit dat ik stroom teruglever.

Dat het met de oude 'draaischijf' meters niet te meten is doet niets af aan het feit dat netbeheerders moeite moeten voor je moeten doen. Ik vind het dan ook geen geldklopperij dat ze daar geld voor vragen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

#24
Quote from: Mokumer45 on September  9, 2020, 14:35:24
Sorry hoor, ik vind dit gedoe om privacy persoonlijk nogal overdreven. Ik ben er van overtuigd, dat "ze" (je mag zelf invullen/bedenken, wie die "ze" zijn) meer van je weten dan dat je zelf nog weet. En zo lang je niets te verbergen hebt, wat voor kwaad kan het dan? Het maakt mij in ieder geval geen m**r uit, zo lang ik maar niet lastig gevallen word. Het zal me worst zijn of ze weten, wat ik eet. hoeveel stroom ik verbruik, of ik veel (of weinig) km's met de auto rij, waar ik naar kijk op de tv of internet, enz., enz. Maar let wel: dit is absoluut mijn eigen mening en als iemand daar anders over denkt - prima.

Hoe meer "ze" van je weten, hoe gerichter de informatie die je te zien krijgt is.
Facebook is daar een sterk voorbeeld van. Ga ik zometeen wat artikelen lezen over donsveertjes in mijn kussen zal mijn feed daarna meer informatie over donsveertjes tonen.
Zoek ik info die bevestigd dat ze zonnebloemen kapotknuppelen om daar donsveertjes van te maken zal mijn feed dat daarna bevestigen, want daar staan dan veelal links in die het daar mee eens zijn. 

Ik heb niks te verbergen, maar ik ben me er terdege van bewust dat je informatievoorziening alles behalve neutraal is.
Ongeacht of je in de (Bullshit) van het bestaan van MSM gelooft of niet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.