Thiel Chorda

Started by Swifty, May 21, 2004, 19:35:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swifty

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan me te wagen aan een zelfbouw project. Luidsprekers wel te verstaan. Nu ben ik wel aardig handig, maar ik het totaal geen last van enige kennis omtrent electronica. (ik heb met goede resultaten het filter van mijn Tannoy D300 speakers van hoge kwaliteit componenten voorzien, maar alleen met mijn oren als meetinstrument)

Nu zie ik op Clofis.nl een speaker staan die mij zeer intressant lijkt, de Thiel Chorda. Een tweeweg systeem, met als bezetting de C220 en de C2 44.

Kan die zo eigenlijk wel? Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van electronica, maar het lijkt mij vreemd een 5 cm middentoner in te zetten als tweeter. Kan ik met dit ontwerp (wat mij in ieder geval niet te moeilijk lijkt) wel een goede hoogweergave verwachten?

Oftewel: Gebruikt iemand op dit forum de Thiel C2 44/8  als tweeter?

Dank u.

Sullivan

Quote from: Swifty on May 21, 2004, 19:35:03
Oftewel: Gebruikt iemand op dit forum de Thiel C2 44/8  als tweeter?

Ligt eraan hoe oud je bent. ;D

De C2 44/8 gaat maar tot 12Khz, dus lijkt me niet voldoen om ingezet te worden als tweeter, zeker niet met DVD-A en SACD.

mvg,
Frank

Swifty

Dat is niet helemaal waar. De C2 44 gaat to ongeveer 22000 hz, off axis valt hij alleen snel af bij plusminus 13000 hz bij 30 graden.  Ik vraag me dus af of iemand ervaring heeft met deze luidspreker,  en me kan vertellen hoe die presteert.

hifi_goeroe

Hi,

Ik heb twee sets Chorda. Het is een briljante speaker en loopt hoog genoeg door. Speaker klint erg rustig, groots en extreem open. Ik ben nu zelf bezig om de Chorda om te bouwen tot een TL ipv een BR. Hier is nog veel winst te halen.

Gr,

Erik

fgroen

De Chorda is een "out of the box" ontwerp van (meen ik) Hobby Hifi. In feite zou je het als een peperdure F.A.S.T. kunnen beschouwen.  :dry: