Kabel lengte ongelijk doen of niet?

Started by CP010, February 16, 2020, 18:12:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CP010

Krijg binnenkort mijn nieuwe installatie en speakers. En wil mijn kabel upgraden van Chord Epic naar Chord signature reference maar heb twee verschillende lengtes nodig. Namelijk 2 meter en drie meter. Wat vinden jullie zou dat goed gaan en ik begrijp dat verkoop dan moeilijker wordt. Maar waarom meer betalen als werkelijk nodig. Of zou het in geluid een verschil maken? Iemand nog intresse in 2 keer 3 meter Chord Epic?

:clapping: :clapping: :clapping:
Chord Signature XL , Sonus Faber Novo Olympia 2.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Als je het later wilt verkopen zou ik 2 dezelfde lengtes nemen.

thepioneer

Ik weet niet wat het scheelt qua prijs maar ik zou zelf liever 2 gelijke lengtes kopen.

Denk de meeste mensen wel dus denk dat het de meest veilige keuze is.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

B-art

Twee gelijke in verband met de verkoopbaarheid later.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Jack_D

Als je bereid bent om zoveel voor speakerkabel uit te geven snap ik niet wat het probleem is om een meter extra of minder te kopen. In theorie is gelijke lengte altijd het best(ook voor de verkoop later), ga je het verschil horen tussen twee meter aan de ene speaker en drie aan de andere... echt niet(maar dat is maar mijn persoonlijke mening en ervaring), maar als het toch geld mag kosten, ga dan voor twee gelijke lengtes. Doe het echt goed of doe het niet.........


En als het belangrijk is, voordat je überhaupt iets gekocht hebt, wat je er later voor terug krijgt kun je wellicht beter je geld in je portemonnee houden.



sandervg

#6
Elektriciteit reist met zo'n 50 - 99% van de lichtsnelheid door je luidsprekerkabel. Laat ik conservatief rekenen met 50% van de lichtsnelheid. De lichtsnelheid is afgerond 300.000.000 m/s, dus de helft daarvan is 150.000.000 m/s. Dus als je geluid 1 meter korter moet reizen komt het 1/150.000.000 seconde sneller aan bij de luidspreker. Door lucht gaat geluid met 343 meter per seconde. Als je dat tijdverschil dat het sneller aankomt vergelijkt met hoeveel meter dat is door lucht kom je op 0,000002287 meter verschil. Dus plat gezegd: de speaker met 1 meter kortere luidsprekerkabel moet je 0,000002287 meter naar voren zetten en je verschil is opgelost :-). Nu kan er ook nog verschil ontstaan door impedantie effecten: een kortere kabel kan anders 'klinken' dan een langere kabel dus los van het tijdsverschil. Dat is sowieso erg verschillend per kabel en speelt voornamelijk bij extreme lengte (extreem kort / extreem lang). Maar goed, misschien dat iemand anders daar nog zijn licht over kan laten schijnen :-)

Edit: ben het trouwens wel volledig eens met het argument van verkoopbaarheid, dus ik denk dat je die extra meter later weer gaat terugverdienen. Of je moet het later verkopen als 2x2 meter :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

vik

Dat verschil maakt echt niets uit.



Quote from: CP010 on February 16, 2020, 18:12:39
Krijg binnenkort mijn nieuwe installatie en speakers. En wil mijn kabel upgraden van Chord Epic naar Chord signature reference maar heb twee verschillende lengtes nodig. Namelijk 2 meter en drie meter. Wat vinden jullie zou dat goed gaan en ik begrijp dat verkoop dan moeilijker wordt. Maar waarom meer betalen als werkelijk nodig. Of zou het in geluid een verschil maken? Iemand nog intresse in 2 keer 3 meter Chord Epic?

:clapping: :clapping: :clapping:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Thei

Ik gebruik altijd de lengte die er max. nodig is. Een kant oprollen en weg stoppen geeft wél een hoormatig verschil maar enkele meters verschil in lengte niet. Gelijke lengtes verkopen makkelijker maar kunnen slechter klinken indien er eentje wordt opgerold.

Richi

Quote from: Thei on August 11, 2020, 10:25:05
Ik gebruik altijd de lengte die er max. nodig is. Een kant oprollen en weg stoppen geeft wél een hoormatig verschil maar enkele meters verschil in lengte niet. Gelijke lengtes verkopen makkelijker maar kunnen slechter klinken indien er eentje wordt opgerold.
Hier idem, behalve het oprollen: liever 'wikkelen' dan oprollen. Zoiets als dit.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a