YAMAHA reciever subwoofer settings vraag

Started by thepioneer, February 16, 2020, 06:16:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thepioneer

Goedemorgen,

Gisteren ben ik bij vrienden geweest om een nieuwe RX a3080 in te stellen. Dit in combinatie met nieuwe luidsprekers.

Ik kan nergens de crossover settings vinden voor de subwoofer. Ik kan alle luidsprekers instellen qua crossover maar voor de sub niet.

Kan iemand mij vertellen waar die functie te vinden is in het menu? De sub heeft weinig tot geen instelmogelijkheden dus het moet echt in de Yamaha.

Groeten Ronald
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Dirk

"crossover setting voor de subwoofer"
bedoel je de LPF voor het LFE kanaal?

Als er geen instelling voor te vinden is zal Pioneer (terecht imo) beslist hebben dat het vast op 80 of 120Hz staat ingesteld, maar da's eigenlijk enkel van belang voor de weergave van het LFE kanaal.

Er is verder ook geen instelling nodig, als er zoals je aangeeft al bij elke speaker de mogelijkheid is (na hem als "small" te hebben ingesteld) een "crossover frequentie" in te geven, want die instelling bepaalt de LPF vanaf waar hun laag-informatie wordt doorgesluisd naar de sub, niets meer of minder.

de optelsom van alle laaginformatie welke adhv al die door jou ingesteld crossovers (voor alle speakers afzonderlijk) werd ingesteld is het signaal wat je naar de sub stuurt, samen met de al dan niet aanwezige LFE (= de .1) informatie, maar daarvan legt Pioneer dan blijkbaar de LPF vast voor jou, zoals trouwens wel meer fabrikanten dat doen.

Er is dus ook geen reden om nog ergens verder een "crossover" (zeer verwarrende en foute naam in deze context!) in te willen stellen voor de sub alleen, want die is al bepaald/ingesteld.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JGvH

Heb je wel in t menu aangegeven dat er een sub meedraait?

thepioneer

Ja, ik merk dat er wat minder in te stellen is dan ik gewend was met de Meridian 861. Hier kun je aangeven vanaf welke frequentie een bepaalde luidspreker afgekapt wordt en de rest naar de sub gestuurd wordt.

Bij Meridian kun je dat doen en je kan ook nog apart je crossover instellen voor de sub bijvoorbeeld van 80 hz naar beneden en je speakers bijvoorbeeld tot 50 hz zelf laten spelen en de rest naar de sub.

Merk dat mijn Arcam dat ook niet kan.

Dus de vraag is beantwoord inmiddels.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra