Vraagje over (deels)bi-amping een 5.1 setup

Started by Jack_D, February 11, 2020, 00:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Heb geen ervaring met bi-amping, en kon op internet over mijn specifieke vraag ook niet veel zinnigs vinden. Dus hier maar ff de vraag uitzetten.


Mijn reciever(met 11 interne versterkers)heeft de mogelijkheid om in het setupmenu 5.1 bi-amping in te stellen. Maar ik kan voor mijn achterspeakers geen extra kabels trekken, dus kan alleen maar mijn twee fronts en center speaker via bi-amping aansluiten. Gaat dit goed met de achterspeakers, daar sluit ik niet twee versterkers op aan. Filterd(of iets van cross over) de reciever intern al iets, of geeft ie gewoon op elke versterker het volledige geluid door en word het filteren van de hoge en lage tonen puur door het interne filter van de speaker gedaan. De reciever denkt dat ook de achterspeakers ge-bi-amped worden, maar dat doe ik dus niet. Gaat dat goed?.


En als dit gaat, klinken dan mijn achterspeakers zachter dan mijn fronts en center? Die hebben maar 1 versterker per speaker beschikbaar, alles aan de voorkant 2 versterkers per speaker.










flakkees

in mijn geval levert de versterker 2 x een identiek signaal naar de luidspreker
en word een bi-amp setting niet intern gefilterd .
mijn achterkanalen zijn ook enkel en ik ervaar daar geen problemen mee zoals volume verschillen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Tabcam

In de meeste gevallen zijn de fronts de lastigste aan te sturen luidsprekers en kunnen meeer onder controle worden gehouden met meer vermogen. De niveauverschillen is vaak weg te regelen met ofwel "levels". Het hangt er ook vanaf hoe de te bi-ampen luidspreker opgebouwd is voor bi-ampen. Soms laag en mid-hoog, soms laag-mid en laag-mid-hoog.

Qua geluid gaat het meeste naar je fronts en center. De rears zijn er vooral voor de effecten, dus je brein compenseert ook nog eens daarvoor.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Oke, het lijkt dus te kunnen..... heel fijn, dan ga ik een poging wagen.... :headbanging:

Voor mijn fronts heb ik al bi-wire dus das een kwestie van extra setje bananenstekkers er op en voor de center een extra kabel en ook een extra setje stekkers. Gelukkig heb ik nog een paar meter speakerkabel liggen voor de extra kabel voor de center want Van den Hul Royal Jade wordt al een poos niet meer gemaakt. En wordt overbodig spul welke ik nog heb liggen weer nuttig gebruikt, en das dan weer duurzaam(een beetje dan toch :D )

denoontje

Ben benieuwd wat het brengt.
Had hetzelfde op mijn denon ht set in het verleden en dat bracht wel iets meer controle.

flakkees

Quote from: denoontje on February 11, 2020, 11:34:55
Ben benieuwd wat het brengt.
Had hetzelfde op mijn denon ht set in het verleden en dat bracht wel iets meer controle.
ik ervaar zelf vooral meer diepgang en veel strakker , vooral op hogere volumes
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Tabcam

Zeker met AV-Receivers en minder efficiënte luidsprekers een nuttige methode. Een zwaardere stereoversterket gevoed vanuit een pre-out kan ook. Mooi dat het een verbetering oplevert :pompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Kwam onderstaande in de handleiding tegen, is nieuw voor mij, hoefde ik niet met mijn oude receiver.
En dan wordt het nog extra leuk, Mijn fronts zijn 4Ω, mijn center is 6Ω en mijn achterspeakers 8Ω
Als ik de handleiding dan goed begrijp moet ik met mijn mix aan speakers dus 4Ω instellen.... en moet ik dit ook doen als ik bi-amp? Beetje onduidelijk....... Valt nog niet mee die moderne techniek :D


Carry out the following settings when using a speaker with an impedance of 4 – 6 Ω/ohms.
1. Press and hold the main unit's ZONE SELECT and STATUS at the same time
for at least 3 seconds.
"zVideo Format < PAL>" appears on the display.
2. Press i on the main unit three times.
"zSp. Impedance <8ohms>" appears on the display.
3. Use o or p on the main unit to select the impedance.

       
  • 8ohms (Default): Select when the impedance for all of the connected speakers is 8 Ω/ohms or over.
  • 6ohms: Select when the impedance for any of the connected speakers is 6 Ω/ohms.
  • 4ohms: Select when the impedance for any of the connected speakers is 4 Ω/ohms.
4. Press the main unit's ENTER to complete the setting.

Tabcam

Dan zouden je versterkers niet oververhit kunnen raken. Je speelt dan wel vrij hard. Denk niet dat je er last van hebt tenzij je langdurig erg hard speelt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Dat zou ik wel willen maar mijn buren denken daar helaas heel anders over.......... :D
De boel gaat alleen vol open als ze op vakantie zijn, voor de rest speel ik meestal op een gematigd volume.

Quote from: TabCam on February 11, 2020, 22:11:24
Dan zouden je versterkers niet oververhit kunnen raken. Je speelt dan wel vrij hard. Denk niet dat je er last van hebt tenzij je langdurig erg hard speelt.

flakkees

Quote from: TabCam on February 11, 2020, 22:11:24
Dan zouden je versterkers niet oververhit kunnen raken. Je speelt dan wel vrij hard. Denk niet dat je er last van hebt tenzij je langdurig erg hard speelt.
mmm. ik denk juist da de 4 ohm instelling meer stroom vraagt van je versterker en daar door flink warmer kan worden .
ik geen kwaad als die instelling aanwezig is maar wel iets om rekening mee te houden als je versterker bv in een kast staat of in een rack met andere componenten erop of er onder .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Tabcam

Quote from: flakkees on February 12, 2020, 13:24:18
mmm. ik denk juist da de 4 ohm instelling meer stroom vraagt van je versterker en daar door flink warmer kan worden .
ik geen kwaad als die instelling aanwezig is maar wel iets om rekening mee te houden als je versterker bv in een kast staat of in een rack met andere componenten erop of er onder .
Dat klopt en daarom wordt de spanning dan minder hoog gemaakt en gaat er minder stroom lopen. Vandaar dat het minder hard kan dan met meer spanning.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

flakkees

ik denk eerder dat de spanning hoger word omdat de weerstand lager word .
daarom kan een versterker ook meer wattage leveren op 4 ohm dan op 8 ohm
waardoor deze wat sneller warm zal worden
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Jack_D

Maar hoe verhoud dit zich dan tot bi-ampen, moet ik dan nog steeds instellen wat ze adviseren in de handleiding mbt de weerstand van de speakers. Ik kan niet uit de handleiding afleiden of je dit gewoon altijd moet doen of alleen als je niet bi-ampt... Met bi-ampen dan veranderd de weerstand van je luidsprekers, want je haalt de bruggen van tussen je aansluitpolen en creëer je dus eigenlijk "twee losse luidsprekersystemen" in 1 behuizing met elk hun specifieke weerstand en met elk hun eigen versterker.

Euh.... ja toch... zoiets...... :D




Tabcam

#14
Vaak wordt er qua filter rekening mee gehouden. Hoe dat uitwerkt is per combinatie anders. In eerste instantie zou ik niet al te luid spelen en hoor je wel wat de verschillen zijn. Meestal wordt het beter. Tevens zie je met merken dat ze de frontversterkers zwaarder uitvoeren en die dan beter geschikt zijn voor het laag. Andere versterkers hebben dezelfde units en dan maakt het niet uit.

Bij de Ushers (en waarschijnlijk andere MTM/d'Appolito opstellingen ook) is het laag-mid-hoog(MT) en laag-mid (M). Dan zou eigenlijk het omgekeerde gelden. Ik heb niet echt verschil gemerkt.

Qua belasting/warm worden kan je kijken wat er gebeurd als je wat harder speelt. Ik verwacht dat het eerder positief zal uitwerken t.o.v. niet bi-ampen. Je verbruikt grofweg evenveel energie maar verdeeld over meer versterkersubunits.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

flakkees

ik zie dat je een 8012 hebt ?
die gaat echt niet moeilijk doen over wat 4 ohm luidsprekers
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Jack_D

Volgens de specs zijn alle elf versterkers identiek, zelfs visueel zijn ze het zelfde.
Maar uiteindelijk zit de "proof in the pudding", dus alles maar aansluiten en kijken wat er gebeurd..... :D


Quote from: TabCam on February 13, 2020, 12:10:39
Vaak wordt er qua filter rekening mee gehouden. Hoe dat uitwerkt is per combinatie anders. In eerste instantie zou ik niet al te luid spelen en hoor je wel wat de verschillen zijn. Meestal wordt het beter. Tevens zie je met merken dat ze de frontversterkers zwaarder uitvoeren en die dan beter geschikt zijn voor het laag. Andere versterkers hebben dezelfde units en dan maakt het niet uit.

Bij de Ushers (en waarschijnlijk andere MTM/d'Appolito opstellingen ook) is het laag-mid-hoog(MT) en laag-mid (M). Dan zou eigenlijk het omgekeerde gelden. Ik heb niet echt verschil gemerkt.

Qua belasting/warm worden kan je kijken wat er gebeurd als je wat harder speelt. Ik verwacht dat het eerder positief zal uitwerken t.o.v. niet bi-ampen. Je verbruikt grofweg evenveel energie maar verdeeld over meer versterkersubunits.

Rikske

Hier bij mij zijn ook enkel de voorste zuilen in bi-amp aangesloten al de rest met single wire en dat werkt gewoon  ;)

Jack_D

#18
Inmiddels draait de set (deels)bi-amp.. De center speaker en fronts draaien op bi-amping, de achter speakers niet.

In de setup heb ik aangegeven 5.1 bi-amping. Werkt allemaal perfect. Een aantal malen geswitched tussen bi-amp en niet bi-amp. Er is duidelijk verschil, en ik ben niet de enigsten die het verschil hoord, ook de WAF hoort het verschil. Ik vind het een positief verschil, het lijkt of het geluid makkelijk geproduceerd word. Ook is er duidelijk meer detail in het hoog zonder dat het digitaal of kill gaat klinken. Ik ben positief verrast, en zo heb ik in ieder geval 8 versterkers van de 11 aan het werk gezet.

Het verschil in luidheid omdat ik de achterspeakers niet bi-amp is minimaal. Heb de levels van de achter kanalen met ongeveer, 1dB moeten verhogen, gemeten met een handheld dB meter. Zal ook een dezer dagen met Audyssey aan de slag gaan. Zal eens zien of ik daaruit ook nog en verbetering kan forceren...


Tabcam

Mooi en stiekem zoals verwacht :P. Er zijn weinig AV-receivers die het "gemakkelijk" trekken. Zelfs nu ik efficiënte luidsprekers heb, (kan ze alleen (nog) niet bi-ampen,) merk ik nog verschillen tussen versterkers. (Om discussie te voorkomen, ze meten ook anders :angel:.)

Geniet er lekker van!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

#20
Genieten gaat wel lukken.....

Ben nog alle opties aan het doorspitten, moet nog een beetje aan de menustructuur wennen. Niet alles zit waar ik het verwacht, en niet alles werkt hoe ik het graag zou zien. Maar dat pielen is opzich wel leuk.

Heb ook nog €20,- over de balk gegooid en de Audyssey App voor mijn iPad aangeschaft, dat kon er dan ook nog wel af :D . Schijn je ook leuke dingen meeste kunnen doen in het kader van fine-tunen. Ik ben de komende tijd dus wel onder de pannen.

Quote from: TabCam on February 18, 2020, 23:14:09
Mooi en stiekem zoals verwacht :P . Er zijn weinig AV-receivers die het "gemakkelijk" trekken. Zelfs nu ik efficiënte luidsprekers heb, (kan ze alleen (nog) niet bi-ampen,) merk ik nog verschillen tussen versterkers. (Om discussie te voorkomen, ze meten ook anders :angel: .)

Geniet er lekker van!