Het grote Lumin topic

Started by WickedGame, February 10, 2020, 13:19:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Het grote Lumin topic

In de wereld van streamers komt Lumin steeds meer en meer naar boven drijven. Om die reden start ik hier dan ook een topic om de ins-/outs van Lumin bespreekbaar te maken, en uiteraard informatie en kennis te delen met elkaar. Zelf ben ik in het bezit van een Lumin D2 streamer. Ben wel benieuwd of er meer leden met Lumin spelen.

Onderstaand het huidige product portofolio wat Lumin te bieden heeft.

Streamer portofolio Lumin:

Network Players:

Lumin X1


Lumin S1


Lumin A1


Lumin T2


Lumin D2


Network Transport:

Lumin U1


Lumin U1 Mini


Amplifier:

Lumin AMP


Network Player and Amplifier:

Lumin M1


Control

Lumin App


Wat betreft de Lumin app is er ook de mogelijkheid om de apps te gebruiken van Linn. Hierbij verlies je dan wel de mogelijkheid om de Lumin te configureren (wat ansich logisch is), en er is geen mogelijkheid om Minimserver te rescannen (zover ik kon nagaan). De Linn apps die werken met Lumin zijn Linn Kazoo en de nieuwe Linn app. Lumin zelf adviseert bij het gebruik van een NAS om Minimserver te hanteren. Uiteraard is Lumin ook compatibel met Roon.

Lumin Website
Lumin website

Roeru117

Leuk topic. Je ziet de spelers hier op het forum niet veel voorbij komen. Ik heb zelf een tijd met de D1 gespeeld en nu speel ik, sinds die uitgekomen is, met de U1 Mini. Ik vind het heerlijke streamers om mee te werken: geen gedoen, maar gewoon doen wat ze moeten doen en dan klinken ze ook nog eens fantatstisch.

Onlangs heb ik de standaard voeding vervangen door een Sbooster en dat gaf een hele mooie verbetering. Alsof alles ineens op 110% ging spelen (misschien zelf 120%). Zeker de moeite waard als je een D2, U1 Mini of T2 bezitter bent.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Spijkie

Volgens mij heeft lumin geen ingebouwde HD mogelijkheid maar een externe opslag toch?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Kerkhoffd

Naast de uitstekende hardware ben ik ook erg te spreken over de Lumin Control app. Minstens zo belangrijk bij streaming en gelukkig ook goed te gebruiken bij ander merk streamers zoals mijn Linn DS.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

WickedGame

Quote from: Roeru117 on February 10, 2020, 20:05:46
Leuk topic. Je ziet de spelers hier op het forum niet veel voorbij komen. Ik heb zelf een tijd met de D1 gespeeld en nu speel ik, sinds die uitgekomen is, met de U1 Mini. Ik vind het heerlijke streamers om mee te werken: geen gedoen, maar gewoon doen wat ze moeten doen en dan klinken ze ook nog eens fantatstisch.

Onlangs heb ik de standaard voeding vervangen door een Sbooster en dat gaf een hele mooie verbetering. Alsof alles ineens op 110% ging spelen (misschien zelf 120%). Zeker de moeite waard als je een D2, U1 Mini of T2 bezitter bent.

Spelers zijn zeker nog geen gemeengoed hier, terwijl ik toch wel vind dat Lumin zich goed kan meten met Linn en Auralic. Een Sbooster ben ik nog wel aan het overwegen, maar volgens mij dient er dan op een D2 toch wel wat aangepast worden aan de ingang. De D1 was overigens ook een hele goede.

Quote from: Spijkie on February 11, 2020, 09:40:55
Volgens mij heeft lumin geen ingebouwde HD mogelijkheid maar een externe opslag toch?

Gr Spijkie

Intern opslag hebben ze "nog" niet. Weet niet of de vraag daar naar heel groot is. Extern is het wel mogelijk, al kan je dan ook een NAS overwegen bijvoorbeeld.

Quote from: Kerkhoffd on February 11, 2020, 10:14:17
Naast de uitstekende hardware ben ik ook erg te spreken over de Lumin Control app. Minstens zo belangrijk bij streaming en gelukkig ook goed te gebruiken bij ander merk streamers zoals mijn Linn DS.

De app is zeker niet slecht, op android blijkt die wel soms zijn nukken te hebben. Op IOS geen issues ontdekt. Wel vind ik de Lumin apps wat overzichtelijker overkomen, al is het ook gewenning.

Kerkhoffd

Hier alleen ervaring met de iOS app. Meest toegepast op een iPad. Gewoon top vergeleken met de Linn app (maar ook in vergelijk met Sonos en Naïm app wat mij betreft). Gewoon goed.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Teejoo

Wie van jullie gebruikt een server programma dat ook iTunes playlists kan uitlezen?

WickedGame

Quote from: Teejoo on February 11, 2020, 12:48:09
Wie van jullie gebruikt een server programma dat ook iTunes playlists kan uitlezen?

Ik in ieder geval niet. Al denk ik dat een server die uPNP ondersteunt het op een Lumin zou moeten doen.

Wat mij wel is opgevallen dat bijvoorbeeld Logitech Media Server door de Lumin ook als server gezien word (en werkt!). Alleen weet ik ook bij LMS niet of die itunes playlist ondersteunt.

Teejoo

Quote from: WickedGame on February 11, 2020, 13:10:12
Ik in ieder geval niet. Al denk ik dat een server die uPNP ondersteunt het op een Lumin zou moeten doen.

Wat mij wel is opgevallen dat bijvoorbeeld Logitech Media Server door de Lumin ook als server gezien word (en werkt!). Alleen weet ik ook bij LMS niet of die itunes playlist ondersteunt.
Ik had die toevallig gisteren ook geïnstalleerd maar de Linn App ziet die niet. Wellicht wel met de Lumin app.

WickedGame

Quote from: Teejoo on February 11, 2020, 16:04:33
Ik had die toevallig gisteren ook geïnstalleerd maar de Linn App ziet die niet. Wellicht wel met de Lumin app.

Volgens mij moet je in de LMS server de Upnp plugin installeren, dan werkt ook LMS met uPNP, anders namelijk niet.

Roeru117

Quote from: WickedGame on February 11, 2020, 11:53:57
...maar volgens mij dient er dan op een D2 toch wel wat aangepast worden aan de ingang.

Je moet inderdaad de interne voeding er uit halen, maar dat is vrij eenvoudig. Uiteindelijk is er maar 1 kabeltje die je moet doorknippen of lossolderen. Daarna is het alleen nog een kwestie van de Sbooster adapter en de voeding aansluiten.

De Android app werkt niet altijd even stabiel, maar er zijn genoeg andere merken die veel slechtere apps hebben. En als alternatief kun je altijd de Linn Kazoo app gebruiken. Zelf gebruik ik Roon en die heeft nooit moeite met het afspelen op de Lumin.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

WickedGame

Lumin heeft op veler verzoek een losse afstandbediening toegevoegd aan hun producten gamma. Niet dat ik echt een afstandbediening miste, maar blijkbaar zijn er genoeg redenen om toch een AB te hebben.



Lumin IR Control

Compatibility:

LUMIN X1 / S1 / T2 / A1 / T1 / D2 / D1 / U1 / U1 MINI / M1

Marco66

Quote from: WickedGame on November 26, 2020, 15:02:05
Lumin heeft op veler verzoek een losse afstandbediening toegevoegd aan hun producten gamma. Niet dat ik echt een afstandbediening miste, maar blijkbaar zijn er genoeg redenen om toch een AB te hebben.



Lumin IR Control

Compatibility:

LUMIN X1 / S1 / T2 / A1 / T1 / D2 / D1 / U1 / U1 MINI / M1

O dat is best handig voor mijn M1, hoef je niet persee steeds je ipad of tel te openen.
Ziet er ook wel netjes uit.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

MichielB

Afstandsbediening ziet er wel leuk uit maar werk persoonlijk toch liever met de "iPad". Heb jaren Lumin gehad maar nu overgestapt op een andere streamer die er wat betreft geluidskwaliteit een flinke stap bovenop doet en .... een veel snellere App heeft. Heb ook nog een D2 maar als ik daar weer mee speel erger ik met aan de App :(
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

WickedGame

Quote from: MichielB on November 26, 2020, 22:55:03
Afstandsbediening ziet er wel leuk uit maar werk persoonlijk toch liever met de "iPad". Heb jaren Lumin gehad maar nu overgestapt op een andere streamer die er wat betreft geluidskwaliteit een flinke stap bovenop doet en .... een veel snellere App heeft. Heb ook nog een D2 maar als ik daar weer mee speel erger ik met aan de App :(
Welke streamer heeft de LUMIN vervangen? Heb zelf totaal geen moeite met de LUMIN app.  Ook prima stabiel, en duidelijk genoeg naar mijn mening.

Marco66

Quote from: WickedGame on November 27, 2020, 11:44:12
Welke streamer heeft de LUMIN vervangen? Heb zelf totaal geen moeite met de LUMIN app.  Ook prima stabiel, en duidelijk genoeg naar mijn mening.

Hier ook prima mee te werken, en lumin streamers staan bekend om toch wel 1 vd betere platforms te zijn op streamgebied.
Er zullen ongetwijfeld nog betere zijn maar daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Deleted User

Denk dat het een Aurender is....

Marco66

Quote from: Jazzman on November 27, 2020, 15:33:53
Denk dat het een Aurender is....

Die zijn dan ook erg fraai id, zelf de N100 gehad.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Deleted User

Maar het gaat over Lumin.... ;D

Paul0106

Ik heb een Lumin D2 aangesloten via xlr op mijn Michi P5 voorversterker. Heeft iemand wel eens geprobeerd of er en wat het verschil is als je de Lumin digitaal aansluit? Wat heeft de voorkeur?

Verstuurd vanaf mijn Oneplus 8pro met Tapatalk


vanzomereng

#20
Quote from: Paul0106 on December 24, 2020, 22:15:27
Ik heb een Lumin D2 aangesloten via xlr op mijn Michi P5 voorversterker. Heeft iemand wel eens geprobeerd of er en wat het verschil is als je de Lumin digitaal aansluit? Wat heeft de voorkeur?

Tja..........  wat jij het lekkerste/beste/fijnste vind klinken  :ohmy:
 
Gewoon paar keer wisselen en gedurende wat langere sessies, steeds relax in je luie bank met een Aperol Spritz in je knuistje en een pak Tuc,
lekker luisteren en dan zelf besluiten, welke setting na verloop van tijd je voorkeur geniet  :colgate:

Nu ff serieus, niks is makkelijk en ook veel beter om dit zelf te proberen, immers het zijn jouw oren/hersenen en is jouw smaak.
Wellicht valt het nog vies tegen om uberhaupt verschillen te kunnen waarnemen :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MichielB

DAC gedeelte Lumin D2 is best goed, denk niet dat de DAC in de Michi Pre daar aan kan tippen maar dat kun je makkelijk vergelijken door ook digitaal in op de pre te gaan en dan switchen. Benieuwd naar je ervaringen!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Paul0106

Quote from: MichielB on December 31, 2020, 23:12:38
DAC gedeelte Lumin D2 is best goed, denk niet dat de DAC in de Michi Pre daar aan kan tippen maar dat kun je makkelijk vergelijken door ook digitaal in op de pre te gaan en dan switchen. Benieuwd naar je ervaringen!
Heb het met een geleende kabel geprobeerd en de xlr kabel geeft een beter, ruimer stereobeeld. De digitale aansluiting was ook niet verkeerd, maar voor mij minder goed. Het midden kwam wat sterker naar voren, maar miste de ruimtelijkheid en plaatsing van instrumenten.

Verstuurd vanaf mijn Oneplus 8pro met Tapatalk


MichielB

Dus via XLR analoog uit op de D2 geeft het beste resultaat.....  heb je trouwens al een voedingsupgrade gedaan? Maak je ook beste stappen mee.
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Deleted User

Quote from: MichielB on January  1, 2021, 14:51:33
Dus via XLR analoog uit op de D2 geeft het beste resultaat..... 
Volgens zijn interpretatie, vraag me trouwens af hoe hij weet hoe instrumenten geplaatst dienen te zijn in het geluidsbeeld..