HD (1080P) 60FPS afspelen via computer - wat voor video kaart?

Started by Hannibal_, August 23, 2019, 12:43:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Hi Allen,

Ik prober sinds kort HD video met 60FPS af te spelen via mijn computer.
Ik had moeten weten dat dat ambitieus zou zijn, want erg oude videokaart.

Nu was ik eens aan het rondneuzen maar zie beetje door de bomen het bos niet meer.

Ik game niet met die pc, wil alleen video kijken.

Ik krijg sterk het gevoel dat zware videokaarten vooral voor vectorgrafics bedoeld zijn en niet zo zeer voor gewoon films kijken.
Ik wil best wat geld er aan kapot slaan, maar vind het niet nodig dingen in huis te halen die niet nodig zijn voor het doel.

Bij voorkeur moet hij wel 2 HD schermen aan kunnen sturen (VGA nog, dat wel).

Wat zouden video kaarten zijn die hout snijden voor dit doel?

Natuurlijk op voorhand diepe dank voor jullie deskundige advies,

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Quote from: Hannibal_ on August 23, 2019, 12:43:44
Hi Allen,

Ik prober sinds kort HD video met 60FPS af te spelen via mijn computer.
Ik had moeten weten dat dat ambitieus zou zijn, want erg oude videokaart.

Nu was ik eens aan het rondneuzen maar zie beetje door de bomen het bos niet meer.

Ik game niet met die pc, wil alleen video kijken.

Ik krijg sterk het gevoel dat zware videokaarten vooral voor vectorgrafics bedoeld zijn en niet zo zeer voor gewoon films kijken.
Ik wil best wat geld er aan kapot slaan, maar vind het niet nodig dingen in huis te halen die niet nodig zijn voor het doel.

Bij voorkeur moet hij wel 2 HD schermen aan kunnen sturen (VGA nog, dat wel).

Wat zouden video kaarten zijn die hout snijden voor dit doel?

Natuurlijk op voorhand diepe dank voor jullie deskundige advies,

Han
Dat zou nu juist niet moeten uitmaken. Elke moderne videokaart volstaat. 60 Hz konden oude videokaarten en streams decoderen ook. Wel zijn nieuwe videokaarten geschikt voor de moderne CODECS.

Het is waarschijnlijk dat de videokaart HVEC of zelfs x264 niet kan decoderen. Dan wordt het een processoraangelegenheid en kan het zijn dat je processor het niet aankan. Als je vermeldt welke videokaart het betreft, welke processor, hoeveel geheugen en de CODEC, bitrate e.d., dan kunnen we helpen met het onderzoeken van de probleemoorzaak, mocht je dat willen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Zoals je zelf aangeeft dure kaarten zijn vooral voor games of rendering, maar voor afspelen van 1080P kan elke kaart of onboard video kaart dit.
Je kan wel gebruik maken van processor, geheugen, ... om te decoderen, maar daar heb je geen extra videokaart voor nodig.

Als je dan toch iets wil streamen van je pc naar je tv of projector kan het veel handiger zijn om bv een Chromecast aan te schaffen, kan je alles vanaf je pc naartoe streamen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RalphH

Geef inderdaad even aan welke kaart je hebt, want "heel oud' moet dan onderhand meer dan 15 jaar zijn..daarna deed zowat alles wel hardware HD decoding.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hannibal_

Lol,

Guy's ik begrijp de verwarring en de opmerkingen.
Maar de kaart is echt een eeuw oud, nou ja haast dan (in computer termen in ieder geval 2 eeuwen).

Het betreft een ATI Radeon X1050, zag net gelanceerd in 2008.

Toen "een tijdje terug" (lol 1 eeuw in compu termen, 2011) mijn moederboard kaduc ging, geen prio gegeven aan de video kaart, maar aan moederboard en processor. Niets exotisch maar wel vlot:

https://www.asus.com/nl/Motherboards/P8H67M_PRO/
Met Processor Intel Core i5 2500 (3,3GHz) en windows 7 64 bit home premium, 8GB ddr3 memory, 128 GB ssd en zo'n 5TB aan HD opslag.

Draait verder prima vind ik.

Alles wel tikje oud, maar de videokaart wel bejaard denk ik...

Dusssssss.  :blink:

Ps, ik wil niet naar dat ding streamen hoor....
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RalphH

Simpelste radeon hdxxx (geen nvidea ervaring) kaartje  an een paar tientjes erin en gaan met da ding. Bordje beeft wel pci-e neem ik aan, niet nog agp uit de long before time neem ik aan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Gaat t geluid ook via deze kaart trouwens? Als je tweedehands gaat wel even opleten dat ze de dolby trueHD/dts master aankunnen.

Of pak meteen een kaart die ook hevc ondersteund. Heb zelf een ati rx560, die doet t allemaal.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hannibal_

Ja... pci-e zitten er zat in.
Specs moederboard zie vorige post

Heeft het nog zin overigens (als het toch tientjes werk wordt) om er voor ieder scherm 1 in te stoppen?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RalphH

Ohw wacheffe, vga inderdaad. Dat zul je op niet veel kaarten nog vinden. Dus met dvi —> vga converter blokje werken (let op!! Kaart moet dvi-A zijn en niet dvi-D). 2x vga uit wordt lastig. Evt goeie splitter ertussen. Moeten beide schermen hetzelfde weergeven. Of hoeft 1 maar HD video te kunnen. Anders je onboard voor de 1 en addon voor de ander.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hannibal_

Nee,

2 afzonderlijke schermen, wel in 1 desktop gecombineerd natuurlijk....

Zie dat je ati rx560 een pci-e 3.0 slot nodig heeft

Mijn slots zijn 2.0

Toch lastig dus.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RalphH

Quote from: Hannibal_ on August 24, 2019, 13:34:06
Nee,

2 afzonderlijke schermen, wel in 1 desktop gecombineerd natuurlijk....

Zie dat je ati rx560 een pci-e 3.0 slot nodig heeft

Mijn slots zijn 2.0

Toch lastig dus.

Is gewoon backwards compatible. Zit hier in een mobo van 2008. 790gx van gugabyte

Moeten beide schermen tegelijk verschillende  HD films af  kunnen spelen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

home@the movies

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom (en welke content) wil je in 60 Hz gaan afspelen??

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hannibal_

@Ralph

Zag dat bij mijn cdromland keuze (dacht alles goed genoeg dan tegenwoordig) 1080p niet recommended is.
Zucht.

Maar ik begrijp dat ik ook PCIe 3.0 kaarten kan gebruiken.
Okay.

Wat is dvi-d dat dat niet op de kaart kan?

@home, er worden gewone filmpjes op afgespeeld van vakanties en gelegenheden.
Ik schiet die tegenwoordig in 60fps om de gelegenheid te hebben slomo's te maken (gebeurd niet veel). Wil die mogelijkheid hebben en de 60fps filmpjes ook kunnen bekijken.
Niets hoogdravends of moeilijks dus.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RalphH

Als je via vga uitstuurt, moet de kaart dvi-a(naloog) ondersteunen. Dvi-d(igitaal) Werkt niet met een vgakabel, dvi-a heeft ook nog een extra pinnetje op de stekker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

zucht....

ik vind wel dvi-d naar vga adapters?

ook displayport naar vga trouwens.

nu nog een kaart
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RalphH

Er zijn inderdaad actieve converters, die zetten het signaal om zodat je analoge monitor dit snapt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer