Wharfedale

Started by Thesqualer, February 9, 2020, 17:00:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

naish123

Vandaag op de Isoacoustics website gekeken. De evo 4.4 staan in de online calculator dus de Gaia's moeten ook gewoon op de 4.3 passen.

bramsat

#101
Mocht naish123 de bijbehorende doos nog bezitten dan zit de passende schroef erbij dus.

Interessant is natuurlijk ook dat er een vergelijk komt...dus gewoon de standaardspike er een paar

dagen onder en vervolgens de Gaia 3,dat zou interresant zijn toch ;)

En mocht je de evo's verplaatsen doe dan niet die witte handschoenen aan want dan glipt deze

zware jongen gewoon weg.je hebt zonder handschoenen al heel veel moeite om ze te verplaatsen

want er is nergens een houvast ???
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Toni71

Dat scheelt me een foto maken. Mooi dat ze dan passen.:)

naish123

Aan mijn vrouw de Lintons laten zien en die vind ze mooi. Moet er wel een vintage meubel komen. Oké!?
Morgen maar eerst laten zien hoe groot ze zijn voordat ze hier staan. [emoji16]

Toni71

En een review a.u.b. :)

bramsat

Quote from: naish123 on December 12, 2020, 18:36:59
Aan mijn vrouw de Lintons laten zien en die vind ze mooi. Moet er wel een vintage meubel komen. Oké!?
Morgen maar eerst laten zien hoe groot ze zijn voordat ze hier staan. [emoji16]

Met of zonder de stands? met stands zijn ze flink groter dan de ls50 en of jouw vrouw daar vrolijk

van word staat nog te bezien toch? de prijzen met stands was 1500E daar heb je ook de 4.4 voor

waren destijds mijn gedachten daarover.De doorslag gaven de lovende reviews van de consumenten

een jr geleden,toen kwam nadien ook nog whatshifi eroverheen en toen was ik helemaal om.

Heb ze ongehoord en blind gekocht,het leuke was dat ik het schip kon volgen via track&trace en

zag dat het schip voorbij spanje was dus na ± 1 week wachten had ik ze :satisfied:

Maar het had niet veel gescheeld of ik had de lintons besteld want dat was mijn eerste goede

speaker die ik had omstreeks 1970,en daar was ik dan ook mee geeindigd na 50jr.

Met de evo 4.4 heb ik klangmatig de beste speaker ooit,ik bezit nog 5 paar speakers en normaal

wissel ik wel is van speaker maar dat is het afgelopen jr niet 1 keer gebeurd en dat zegt eigenlijk

alles toch?

Let wel! de lintons vind ik super goede speakers voor ±1000 euro en whatshifi vind dat ook toch?

Maar het onderstaande review kwam pas toen ik de evo 4.4 al had.

https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-linton

Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Toni71

#106
Wharfedale EVO 4.2 metingen (het grijze plaatje) en EVO 4.4 metingen (de rest).

Volgens mij zijn het geen verkeerde speakers? Ik heb niet genoeg verstand van grafieken en frequenties om te oordelen. En dit maak ik op uit de teksten.
Misschien dat iemand op het forum dit kan bevestigen of ontkrachten aan de hand van deze grafieken?

Bron EVO 4.2: http://dl.magazinedl.com/magazinedl/Hi-Fi%20World/2020/Hi-Fi%20World%20-%20April%202020(magazinedl.com).pdf

'IF you compare the Evo 4.2's to the Evo 4.4's they are very similar, the top of the 4.4 looks to be identical drivers and layout and in an identically dimensioned enclosure just taller with an extra woofer. And if you look at the measurements, they are very similar except the 4.4's have more bass extension, as would be expected.'

Bronnen EVO 4.4:

- https://www.hifitest.de/test/bildergalerie/lautsprecher_stereo/wharfedale-evo_44_19615/4

- https://www.connect.de/testbericht/wharfedale-evo-4-4-test-3201136.html

- https://audio.com.pl/testy/stereo/kolumny-glosnikowe/3272-wharfedale-evo-4-4#laboratory



bramsat


Neen,deze tests kende ik nog niet alleen waar ik ze bestelde waren ook geen dealer van wharfedale

en heb voordien zelden eentje gezien bij deze zaakAlleen toen ze daar ariveerden zei de baas jeetje die

zijn ja loodzwaar voor die centen :) hij heeft het uiterlijk nog goed bekeken en 1 week later was hij

dealer.

Weet je ik heb mijn audio cambridge ook besteld bij W&W en het probleem was dat een andere

winkelier de importeur gedreigd had dat hij dan stopte met het dealerschap.

de importeur heeft goed gekeken naar de situatie en 1 week later had ik gewoon mijn audio

cambridge.Heb nadien nog gekeken na die bewuste winkelier en daar stond gewoon nog dat

merk.Alleen ik keek een paar maanden geleden ook nog en het viel mij op dat hij overjarige

cambridge had maar geen recente datum....het zijn zowiezo moeilijke tijden voor winkeliers.

En komende dinsdag gaat heel duitsland op slot....wat kost dat een poen onvoorstelbaar!
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Toni71

#108
Ik kan nu na enige tijd beamen dat de EVO 4.4 een goede geluidsweergave geeft, en dat ik er erg tevreden mee ben. Dit is wel subjectief (iedereen is blij met zijn nieuwe aankopen :) ).

De speakers heb ik aangeschaft, omdat ik een niet al te dure speaker wilde in het wit (waf) en ik ze eigenlijk voor wat radio geluid, met een of andere all-in streamer in de woonkamer wilde hebben. Alle apparatuur en audiohobby verzameling gaat naar de zolder en een enkele versterker blijft in de woonkamer staan.
Ik wilde al snel tevreden zijn, en de lat lag niet hoog. Dat was de insteek..

Een 4 maanden hebben ze in de dozen gestaan, na blind gekocht te hebben tijdens een vebouwing.  Maar goed, er hebben al zat speakers in onze (eerdere) woonkamers gestaan. Waaronder ook oudere Wharfedale Evo`s. En deze klonken toen ook niet verkeerd. Als ze net zo geluid hadden geproduceerd, had ik al tevreden geweest.

Maar wat een verassing is dit wel. De speakers klinken echt prima. Niet wollig of warm als die oudere Evo (als ik dan toch een beetje audiofiele praat erin moet gooien). Niet schel en nergens een scherp randje. Listening fatique is geen sprake van. Hier houd ik van.

Van Tinsley tot Rory en Popovic, van Piaf tot Melua naar Krauss en zo naar Pavarotti, Bocelli,  Westenra en wat Puccini. Soms ontroert of raakt de muziek me. Net gelang naar wat ik luister uiteraard. Hier heb ik meer last van als de weergave goed is en ik meegevoerd word op het geluid. En dit komt vaak voor nu (of is het misschien weer een fase op mijn leeftijd?). Anyway, als ik op de bank ga zitten om te luisteren, wil ik eigenlijk niet meer stoppen en word een beetje gepikeerd als mijn vrouw de tv aan wil zetten, of herrie maakt (vandaag). Anders dan de muziek herrie :)

De plaatsing is wel belangrijk. Dat had ik al ergens gelezen over deze speakers, maar dit kan ik ook beamen. De speakers heb ik een 60cm van de muur staan en staan ong. 2.20m uit elkaar. Gedraaid naar mijn luisterpositie.

Tsja, wat kan ik er nog aan toevoegen. De metingen van de speakers zijn volgens mij niet verkeerd, en dat komt dan wel overeen met wat ik ervaar.

De speakers staan aangesloten op een SMSL M200 dac (aK4497) en een Onix RA125 die ik van een forumgenoot heb gekocht (erg content mee).
Als bron een Samsung S20 met Tidal en een usb audio app die Tidal bitperfect doorgeeft via usb. Tot 24/96 MQA niet de volledige unfold.

Zou ik ze weer kopen als ze vannacht gestolen worden? Ja, ik zou weer een zelfde set kopen. Betaalbaar en een prima geluid.

Ga ze zeker beluisteren als je interesse hebt in deze speakers.





fasteddie

Quote from: naish123 on December 12, 2020, 18:36:59
Aan mijn vrouw de Lintons laten zien en die vind ze mooi. Moet er wel een vintage meubel komen. Oké!?
Morgen maar eerst laten zien hoe groot ze zijn voordat ze hier staan. [emoji16]

En wat is het geworden?

naish123

Sinds kort staan hier een set Dentons 85th anniversary.
Ik ben er erg blij mee. Geluid is echt goed en ze zijn mooi om te zien in het walnoot.

Xander32

Foto's  :thumbs-up:


Quote from: naish123 on May 31, 2021, 21:15:33
Sinds kort staan hier een set Dentons 85th anniversary.
Ik ben er erg blij mee. Geluid is echt goed en ze zijn mooi om te zien in het walnoot.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

naish123


Omerobbie

#113
Met veel interesse volg ik deze post nu al een paar weken.... Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede standmounts om een grotere ruimte (7,5m x 5,5m) op te vullen...

Mijn situatie:
Ik zit 5,5m met de bank tegen de muur af van de TV en de speakers die op een TV-meubel staan. Mijn eis is (daar ben ik wat eigenwijs in) dat de speakers op de TV-meubel moeten staan. Ik heb geen ruimte (of wil die daarvoor maken) voor een standmount + speakerstand of een vloerstaander.

Ik heb nu de B&W CM1 (S1) en die vind ik at tekort schieten qua vullen van de ruimte, wat uiteraard niet vreemd is. Verder is de bassreflexpoort ad achterkant en is de plaatsing van deze speaker beperkt doordat ik 20-30cm van de muur kan plaatsen ivm de tv-meubel. Ik ben nog op zoek naar een verhoging van de speakers op oorhoogte (nog 15 cm hoger dan nu het geval is op de tv-meubel). Hiervoor ga ik iso-acoustics of bijv. een auralex gebruiken om het te isoleren van de tv-meubel. Gebruik ik nu ook voor de subwoofer, geloof ik echt in.
Overigens is de subwoofer een goeie aanvulling voor het laag. Ik ben nog ah experimenteren maar ik geloof ook in de aanvulling/invulling van standmounts met subwoofers.

Met deze uitgangspunten (voller kamerbreed geluid, standmount OP TV-meubel) was ik op zoek naar een CM5 in het satijnwit, die erg lastig te verkrijgen zijn... en voor €500 gezien op MP. Maar waarom leg ik dan niet iets erbij en heb ik nieuwe Wharfedale Evo 4.2?

Vraag:
* Is de Wharfedale 4.2 Evo hiervoor geschikt of zou de Evo 4.1 beter passen?
* ik lees dat de 4.4. veel ruimte nodig heeft (min 60cm vd muur): hoe zit dat met de Evt 4.2 en de 4.1?

Alle andere tips en adviezen zijn welkom!
(alleen svp geen discussie over plaatsing op TV-meubel, dat is voor dit geval uitgangspunt) 

Alvast dank voor delen van jullie ervaringen en ideeën!

bramsat


Probeer gewoon vrijblijvend de 4.2....niet goed...wijk uit naar een opvolger van de CM5....want de cm5 is ±12jr oud.

En kijk uiteindelijk naar reviews op whatshifi die weten meer als wij. ::)

https://www.whathifi.com/features/bandw-606-vs-607-speakers-which-should-you-buy
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Omerobbie

#115
Quote from: bramsat on July 30, 2021, 14:37:13
Probeer gewoon vrijblijvend de 4.2....niet goed...wijk uit naar een opvolger van de CM5....want de cm5 is ±12jr oud.

En kijk uiteindelijk naar reviews op whatshifi die weten meer als wij. ::)

https://www.whathifi.com/features/bandw-606-vs-607-speakers-which-should-you-buy

Waar kun je de Wharfedale's vrijblijvend proberen? Ik krijg de indruk dat ze lastig zijn te verkrijgen. Alleen Stassen heeft ze maar dat is te ver weg voor mij (ik woon vlakbij A'dam).

De 606 heb ik ook lang op het vizier gehad... Whathifi volg ik natuurlijk... ellende met reviews is... wel... je komt een andere (geloofwaardige) review tegen, zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=P8sGsOWR5rg&t=395s
Hier test Andrew ook de Wharfedale Eco 4.1 https://www.youtube.com/watch?v=jHT55r-O-uc&t=246s waardoor ik eigenlijk op de Wharfedale route uitkwam...

As ik dan ga aanschaffen en testen, zou jij dan de Evo 4.2 + Evo CS kopen of de Evt 4.1 + Evo CS? Daarom ook de vraag over de plaatsing van deze speakers (hoeveel ruimte nodig?)... Zullen de 4.1 voldoende zijn om de ruimte te vullen (de CM1 heb ik redelijke resultaten, vandaar dat ik een stapje groter wil met 3 weg en meer power).

Ik had nog niet vermeld maar ik luister 80% films en 20% muziek (en vooral spotify en vaak ook tune-in radio op 128kb)... Apple Music heb ik ook, helaas alleen nog geen Apple-TV dus kan nog niet aansluiten op mijn receiver... Dat is dan weer een ander topic.
Verder: wat ik afgelopen jaren geleerd heb: koop altijd je fronts en centers op elkaar afgestemd en direct in 1 koop, vandaar dat ik een gelijkende center er direct wil. 






bramsat


Andrew is 1 persoon met een persoonlijke mening, dat mag alleen ik heb problemen met zijn objectiviteit ???

Om jouw kamer kwa afm en jouw wens van ruimtevullend geluid tegemoet te komen ben je genoodzaakt een grotere

speaker te nemen anders is het lood om oud ijzer....is mijn mening.

Ik kom dan terecht bij een speaker die jij niet wilt zoals de linton.anderzijds kun je kijken naar een iets kleinere speaker

maar dan wel aktief....kijk gerust op mrktplts wat dat betreft.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Deleted User

Quote from: bramsat on July 30, 2021, 16:06:44
Andrew is 1 persoon met een persoonlijke mening, dat mag alleen ik heb problemen met zijn objectiviteit ???

Alsof Whathifi objectief is... ze worden betaald om een goede recensie te schrijven, zoals meerdere sites... Alleen je eigen oren en brein zijn objectief, zegt iets hoe de persoon zijn of haar muziek beleeft.

Toni71

#118
Als je de evo serie wilt aankopen,  zou ik  de 4.2 nemen. Alleen al omdat deze de extra middriver heeft.

Een vrij neutrale speaker, die niet zo klinkt als oudere Wharfedales. Niet zo warm, maar hij is op zeker ook niet scherp. Als ik het zo kan verwoorden.

Ik heb de evo4.4 in bezit gehad. Uit de metingen komt deze aardig overeen met de 4.2. Maar dan met meer laag uiteraard.

bramsat

Quote from: Jazzman on July 30, 2021, 16:43:50
Alsof Whathifi objectief is... ze worden betaald om een goede recensie te schrijven, zoals meerdere sites... Alleen je eigen oren en brein zijn objectief, zegt iets hoe de persoon zijn of haar muziek beleeft.

Ze worden betaald om recensies te schrijven.....natuurlijk...heel normaal.

Jij bedoeld natuurlijk ze worden omgekocht...toch?

Heb 3 versterkers gekocht+2 dacs+2 speakers de laatste 6 jr....elke uitspraak van dit team klopt.

Lees al 45jr duitse,engelse en nl bladen.....heb weinig vertrouwen in stereo,stereoplay,audio etc.

Whatshifi geeft objectieve berichten en kijkt niet naar de prijs.

Mijn en jouw oren zijn niet objectief daar heb je een geschoolde groep bij nodig met de nodige now how die wij niet bezitten.

En die lui vind je bij whatshifi......vind ik!
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Omerobbie

Quote from: bramsat on July 30, 2021, 16:06:44
Andrew is 1 persoon met een persoonlijke mening, dat mag alleen ik heb problemen met zijn objectiviteit ???

Om jouw kamer kwa afm en jouw wens van ruimtevullend geluid tegemoet te komen ben je genoodzaakt een grotere

speaker te nemen anders is het lood om oud ijzer....is mijn mening.

Ik kom dan terecht bij een speaker die jij niet wilt zoals de linton.anderzijds kun je kijken naar een iets kleinere speaker

maar dan wel aktief....kijk gerust op mrktplts wat dat betreft.

Tjaa reviews en persoonlijke meningen... zeker met geluid heb ik me zitten afvragen: waarom luister ik naar het gezwets van anderen.. je kunt zelf niet horen, metingen zijn lastig, geluid in woorden uitdrukken is lastig en uiteindelijk is het toch een mening... Maar vond grappig dat je op de B&W uitkwam om dat verhaal te vertellen hoe ik op de Wharfedale uit ben gekomen.

Welke grotere speaker heb je in gedachte, een vloerstaander? Ik kan/wil niet terug daarnaartoe. Sowieso heb ik nu een 3m tv-meubel en geen ruimte ernaast maar ik had hiervoor ook 2 vloerstaanders zonder subs, waarbij ik mijn huidige setup van 2 boekenplankspealertjes met sub beter vindt klinken. Ben ervan overtuigd dat dit ook moet kunnen en er fraaier uitziet in mijn woonkamer.

De Linton vind ik persoonlijk niet fraai... actieve speakers kan ik dan weer niet combineren met mijn HT setup...












Omerobbie

Quote from: Toni71 on July 30, 2021, 17:34:57
Als je de evo serie wilt aankopen,  zou ik  de 4.2 nemen. Alleen al omdat deze de extra middriver heeft.

Een vrij neutrale speaker, die niet zo klinkt als oudere Wharfedales. Niet zo warm, maar hij is op zeker ook niet scherp. Als ik het zo kan verwoorden.

Ik heb de evo4.4 in bezit gehad. Uit de metingen komt deze aardig overeen met de 4.2. Maar dan met meer laag uiteraard.

Denk je dat je er goed een ruimte zoals ik heb mee kan vullen, dus met 30cm van de muur? onmogelijke vraag maar ik zoek soort van bevestiging... was al zo blij te lezen dat de evo geen achter reflexpoort hadden maar via de voet. totdat ik las dat de 4.3 en hoger erg afhankelijk zijn van de positie in de kamer... minimaal 1m van de muur... 

bramsat

Quote from: Omerobbie on July 30, 2021, 15:32:59
Waar kun je de Wharfedale's vrijblijvend proberen? Ik krijg de indruk dat ze lastig zijn te verkrijgen. Alleen Stassen heeft ze maar dat is te ver weg voor mij (ik woon vlakbij A'dam).

De 606 heb ik ook lang op het vizier gehad... Whathifi volg ik natuurlijk... ellende met reviews is... wel... je komt een andere (geloofwaardige) review tegen, zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=P8sGsOWR5rg&t=395s
Hier test Andrew ook de Wharfedale Eco 4.1 https://www.youtube.com/watch?v=jHT55r-O-uc&t=246s waardoor ik eigenlijk op de Wharfedale route uitkwam...

As ik dan ga aanschaffen en testen, zou jij dan de Evo 4.2 + Evo CS kopen of de Evt 4.1 + Evo CS? Daarom ook de vraag over de plaatsing van deze speakers (hoeveel ruimte nodig?)... Zullen de 4.1 voldoende zijn om de ruimte te vullen (de CM1 heb ik redelijke resultaten, vandaar dat ik een stapje groter wil met 3 weg en meer power).

Ik had nog niet vermeld maar ik luister 80% films en 20% muziek (en vooral spotify en vaak ook tune-in radio op 128kb)... Apple Music heb ik ook, helaas alleen nog geen Apple-TV dus kan nog niet aansluiten op mijn receiver... Dat is dan weer een ander topic.
Verder: wat ik afgelopen jaren geleerd heb: koop altijd je fronts en centers op elkaar afgestemd en direct in 1 koop, vandaar dat ik een gelijkende center er direct wil.

Met die center had ik geen rekening mee gehouden duss dat word een andere benadering....beste keus? de 4.2 + center.

dan heb je een meer aan headroom.....let wel op de prijzen! want de wharfedales zijn gezakt kwa prijs o.a de 4.4 1200 E

dacht ik......maar ga eerst luisteren dan heb je op zijn minst een idee.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Toni71

De 4.2 is geen kleine monitor. Samen met de sub en de center een mooie combi.

Ik denk dat dit prima gaat in je ruimte.
Je zit in de breedte van de kamer.
Ik sluit me bij het 4.2 advies aan.

Toni71

Als je een sub gebruikt, neem ik aan dat je een crossover gebruikt? Dan zal het laag uit de evo ook minder zijn.

Wat volgens mij bijdraagt aan de plaatsing.
Als ik dit mis heb, dan vult iemand dit wel aan..