Probleem aansluiten aktieve REL subwoofer

Started by RobertBrand, February 9, 2020, 19:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RobertBrand

Ik heb een subwoofer (actieve Rel G1 MK2 met klasse B versterker) aan mijn systeem gehangen.
Deze is aangesloten via zo'n Speakon stekker aan de luidsprekeruitgangen.     gele draad op links, rood rechts, en aarde op links. 

Dit ging aanvankelijk goed.   totdat de sub ineens op hol sloeg, tegelijk met de linkerspeaker.  een soort puls/bonken, de speakers gaan heftig heen en weer.  Als ik de aarde op rechts zet,  gaat werkt het goed.   

De boel omgedraaid,  (probeer ook maar wat) rood naar links en geel naar rechts. maar dat maakt niets uit.  aarde op de linkerkant is weer bonken.   
Ook nog aarde op het chassis gezet  dan gaat het ook goed.

Tot mijn verbazing merkte ik dat zonder aarde de sub ook gewoon speelt.   zou hij dan aarde vanaf de stekker krijgen.  (deze ook al een x omgedraaid)??

De sub geeft ook een lichte brom als de versterker uit staat. 
Sub kabel ook al een keer gewisseld met een andere kabel.
en weggetrokken van andere kabels. dit had geen effect.
Er is ook een ruisje te horen bij de linkerspeaker sinds kort.  zou dit verband kunnen hebben?
Het lijkt lig met aardlussen of zoiets te maken te hebben.


Ik heb wel een Oelbach phase detector besteld om in ieder geval de stekkers goed te zetten.

Wie herkent dit probleem en weet de oorzaak

Apparatuur:  Mark Levinson No585 versterker,  Blumenhofer Genuin FS2 speakers,  REL G1 subwoofer aangesloten via speakon kabel,  Lumin U1 mini streamer.   

jossie

Quote from: RobertBrand on February  9, 2020, 19:30:34
Ik heb een subwoofer (actieve Rel G1 met klasse B versterker) aan mijn systeem gehangen.
Deze is aangesloten via zo'n Speakon stekker aan de luidsprekeruitgangen.     gele draad op links, rood rechts, en aarde op links. 

Dit ging aanvankelijk goed.   totdat de sub ineens op hol sloeg, tegelijk met de linkerspeaker.  een soort puls/bonken, de speakers gaan heftig heen en weer.  Als ik de aarde op rechts zet,  gaat werkt het goed.   

Hoe lang ging dit goed?
Omni !


jossie

Je hebt een tikkie exotische apparatuur, ik weet niet zeker of de versterker een gebrugd ontwerp heeft maar ik dacht het niet.

De high level ingangen op de Rel bestaan uit een weerstandsnetwerk dat wel defect kan maar dan niet dit gedrag gaat veroorzaken.

Het lijkt er zeker op dat je een aardlus hebt maar ook dat mag dit niet als effect hebben.

De combinatie dat één kanaal licht ruist en de storing geeft doet mij concluderen dat de versterker defect is geraakt. Mogelijk toch door de Rel gezien het half uur...

Heb je een andere versterker om dat uit te sluiten? Als de versterker defect is kan hij onvoorspelbaar worden. Persoonlijk vertrouw ik dan niet op het ingrijpen van beveilingen, ik zou 'm uitzetten.
Omni !

RobertBrand

Bedankt voor je reactie,  het wisselen de versterker is een goed idee.  ik ga wat regelen.
Wordt vervolgd.

jrjhoe

Quote from: jossie on February  9, 2020, 22:56:38
Je hebt een tikkie exotische apparatuur, ik weet niet zeker of de versterker een gebrugd ontwerp heeft maar ik dacht het niet.

De high level ingangen op de Rel bestaan uit een weerstandsnetwerk dat wel defect kan maar dan niet dit gedrag gaat veroorzaken.

Het lijkt er zeker op dat je een aardlus hebt maar ook dat mag dit niet als effect hebben.

De combinatie dat één kanaal licht ruist en de storing geeft doet mij concluderen dat de versterker defect is geraakt. Mogelijk toch door de Rel gezien het half uur...

Heb je een andere versterker om dat uit te sluiten? Als de versterker defect is kan hij onvoorspelbaar worden. Persoonlijk vertrouw ik dan niet op het ingrijpen van beveilingen, ik zou 'm uitzetten.

Meen mij inderdaad te herinneren dat de speaker outputs gebalanceerd zijn. Met een flinke voltage swing van de - t.o.v. aarde dus. De hi-level aansluiting van rel gaat ervan uit dat dit op 0-niveau zit en voor beide kanalen gelijk is.

Kan wat Jossie zegt dus alleen maar beamen!
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

jossie

let Op: voorkom dat de positieve en negatieve aansluiting worden verwisseld. De positieve of negatieve aansluiting niet kortsluiten aan het chassis of enige andere randaarde.

Als uw systeem een actieve subwoofer heeft, deze aansluiten op de N0585's lijnuitgangen. (Configureer de lijnuitgangen als Variabel in het menu Instellingen. Zie de N0585 Gebruikershandleiding voor bijzonderheden.)


Voila... 99% zeker gebrugd ontwerp (voorzover het duidelijk wordt uit de manual...)

Je hebt de negatieve poot van het linkerkanaal (even snel geconcludeerd) kortgesloten naar randaarde via de aarding van de REL (alhoewel bij REL aarding ook een topic op zich is).

Dus... versterker waarschijnlijk defect. Rechts houdt het nog even vol totdat die ook defect gaat, niet meer aansluiten (!)

Omni !

RobertBrand

#7
Bedankt voor de uitgebreide reactie en advies

Als ik goed begrijp gaat het aansluiten van de ML No585 via de speakers niet goed met een  REL G1?
Het aardeprobleem is helder met het  tekeningetje.   Heeft het met het ontwerp van de Mark Levinson te maken of
met het type versterker van de REL?  in de G1 zit een klasse B versterker.

Anders sluit ik hem idd via de lijnuitgang aan,  ik begreep alleen dat de High-level aansluiting via de speakers beter zou moeten zijn.

Waarom ik dit vraag,  ik heb anderhalve maand een REL S812 op proef gehad,  en deze gaf geen enkel probleem.
Deze was voorzien van een klasse D versterker.

Er zit overigens ook een ruis in de linkerspeaker,  rechts helemaal stil.
Plus een brom in de subwoofer als de versterker uit is.
Zal ongetwijfeld met elkaar verband houden.

Ik heb nog een andere versterker geprobeerd,  maar die gaf geen probleem met de REL.

De versterker blijft nu uit.   Moet alleen een reparateur vinden die hem kan maken.
Nog tips?

ik heb by the way dat fasechecker geval van Oellbach binnen,  alles prima te meten en goed te zetten,  behalve . . . .  . de Mark Levinson.  op beide polen geeft hij signaal.     

RobertBrand

#8
ik denk dat ik hier mijn domme aansluitfout gevonden heb. Ik had de aarde nooit moeten aansluiten.
Zie het filmpje hieronder.  dit is toch hetgeen wat Jossie hierboven heeft omschreven?

https://www.youtube.com/watch?v=jDoY5sVT0XQ


Mocht iemand een reparateur weten, dan hoor ik het graag.

Ik kwam vroeger voor Classe bij Hanex,  ik heb ze een mailtje gestuurd.

jossie

Nou... dom...

Laten we het er op houden dat in de manual staat wat je wel en niet moet doen (dat schuine van mij is geen advies, dat staat in de manual).

Maar... het is zeker niet 'gebruikelijk'. Niettemin adviseert REL bij jouw soort versterker de lijnverbinding te gebruiken. Net zo goed (handiger) als high level. Of zoals in de video zonder de zwarte draad te gebruiken omdat die verbinding al (onvermijdelijk) via de aardleiding gemaakt wordt.

Als de versterker uitgaat hangen de draden 'onafgeschermd' als antennes aan de ingang van de sub. Dat veroorzaakt vrij zeker de brom. Mogelijk zal dat via lijnniveau niet zo zijn.

Het lijkt me dat je via de dealer (?) dit probleem toch eigenlijk zou moeten gaan oplossen?  Is toch geen 250 euro versterker?


Fasechecker heeft niks met je probleem te maken. Kan terug  ::)

Omni !