De Fiio BTA30 blutooth reciever/transmitter/DAC is binnen.
Het zevende apparaat in dit genre, en kan ik zeggen dat dit veruit de beste is tot nu toe, deze mag blijven.
Maar voordat ik hem netjes aan ga sluiten heb ik hem wel eerst goed getest.Als bluetooth transmitter, zeer goed geluid, en werkt perfect samen met mijn Bluetooth Denon hoofdtelefoon. Dat was wel anders met de ongeveer even dure Argon BT3, die schakelde mijn hoofdtefoon automatisch na een paar seconden weer in nadat ik hem had uitgezet.
De Fiio BTA 30, heeft een AK4490 DAC chip aan boord. En ondersteund de meeste BT audio codec's. Ook is er een digitale volumeknop, deze functioneerd zelfs in bluetooth transmitter modus. Zoals je wellicht weet raak je wat bits aan resolutie kwijt met een digitale volumeregeling. Fiio lost dit op door upsampelng aan te bieden. Het geluid wordt dan eerst ge-upsampeld en daarna pas wordt het volume geregeld. Ik regel mijn volume op de hoofdtefoon zelf, ik heb daarom de volumeregeling uit gezet. Ook is het mogelijk om te kiezen uit vier low-pass filters. De digitale volume regeling en/of de up-sampeling kun je individueel aan/uit zetten. Je kan instellen welke audio codec's je wel/niet wilt gebruiken.
Je kan hem ook als stand-alone DAC gebruiken. Zijn voeding krijgt ie via een USB-C aansluiting, die ik dan weer aan een lineaire voeding heb gehangen.De extra settings kun je via de Fiio control App instellen. Nu ben ik eigenlijk anti-app, maar deze is nog te tolereren door mij, je hoeft geen account aan te maken, en de Android versie kun je zelfs gewoon downloaden van de Fiio website. Dan heb je niet eens de Google playstore nodig. Er is ook een Apple App. De App werkte in 1 keer en doe wat ie moet doen. Het pairen van apparaten werkt makkelijk en snel.
Geluid van deze Fiio in combinatie met mijn Denon bluetooth hoofdtelefoon is weer een stapje beter in vergelijking met mijn €25,- "Ali" Transmitter? Het laag is wat strakker, minder versmeerd, het midden en hoog is gedetailleerder. Enigste nadeel wat ik kon ontdekken is dat de App geen verbinding kan maken wanneer de Fiio in transmitter modus staat. Dus om hem in te stellen moet ie in ontvanger modus staan, ach detail
Nu nog even een mooi glazen boordje laten maken en dan kan ik de Fiio netjes in mijn dressoir intergreren.
Eindelijk een echte goed nette "hi-end" bluetooth transmitter/reciever/DAC op de markt. Hi-end is misschien wat overdreven, maar mijne inziens wel de beste die er nu te koop is. Een nummer 8 in dit segment gaat er voor mij voorlopig niet komen. Mijn audio zoektocht is op dit punt ten einde gekomen