KEFfende speakers blaffen niet.

Started by Jack_D, February 8, 2020, 13:16:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Quote from: sion on May  1, 2020, 17:15:31
Let's agree to disagree ...
Mag altijd, zeker op een forum :colgate:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

#52
Eerste onderdeeltje binnen voor een "probeerprojectje", je moet jezelf een beetje bezig houden :D .
Wachten op de rest nu.......

Jack_D

Krijgen jullie op je smart TV meerkanaalsgeluid uit YouTube?.
Netflix geeft gewoon 5.1 maar YouTube nooit..... of is het toevallig dat alles wat ik kijk stereo is.... :D


Nu een beetje aan het klooien om er zelf meerkanaals van te maken, Bij sommige nummers klinkt het best aardig maar voor sommige is stereo toch het beste. Geluid van YouTube is sowieso niet al te best.
Snap ook niet goed wat YouTube er uit gooit qua geluid. Het YouTube infoscherm(Stats for nerds) geeft niet echt veel verduidelijking


Als het dan toch meerkanaals moet vind ik dat de "Auro-2D Surround" up-mixer er het beste van maakt.


Tabcam

Helaas niet. Er zijn meerkanaals demo's en als ik naar de originele youtube terug ga, dan lukt het. Met recente versies lukt het niet meer :nopompom:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Geen meekanaalsgeluid op YouTube dus.... das jammer..... maar aan de positieve kant betekend het ook dat ik niets fout doe :D

Quote from: TabCam on May  9, 2020, 08:31:26
Helaas niet. Er zijn meerkanaals demo's en als ik naar de originele youtube terug ga, dan lukt het. Met recente versies lukt het niet meer :nopompom:

Jack_D

#56
Staat de buurman aan de deur met de vraag of ik ooit het pakketje nog kwam ophalen wat dagen geleden door hem in ontvangst was genomen toen ik niet thuis was.

Tja... de pakjesbezorger was blijkbaar vergeten een briefje bij mij in de bus te doen dat er een pakketje voor mij bij de buren was afgegeven. Gelukkig heb ik 1 eerlijk buurman :D

Weer wat onderdelen voor mijn bluetooth upgrade projectje (althans, een poging daartoe).

Jack_D

Soldeerwerk gedaan, ziet er best aardig uit............

Jack_D

Soms gaat het goed en soms gaat het dan weer niet goed.


Mijn nieuwe (iets wat overdreven) lineaire 12v voeding, check...... helemaal heel erg prima........ :D
Mijn (6e in de zoektocht naar de ultieme) bluetoothtransmitter met Aptx-HD, niet check............helemaal NIET prima........ :mad:


Dacht eerst nog dat het aan de voeding lag, deze even naar de lokale expert gebracht, werd als zeer oke bevonden. En ook met een andere 12v voeding was het geluid nog steeds slechter dan slecht, een en al gepiep en geknars, je kon de muziek nog net herkennen. Gevalletje schroothoop vrees ik.

Op naar bluetoothtransmitter nummer 7........, FiiO heeft een mooie aangekondigd maar die staat door de corona nu in de ijskast.
(nummer 1 redelijk geluid maar geen aptx-hd, nummer 2 redelijk geluid aptx-ll,  3 en 4 aptx-hd en doen het redelijk oke maar heb het gevoel dat er nog wat te winnen valt, zijn van die goedkope plastic kastjes tot een €30,-, nummer 5 met aptx-hd en aparte dac had een heel goed geluid, maar kon dan mijn hoofdtelefoon niet meer uitschakelen?, nu nummer 6, dure troep, op naar de zevende.......)

Jack_D

Na het overlijden van mijn Harman Kardon ben ik ook de mogelijkheid kwijtgeraakt om HDCD's af te spelen.
Behoorlijke poos aan het speuren geweest om dit op te lossen, maar nu is HDCD back..... :headbanging:

Jack_D

#60
En, na even te hebben gekeken of ie ook daadwerkelijk speelde, gelijk maar weg gebracht voor een algehele revisie. Kan me niet voorstellen dat bvb condensatoren na 27/28 jaar nog binnen hun orginele spec's draaien. Dus een algehele "recap" en controle en eventuele vervanging van alles wat niet als fris word beschouwt door de expert. En als dit niet te veel gaat kosten heb ik ook nog een paar upgrade verzoekjes aangedragen.


Voor nu ist afwachten......... :popcorn:

Jack_D

Pffff...... De revisieboer is na 30 jaar op de zelfde plaats nu zijn bedrijf aan het verhuizen, bad timing.
Gaat dus nog wel even duren voordat mijn oude DAC/HDCD decoder gereviseerd is, als ze hem in de verhuizing niet kwijt raken.

Wachten duurt lang als je er op moet wachten :crazy:

Heb nog wel snel een fototje gemaakt van de binnenkant net voordat ik hem weg heb gebracht.
De condensatoren zagen er op zich nog goed uit, bij enkele zag je een lichte bolling, echter geen ontplofte of lekkende. Maar na een kleine 30 jaar halen ze hun spec's bij lange na niet meer, dus alles vervangen.

Smd component deden ze toen nog niet aan bij veel bedrijven, en SOC(system on a chip) bestond toen nog niet eens. :D

Rob_Dingen

Zie dat er PCM63 DAC in zit.
Ben er maar zuinig op.

Jack_D

Jij hebt een betere monitor of laptop beeldscherm als ik, ik kan het er op de foto niet uithalen :D .
Had nog wat meer foto's gemaakt daar stond het duidelijker op, zit inderdaad 2x PCM63P in.
Maar om eerlijk te zijn heb ik mij in mijn zoektocht meer gefocust op het HDCD deel.

Mag ik uit je post opmaken dat de PCM63P een goede DAC chip is?, ik ben alleen een beetje op de hoogte van het nieuwe DAC spul.


Quote from: Rob_Dingen on June  5, 2020, 14:25:08Zie dat er PCM63 DAC in zit.
Ben er maar zuinig op.

Rob_Dingen

Is een zeer goede DAC je zou er nog goede opamps in kunnen zetten.
Tot nu toe de beste dac die ik getest heb ten opzichte van de moderne types die nu verkrijgbaar zijn behalve de AK4499 die heb ik nog niet getest.

Rob

JeroenGRT

Ook lekker aan het hobby-en zie ik 😀
Ik zou verwachten dat zo'n marantz sr8012 toch wel een beest van een receiver is, ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets het doet in vergelijking met de oudere topmodellen Marantz receivers van vroeger (sr9600,sr14)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jack_D

Bedankt voor de tip..... :thumbs-up:
Mocht de standaard revisie en algehele controle meevallen qua kosten dan zal ik mijn elektronicaboer ook eens vragen wat ie met de opamp's kan. Zitten nu twee AD841JN opamps in als ik dat zo op mijn foto's terug kijk. Heb heel de binnenkant goed op foto vast gelegd zodat ik later kan terug kijken wat er tijdens de revisie allemaal is vervangen.

Is de AD841JN opamp die er nu inzit dan heel slecht of kan het gewoon veel beter? En als ik ze zou besluiten te vervangen wat zou dan een goed alternatief zijn. En is het gewoon een kwestie van de chips wisselen of moet er dan nog meer op de print worden aangepast?.

Quote from: Rob_Dingen on June  6, 2020, 09:10:52Is een zeer goede DAC je zou er nog goede opamps in kunnen zetten.
Tot nu toe de beste dac die ik getest heb ten opzichte van de moderne types die nu verkrijgbaar zijn behalve de AK4499 die heb ik nog niet getest.

Rob

Fr@nk

Ik vrees dat een SR14 in stereo de SR8012 zo aan de wand speelt.
Was in elk geval zo bij mijn AV7701 - MM7055 combo.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Jack_D

De sr8012 is zeker geen slecht apparaat, maar ik merk wel dat ze toch een beetje beknibbelen op de kwaliteit en spec's. Het opgegeven vermogen bvb is puur commercieel. Dat haalt ie alleen helling afwaarts en kroeg in zicht :D .En dan van die kleine dingetjes, de connectoren aan de voorkant achter het klepje zijn niet verguld, via hdmi wel meerkanaals DSD en via LAN weer niet en zo zijn er meer (kleine) dingetjes die (naar mijn mening) bij de "oude Marantz" beter zouden zijn gedaan. Maar de oude topmodellen waren ook duurder in verhouding.

Maar al en al is de 8012 een receiver welke mij goed bevalt, en ik heb hem voor een hele scherpe prijs in de aanbieding kunnen kopen. Na in het begin wat pielen en klooien bevalt ie nu prima. Het enigste wat nu nog ontbrak was HDCD decoding, welke mijn oude Harman Kardon wel had... vandaar mijn DAC/HDCD projectje


Quote from: JeroenGRT on June  6, 2020, 12:04:15Ook lekker aan het hobby-en zie ik 😀
Ik zou verwachten dat zo'n marantz sr8012 toch wel een beest van een receiver is, ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets het doet in vergelijking met de oudere topmodellen Marantz receivers van vroeger (sr9600,sr14)

Rob_Dingen

De opamps zijn niet slecht en die behuizing is zeldzaam, andere opamps zitten in een DIP8 behuizing deze in DIP14.
Dus moet je zelf printjes gaan maken om te veranderen van opamps.
Je kan er een goede buizentrap achter zetten.

Rob

sion

Quote from: Jack_D on June  6, 2020, 14:23:49
De sr8012 is zeker geen slecht apparaat, maar ik merk wel dat ze toch een beetje beknibbelen op de kwaliteit en spec's. Het opgegeven vermogen bvb is puur commercieel. Dat haalt ie alleen helling afwaarts en kroeg in zicht :D .En dan van die kleine dingetjes, de connectoren aan de voorkant achter het klepje zijn niet verguld, via hdmi wel meerkanaals DSD en via LAN weer niet en zo zijn er meer (kleine) dingetjes die (naar mijn mening) bij de "oude Marantz" beter zouden zijn gedaan. Maar de oude topmodellen waren ook duurder in verhouding.

Maar al en al is de 8012 een receiver welke mij goed bevalt, en ik heb hem voor een hele scherpe prijs in de aanbieding kunnen kopen. Na in het begin wat pielen en klooien bevalt ie nu prima. Het enigste wat nu nog ontbrak was HDCD decoding, welke mijn oude Harman Kardon wel had... vandaar mijn DAC/HDCD projectje

Je opmerking over het vermogen is niet juist. De versterker is uitgebreid gemeten en presteert volledig binnen de opgegeven specs.
Zie:
https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/marantz-sr8012-receiver/marantz-sr8012-bench-tests

Ook herken ik je opmerking over het 'beknibbelen op kwaliteit' niet. Deze receiver is in Japan gemaakt, niet in China.
De gebruikte capacitoren zijn groter, de voeding is een toroïdale voeding, het chassis is van koper.
Er zijn twee rijen versterkers en twee koellichamen om kanaalscheiding verder te vergroten.
Verder is dit nog steeds hun 'vlaggenschip'.
Zie deze video over de verschillen t.o.v het model daaronder de SR7012 en de AV-variant:
https://youtu.be/zmIi7hIspiE

Opmerkingen zoals 'hij doet geen DSD over LAN' zijn weer van die typische spijkers-op-laag-water dingen waar jij iedere keer mee komt ...
Mijn tosti-ijzer kan ook geen koffie zetten, maar dat maakt het geen slechte tosti-ijzer.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

#71

De sr8012 speelt prima stereo DSD over LAN, maar geen meerkanaals DSD. Ik behoorlijk wat meerkanaals DSD muziek bestanden op mijn NAS staan. Als ik deze wil spelen moet ik dit via de LAN van de Oppo speler doen en vandaar via de HDMI naar de Marantz. Dit zou gewoon direct via de Marantz LAN moeten kunnen, zonder tussenkomst van een andere speler. Als jij dit spijkers op laag water zoeken vind is dat prima. Ik vind het gewoon een onvolkomenheid van de sr8012 waar ik in de praktijk elke week mee wordt geconfronteerd.

But that's juist me......... :D 

Quote from: sion on June  7, 2020, 00:59:42
Opmerkingen zoals 'hij doet geen DSD over LAN' zijn weer van die typische spijkers-op-laag-water dingen waar jij iedere keer mee komt ...

sion

Het is een versterker, geen streamer/media-speler ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

Oh..... het is puur een versterker zeg je... ik snap het al, jij hebt de andere versie van de Marantz sr8012, jij hebt de retro uitvoering.
Dat is inderdaad alleen een versterker met geïntegreerde radio. Sorry, in dat geval heb je inderdaad gelijk, mijn fout..... :D

Quote from: sion on June  7, 2020, 01:38:20Het is een versterker, geen streamer/media-speler ...

sion

Hahaha  :clapping:  radio, zit er dat óók nog in ?!?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase