Je kan ook vriendelijk zeggen dat jij er anders over denkt, en dat jij een mooie internet review heb gevonden welke jouw zienswijze onderbouwd. Dat klinkt al een stuk vriendelijker.........
En ik zeg ook niet dat de Marantz slecht is of niet krachtig, maar in vergelijking met mijn oude Harman Kardon AVR8500 merk ik dat ie het zonder de bi-amping het toch wel wat moeilijker heeft. De Marantz met zijn 11 kanalen aan 140w/8ohm en een maximum van 780watt welke hij uit het stopcontact trekt? Zet daar tegenover mijn oude Harman met 5 kanalen 110watt/8ohm die maximum 1400watt max uit het stopcontact trekt(Beide met nagenoeg de zelfde THD en over het volledige freq. bereik).
De ringkerntravo en condensatoren van de Harman zijn ook stukken groter dan die van de Marantz. Het ligt dus een klein beetje voor de hand dat die makkelijk en sneller het benodigde vermogen kan leveren dan de Marantz, of minimaal geeft het aan dat er toch wel enig verschil mogelijk is. En het is ook maar wat je gewent bent, en wat je met elkaar vergelijk. Maar onzin, nee, dat vind ik toch wel wat te kort door de bocht van jouw kant.
Maar tekst blijft altijd tekst, wellicht begrijp ik je totaal verkeert, in dat geval kun je bovenstaande als niet geschreven beschouwen
Ik ben trouwers gewoon happy met de Marantz anders had ik hem wel terug gestuurd 
Ik ben misschien wat direct, maar jouw opmerking is volgens mij meer gebaseerd op nostalgische gevoelens dan op wetenschappelijk onderbouwde feiten.
1. Het is een aanname van jouw dat bi-amping effect heeft op de geluidskwaliteit. Of dat daadwerkelijk het geval is, is voorzover ik weet nog nooit aangetoond.
Die gevallen waarbij het wel is aangetoond wordt gewerkt met actieve cross-over filters, die het frequentiebereik beperken, nog vóórdat het signaal de eindversterker in gaat.
In die gevallen is er bijvoorbeeld één power-amp voor het linker kanaal en één power-amp voor het rechter kanaal. Of een set-up waarbij één power-amp het hoog frequentie signaal verwerkt
en de andere power-amp het laag frequentie signaal. Geen van die situaties is hier van toepassing.
2. Of je nu 2 eindversterkers voor 100% of 4 eindversterkers voor 50% uit hetzelfde apparaat aanspreekt, de hoeveelheid stroom blijft hetzelfde.
3. Je kijkt naar de verkeerde specs. De "stroomopname" op de achterkant van het apparaat zegt niets over de werkelijke piekstroom die het apparaat kan leveren.
Daarover was in dit topic ook al een discussie:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175500.04. Van de Marantz sr8012 weet ik dat die 2x 22,000 uF capacitors heeft, van de AVR8500 kan ik het zo 1-2-3 niet vinden. "ze zien er groter uit" wil ook niets zeggen.
Dus zo heel kort door de bocht is het niet ....
"Zonder bi-amping lijkt ie toch last te hebben om de muziek(in stereo) makkelijk uit zijn strot te krijgen(in vergelijking met mijn oude Harman Kardon). En dan heb ik het niet eens over hard spelen, maar ook bij lagere volumes, lastig uit te leggen..... Ik heb het nog een paar keer terug veranderd en het verschil is overduidelijk aanwezig."
-- > heel erg subjectief
Je neemt gelijk aan dat het aan het vermogen van de versterker ligt, maar het kan ook gewoon gewenning aan de klank van harman kardon zijn en dat je nu een vrij neutraal klinkende versterker hebt en aan het geluid moet wennen. Je hebt die andere 20 jaar gehad toch?