Netwerkkabel aanleggen

Started by Mrgab, February 8, 2020, 07:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


RalphH

Overigens ooit een utp kabel shootout gedaan met meerdere forumleden, live kabel gewisseld en aangegeven wanneer buffer van de player leeg was (en het signaal dus van de andere kabel kwam).
1 lid dacht (goed lezen, dacht) een, niet echt definieerbaar, verschil waar te nemen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Nlmike

Quote from: Hanky Panky on November 21, 2021, 12:20:45
Ik denk dat het aan de provider ligt. Met XS4ALL klonk mijn internet beter dan nu met Ziggo.

Niet perse de provider, vaak in de wijkcentrale. Je kan latency problemen hebben waardoor je hickups kan krijgen.

Is te meten door de provider.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Nlmike

Quote from: RalphH on November 21, 2021, 16:20:10
Overigens ooit een utp kabel shootout gedaan met meerdere forumleden, live kabel gewisseld en aangegeven wanneer buffer van de player leeg was (en het signaal dus van de andere kabel kwam).
1 lid dacht (goed lezen, dacht) een, niet echt definieerbaar, verschil waar te nemen.

Klinkt als placebo of inderdaad ff een hiqup op de lijn. De muziek wordt pas in de streamer 'gemaakt'. Zolang er geen packet drops e.d. zijn is er 0 verschil.

Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Nlmike

Quote from: vergeerr72 on November 21, 2021, 12:33:48
Voor kabel met shielding heb je wel weet aarding nodig.  De gemiddelde switch/router is volgens mij niet geaard, waar zijn de pro truukjes daarvoor?

Goed punt, wij gebruiken het in rack switches etc. Maar kijk vooral naar de snelheid van de interface en dan gewoon een passende kabel. Bij aanleg in kantoren wordt er wel voor gezorgt dat stroom niet parrallel en naast de netwerk bekabeling. Net als met speaker kabels etc. Gewoon ruimte tussen laten.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

vergeerr72

#55
Quote from: Nlmike on November 21, 2021, 19:11:31
Goed punt, wij gebruiken het in rack switches etc. Maar kijk vooral naar de snelheid van de interface en dan gewoon een passende kabel. Bij aanleg in kantoren wordt er wel voor gezorgt dat stroom niet parrallel en naast de netwerk bekabeling. Net als met speaker kabels etc. Gewoon ruimte tussen laten.
Ik heb een shielded netwerkkabel zonder aarding aangesloten,  staat 110 volt op..
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

#56
Quote from: Nlmike on November 21, 2021, 19:06:52
Klinkt als placebo of inderdaad ff een hiqup op de lijn. De muziek wordt pas in de streamer 'gemaakt'. Zolang er geen packet drops e.d. zijn is er 0 verschil.

Je kunt natuurlijk wel discussieren of er een negatief effect op de elektrische componenten van het data ontvangende apparaat kan ontstaan door troep die over bijv een aardkabel of via het stroomnet binnenhobbelt. Even los van de datastroom dus. Mis persoonlijk de kennis om hier wat over te zeggen,  maar zou me er wat bij voor kunnen stellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kingpin

Zoals het al zegt, UTP = Unshielded Twisted Pair, oftewel geen shield welke met aarde verbonden wordt.
Zeker in dataoverdracht is aan 1 kant aarden geen enkel effect als het gaat om rotzooi binnen of buiten te houden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

Doelde ook meer op cat7 die volgens mij altijd shielded is en dat de aarding daarvan eea (negatief) van zou kunnen beïnvloeden.
Gelezen hè, niet ondervonden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Quote from: Kingpin on November 22, 2021, 07:14:09
Zeker in dataoverdracht is aan 1 kant aarden geen enkel effect als het gaat om rotzooi binnen of buiten te houden.

Het helpt wel tegen capacitieve inkoppeling bv van een 230V leiding die er langs ligt maar niet tegen (elektro) magnetische stoorvelden. Dus STP altijd aan beide kanten de mantel hard aarden.


Kingpin

Quote from: Kjelt on November 22, 2021, 08:09:41
Het helpt wel tegen capacitieve inkoppeling bv van een 230V leiding die er langs ligt maar niet tegen (elektro) magnetische stoorvelden. Dus STP altijd aan beide kanten de mantel hard aarden.
Capacitief idd,  maar 1 kant aarden creëer je ook een antenne met eventueel alle gevolgen.
Maar zoals altijd in audioland is het maar de vraag hoe de fabrikant z'n spul heeft opgebouwd qua aarding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PascalP

Quote from: RalphH on November 21, 2021, 15:43:20
Meen ergens gelezen te hebben dat de ""high end"" utp kabels, die aarding juist weer los hebben aan 1 kant, maar kan me vergissen.

Tussen switches, patchkasten, inbouwdozen etc. uiteraard aan beide zijdes aarden, maar ik dacht idd ook dat 'audiofiele' netwerkkabels maar aan 1 kant geaard zijn.
Idee hierachter is dat eventuele storing die in de mantel wordt opgepikt enkel terug naar de switch kan en via die weg afgevoerd en dus niet het apparaat zelf in kan.

Zelf nooit getest of vergeleken gezien ik toch niks stream in huis.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Quote from: PascalP on November 22, 2021, 09:06:12
Tussen switches, patchkasten, inbouwdozen etc. uiteraard aan beide zijdes aarden, maar ik dacht idd ook dat 'audiofiele' netwerkkabels maar aan 1 kant geaard zijn.
Idee hierachter is dat eventuele storing die in de mantel wordt opgepikt enkel terug naar de switch kan en via die weg afgevoerd en dus niet het apparaat zelf in kan.
Zelf nooit getest of vergeleken gezien ik toch niks stream in huis.
Dan zou ik zelf vlak bij het doel of bron apparaat de mantel hard aarden, zonder de aarde met het apparaat te verbinden. Beste van twee werelden.
Dit gebeurt standaard bij de installatie en machinebouw.


Kingpin

#63
Quote from: Kjelt on November 22, 2021, 09:28:27
Dan zou ik zelf vlak bij het doel of bron apparaat de mantel hard aarden, zonder de aarde met het apparaat te verbinden. Beste van twee werelden.
Dit gebeurt standaard bij de installatie en machinebouw.
Dit soort stekkerblok systemen liggen meestal in een emc kast waarbij de mantal van de kabel aan aarde wordt gelegd, dus eigenlijk ook 2 zijdig aarding.
Meestal bij binnenkomst via een emc wartel.


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mijkie

interessante opmerkingen hoor ik hier over en weer gaan !

Als aarding van je netwerk zo belangrijk is, waarom zijn dan bijna alle routers, modems, switchen etc niet voorzien van een vorm van aarding ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kjelt

Quote from: mijkie on November 22, 2021, 12:57:08
Als aarding van je netwerk zo belangrijk is, waarom zijn dan bijna alle routers, modems, switchen etc niet voorzien van een vorm van aarding ?
In alle datacenters ter wereld zijn alle switches en servers keihard geaard.
Alle pro switches en routers daarvan zijn de ethernet sockets ook hard geaard en zit er een geaarde IEC ingang op.
Waarom bij consumenten niet ?
Omdat het wel eens problemen kan geven met aardlussen.
Als je bv je netwerk kabel van de woonkamer op groep 1 naar zolder trekt groep 2 dan verbind je de aarde tussen groep1 en groep2 en dat zou eigenlijk geen probleem mogen geven als de aardes van beide groepen goed en laagohmig zijn.
Bij datacenters is er gewoon 1 harde aarde die via zeer dikke kabels (10mm2 of dikker) ook alle metalen kasten hard aard, in die kasten lopen er losse aarddraden van 4mm2 of 6mm2 naar ieder individueel apparaat die daar vaak een speciale schroef connector voor achterop hebben zitten.

Maar als je een aardlus en brom krijgt dan is dat voor tante Miep niet op te lossen of uit te leggen, gevolg: sturen ze het apparaat retour wegens defect  ;)
Er is wel meer dat er bij consumenten niet hetzelfde is als bij pro-installaties. Vraag maar eens aan Jossie wat voor maatregelen er bij concerten worden genomen om audiokabels af te schermen en om aardlussen te voorkomen en kijk dan eens naar die pietluttige onafgeschermde tulpkabeltjes bij de consument.

PascalP

#66
Quote from: mijkie on November 22, 2021, 12:57:08
interessante opmerkingen hoor ik hier over en weer gaan !

Als aarding van je netwerk zo belangrijk is, waarom zijn dan bijna alle routers, modems, switchen etc niet voorzien van een vorm van aarding ?

Meeste rackmount apparatuur wel hoor :)

EDIT, Kjelt was me voor  :happy:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

mijkie

Ik vermoedde al zoiets [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Nlmike

Quote from: RalphH on November 21, 2021, 20:18:29
Je kunt natuurlijk wel discussieren of er een negatief effect op de elektrische componenten van het data ontvangende apparaat kan ontstaan door troep die over bijv een aardkabel of via het stroomnet binnenhobbelt. Even los van de datastroom dus. Mis persoonlijk de kennis om hier wat over te zeggen,  maar zou me er wat bij voor kunnen stellen.

Even puur over netwerk protocollen gesproken, de packets worden op integriteit gechecked. Klopt het niet, word er een nieuwe gepakt of requested (Bij streaming udp). Met tcp ip is het nog een stap beter, daar wordt een acknowledge terug gestuurd voor de pakketten dat het goed ontvangen is.

Storing op een lijn zou packet drops kunnen veroorzaken. Maar dan red je het niet met een hele dure kabel in net huis. Die storing zit meestal in centrales etc. En een signaal wordt ook niet beter door een dure kabel. Het is in dit geval heel binair, of de packets komen goed aan, of niet. Dus je hebt alleen een werkende kabel nodig. En gezien er duizenden en duizenden kabels gelegd worden van 'normale' kwaliteit die het gewoon doen. Is er niks anders nodig.

Voor het idee, op het terrein van chemelot liggen 134.000+ netwerk routes, deel koper, deel glas. Sommig glas ligt er al 30 jaar, onder de grond, met duizenden en duizenden verbindingen, en die werken nog steeds. Hele fabrieken worden er mee aangestuurd.

Heb de database beheerd waar dat in staat:) wel leuk :)

Thuis standaard gigabit liggen. Werkt prima.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

RalphH

Ik doelde ook niet op verstoring op de netwerkcomponenten, de data, maar de rest van de electronica.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Nlmike

Quote from: RalphH on November 23, 2021, 17:26:07
Ik doelde ook niet op verstoring op de netwerkcomponenten, de data, maar de rest van de electronica.

Daar weet ik weer te weinig van :)) wel boeiende discussie dit.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

vergeerr72

Quote from: RalphH on November 23, 2021, 17:26:07
Ik doelde ook niet op verstoring op de netwerkcomponenten, de data, maar de rest van de electronica.
In plaats van aarden galvanisch scheiden aan een kant met een lan-isolator?

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

Niet in t bijzonder, was maar een losse gedachte nav iets wat ik ooit gelezen had. Niet gehinderd door iets anders dan wat netwerkkennis (dat gedeelte volg ik dus wel osi model enzo  ;D)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer