Netwerkkabel aanleggen

Started by Mrgab, February 8, 2020, 07:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Quote from: Mrgab on February 20, 2020, 08:47:46
Bedankt voor de tips. Het wordt de Belden van router naar switch en ook van switch naar streamer.

Nog tips waar de Telegartners het goedkoopst te halen zijn?

Reichelt zag ik ze voor iets meer dan een tientje per stuk
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

naish123

Ik bestel de Telegartners altijd bij Reichelt. Wel de B versie bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Quote from: naish123 on February 20, 2020, 15:04:19
Ik bestel de Telegartners altijd bij Reichelt. Wel de B versie bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maakt niet uit hoor voor patchkabels zolang je ze aan beide zijdes maar gelijk aansluit.
'B' is wel de meest gebruikte standaard, dus in een patchpaneel of WCD sluit ik altijd alles B aan
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Mrgab

Gekke vraag misschien, maar wat is het verschil tussen de A & B type?

Kjelt

De pinout van de aders, andere volgorde van de balanced pairs.
Er wordt er bijna nog maar een gebruikt maar weet ik niet uit mijn hoofd  :D


blue-eyes

B type is regulier om te gebruiken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Rowdy

#32
Ik onthoud het als volgt:
A = Amerika
B = Benelux
Het verschil tussen A en B is dat aderparen groen en oranje omgewisseld zijn.

PascalP

Wat doen jullie trouwens met de afscherming van de kabel? Aan beide zijdes aansluiten of aan 1 kant (apparaat zijde) los laten om evt. grondlussen te voorkomen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Hannibal_

#34
Quote from: Mrgab on February 20, 2020, 08:47:46
Bedankt voor de tips. Het wordt de Belden van router naar switch en ook van switch naar streamer.

Nog tips waar de Telegartners het goedkoopst te halen zijn?

Is dat de belden die je eerder deelde met de solid kernen?
Indien je door standaard pvc leidingen moet, is dan een flexibele kabel misschien handiger?
(Valt misschien mee hoor, dikte kabel misschien meer bepalend).

Voor wat betreft de switch, als je netwerkverkeer wilt beperken op je segment van je streamer, heb je denk ik een bridge (functie) nodig. Of zit die in die switch?

Lekker solide connectoren!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kjelt

Ik dacht toch echt hier een uitgebreide reactie te hebben gegeven op PascalIP's vraag maar dit is nu allemaal verdwenen ?

PascalP

Quote from: Kjelt on February 26, 2020, 13:30:20
Ik dacht toch echt hier een uitgebreide reactie te hebben gegeven op PascalIP's vraag maar dit is nu allemaal verdwenen ?

Dat dacht ik ook en ik had er ook op gereageerd....
Bug in de forum software?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

snapo6

LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Mrgab

Quote from: Hannibal_ on February 26, 2020, 09:15:56
Is dat de belden die je eerder deelde met de solid kernen?
Indien je door standaard pvc leidingen moet, is dan een flexibele kabel misschien handiger?
(Valt misschien mee hoor, dikte kabel misschien meer bepalend).

Voor wat betreft de switch, als je netwerkverkeer wilt beperken op je segment van je streamer, heb je denk ik een bridge (functie) nodig. Of zit die in die switch?

Lekker solide connectoren!

Klopt dat is de Belden waarover ik eerder schreef.

Ik zal idd standaard pvc leidingen gebruiken. Weet echt niet hoe stug deze kabel is...
De switch komt vlakbij mijn setup te staan en zal de streamer, tv, chromecast en wellicht ook de uhd player van bekabeling voorzien.
Cisco heeft een goede naam in de netwerkwereld, https://azerty.nl/product/cisco/914984/sg110d-05-switch-onbeheerd?gclid=EAIaIQobChMI9pS-zJT75wIVReh3Ch1iiQCLEAQYAiABEgJKBPD_BwE




Broem

Quote from: naish123 on February 20, 2020, 15:04:19
Ik bestel de Telegartners altijd bij Reichelt. Wel de B versie bestellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat is het verschil tussen A en B? Zag het staan bij de bestelmogelijkheid maar kon het zo niet vinden. Iets met wel/niet afgeschermd!
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Rowdy

Quote from: Rowdy on February 24, 2020, 13:12:30
Ik onthoud het als volgt:
A = Amerika
B = Benelux
Het verschil tussen A en B is dat aderparen groen en oranje omgewisseld zijn.

Hannibal_

#41
Quote from: Mrgab on March  2, 2020, 07:28:26
Klopt dat is de Belden waarover ik eerder schreef.

Ik zal idd standaard pvc leidingen gebruiken. Weet echt niet hoe stug deze kabel is...
De switch komt vlakbij mijn setup te staan en zal de streamer, tv, chromecast en wellicht ook de uhd player van bekabeling voorzien.
Cisco heeft een goede naam in de netwerkwereld, https://azerty.nl/product/cisco/914984/sg110d-05-switch-onbeheerd?gclid=EAIaIQobChMI9pS-zJT75wIVReh3Ch1iiQCLEAQYAiABEgJKBPD_BwE

Nou ja, als de pvc pijpjes goed zijn aangelegd zal het wel gaan (ik haat flexibele pijpjes met die ribbeltjes voor de bochten in dat opzicht; rommel). Misschien een beetje harder werken...

De switch begrijp ik gwonn niet goed, ook niet na het lezen van al de verhandelingen op het andere forum. Cisco is natuurlijk bekend. Het bedrijf staat er letterlijk vol mee ;)
Een bridge zou het verkeer kunnen reduceren op het segment (stukje netwerk) naar je streamer.
Dat zou je als voordeel kunnen zien, al ga je dat normaal gesproken ook niet horen, daar je streamer dat verkeer sowieso negeert. Vandaar de vraag.
Maar ik mis misschien iets (al denk ik het niet ;) ).
Lijkt me eerder een extra potentiele storingsbron, al zal het dat ook niet hoorbaar zijn.

Zou wel eens willen weten wat het idee daar achter is... voor de klank bedoel ik.

In jou geval heeft het een andere, betere, functie als je zo veel aan moet sluiten, dan is een switch handiger dan 4 kabels door 1 pijpje trekken (niet proberen, lukt niet).
Dus wat dat betreft top keus om het eender welke normale switch
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mrgab

Quote from: Hannibal_ on March  2, 2020, 19:35:48
Nou ja, als de pvc pijpjes goed zijn aangelegd zal het wel gaan (ik haat flexibele pijpjes met die ribbeltjes voor de bochten in dat opzicht; rommel). Misschien een beetje harder werken...

De switch begrijp ik gwonn niet goed, ook niet na het lezen van al de verhandelingen op het andere forum. Cisco is natuurlijk bekend. Het bedrijf staat er letterlijk vol mee ;)
Een bridge zou het verkeer kunnen reduceren op het segment (stukje netwerk) naar je streamer.
Dat zou je als voordeel kunnen zien, al ga je dat normaal gesproken ook niet horen, daar je streamer dat verkeer sowieso negeert. Vandaar de vraag.
Maar ik mis misschien iets (al denk ik het niet ;) ).
Lijkt me eerder een extra potentiele storingsbron, al zal het dat ook niet hoorbaar zijn.

Zou wel eens willen weten wat het idee daar achter is... voor de klank bedoel ik.

In jou geval heeft het een andere, betere, functie als je zo veel aan moet sluiten, dan is een switch handiger dan 4 kabels door 1 pijpje trekken (niet proberen, lukt niet).
Dus wat dat betreft top keus om het eender welke normale switch

De switch is er idd omdat ik geen zin heb om 4 kabels te trekken. Dus ik plaats de switc nabij mijn setup en ga vandaar alles van een utpkabel voorzien.
Zie dat er op MP nog wel eens een meicord voorbij komt, toch een keer proberen, kan ik het vergelijken met een belden utp kabel.

Er komen idd van die pvcbuisjes die je zelf kan buigen en zo voor hopelijk weinig ergernis zorgen:-)

Hannibal_

Quote from: Mrgab on March  5, 2020, 15:21:22
De switch is er idd omdat ik geen zin heb om 4 kabels te trekken. Dus ik plaats de switc nabij mijn setup en ga vandaar alles van een utpkabel voorzien.
Zie dat er op MP nog wel eens een meicord voorbij komt, toch een keer proberen, kan ik het vergelijken met een belden utp kabel.

Er komen idd van die pvcbuisjes die je zelf kan buigen en zo voor hopelijk weinig ergernis zorgen:-)

Klinkt goed en snijdt hout!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Nlmike

Wat zowieso zonde van het geld is zijn speciale audio netwerk kabels (ahum ripoff ahum), zolang de kabel niet stuk is, en shielded helpt ook mee. Er loopt een udp protocol overheen voor de streaming, de pakketjes komen gewoon aan. Als ze dat niet doen wordt het opnieuw binnengehaald. Maar bedenk wel dat er letterlijk duizenden kilometers koper en glas, routers, switches, lassen, splicing, noem maar op gebeurd voordat het uberhaubt in je huis komt. Die laatste 10 meter maakt echt niks uit.

Ik gebruik bij voorkeur een soepele kabel omdat het makkelijker leggen is. Een connector die niet onder druk staat werkt ook gewoon beter. En niet parallel aan de 220 leggen is ook wel handig.

Als je zelf stekkers gaat knijpen, probeer ergens een metalen tang te lenen, die plastic versies zijn echt slecht.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

denoontje

Quote from: Nlmike on November 16, 2021, 19:55:56
Wat zowieso zonde van het geld is zijn speciale audio netwerk kabels (ahum ripoff ahum), zolang de kabel niet stuk is, en shielded helpt ook mee. Er loopt een udp protocol overheen voor de streaming, de pakketjes komen gewoon aan. Als ze dat niet doen wordt het opnieuw binnengehaald. Maar bedenk wel dat er letterlijk duizenden kilometers koper en glas, routers, switches, lassen, splicing, noem maar op gebeurd voordat het uberhaubt in je huis komt. Die laatste 10 meter maakt echt niks uit.

Ik gebruik bij voorkeur een soepele kabel omdat het makkelijker leggen is. Een connector die niet onder druk staat werkt ook gewoon beter. En niet parallel aan de 220 leggen is ook wel handig.

Als je zelf stekkers gaat knijpen, probeer ergens een metalen tang te lenen, die plastic versies zijn echt slecht.

just asking..heb je zelf al eens netkabels vergeleken......

Nlmike

Quote from: denoontje on November 16, 2021, 20:56:40
just asking..heb je zelf al eens netkabels vergeleken......

Ja, in mijn werk leggen we datacenters aan. Kabels als Lucent bijv. Ik heb een HOOP kabels in mijn handen gehad hehe. Omdat het om een netwerk protocol gaat is de enige echte voorwaarde dat de kabel niet stuk is. De udp pakketten gaan door letterlijk duizenden kilometers kabel (glas, koper, sateliet) heen voor het in streamer aankomt. En dan nog vele netwerk devices. De streamer, net als de rest checked de integriteit van de pakketten, en mist er eentje, wordt gewoon een nieuwe gepakt. Dus die laatste paar meter maakt echt niet uit (mits niet stuk). Ieder netwerk is functioneel op die manier. Tcp ip protocol werkt anders, dat worden er acknowledgement packets terug gestuurd. Ander verhaal;)

Anyway, een kabel met shielding is altijd wel prettig, en een paar degelijke pluggen, wat de meeste gewoon zijn. Soepele kabel is gewoon praktisch. Maar verschil in geluid? Niet dat ik ooit gemerkt heb en het is ook niet logisch, het zou raar zijn als dst wel het geval is.

Idem geld voor een audiofiele switch die ik ooit zag. Dat is een compleet ripoff apparaat. Een Cisco is goedkoper, en dat is nagenoeg de wereld standaard en heel duur. Geld is beter besteed aan wat anders.


Sidenote, ik hoor met analoge kabels WEL een duidelijk verschil, interlink, speaker kabel e.d.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Hanky Panky

Ik denk dat het aan de provider ligt. Met XS4ALL klonk mijn internet beter dan nu met Ziggo.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

vergeerr72

#48
Quote from: Nlmike on November 21, 2021, 12:03:36
Ja, in mijn werk leggen we datacenters aan. Kabels als Lucent bijv. Ik heb een HOOP kabels in mijn handen gehad hehe. Omdat het om een netwerk protocol gaat is de enige echte voorwaarde dat de kabel niet stuk is. De udp pakketten gaan door letterlijk duizenden kilometers kabel (glas, koper, sateliet) heen voor het in streamer aankomt. En dan nog vele netwerk devices. De streamer, net als de rest checked de integriteit van de pakketten, en mist er eentje, wordt gewoon een nieuwe gepakt. Dus die laatste paar meter maakt echt niet uit (mits niet stuk). Ieder netwerk is functioneel op die manier. Tcp ip protocol werkt anders, dat worden er acknowledgement packets terug gestuurd. Ander verhaal;)

Anyway, een kabel met shielding is altijd wel prettig, en een paar degelijke pluggen, wat de meeste gewoon zijn. Soepele kabel is gewoon praktisch. Maar verschil in geluid? Niet dat ik ooit gemerkt heb en het is ook niet logisch, het zou raar zijn als dst wel het geval is.

Idem geld voor een audiofiele switch die ik ooit zag. Dat is een compleet ripoff apparaat. Een Cisco is goedkoper, en dat is nagenoeg de wereld standaard en heel duur. Geld is beter besteed aan wat anders.


Sidenote, ik hoor met analoge kabels WEL een duidelijk verschil, interlink, speaker kabel e.d.
Voor kabel met shielding heb je wel weer aarding nodig.  De gemiddelde switch/router is volgens mij niet geaard, wat zijn de pro truukjes daarvoor?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

RalphH

Meen ergens gelezen te hebben dat de ""high end"" utp kabels, die aarding juist weer los hebben aan 1 kant, maar kan me vergissen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer