Hulpvraag voor beameroplossing in de woonkamer

Started by BeamerNewbee, February 7, 2020, 05:59:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BeamerNewbee

Op een andere plaats van dit forum heb ik mijn vraag over een beamer in de woonkamer gepost. Daar kreeg ik de tip om de vraag hier te herhalen, dus dat doe ik bij deze. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en adviezen:

Mijn eerste post op dit forum is een hulpvraag. Over ruim 2 maanden ga ik verhuizen en wil ik graag een beamer in plaats van een televisie in de woonkamer.

Ik heb veel rond gezocht op internet en hier en daar wat overlegd. Dat zorgt ervoor dat ik de basistermen ken, en dat het ook tijd is om in plaats van te lezen ook in actie te komen. En dat doe ik bij deze door te vragen of jullie inzichten en tips willen delen.

De reden waarom ik een beamer wil is dat ik een TV niet zo mooi vind staan, zeker wanneer hij uit staat (ik kijk gemiddeld zo'n 1 uur per dag tv). De huidige bewoonster heeft een soundbar en TV met beugels aan de muur gehangen. De resulterende gaten worden dicht gesmeerd en er komt een stukadoor 2 wanden doen (dat zijn de groene wanden in de plattegrond van de bijlage). De beamer is bedoeld net naast de deur (rechtsboven) met aan de andere kant bij het raam de bank (linksboven). Dat maakt de afstand van de bank tot de muur waarop wordt geprojecteerd ongeveer 5 meter. De 2 aangegeven wanden zijn de enige strakke wanden in de woonkamer, de rest is structuur.

De grootte van het oppervlak is al snel goed (nu heb ik een 48'' TV). Het is mijn bedoeling om kabels te voorkomen, en de aansturing van de beamer via mijn receiver te laten lopen. Daarom vind ik een ultra short throw beamer een elegante oplossing.

Voor de volgende vraagstukken ben ik benieuwd wat jullie ervaringen, inzichten en tips zijn:
1. Wat zijn goede keuze's voor (minimum) lichtopbrengst en contrast?
2. Wat is goede en betaalbare verf? De verf wil ik gebruiken voor beide wanden (ongeveer 20 m2). Mighty Brighty wordt veel genoemd, maar is ook aardig prijzig. Cine Paint komt ook voorbij, net als een 4:1 mix RAL9010 monodek/'industrial grey' zijdemat (flexa)...
3. €2000 vind ik meer dan voldoende voor de beamer. Als ik rondkijk kom ik de volgende ultra short throw beamers tegen:
Optoma HD31UST
Optoma HD35UST
Optoma EH319UST
Optoma EH320UST
https://tweakers.net/pricewatch/1159623/xiaomi-mi-laser-projector/specificaties/
Welke kandidaten mis ik dan? Een Epson, of een LG, of nog een ander merk / type?

Dit is een beetje mijn pet project, dus als ik vind dat ik weer even genoeg heb geregeld voor hypotheek, vloeren, klussen, dozen inpakken enzovoorts, dan besteed ik hier weer wat aandacht aan. De komende paar dagen zal ik wel regelmatig hier kijken, maar mocht een reactie even op zich laten wachten dan vind ik de tijd op dat moment niet...

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen en ben ik dankbaar voor jullie hulp!

En GO!  :laugh:

activ

Ik kan niet met heel veel dingen helpen, maar ik zou wel adviseren om eerst eens te gaan kijken ergens naar hoe beamen op een muur er uit ziet. In een niet geheel duistere ruimte en dan ook nog eens op de muur en niet op een scherm zal het beeld namelijk (naar mijn smaak) niet zo goed zijn.
Vooral contrast zal niet overhouden.

J.A.F._Doorhof

Kom een keer kijken dat werkt het best .dan zie je ook wat een projector doet.

Zelf zou ik voor Epson kiezen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

In plaats van verf zou ik kijken naar DayLight scherm in een woonkamer, gaat je kijkplezier aanzienlijk verhogen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mancaver

Quote from: katwax on February  7, 2020, 09:55:16
In plaats van verf zou ik kijken naar DayLight scherm in een woonkamer, gaat je kijkplezier aanzienlijk verhogen.
Dan heb je in plaats van een leijke zwarte tv een groot lelijk wit doek in je woonkamer hangen.....

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

Heb tot nu nog maar 1 goede  ultra short throw gezien en dat was de Changhong U5A

De rest Lg, Epson, Optoma verbleek hierbij, ja de Sony ook nog maja die is 15k...


Verf, zoek eens op YT: Black paint projector, staan ook de meng codes bij, of een Alr Tab tension die heb je al voor €750, je kan de koker netjes wegwerken achter een plank over de hele lengte en in dezelfde kleur als de muur.

Kerre

#7
Quote from: Dynky on February  7, 2020, 10:09:17
...wat je kan oprollen als je niet kijkt ;)

Dan zou je zoiets krijgen als ik heb. Alleen dan ipv een tv zou je een schilderij of wat plankjes ofzo kunnen ophangen. Om je een idee te geven:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170146.75
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Mkloppie

Ik heb sinds kort ook een oprolbaar  ALR scherm van XY screens ben er zelf erg tevreden over.  Moet alleen nog een verlaagd plafon omheen en een beter kwaliteit beamer ( heb nu een kleine Acer als test ) ga een Epson 9400 kopen.

Deze foto is met vol daglicht gemaakt heb een grote raampartij aan de rechterkant zitten.


En als ik klaar ben rol ik hem weer op


Kerre

Ff een schaamteloze kopie uit het afgehandelde transacties topic.

Een voorbeeld van een mede forummer N1v3K
Een oprolbaar scherm met daarachter plankjes met frutsels en foto's enzo. Heel vrouwvriendelijk.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169314.msg3170581#msg3170581
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

RalphH

Er zijn ook  og schermen die vanaf de grond omhoog gaan, achter een kast te verstoppen dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BeamerNewbee

Quote from: activ on February  7, 2020, 07:49:41
Ik kan niet met heel veel dingen helpen, maar ik zou wel adviseren om eerst eens te gaan kijken ergens naar hoe beamen op een muur er uit ziet. In een niet geheel duistere ruimte en dan ook nog eens op de muur en niet op een scherm zal het beeld namelijk (naar mijn smaak) niet zo goed zijn.
Vooral contrast zal niet overhouden.

Dankjewel, goed om te weten dat contrast dus belangrijk is voor deze toepassing!

BeamerNewbee

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2020, 09:17:10
Kom een keer kijken dat werkt het best .dan zie je ook wat een projector doet.

Zelf zou ik voor Epson kiezen.

Dankjewel voor het aanbod, samen met het vorige advies, prima om op te volgen. Ik kijk even wanneer goed uitkomt, en neem dan contact op.

BeamerNewbee

Quote from: Dynky on February  7, 2020, 10:09:17
...wat je kan oprollen als je niet kijkt ;)

Dat is natuurlijk waar, maar vooralsnog trekt een strakke muur met een beamer me wat meer...

BeamerNewbee

Quote from: darkrunner on February  7, 2020, 10:24:34
Heb tot nu nog maar 1 goede  ultra short throw gezien en dat was de Changhong U5A

De rest Lg, Epson, Optoma verbleek hierbij, ja de Sony ook nog maja die is 15k...


Verf, zoek eens op YT: Black paint projector, staan ook de meng codes bij, of een Alr Tab tension die heb je al voor €750, je kan de koker netjes wegwerken achter een plank over de hele lengte en in dezelfde kleur als de muur.

Ik heb dit even gegoogled, maar vond weinig extra informatie als prijzen en verkooppunten van de Changhong..

Voor wat betreft de verf: ga ik zeker naar kijken, kan je nog aangeven waar YT voor staat? Zwarte verf helpt in ieder geval voor het contrast toch?

BeamerNewbee

De foto's van jullie oplossingen zien er indrukwekkend uit. Mijn plan is echter om de home theater / projector oplossing veel minder aanwezig te laten zijn... Dus de beamer en 2 luidsprekers in het zicht, receiver en CD-speler in een kastje, geen kabels overal, etc.

Ieder zijn smaak natuurlijk, en voor mij is dat een oplossing die niet zo aanwezig is wanneer ik er geen gebruik van maak...

Dirk

Quote from: BeamerNewbee on February  8, 2020, 11:27:55
Dat is natuurlijk waar, maar vooralsnog trekt een strakke muur met een beamer me wat meer...
ik zou de voordelen van een ALR scherm niet te snel opzij schuiven in jouw specifieke situatie (lichte woonkamer)
...ga er op z'n minst één bekijken alvorens je beslist het niet nodig te vinden/hebben ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

#17
Quote from: BeamerNewbee on February  8, 2020, 11:37:32
Ik heb dit even gegoogled, maar vond weinig extra informatie als prijzen en verkooppunten van de Changhong..

Voor wat betreft de verf: ga ik zeker naar kijken, kan je nog aangeven waar YT voor staat? Zwarte verf helpt in ieder geval voor het contrast toch?
Werner aka home@the movies (forumsponsor)  https://homeatthemovies.be/cms verkoopt Changhong


YT: Youtube




J.A.F._Doorhof

Ziet er leuk uit.
Zou alleen een witte stroom kabel nemen of hem netjes weg werken in een gootje.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

#19
Dit is een foto die ik een uurtje geleden nam in één van onze ruimtes, volle daglicht van een zijraam op ons ALR scherm met de Optoma UST, zoals je kan zien nog een meer dan behoorlijk plaatje, dat red je nooit of te nimmer zonder ALR scherm. De shanhong doet het nog net iets beter maar maakt wel een stuk meer ventilatiegeluid dan de Optoma, die is echt fluisterstil.


BeamerNewbee

Quote from: Dynky on February  8, 2020, 11:42:18
ik zou de voordelen van een ALR scherm niet te snel opzij schuiven in jouw specifieke situatie (lichte woonkamer)
...ga er op z'n minst één bekijken alvorens je beslist het niet nodig te vinden/hebben ;)

Dat ga ik zeker doen!