Author Topic: Logix HT Zolder in aanbouw  (Read 7899 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Online Arcenon

Re: Logix HT Zolder in aanbouw
« Reply #25 on: February 7, 2020, 23:45:03 »
Danke allemaal!

@skyfox, Gé is inderdaad gestopt al een paar jaar, maar ik heb hem gesmeekt om mij te helpen, en zo'n goedzak dat hij is heeft hij toegestemd  ;D

@Arcenon, zoek maar eens op dit forum op zijn gebruikersnaam, hij bouwt de meest fantastische HT ruimtes.

Dat had ik uiteraard al gedaan, ik zie dat een topic met foto's eerder niet laadde op mijn telefoon echter nu wel op de pc maar het zijn voornamelijk topics en reacties van een aantal jaartjes geleden. Oh ik zie al dat hij is gestopt helaas, ik wil eind volgend jaar (na de bouwvak 2021 wordt mijn huis opgeleverd) op zolder ook een HT ruimte realiseren en ik ben op zoek naar de juiste partij.

Offline reza

• Jezus loves you!
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 665
  • First i was blind, but now i see
« Reply #26 on: February 8, 2020, 07:17:13 »
Ge = een legende! Buiten dat hij geweldige ht,s kon/kan bouwen is hij een ontzettend aardige vent.
Jammer en absoluut gemis hier op het forum.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Offline Teejoo

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+5)
  • Total likes: 998
    • Teejooscoop
« Reply #27 on: February 8, 2020, 11:23:18 »
Dat had ik uiteraard al gedaan, ik zie dat een topic met foto's eerder niet laadde op mijn telefoon echter nu wel op de pc maar het zijn voornamelijk topics en reacties van een aantal jaartjes geleden. Oh ik zie al dat hij is gestopt helaas, ik wil eind volgend jaar (na de bouwvak 2021 wordt mijn huis opgeleverd) op zolder ook een HT ruimte realiseren en ik ben op zoek naar de juiste partij.
Als het in het zuiden van het land is zou je Atmoz eens kunnen benaderen.

Offline Witalik

« Reply #28 on: February 8, 2020, 11:50:59 »
Leuke plannen ! Ziet er echt tof uit ook zo om in elkaar te zetten, en het scheelt wel denk ik dat je een compleet plan hebt ! Wat zijn de afmetingen dalijk of heb ik daar overheen gelezen.
Samsung UE55ES6800 (ISF) - Sherbourn SR-8100 - Custom HTPC - Canton GLE 490.2 - GLE 430.2 - GLE 455 - Custom JL Audio 12w3 - Hypex DS4.0 Sealed W&M LS-03 - fronts en center RU Connected HDMI kabels

"Showcase"

Offline logix

« Reply #29 on: February 8, 2020, 18:38:12 »
Leuke plannen ! Ziet er echt tof uit ook zo om in elkaar te zetten, en het scheelt wel denk ik dat je een compleet plan hebt ! Wat zijn de afmetingen dalijk of heb ik daar overheen gelezen.

Dankje! Een plan is voor zo'n ruimte echt een must inderdaad. Ik denk als je al een strakke rechthoekige kelder kamer hebt - zoals ik voorheen had - dit een stuk makkelijker wordt.

Wat betreft je vraag, de ruimte wordt 4.0m breed en 4.40m lang/diep zoals je ziet op het vloerplan, in de hoeken komen de 'hotel deuren'.

De achterzijde:

3D gen:

« Last Edit: February 8, 2020, 18:49:21 by logix »

Online skyfox

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+6)
  • Total likes: 251
  • Big Man meets Little Cinema
« Reply #30 on: February 8, 2020, 19:47:32 »
Mooi design zo, met de apparatuur achter de zitplek. Komen de speakers aan de voorkant misschien ook achter een akoestisch transparant scherm te staan?
Versterking: Marantz SR7011
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Thorens MOV edition
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | MA RS1 | Velodyne DD10 | Velodyne SPL1200r
Kabels: vd Hull | Audioquest | Kemp | RU Connected | Chord

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+1)
  • Total likes: 141
  • HT newbee
« Reply #31 on: February 8, 2020, 20:07:37 »
Geďnteresseerd in het volgende: hoe komt de electra de ruimte binnen? Zit ik zelf ook naar te kijken namelijk. In hoeverre ik dat geďsoleerd moet doen.

Offline logix

« Reply #32 on: February 8, 2020, 20:26:57 »
Mooi design zo, met de apparatuur achter de zitplek. Komen de speakers aan de voorkant misschien ook achter een akoestisch transparant scherm te staan?

Dankje. Is zeker een mooi idee, ware het niet dat ik beperkt ben in de ruimte. Bij de optie die jij benoemd moet ik zeker een halve meter van de ruimte inleveren. Dus de vloerstaanders komen naast het podium te staan en ik ga denk ik velours gordijnen naast het scherm maken.

Geďnteresseerd in het volgende: hoe komt de electra de ruimte binnen? Zit ik zelf ook naar te kijken namelijk. In hoeverre ik dat geďsoleerd moet doen.

Hele goede vraag, daar ben ik ook nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk via het 'dak' van de ruimte, ik vraag me ook af in hoeverre het geluid zal 'doorvloeien', het zal minimaal zijn, maar ik moet daar echt voorzichtig mee zijn, als er maar iets het dak of de balken constructie van het huis raakt, dan dreunt het door naar de rest van het huis en - het ergste - naar de buren. Jij hebt zelf ook een leuk project, zoldertje blijft tricky he ;D
« Last Edit: February 8, 2020, 20:31:58 by logix »

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • HT newbee
« Reply #33 on: February 8, 2020, 20:38:48 »
Ik heb een loze pvc naar binnen gebracht. Die ga ik achter isolatie wegwerken. Het blijft wel een contact met de ruimte ernaast, maar dan heb ik nog steeds een tussenmuur naar de buren. Dus wat er daar uitlekt, is hopelijk al te weinig om nog door de muur te gaan.

Offline Witalik

« Reply #34 on: February 9, 2020, 12:38:06 »
Misschien als je die buis een flexible stukje geeft dat het al wat dempt qua trillingen ? En dan vast maken aan een vast deel met stuk schuim/rubber of iets anders eronder ?

Is er een speciale reden trouwens dat je 2 deuren erin maakt? Dit zou juist weer eerder geluid door kunnen laten toch ?
Samsung UE55ES6800 (ISF) - Sherbourn SR-8100 - Custom HTPC - Canton GLE 490.2 - GLE 430.2 - GLE 455 - Custom JL Audio 12w3 - Hypex DS4.0 Sealed W&M LS-03 - fronts en center RU Connected HDMI kabels

"Showcase"

Offline logix

« Reply #35 on: February 9, 2020, 14:47:55 »
Ik heb een loze pvc naar binnen gebracht. Die ga ik achter isolatie wegwerken. Het blijft wel een contact met de ruimte ernaast, maar dan heb ik nog steeds een tussenmuur naar de buren. Dus wat er daar uitlekt, is hopelijk al te weinig om nog door de muur te gaan.

Ik vraag me uberhaupt af wat pvc leidingwerk lekt aan geluid, ik heb ook verschillende punten waar het pvc de balkenplafond raken, hopelijk gaat dat niet voor geluidslekken zorgen? ???

Misschien als je die buis een flexible stukje geeft dat het al wat dempt qua trillingen ? En dan vast maken aan een vast deel met stuk schuim/rubber of iets anders eronder ?

Is er een speciale reden trouwens dat je 2 deuren erin maakt? Dit zou juist weer eerder geluid door kunnen laten toch ?

Daarom heb ik voor hoteldeuren gekozen, die zijn flink geluidwerend zonder kieren en goed geďsoleerd. Het punt is, als ik de andere deur niet maak - ik niet meer verder kom op de zolder waar het raam is en extra schuifdeuren voor opslag, dus zonder die deur gooi ik een compleet bruikbaar stuk zolder weg  ;)
« Last Edit: February 9, 2020, 14:49:42 by logix »

Offline logix

« Reply #36 on: February 9, 2020, 15:07:11 »
Weer wat verder gekomen dit weekend, achterwandje staat en het dak erop!

Het begint nu langzaam echt op een ruimte te lijken. Deze week het leidingwerk leggen en isoleren met dempings isolatie, tegen die tijd zullen de deuren wel binnen zijn.

Offline logix

« Reply #37 on: February 9, 2020, 15:10:54 »
Ik heb nog wel een paar vragen, mocht iemand mij raad kunnen geven, graag! Of wellicht andere ideeën.

Ik ben er nog niet over uit hoe ik de wanden afwerk. Gé vertelde mij dat ik dat prima kan doen met vloerbedekking, dus ook de wanden bedekken. Is dit akkoestisch ook verantwoord? Of wellicht de wanden met plakvelours? Ik ga er een batcave van maken, dus alles zwart en met Hue spots en Hue Lightstrips de luxe-koof en wanden verlichten, ook komt er een sterrenhemel in. Dus wil verder niet veel met kleur doen daar ik dit met het licht al wil realiseren.

Weet iemand die mij kan helpen met het akkoestische gedeelte van de speaker set-up e.d.? Ik weet niet zo goed hoe ik het beste de speakers kan plaatsen, ik heb nu nog 4 vloerstaanders, een 5.1 of 7.1? Vraag me ook af welke set-up het beste is voor deze ruimte en of het uberhaupt past kwa afmetingen. Iemand die ik daarvoor kan benaderen?
« Last Edit: February 9, 2020, 15:31:34 by logix »

Offline RonG

• al een tijdje
  • HT forum donateur
  • Trade Count: (+27)
  • Total likes: 97
« Reply #38 on: February 9, 2020, 15:52:57 »
Gelukkig heb ik een vrijstaand huis, wat een operatie, je gaat als een speer, top man.
Topic

Marantz SR7010 - JVC X5000 - dual Klipsch R-115SW - Zappiti One SE 4K HDR - Dolby Atmos 7.2.4

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • HT newbee
« Reply #39 on: February 9, 2020, 16:06:11 »
Dit gaat heel hard.  :o

Qua luidspreker opstelling denk ik dat de subwoofer plaatsing het meest kritisch zal zijn. Valt niet mee in een vierkante ruimte. Of ga je er 2 inzetten?

Offline Kamidioblitz

« Reply #40 on: February 9, 2020, 17:10:41 »
Super mooi project. De vordering die je maakt is qua tempo heel hoog. Ik heb geen gefundeerde mening over de vraag over de speakers. Wel een vraag. Hoe ga je de luchtverversing aanpakken?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer Stereo: Rega Elex R, RP6, Ear - Monitor Audio Silver 6 - Bluesound Node 2- Audioquest Rocket 44
Dedicated HT: JVC N5 - Marantz SR7011, Klipsch 9.2 Auro 3D setup - Sony UBP X800 - Canare

Offline Sjaak_Banaan

« Reply #41 on: February 9, 2020, 17:58:30 »
Deze man legt het best duidelijk uit allemaal:

Naar mijn idee is deze manier vooral voor de beste surround bubble te krijgen, voor muziekweergave zou ik het misschien net iets anders doen:

<a href="https://www.youtube.com/v/0_pZXUf_5J4&amp;feature=25s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0_pZXUf_5J4&amp;feature=25s</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/aQERnifPLaI&amp;feature=25s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/aQERnifPLaI&amp;feature=25s</a>

ter aanvulling, hier kun je ook jouw maten invoeren:
https://amcoustics.com/tools/amroc

Als je de keuze hebt zou ik ook voor meerdere subwoofers gaan i.p.v. 1 grote.
Meer info over multi-subs:
<a href="https://www.youtube.com/v/HQMl5kradA4&amp;feature=25s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/HQMl5kradA4&amp;feature=25s</a>

Op zijn kanaal geeft hij ook uitleg over hoe de ruimte verder te behandelen.
Een Umik-1 en REW-software gaan wel handig zijn.

« Last Edit: February 9, 2020, 18:48:05 by Sjaak_Banaan »
Klipsch RF-83 • Klipsch RF-82 • Klipsch RB-81 • Klipsch RC-64 • Klipsch RS-62 II • dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • Epson TW6000 • 3m DIY screen

:D Bouw HT in kelder :D

Offline logix

« Reply #42 on: February 9, 2020, 18:15:02 »
Dit gaat heel hard.  :o

Qua luidspreker opstelling denk ik dat de subwoofer plaatsing het meest kritisch zal zijn. Valt niet mee in een vierkante ruimte. Of ga je er 2 inzetten?

Dit gaat zeker lastig worden, te meer omdat ik weinig 'speelruimte' heb voor de sub, kwa afmetingen is hij wel te doen (Velodyne DD15) maar aangezien ik een podium maak en het scherm maar zo'n 35cm boven de grond komt te hangen (ik persoonlijk vind het vreselijk om naar boven te kijken) Wordt een lastig klus om deze een goede plek te geven, vandaar dat ik tzt ook iemand wil laten komen om het eventueel af te stellen.

Super mooi project. De vordering die je maakt is qua tempo heel hoog. Ik heb geen gefundeerde mening over de vraag over de speakers. Wel een vraag. Hoe ga je de luchtverversing aanpakken?

Hele goede vraag! Ik zit daar zelf ook nog mee, volgens Gé bevat de ruimte genoeg zuurstof voor uren film, echter, ik weet niet in hoeverre het fris blijft. Nadeel is als ik ventilatie ga aanleggen dit weer een nadeel kan zijn voor geluidslekken - dit blijft een kritisch punt voor de hele ruimte en de rode draad in dit project want ik wil persé op redelijke volumes film kijken, op lage volumes film kijken is niet aan mij besteed, de beleving is zoveel mooier als het  geheel wat op hogere volumes draait. Een andere - duurdere - optie is een airco plaatsen, ook niet eens zo gek voor een zolder waar het in de zomer weleens snik heet kan worden, andere kant; in de zomer ben ik waarschijnlijk meer buiten te vinden en iets minder met films kijken bezig. Daarbij is het geen hele goedkope oplossing. Het blijft lastig, omdat ik eigelijk nu al veel moet beslissen voor later, terwijl ik niet eens weet wat het voor een effect heeft. Dus alle input is van harte welkom!

@Sjaak_Banaan, bedankt voor de links, deze ga ik zeker bestuderen. Het wordt sowieso alleen film, muziek luister ik eigelijk nooit in die ruimte.
« Last Edit: February 9, 2020, 18:16:31 by logix »

Offline Kamidioblitz

« Reply #43 on: February 9, 2020, 19:10:15 »
Dan zou ik qua luchtaanvoer het topic van @maxxmark eens doorlezen. Die is daar enige tijd geleden mee bezig geweest. Zowel met afvoer van warmte als aanvoer van koude lucht.

Je hebt in deze fase nog de kans om het netjes te doen. Doe je het later krijg je het mogelijk minder fraai afgewerkt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer Stereo: Rega Elex R, RP6, Ear - Monitor Audio Silver 6 - Bluesound Node 2- Audioquest Rocket 44
Dedicated HT: JVC N5 - Marantz SR7011, Klipsch 9.2 Auro 3D setup - Sony UBP X800 - Canare

Offline Traxmore

« Reply #44 on: February 9, 2020, 21:10:01 »
Mooi project complimenten voor de bouw, ik heb gelukkig een vrijstaande garage kunnen gebruiken voor HT.
Voor de demping heb ik Steico flex gebruikt, een houtwol plaat met een enorme densiteit en wat ik persoonlijk
liever gebruik en veel beter vind dan Rockwool.
De wanden heb ik bekleed met Acoustix Pan-terre platen (isolatie+gipsvezel in een plaat) op een frame gevuld met Steico flex,
de vloer is zwevend met Steico floor. Ik ben niemand tot last, maar naast de garage in de tuin hoor je bijna niets.
Voordeel is ook het natuurlijke en ademende karakter van het materiaal.
Daarmee zou ik deze ruimte gaan isoleren zowel binnen als buiten (plaat/frame/plaat en in jouw geval dubbel gipsvezel)
Je bent bezorgd voor geluidslekken, maar laat wel de dakconstructie door de ruimte lopen?
Ik begrijp dat je deze hoogte nodig hebt, maar zie dan het probleem van bv de stroomaansluiting niet, ik ken de situatie niet maar
had waarschijnlijk een lagere zijwand gezet.
Nog een vraag/opmerking, waarom heb je niet de muur met de buren geisoleerd voordat je de nieuwe wand zette?
En het rooster in de schouw maak je niet dicht?

Offline quattronl

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+40)
  • Total likes: 55
  • Audiofiel geneuzel
« Reply #45 on: February 9, 2020, 21:53:51 »
Qua speakers zou ik zeker gaan voor een Atmos opstelling, dus 7.1.4. Ik bedoel, je bent nu toch bezig en alles ligt nog open.
En wil je nu nog geen Atmos, leg dan in ieder geval de kabels naar de juiste plekken.

Luchtverversing is zeker wel een aandachtspuntje. Nu is het nog winter (sort of) maar in de zomer ga je het wel merken.
(afgesloten ruimte, alle apparatuur die aanstaat en dan met een paar mensen een tijd film kijken....je wilt dan echt wel verse lucht).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SBT+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Duet

Online fluissie

• Trade Count: (+23)
  • Total likes: 569
  • pa zonder handen!, ja l*l tis een driewieller
« Reply #46 on: February 10, 2020, 06:37:36 »
 ^^

En ts lekker bezig! Volgmodus aan  :clapping:

Wederom een fraaie ht in spé
* Denon avc- x6700 H * Kef R900+R600+R800ds+R50A* 18 inch zelfbouw sub UM18-22 * Crown xls1002 *Philips 55oled805 * Xbox one X * bekabeling Audioquest *

Offline logix

« Reply #47 on: February 10, 2020, 12:03:05 »
Daarmee zou ik deze ruimte gaan isoleren zowel binnen als buiten (plaat/frame/plaat en in jouw geval dubbel gipsvezel)
Je bent bezorgd voor geluidslekken, maar laat wel de dakconstructie door de ruimte lopen?
Ik begrijp dat je deze hoogte nodig hebt, maar zie dan het probleem van bv de stroomaansluiting niet, ik ken de situatie niet maar
had waarschijnlijk een lagere zijwand gezet.
Nog een vraag/opmerking, waarom heb je niet de muur met de buren geisoleerd voordat je de nieuwe wand zette?
En het rooster in de schouw maak je niet dicht?

Terechte en goed opgemerkte vragen. Binnen- en buitenwanden zijn afgedekt met dubbele stucplaten, dus 4 lagen totaal per wand, daartussen wordt het helemaal volgepropt met geluidsdichte isolatie. Wat betreft de hoogte, klopt helemaal wat je zegt, echter, ik heb weinig keus. De dwarsbalk waar je het over hebt kan en mag niet hoger, anders komt de dakcontructie in gevaar wbt stevigheid. Dus dat was de maximale hoogte. Er onder door werken is geen optie, dan wordt het plafond van de HT gewoon veelste laag en wordt het zowat een doorkruip ruimte. We hebben daar uiteraard over nagedacht, de gehele dwarsbalk is ontkoppeld van de ruimte, overal zit 2 cm marge, dit wordt helemaal volgepropt met isolatie (en wellicht nog dik afgekit met flexibele kit) daaronder komt een koof die weer compleet vol zit met isolatie en een verlaagd geluids isolerend plafond. Dit alles zou er voor moeten zorgen dat er niks via de balk weg kan. De ruimte tegen de buren staat 3cm los, het is ook niet zozeer dat het geluid buiten de ruimte echt voor problemen zorgt, de huizen zijn pas nog geisoleerd en vrij ongehorig geworden, echter wat ons zorgen baarden, was niet zozeer het geluid zelf, maar de resonatie die door de balken vloer en balken dak constructie doorvloeid naar de buren, dit hebben we dus getackeld door alles los te koppelen, alleen de vloer maakt contact met het huis. Het rooster heb ik inderdaad zo dicht gemaakt, maar daar zal denk ik niet een probleem zitten, de schoorsteen wand is dicht, het geluid van de HT zal aan de buitenkant niet goed te horen zijn. Maar wellicht toch een goede tip, het hoeft maar dicht te zijn natuurlijk!

Qua speakers zou ik zeker gaan voor een Atmos opstelling, dus 7.1.4. Ik bedoel, je bent nu toch bezig en alles ligt nog open.
En wil je nu nog geen Atmos, leg dan in ieder geval de kabels naar de juiste plekken.

Luchtverversing is zeker wel een aandachtspuntje. Nu is het nog winter (sort of) maar in de zomer ga je het wel merken.
(afgesloten ruimte, alle apparatuur die aanstaat en dan met een paar mensen een tijd film kijken....je wilt dan echt wel verse lucht).

We gaan zeker loze leidingen voor Atmos leggen! Je hebt natuurlijk wel gelijk, nu het open ligt kan je nog overal perfect bij en kan het netter afgewerkt worden. Ik ga eerst kijken wat de mogelijkheden zijn mbt een airco. Ik denk dat inderdaad warmte en 'frisheid' parte gaan spelen als je de ruimte niet ventileerd. Airco zal de ruimte ventileren en ook nog eens koelen in de zomer. Bedankt voor jullie input!
« Last Edit: February 10, 2020, 12:13:59 by logix »

Offline Ryvm

« Reply #48 on: February 10, 2020, 12:40:54 »
Gaat als een speer daar!

Ik zou wel een goede ventilatie adviseren in een dergelijke dichte ruimte! Alleen een airco zal de lucht alleen maar ontvochtigen maar niet verversen. Daarom is het denk ik belangrijk dat er in- en uitgaande luchtkanelen gemaakt worden nu het nog kan lijkt me.

Je kunt hiervoor speciale ventilatoren aanschaffen welke in een geluidsdichte box gemonteerd zijn. Maar zelf is zoiets ook prima te maken.

Zelf heb ik gewoon een woonhuisventilator gebruikt. Maar bij mij hoefde het ook niet geluiddicht te zijn...
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Sony UDBX800, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR Tannoy D700 + D750, Surrounds 4x Tannoy S6, Top surrounds 4x Tannoy DI6DC

Offline frankp

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+8)
  • Total likes: 2
  • Snorro
« Reply #49 on: February 10, 2020, 13:15:23 »
+1 voor de ventilatie!
Ik ben blij dat ik het bij mij ook meteen in de bouw heb meegenomen. Verse lucht is na een paar uurtjes best lekker.

Ik heb bij mij een ventilatiebox voor mechanische ventilatie gebruikt, zodat je afvoer van "vuile" lucht hebt en aanvoer van verse lucht.
Ik heb van de bios naar de ventilatorbox Sonodec 25 slangen gebruikt, deze zijn akoestisch geďsoleerd.