Reinigen beeldscherm

Started by millon, February 4, 2020, 10:11:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

millon

Ik weet ff niet wat te doen.
Ik wil het scherm van mijn 65inch Sony TV schoonmaken.
Hoe kan ik dat het beste doen?

Op Google staan echt heeel veel verschillende manieren.
Er zit nu een lichte waas overheen door het bakken en koken en een enkele vingerafdruk.

J.A.F._Doorhof

Er zijn speciale schoon maak kits
Een tv zou ik gewoon met zo een doekje doen.
Mijn ouders gebruiken een vochtige doek en dat doen ze al jaren. Niet mijn ding ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Davey

Ik doe dit altijd met een licht vochtige schone vaatdoek en een drupje dreft. Daarna "poets" ik na met een schone theedoek om geen strepen te zien.

PascalP

Ik gebruik zelf de AudioQuest CleanScreen Kit, werkt perfect en doe je jaren mee.
Al zal de poetsvrouw het ook regelmatig met een vochtige doek doen schat ik zo  :unsure:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

millon

Quote from: Davey on February  4, 2020, 10:15:24
Ik doe dit altijd met een licht vochtige schone vaatdoek en een drupje dreft. Daarna "poets" ik na met een schone theedoek om geen strepen te zien.

Is een theedoek niet te hard?
Krassen in de coating!

Davey

Quote from: millon on February  4, 2020, 10:25:22
Is een theedoek niet te hard?
Krassen in de coating!

Ik zie ze niet die krassen. Zeker met een plasma en glasplaat was ik daar altijd zeer kritisch op.

millon

Quote from: Davey on February  4, 2020, 10:57:09
Ik zie ze niet die krassen. Zeker met een plasma en glasplaat was ik daar altijd zeer kritisch op.

En schoonmaakazijn?
Bij Coolblue geven ze dit advies.

Anders krijg je nooit die vetlaag er af vanwege de open keuken.

millon

Vreemd dat hij wel allesreiniger aanbeveelt!
Daar kan echt van alles in zitten.

https://poetsprins.nl/woonkamer/tv-scherm-schoonmaken/

Ik zag ook een filmpje met koude thee!


VlisChris

Quote from: millon on February  4, 2020, 10:11:22
Ik weet ff niet wat te doen.
Ik wil het scherm van mijn 65inch Sony TV schoonmaken.
Hoe kan ik dat het beste doen?

Op Google staan echt heeel veel verschillende manieren.
Er zit nu een lichte waas overheen door het bakken en koken en een enkele vingerafdruk.

Ik zal wel ouderwets zijn, maar zelf kook ik met mijn potten en pannen. En mijn tv? Tja. Daar kijk ik gewoon tv mee 🤣🤦‍♂️
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Davey

Quote from: millon on February  4, 2020, 12:13:32
En schoonmaakazijn?
Bij Coolblue geven ze dit advies.

Anders krijg je nooit die vetlaag er af vanwege de open keuken.

Ik heb het nooit met azijn gedaan. Ik doe altijd een druppel dreft in de vaatdoek en maak dan schoon. Daarna nog een keer met diezelfde vaatdoek nadat ik 'm uitgespoeld heb en dan nog met de theedoek. Dat laatste kan waarschijnlijk ook wel met een droge en schone microvezeldoek.

papaleo

Quote from: VlisChris on February  4, 2020, 13:14:27
Ik zal wel ouderwets zijn, maar zelf kook ik met mijn potten en pannen. En mijn tv? Tja. Daar kijk ik gewoon tv mee 🤣🤦‍♂️
LOL  :D

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

El Nino

Sommige gebruiken hem blijkens als inductieplaat....is ook verwarrend..... ;D

Schoonmaakazijn ontvet het beste en laat geen strepen achter. Wat voor doek je ook gebruikt, gewoon hele lichte druk uitoefenen en zorgen dat de doek schoon is en je niet net je strandtas mee hebt uitgeveegd.... 8)
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

NielsLu

Klinkt wellicht vreemd, maar ik doe het zo me en dan met het betere heigwerk :yawnee: en een zachte doek op mijn plasma scherm, werkt perfect. Ik heb mijn vorige tv verkloot door een schoonmaakmiddel, dus dat gebruik ik nooit weer.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

kermy

Hier word nog altijd Rogge beeldschermreiniger (bij Frank besteld) gebruikt met de speciale doek van microvezel die erbij zat. Ook voor alle laptops, of als het zo uitkomt word de brillenreiniger van de opticien voor die kleinere schermen gebruikt.

Werkt goed, geen strepen, en wat ook belangrijk is, er word geen kunststof van de rand aangetast door dit spul. Vroeger wel van zaken gehoord die wel het scherm goed reinigden, maar wel de kunststof behuizing aantasten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Fox

Quote from: millon on February  4, 2020, 12:13:32
En schoonmaakazijn?
Bij Coolblue geven ze dit advies.

Anders krijg je nooit die vetlaag er af vanwege de open keuken.

Ik zou daar heeeeeeel voorzichtig mee zijn.

Ik gebruik schoonmaakazijn voor het schoonmaken van het terras en verharding rond het huis en is goed voor onkruid en groene aanslag bestrijding.
1 probleem, laat het niet in je drukspray systeem zitten, want die word weggevreten.
Heb een nieuwe moeten kopen met de aanduiding "Geschikt voor gebruik met chemicalien".
Hopelijk blijft die goed.

Dus wees gewaarschuwd als je een scherm hebt met een anti-reflectie coating e.d. kun je deze makkelijk vernachelen.

 

jelleeelco

Voor mijn Pioneer LX6090 gebruik ik al jaren Spectral Spray, speciale reiniger voor plasma's en LCD TVs. . Schuim dat je op een microvezel doek spuit en je TV mee schoonmaakt. Werkt fantastisch, ik maak er ook mijn ipad en telefoons mee schoon.

Niet goedkoop (ik geloof EUR 25,-) maar ik heb pas net mijn tweede bus gekocht (heb de plasma al 10 jaar).

Tabcam

Ik gebruik tegenwoordig Jemako, voor het beeldscherm de Dustar Cleaner. Werkt ook voor andere oppervlakken. Niet goedkoop maar wel veilig totnogtoe.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Microvezeldoek en dan beetje bevochtigen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

ppeter

Ik poets al vele jaren mijn schermen (tv-laptop-tablet-phone) met een vochtige microfiber en daarna direct met droge zachte microfiber. Als het scherm echt vuil is, een drupje dreft in warm water en hetzelfde met microfiber doek.
Nooit geen krassen en strepen/vegen gehad! 👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

gerard1

Ook als het scherm een coating heeft?
Ik heb een keer het scherm schoon gemaakt maar dat was best een voorzichtig klusje ivm de coating

Matthijs1973

ik heb de reinigingsset van Audioquest besteld (€ 20) en gebruikt op een behoorlijk vervuilde led-tv van 43 inch, prima resultaat en meer dan voldoende vloeistof + toebehoren voor een lang tijd.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

PascalP

Quote from: Matthijs1973 on April  1, 2020, 13:23:23
ik heb de reinigingsset van Audioquest besteld (€ 20) en gebruikt op een behoorlijk vervuilde led-tv van 43 inch, prima resultaat en meer dan voldoende vloeistof + toebehoren voor een lang tijd.

Die heb ik ook ja en gebruik hem best regelmatig, altijd leuk met een kleuter die denk dat een TV ook een touchscreen heeft ;)
Werkt super tot nu toe.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

angelo41

ik heb deze ook van audioquest. sinds kort.maar persoonlijk vind ik hem slecht voor mn tv. als ik spuit en in wrijf en dan opblink blijven er plekken achter.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


jelleeelco

Quote from: gerard1 on April  1, 2020, 12:25:09
Ook als het scherm een coating heeft?
Ik heb een keer het scherm schoon gemaakt maar dat was best een voorzichtig klusje ivm de coating

Ja, de Spray van Spectral is juist geschikt voor tv's met een coating, daar was ik destijds juist zo bezorgd om. Maar gebruik het nu al een jaar of 8 en nog perfect.

Wel een behoorlijk klusje met een 60inch....al is dat tegenwoordig 'klein' heb ik begrepen...  :wow:

Audio addict

#24
Ik heb zo'n spray flacon beeldschermreiniger gekocht bij de AH

Is van het merk HG geloof ik. Dat spray ik een paar keer op het beeldscherm en een paar keer op een nieuw micro vezel doekje. Die doekjes gebruik ik eenmalig en daarna gooi ik ze weg. Water komt er niet aan te pas.

Vooraf doe ik natuurlijk eerst met een plumo het scherm stofvrij maken. Ik heb echt een ocd voor krasjes enzo daar ga ik me echt enorm aan storen.

Ik maak de tv altijd s'avonds schoon in een donkere kamer. Met een zaklampje die je over het beeldscherm laat reflecteren zie je zo elke oneffenheid , viezigheid en stofdeeltjes.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.