Dolby Surround vs. DTS Neural:X upmixer

Started by PascalP, January 31, 2020, 16:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Wat zijn de meningen over de Dolby en DTS upmixers?
Voorheen gebruikte ik altijd de Dolby upmixer voor Dolby content en de DTS upmixer voor alle DTS content, verder nooit te veel over nagedacht.

Maar nu heb ik er gisteren een beetje mee liggen spelen, en vond dat bijvoorbeeld bij de Blu-ray van Tron Legacy met DTS-HD MA soundtrack het toch een stuk dynamischer klinkt met de Dolby upmixer en een stuk 'matter'/monotomer met de DTS upmixer.
Maar bij een andere film (Despicable Me 3) vind ik het juist weer andersom, deze film heb ik met DTS soundtrack getest en met de Dolby upmixer klinkt bijvoorbeeld de openingsscene waar Michael Jackon speelt op de achtergrond heel dof, alsof er bijna geen achtergrondmuziek is. Met de DTS upmixer daar in tegen knalt MJ uit je speakers alsof je midden in een concert staat.
Behoorlijke tegenovergestelde verschillen dus naar mijn mening.

Hebben jullie een 'vaste' setting, of is het een kwestie van per film/soundtrack proberen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

MaxxMark

Op voorhand wil ik wel de discussie uit de weg hebben over upmixers en decoders. Dit omdat beiden door elkaar gebruikt worden, óók vanuit technisch oogpunt.

Mijn Arcam heeft feitelijk 2 opties:
1. "Dolby Surround"
2. "DTS Neuro:X"

Voor "Dolby Surround" (waarbij ik de naam nog steeds slecht gekozen vind, omdat ie verward kan worden met wat vroeger "Dolby Surround" was, en dat is het gewoonweg niet) geldt dat het twee resultaten kan hebben. Als er Atmos informatie aanwezig is, springt hij in de "Atmos"-decoding mode. En is er géén sprake van upmixing of "vrije interpretatie". Als er géén Atmos informatie is gaat hij "upmixen". Dus wél vrije interpretatie.
Datzelfde geldt voor optie 2. Is er DTS:X dan gaat hij in Decoder mode. Is er géén DTS:X dan gaat ie in upmixing mode.


Dan terug naar de vraag:

Nope, ik heb geen vaste setting en wissel ook met regelmaat.

In het begin stond hij altijd op de DTS-upmixer. Die is iets agressiever dan de Dolby upmixer en trekt het geluidsbeeld wat actiever omhoog.
De laatste tijd staat eigenlijk altijd de Dolby upmixer aan. Vooral omdat die wat subtieler is en pas wat doet als hij vrij zeker is van zijn zaak

Wat hierin sterk meespeelt is dat de kans dat een "Dolby Digital Plus" track van een TV serie ook nog Atmos informatie heeft vele male groter is dan dat een TV serie een DTS:X stream heeft. En in zo'n geval gaat de DTS upmixer gewoon het DDP signaal upmixen ipv dat hij naar de Dolby upmixer switcht en dan Atmos decodeert

Ik switch vaak naar de DTS als een film wat meer expressief/bombastisch/action is. Waarbij SciFi dikke kans meteen al op DTS gezet wordt.

Als ik switch is het aan het begin en vaak alleen om te kijken of er een Atmos of DTS:X track is. Is dat niet het geval dan hangt het van het type film.
Is het een rustige/stille film, dan vaak Dolby omdat die meer ingetogen is
Is het een actie/sci-fi film, dan vaak DTS omdat die wat actiever is
Is het beiden niet, dan wissel ik vaak niet eens en is het vaak "de stand waar ie op stond"


Wat ik nooit doe is de DTS-upmixer gebruiken als er een Atmos track is, of de Dolby-upmixer gebruiken als er DTS:X is. In die gevallen gooi je namelijk gewoonweg de extra informatie weg, en dat is zonde :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

PascalP

#2
Ja de 'Dolby Surround' naam is inderdaad zeer verwarrend gezien de historie van de naam.
Ik heb het dus inderdaad over echt upmixen van native 2.0/5.1/7.1 etc track zonder hoogte info, maar zal zo eens proberen te spelen als jij aangeeft en nog eens een paar films vergelijken.
Vind het zelf ook vervelend om tijdens een film te blijven switchen, als ie eenmaal opstaat en het is goed wil ik gewoon genieten  :popcorn:

Quote from: MaxxMark on February  1, 2020, 09:31:23
Wat ik nooit doe is de DTS-upmixer gebruiken als er een Atmos track is, of de Dolby-upmixer gebruiken als er DTS:X is. In die gevallen gooi je namelijk gewoonweg de extra informatie weg, en dat is zonde :)

Dit is wel vrij logisch ja, voor TrueHD (of DD+) tracks sowiezo altijd de Dolby upmixer mits er hoogte info aanwezig is.
Heb maar 1 DTS:X film om te testen, maar als deze opstaat kan ik zelfs de modus niet veranderen en is ie gewoon fixed op DTS:X met mijn Arcam.


Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono