Hulpvraag voor beameroplossing in de woonkamer

Started by BeamerNewbee, January 30, 2020, 19:13:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BeamerNewbee

Mijn eerste post op dit forum is een hulpvraag. Over ruim 2 maanden ga ik verhuizen en wil ik graag een beamer in plaats van een televisie in de woonkamer.

Ik heb veel rond gezocht op internet en hier en daar wat overlegd. Dat zorgt ervoor dat ik de basistermen ken, en dat het ook tijd is om in plaats van te lezen ook in actie te komen. En dat doe ik bij deze door te vragen of jullie inzichten en tips willen delen.

De reden waarom ik een beamer wil is dat ik een TV niet zo mooi vind staan, zeker wanneer hij uit staat (ik kijk gemiddeld zo'n 1 uur per dag tv). De huidige bewoonster heeft een soundbar en TV met beugels aan de muur gehangen. De resulterende gaten worden dicht gesmeerd en er komt een stukadoor 2 wanden doen (dat zijn de groene wanden in de plattegrond van de bijlage). De beamer is bedoeld net naast de deur (rechtsboven) met aan de andere kant bij het raam de bank (linksboven). Dat maakt de afstand van de bank tot de muur waarop wordt geprojecteerd ongeveer 5 meter. De 2 aangegeven wanden zijn de enige strakke wanden in de woonkamer, de rest is structuur.

De grootte van het oppervlak is al snel goed (nu heb ik een 48'' TV). Het is mijn bedoeling om kabels te voorkomen, en de aansturing van de beamer via mijn receiver te laten lopen. Om veel kabels te voorkomen vind ik een ultra short throw beamer een elegante oplossing.

Voor de volgende vraagstukken ben ik benieuwd wat jullie ervaringen, inzichten en tips zijn:
1. Wat zijn goede keuze's voor (minimum) lichtopbrengst en contrast?
2. Wat is goede en betaalbare verf? De verf wil ik gebruiken voor beide wanden (ongeveer 20 m2). Mighty Brighty wordt veel genoemd, maar is ook aardig prijzig. Cine Paint komt ook voorbij, net als een 4:1 mix RAL9010 monodek/'industrial grey' zijdemat (flexa)...
3. €2000 vind ik meer dan voldoende voor de beamer. Als ik rondkijk kom ik de volgende ultra short throw beamers tegen:
Welke kandidaten mis ik dan? Een Epson, of een LG, of nog een ander merk / type?

Dit is een beetje mijn pet project, dus als ik vind dat ik weer even genoeg heb geregeld voor hypotheek, vloeren, klussen, dozen inpakken enzovoorts, dan besteed ik hier weer wat aandacht aan. De komende paar dagen zal ik wel regelmatig hier kijken, maar mocht een reactie even op zich laten wachten dan vind ik de tijd op dat moment niet...

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen en ben ik dankbaar voor jullie hulp!

En GO!  :laugh:

BeamerNewbee

De Xiaomi beamer is via bol.com te koop voor €1259... Dat lijkt een goede deal?

PascalP

Leuke plannen :)

Denk echter dat voor antwoorden op je vragen je ze beter hier kunt stellen;
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=22.0
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

Mooi project.

Ga wel eerst de shorttrack projectoren bekijken!

Ik was niet in de race voor een shortthrow..maar ik ik heb ze gezien bij cinedream op de show en ik had bij alle types last van regenbogen...muv de epson.

Optie ipv verf is een rolscherm dat je wegwerkt in een koof.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

N1v3K

Quote from: denoontje on February  4, 2020, 14:17:27

Ga wel eerst de shorttrack projectoren bekijken!


En trek een dikke jas aan. Meestal wel frisjes in zo'n hal.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BeamerNewbee

Dankjewel voor de reacties, ik zal mijn vraag ook in het andere topic stellen en kijken wat daar aan reacties op komen...

denoontje

#7
wil die apple weer alles autocorrecten [emoji37]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk