Dure versterker op budget speakers, meerwaarde?

Started by Jinge, January 30, 2020, 12:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J o e p

#100
Quote from: MichelDW on February 13, 2020, 21:21:54
Een Node 2i is natuurlijk ook een mooi apparaatje voor zijn prijs. Maar een dedicated voorversterker als de C658 levert echt wel een signaal van een andere orde. Maar daarvoor is hij ook een stuk duurder natuurlijk.

Kreeg dit op een vraag aan Bluesound:

Hello Joep,

Thank you for contacting the BluOS Support Crew.

If you are using Coaxial or Optical output from your Node 2i, you are bypassing the internal DAC of the player which is resulting in only the decoding stage occurring and only outputting 24-bit/96KHz audio. To get full 24-bit/192KHz audio you will need to use the analog RCA outputs of the Node 2i to have the internal DAC of the Node 2i process these 2 rendering stages and output fully unfolded MQA.

I hope this information helps! If you have any further questions, please do not hesitate to let me know.

Regards,

Vishnu M

BluOS Support Crew Analyst
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

CinéHome

De C658 decodeert de stream ook intern hoor.
Ik doelde niet op het koppelen van een Node 2i op een C658.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

BJF

Quote from: J o e p on February 14, 2020, 12:15:15

Kreeg dit op een vraag aan Bluesound:

Hello Joep,

Thank you for contacting the BluOS Support Crew.

If you are using Coaxial or Optical output from your Node 2i, you are bypassing the internal DAC of the player which is resulting in only the decoding stage occurring and only outputting 24-bit/96KHz audio. To get full 24-bit/192KHz audio you will need to use the analog RCA outputs of the Node 2i to have the internal DAC of the Node 2i process these 2 rendering stages and output fully unfolded MQA.

I hope this information helps! If you have any further questions, please do not hesitate to let me know.

Regards,

Vishnu M

BluOS Support Crew Analyst

Ah, ok? En ik - technische noob - maar denken dat coax-uit het beste resultaat gaf.
NAD M10 V2
Elac FS247

Xander32

Digitaal uitvoeren (digi coax/optisch) doe je wanneer je het signaal wil voeren aan een externe dac.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BJF

Ik blijf het verwarrend vinden. Als ik van de Bluesound digitaal uit gebruik, is de kwaliteit van de uitvoer kennelijk minder dan wannee ik analoog uit gebruik. Dat analoge uit moet vervolgens in een ander apparaat/DAC weer worden omgezet naar een beter digitaal signaal. Als nitwit zou ik denken dat, als iets eenmaal digitaal is, het beter is dat verder digitaal te houden?

In mijn situatie: Bluesound Node 2i naar Focus XD zou dus de analoge aansluiting een beter resultaat geven, in ieder geval op papier?
NAD M10 V2
Elac FS247

CinéHome

Als je de MQA tracks wil beluisteren, zal er inderdaad niets anders opzitten dan via analoog uit te gaan.
Of je je zorgen moet maken dat 24bit 192kHz niet digitaal uit gaat, betwijfel ik. 96kHz wordt door sommigen zelfs als 'passender' voor ons gehoor aanzien dan 192kHz. Daar stond onlangs een artikel over in Hifi News (of -Choice). En ik ben vrijwel zeker dat de dac in je luidsprekers met een interne maximale resolutie van 96kHz werkt. Dus al stuur je digitaal 192kHz binnen, het eerste wat gebeurt is omzetten naar 96kHz om verdere bewerking (actieve filtering) op uit te voeren.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

BJF

De DAC in de XD-serie kan wel degelijk 192kHz aan ;)
Het zit hem ook meer tussen, dan in de oren... En ik baal een beetje dat ik dit soort dingen maar niet snap. Ook weer iets van tussen de oren dus.
NAD M10 V2
Elac FS247

CinéHome

Dat die dac 192kHz aan kan spreekt voor zich.
Maar ik neem aan dat deze luidsprekers actieve filtering gebruiken? Of hebben ze passieve filter onderdelen?
Indien actief, dan zal de software die het signaal bewerkt (hoog van midden/laag scheiden, filtering voorzien, room EQ, ...) intern wel met max 96kHz werken. Dus wat 192kHz binnen komt wordt omgezet naar 96.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

BJF

Kijk, daar ga ik alweer qua kennis en snapvermogen.
Uit de handleiding van de XD: the systems benefits from signal processing of 24 bits/192 kHz.
NAD M10 V2
Elac FS247

CinéHome

#109
Quote from: BJF on February 16, 2020, 09:33:48
Kijk, daar ga ik alweer qua kennis en snapvermogen.
Uit de handleiding van de XD: the systems benefits from signal processing of 24 bits/192 kHz.
Ik zou me er zelf in moeten gaan verdiepen om er het fijne van te weten, wat betreft de XD lijn van Dynaudio.
Wat ik wel weet... de vorige generatie plate amps van Hypex op basis van UCD, konden ook 192kHz 'processen', maar zetten alles wat binnen kwam (analoog dan wel digitaal) onmiddellijk om naar 48kHz!
De nieuwe FA series op basis van nCore modules gebruiken nu dsp processing van 96kHz.
Commercieel gezien is het correct dat 192kHz wordt 'geprocessed'... naar 96kHz.🤣
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

BJF

Ach, uiteindelijk komt het aan op wat ik het beste vind klinken. Ik zal eens wat experimenteren met de diverse aansluitingen, heb ook nog de draadloze mogelijkheid via een Dynaudio Connect.
NAD M10 V2
Elac FS247

CinéHome

Klopt.
En misschien eens een C658 op demo vragen. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

Geert (gvc)

Quote from: BJF on February 16, 2020, 08:53:06Ik blijf het verwarrend vinden. Als ik van de Bluesound digitaal uit gebruik, is de kwaliteit van de uitvoer kennelijk minder dan wanneer ik analoog uit gebruik.
Waar leid je dat uit af? Heb je dat beluisterd of is dat een of andere theorie?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

BJF

Wat ik bedoel met 'kwaliteit van uitvoer' is dat die uitvoer in kHz op dat moment lager is.
Zoals gezegd in een latere post, wat het qua klank voor mij persoonlijk betekent ga ik uitvinden.
NAD M10 V2
Elac FS247

Geert (gvc)

OK, ik begreep niet waarom je het verwarrend vond. De interne DAC van de Bluesound heeft inderdaad een lagere maximale sample frequency dan die van je speakers. Niet abnormaal voor wat die streamer kost. Het betekent niet noodzakelijk dat de klankkwaliteit slechter is, er zijn belangrijker zaken in een DAC dan extreem hoge sample frequenties.

Maar gezien de kostprijs mag je hopen dat de interne DAC van de Dynaudio speakers wel degelijk beter is en je dus het beste geluid zult krijgen via een digitale verbinding. Maar MAQ is dan niet mogelijk zoals al eerder aangehaald.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

BJF

Het wordt alleen maar verwarrender... De maximale sample frequency van de Bluesound is - net als van de Focus XD - 192kHz.  Dan ligt het volgens mij aan de (kwaliteit van de) verschillende DACs wat de voor mij beste klank geeft?

Het verwarrende zit er voor mij tevens in dat ik er vanuit ging dat digitaal uit van de Node op de maximale frequentie (192kHz dus) was en 1 op 1 zou worden overgenomen door de Focus, die dat dan ook op die frequentie zou afspelen. Nu blijkt echter dat digitaal uit van de Node 96kHz geeft. :eh:
NAD M10 V2
Elac FS247

Geert (gvc)

Quote from: BJF on February 16, 2020, 11:30:05
Het wordt alleen maar verwarrender... De maximale sample frequency van de Bluesound is - net als van de Focus XD - 192kHz.  Dan ligt het volgens mij aan de (kwaliteit van de) verschillende DACs wat de voor mij beste klank geeft?

Het verwarrende zit er voor mij tevens in dat ik er vanuit ging dat digitaal uit van de Node op de maximale frequentie (192kHz dus) was en 1 op 1 zou worden overgenomen door de Focus, die dat dan ook op die frequentie zou afspelen. Nu blijkt echter dat digitaal uit van de Node 96kHz geeft. :eh:
Uit het antwoord van Bluesound is maak ik op dat de interne DAC inderdaad wel op 192kHz werkt, maar de digitale outputs van het toestel maar tot 96kHz gaan. De DAC gebruikt die 192kHz dus blijkbaar enkel intern voor digitaal>analoog omzetting.

Maar zoals gezegd zou ik niet wakker liggen van dat verschil in sample frequentie, luisteren is het belangrijkste.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

John Wx

Merkt men verschil tussen 96 en 192 aangezien maar 44.1 CD max aan kunnen horen met onze horen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CinéHome

Hangt van de signaal/ruis verhouding af van de dac en de versterker. Gebruik je een Benchmark dac en AHB2 eindtrap, dan kan je van een oplossend vermogen spreken van 21bit.
Is het allemaal wat minder, dan zullen de verschillen niet zo hoorbaar meer zijn.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

John Wx

Quote from: MichelDW on February 16, 2020, 12:09:33
Hangt van de signaal/ruis verhouding af van de dac en de versterker. Gebruik je een Benchmark dac en AHB2 eindtrap, dan kan je van een oplossend vermogen spreken van 21bit.
Is het allemaal wat minder, dan zullen de verschillen niet zo hoorbaar meer zijn.

Denk met ABx test geen verschil
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Geert (gvc)

Hogere sample frequenties zijn gewoon een technisch middel om het design van anti-aliasing filters te vereenvoudigen. Of je gehoor op zich een boodschap heeft aan hogere sample frequenties is naast de kwestie.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Quote from: gvc on February 16, 2020, 14:12:05
Hogere sample frequenties zijn gewoon een technisch middel om het design van anti-aliasing filters te vereenvoudigen. Of je gehoor op zich een boodschap heeft aan hogere sample frequenties is naast de kwestie.
En om de transients (aanzet?) beter te kunnen weergeven. Op zich kan dat ook met een hoop wiskunde en een lang FIR filter. Er zijn meer wegen naar Rome, dus ook hier. En je hebt inderdaad minder snel last van aliasing.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

J o e p

Quote from: BJF on February 16, 2020, 11:30:05
Het wordt alleen maar verwarrender... De maximale sample frequency van de Bluesound is - net als van de Focus XD - 192kHz.  Dan ligt het volgens mij aan de (kwaliteit van de) verschillende DACs wat de voor mij beste klank geeft?

Het verwarrende zit er voor mij tevens in dat ik er vanuit ging dat digitaal uit van de Node op de maximale frequentie (192kHz dus) was en 1 op 1 zou worden overgenomen door de Focus, die dat dan ook op die frequentie zou afspelen. Nu blijkt echter dat digitaal uit van de Node 96kHz geeft. :eh:

Ga gewoon eens zitten luisteren en geef dan je voorkeur eens aan.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

frits marantz

#124
Even terug naar de vraag: In mijn ogen heeft het altijd zin om een goede versterker te hebben die veel aankan qua speakers. Dan weet je dat hij de zaak altijd goed onder controle heeft.

Hoe (budget) speakers klinken is afhankelijk van de ruimte waarin ze staan, als de versterker maar goed is. ;)