Dure versterker op budget speakers, meerwaarde?

Started by Jinge, January 30, 2020, 12:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Een technisch verhaal in het engels, dat gaat hem niet worden.

Wie kan het uitleggen in Jip&Janneke taal? Als je het een ander in gewoon Nederlands kan uitleggen, zonder daarbij terug te vallen op allerlei vakjargon, is dat een teken dat je zelf de materie beheerst.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Je hebt even en oneven harmonischen.
Even harmonischen zijn de 2de, 4de, enz. harmonischen. De frequentie van een 2de harmonische is 2 keer de hoofdfrequentie van een instrument. Bijvoorbeeld een klarinet heeft een hoofdfrequentie van 6 kHz, de 2de harmonische is 2 x 6 = 12 kHz. Bij een 4de harmonische is het 4 x 6 = 24 kHz, enz. Het geluidsniveau van een harmonische is altijd verzwakt ten opzichte van de hoofdfrequentie.
Oneven harmonischen zijn de 3de, 5de, enz.
Even harmonischen liggen prettiger in het gehoor dan oneven.
Buizen, Fet, Mosfet sturen even harmonischen uit, Transistoren oneven.
Zit er 2 verschillende instrumenten in de opname. Één heeft een hoofdfrequentie van 8 kHz, de ander heeft een hoofdfrequentie van 9 kHz. De 5de harmonische is 40 kHz respectievelijk 45 kHz. Deze frequenties hoor je niet, maar het verschilfrequentie (45 kHz - 40 kHz = 5 kHz) ligt weer in het hoorbare gebied.

botsen

Buizen sturen even harmonischen uit, transistoren oneven.

Echt?

Rowdy


vik

Door minder nauwkeurige en goede stroom voorziening (stabilisatie), geen of slechte filtering, buffering, en negatieve parallelle invloeden. (we hebben het niet over het vermogen)

Drukke passage's zoals Rob aangeeft gevolgd door compressie is een van de kenmerken, geluid wat aan de speakers blijft plakken, dicht slippen van geluid, en geen controle kunnen bieden tot aan het grens bereik.

Zo kan bijvoorbeeld een schakelende stand-by voeding in een eindversterker zorgen voor vervuiling, ook led displays (helemaal gedimmed), RCA input terminals kunnen functioneren als antennes en XLR input terminals beinvloeden.

En ja zelfs "timing" kun je verbeteren. Een van de minder goede eigenschappen van bijvoorbeeld McIntosh versterkers.  Dit heeft dus te maken met de optimale stroom voorziening.

Quote from: Xander32 on January 31, 2020, 21:42:19
Hoe kan een versterker dan dichtlopen? Welke onvolkomenheden zijn daaraan debet 🤔

En kan je een betere speaker met een mindere versterker slechter maken?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DofN

Quote from: botsen on February  1, 2020, 08:10:03
Buizen sturen even harmonischen uit, transistoren oneven.

Echt?

Daar struikelde ik ook over. Voor een goed begrijpelijke uitleg over dit onderwerp de onvolprezen Breem:

http://www.breem.nl/TechThemas/Vervorming.htm

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

BJF

Eigenlijk ben ik gewoon blij dat ik hier geen verstand van heb... :colgate:

Ik heb een set Dynaudio Evoke 20 te leen van Audio Artistiek in Vries. Topservice wat mij betreft, "Ik hoor volgende week wel van je." Ga ze zo - samen met het subje - aansluiten op de Powernode 2i.
Ik wilde ook graag een set Totem Sky thuis luisteren, maar dat kon helaas niet van de andere dealer hier in de buurt.

Ik ben benieuwd naar de match...
NAD M10 V2
Elac FS247

frits marantz

@TS: Je kunt het met een Rel van MP proberen. Kost weinig en met de Speak-on aansluiting op jouw speaker uitgangen worden bij een juiste afstelling van de Rel de frontspeakers en versterker minder belast. De Rel neemt door de instelbare cross-over instelling n.l. het laag voor zijn rekening.

Een Rel is door zijn zeer goede instelbaarheid in een stereo set vaak een zeer goede aanvulling. Je kunt het proberen, kost weinig en vindt je het niks dan zijn er liefhebbers genoeg op MP om de Rel weer van je over te nemen.

My 2 cents.

Groet,
Frits

Pjotr27

Quote from: frits marantz on February  1, 2020, 08:37:18
@TS: Je kunt het met een Rel van MP proberen. Kost weinig en met de Speak-on aansluiting op jouw speaker uitgangen worden bij een juiste afstelling van de Rel de frontspeakers en versterker minder belast. De Rel neemt door de instelbare cross-over instelling n.l. het laag voor zijn rekening.

Een Rel is door zijn zeer goede instelbaarheid in een stereo set vaak een zeer goede aanvulling. Je kunt het proberen, kost weinig en vindt je het niks dan zijn er liefhebbers genoeg op MP om de Rel weer van je over te nemen.

My 2 cents.

Groet,
Frits

Tja, is dit wat de topicstarter wil? Beter investeren in een beter uitgebalanceerde combinatie. Ik vind een sub in een stereo set geen goede aanvulling. Het verpest voor mij veel meer dan dat het goed doet...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Een minder goede versterker is dan een versterker welke een minder nauwkeurige/goede stroomvoorziening heeft, hetgeen zich uit in compressie van het geluid, aan de speakers plakken etc ...?

En wat is de link met/ is er een link met die harmonischen aangaande bovenstaande?

Quote from: vik on February  1, 2020, 08:21:17
Door minder nauwkeurige en goede stroom voorziening (stabilisatie), geen of slechte filtering, buffering, en negatieve parallelle invloeden. (we hebben het niet over het vermogen)

Drukke passage's zoals Rob aangeeft gevolgd door compressie is een van de kenmerken, geluid wat aan de speakers blijft plakken, dicht slippen van geluid, en geen controle kunnen bieden tot aan het grens bereik.

Zo kan bijvoorbeeld een schakelende stand-by voeding in een eindversterker zorgen voor vervuiling, ook led displays (helemaal gedimmed), RCA input terminals kunnen functioneren als antennes en XLR input terminals beinvloeden.

En ja zelfs "timing" kun je verbeteren. Een van de minder goede eigenschappen van bijvoorbeeld McIntosh versterkers.  Dit heeft dus te maken met de optimale stroom voorziening.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Er zijn weer heel veel nuttige posts voorbij gekomen. Of het gemakkelijker wordt voor de TS weet ik niet. Wel kan ik de vragen van de TS nu in perspectief van de post zetten en proberen te beantwoorden.

Quote from: Jinge on January 30, 2020, 12:32:22
...
Hoe ver kan je gaan met versterking om het maximale uit zo'n setje te halen?
Heel erg ver. Ik denk dat het maximale uit een setje halen ook duur is. Het aangehaalde voorbeeld van de Sony vs ASR moet je zeker niet als exemplarisch voor versterkerverschillen nemen. De meeste versterkers meten echt meer verschillend dan hier wordt geloofd. Wel zullen twee versterkers die (vrijwel) hetzelfde meten (vrijwel) hetzelfde klinken.

Quote from: Jinge on January 30, 2020, 12:32:22]
Ik heb een set Dali Oberon 1 als front speakers in de woonkamer waar ik vanwege het geluid, formaat en design erg fan van ben. Graag zou ik hier het maximale uit halen. Plaatsing is optimaal en staan al op stands.
..
Ik zit er aan te denken om mijn bluesound powernode 2i te vervangen door de nieuwe Marantz pm7000n.

Heeft een versterker van €1200 zin op een set speakers van €200 per stuk, of ben ik met goedkoper net zo goed af?
Dit is het hete hangijzer, het bot waarom gevochten wordt, etc.. Daar je aangeeft dat plaatsing optimaal is, is dus de vraag welke stap(pen) maak je als je het geld in akoestiek, bron, stroomvoorziening, versterker en/of bekabeling investeert? In mijn ervaring is het niet een eenvoudige optelsom maar een set kan veel beter worden als alles begint te kloppen.

We weten nog een heleboel niet van je set. Is de akoestiek al goed op orde? Is de Bluesound powernode 2i de enige bron? Is het een huiskamer en kan dat niet veel beter wegens andere woonwensen/medebewoners?

In mijn optiek kan een set veel beter worden met een goede versterker maar hoeft die niet de wereld te kosten. Tweedehands is vaak meer waar voor je geld. Ik zou ook thuisdemo's proberen te regelen. Dan kun je horen of je de eventuele verbetering het geld waard vind.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Xander32, Het is heel moeilijk om een goede match te zoeken tussen speaker en versterker.
Een mooie buizen versterker aan de verkeerde speaker kan er voor zorgen dat de versterker te weinig controle heeft over de speaker en er uit komt als slecht.
Terwijl met de juiste speaker de combinatie super kan zijn.

Rob

jahtari

Quote from: Rob_Dingen on February  1, 2020, 09:31:34
Xander32, Het is heel moeilijk om een goede match te zoeken tussen speaker en versterker.
Een mooie buizen versterker aan de verkeerde speaker kan er voor zorgen dat de versterker te weinig controle heeft over de speaker en er uit komt als slecht.
Terwijl met de juiste speaker de combinatie super kan zijn.

Rob
Dit matchen wordt naar mijn mening sterk overtrokken.

"Match, verkeerd, slecht, super" is wat mij betreft ver overdreven.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Quote from: Pjotr27 on February  1, 2020, 09:15:09
Tja, is dit wat de topicstarter wil? Beter investeren in een beter uitgebalanceerde combinatie. Ik vind een sub in een stereo set geen goede aanvulling. Het verpest voor mij veel meer dan dat het goed doet...

Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Sub voegt voor mij veel toe.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Waar het mij vooral om gaat is in eerste instantie het verschil tussen een mindere/slechte en een betere/goede versterker scherp te krijgen. Hoe kan ik die betere/goede herkennen, waarin verschilt die van een mindere/slechte? Op basis van welke hoorbare verschillen kan ik een goede van een slechte onderscheiden?

En vervolgens lees ik dat indien je een betere/goede versterker gevonden hebt, deze ook moet matchen met de speakers. Dat is dan fase twee.

Quote from: Rob_Dingen on February  1, 2020, 09:31:34
Xander32, Het is heel moeilijk om een goede match te zoeken tussen speaker en versterker.
Een mooie buizen versterker aan de verkeerde speaker kan er voor zorgen dat de versterker te weinig controle heeft over de speaker en er uit komt als slecht.
Terwijl met de juiste speaker de combinatie super kan zijn.

Rob
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob_Dingen

Quote from: jahtari on February  1, 2020, 10:12:36
Dit matchen wordt naar mijn mening sterk overtrokken.

"Match, verkeerd, slecht, super" is wat mij betreft ver overdreven.

Dat mag jij vinden.
Je hebt speakers die een dip in de impedantie hebben rond de 150Hz die wel 2 Ohm kan zijn en een oplopende impedantie op het overname punt die tot makkelijk over de 10 Ohm kan zijn.
Als je die op een buizen mono triode aansluit zal hij rond de 150 te weinig energie hebben en rond het overname punt te hard spelen wat goed hoorbaar is en de klank balans kan verstoren.
Als je daar de juiste speaker bij zoekt dan zijn dat juist de versterkers die enorm muzikaal kunnen zijn.
Maar schijnbaar heb jij andere ervaringen.

Quote from: Xander32 on February  1, 2020, 10:59:25
Waar het mij vooral om gaat is in eerste instantie het verschil tussen een mindere/slechte en een betere/goede versterker scherp te krijgen. Hoe kan ik die betere/goede herkennen, waarin verschilt die van een mindere/slechte? Op basis van welke hoorbare verschillen kan ik een goede van een slechte onderscheiden?

En vervolgens lees ik dat indien je een betere/goede versterker gevonden hebt, deze ook moet matchen met de speakers. Dat is dan fase twee.

Je zoekt eerst een speaker uit bij een goede zaak die hebben meestal wat huiswerk gedaan en een leuke versterker er op aangesloten.
Daarna zul je zelf moeten luisteren wat voor jou het beste is.
Meestal zijn versterkers die enorm veel console hebben iets minder muzikaal en versterkers met minder controle wat muzikaler.
Dan is het jou keuze waar je voor wil gaan.
Van te voren op specificatie versterkers uit te sluiten is niet te doen.

Rob


Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on February  1, 2020, 11:58:29
Je hebt speakers die een dip in de impedantie hebben rond de 150Hz die wel 2 Ohm kan zijn en een oplopende impedantie op het overname punt die tot makkelijk over de 10 Ohm kan zijn. Als je die op een buizen mono triode aansluit zal hij rond de 150 te weinig energie hebben en rond het overname punt te hard spelen wat goed hoorbaar is en de klank balans kan verstoren.
Een voorbeeld van de uitzondering die de regel bevestigd.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

#67
Quote from: Rob_Dingen on February  1, 2020, 11:58:29
Dat mag jij vinden.
Je hebt speakers die een dip in de impedantie hebben rond de 150Hz die wel 2 Ohm kan zijn en een oplopende impedantie op het overname punt die tot makkelijk over de 10 Ohm kan zijn.
Als je die op een buizen mono triode aansluit zal hij rond de 150 te weinig energie hebben en rond het overname punt te hard spelen wat goed hoorbaar is en de klank balans kan verstoren.


Technisch matchen is natuurlijk een must.

En een muzikale versterker...ik moet hem nog tegen komen die lekker met 1 van zijn pootjes zitten te tappen op de muziek waarvan hij het signaal doorgeeft. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JGvH

Quote from: Pjotr27 on February  1, 2020, 09:15:09
Tja, is dit wat de topicstarter wil? Beter investeren in een beter uitgebalanceerde combinatie. Ik vind een sub in een stereo set geen goede aanvulling. Het verpest voor mij veel meer dan dat het goed doet...
Net als Chansig vind ik een subwoofer zeker (mits juist ingesteld) zekers een toevoeging in een stereo set.

Hannibal_

Quote from: Xander32 on February  1, 2020, 10:59:25
Waar het mij vooral om gaat is in eerste instantie het verschil tussen een mindere/slechte en een betere/goede versterker scherp te krijgen. Hoe kan ik die betere/goede herkennen, waarin verschilt die van een mindere/slechte? Op basis van welke hoorbare verschillen kan ik een goede van een slechte onderscheiden?
...

Ik denk dat dat best lastig is. Ik dacht altijd met een heel fijne versterker (is ook zo, heel erg van genoten) te spelen, maar na vervang (om iets meer kontrole in het laag te krijgen) had ik een veel verfijndere weergave. Veel meer detail en ook middengebied. Instrumenten zijn veel beter geplaatst ook. Op de zelfde speakers. Laat ik zeggen dat ik dat zo sterk niet verwacht had.

Ik zou dus op controle over laag, scherp klinken van tikken op randen van drums en details (iets dat je heel goed kent) letten
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Rob_Dingen

#70
Quote from: chansig on February  2, 2020, 08:48:37
Technisch matchen is natuurlijk een must.

En een muzikale versterker...ik moet hem nog tegen komen die lekker met 1 van zijn pootjes zitten te tappen op de muziek waarvan hij het signaal doorgeeft. :D

Gr. Hans

Daar kom jij nooit achter Hans, je hebt het zelf al gezegd dat je naar geluid luister en niet naar muziek :D

Rob

Xander32

Maar binnen hun werkgebied zouden versterkers juist allen eender moeten klinken zou ik denken. Recent heb ik tijdens M&G daar ook uitleg over gekregen van een technicus die echt wel weet waar hij het over heeft. Hij kon e.e.a. ook onderbouwen (en laten zien en horen) middels meetapparatuur.

Verwarring alom 😄

Quote from: Hannibal_ on February  2, 2020, 12:40:31
Ik denk dat dat best lastig is. Ik dacht altijd met een heel fijne versterker (is ook zo, heel erg van genoten) te spelen, maar na vervang (om iets meer kontrole in het laag te krijgen) had ik een veel verfijndere weergave. Veel meer detail en ook middengebied. Instrumenten zijn veel beter geplaatst ook. Op de zelfde speakers. Laat ik zeggen dat ik dat zo sterk niet verwacht had.

Ik zou dus op controle over laag, scherp klinken van tikken op randen van drums en details (iets dat je heel goed kent) letten
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Is het werkgebied bij alle versterkers gelijk?

Xander32

Mijn aanname is dat mits ze goed zijn afgesteld, dat daar geen grote verschillen in zouden moeten zitten. Je verwacht van een versterker toch minimaal dat deze muziek lineair kan weergeven 🤔


Quote from: Rowdy on February  2, 2020, 15:13:18
Is het werkgebied bij alle versterkers gelijk?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

En het zal afhangen van de speakers welke je er aan hangt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.