Dure versterker op budget speakers, meerwaarde?

Started by Jinge, January 30, 2020, 12:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: chansig on January 31, 2020, 07:46:46
Op het hififorum is er een test te vinden waar een B&W speaker (Nautilus nog wat oid) (blind) getest werd met ASR versterking (3 duizend euro als ik me niet vergis) en een Sony budget versterker van 200 euro als ik me niet vergis. Beide versterkers hebben de speakers aangestuurd en zijn daarbij uiteraard binnen hun werkingsgebied gebleven. Men hoorde geen duidelijke verschillen.

Dus als TS zou ik daar mijn voordeel mee doen. Zoek een degelijke versterker, zorg dat hij de speakers technisch kan aansturen. En dan ben je er volgens mij.
...
Je impliceert hiermee dat een dure versterker hetzelfde meet als een budgetversterker. Ik zal zeker niet zeggen dat elke dure versterker zijn geld waard is of dat er geen koopjes zijn, maar het is zeker niet zo dat alle versterkers hetzelfde zijn. Ruisvloer, stabiele voeding, afscherming van externe ruisinvloeden maken versterkers duurder. Ga je goed meten dan vind je dat terug.

Qua verwijzing, hier de link.

Heeft het zin? Is de Marantz PM7000N beter dan de Bluesound powernode 2i? Ik verwacht weinig mensen met ervaring met beide versterkers. In dat geval zou ik een thuisdemo doen en in het ideale geval een ABX test >:D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Basis is m.i. (zo hoogwaardig mogelijke) speakers welke matchen met jouw ruimte en opstelling.
Voorts een versterker die voldoende kracht/vermogen heeft om de speakers aan te sturen en dat zegt niets over wattages.

Indien ik een budget zou moeten opdelen, zou dat er ongeveer zo uitzien;
50% speakers
25% versterker
20% bron
5%   bekabeling

De bekabeling zou ik overigens eerst 'standaard' nemen, meterwaar van de rol.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: Pjotr27 on January 31, 2020, 09:59:22
Ik heb die 200 euro versterker toen gehoord en zelf ook aangeschaft... Even vergeleken met mijn Sun Audio set..... De Sony ging meteen de verkoop weer in... echt dramatisch verschil..... helaas....Een aantal lieden op high-endforum waren boos dat wij ook zo'n Sony hadden en graag wilden vergelijken op een paar dure sets...
Maar ik zou het budget niet uitgeven aan een Marantz 700..... koop gewoon een mooie Atoll of een leuke tweedehands... dan blijft er ook nog geld over voor betere luidsprekers...

Ik weet dat Huub mede nav die test hem ook aangeschaft heeft. Die was er ook niet over te spreken. Ws wordt hij op momenten nog gillend wakker.  :D

Over de boosheid van een aantal lieden. Bah..wat vervelend zeg.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: TabCam on January 31, 2020, 10:02:32
Je impliceert hiermee dat een dure versterker hetzelfde meet als een budgetversterker.

Nee hoor. Hetgeen ik bedoel staat geschreven zoals ik het geschreven heb.

Quote from: chansig on January 31, 2020, 07:46:46
Op het hififorum is er een test te vinden waar een B&W speaker (Nautilus nog wat oid) (blind) getest werd met ASR versterking (3 duizend euro als ik me niet vergis) en een Sony budget versterker van 200 euro als ik me niet vergis. Beide versterkers hebben de speakers aangestuurd en zijn daarbij uiteraard binnen hun werkingsgebied gebleven. Men hoorde geen duidelijke verschillen.

Gr. Hans

Dit dus...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Benco

Quote from: Rob_Dingen on January 30, 2020, 20:50:09
Dat is zeker niet waar de luidspreker bepaalt uiteindelijk het grootste deel van de geluidskwaliteit.

Rob

Wel dan zie ik het maar verkeerd ...
Ik sluit liever een el cheapo speaker aan op een top amp dan andersom , risico dat er wat stuk gaat is veel kleiner dan.
Ook al een paar maal echt  verbaasd geweest wat je met een erg goeie versterker soms uit een el cheapo speakertje haalt.
soit , ieder zijn mening .

myself

Als je altijd luistert met standje volume op 'achtergrond muziek', dan ga je geen verschillen horen. Of als je makkelijk hanteerbare nummers (lees weinig dynamiek) gebruikt, wordt het ook al lastiger.

Maar luister maar op lekker-in-muziek-kruip volume, zoek dynamische nrs op, nrs die veel bas hebben, mooi opgenomen etc en je gaat een verschil horen in de controle, snelheid, dynamiek/druk die een goede versterker heeft. Een versterker bepaald voor een groot deel of drukke muziek een rommeltje wordt, of toch makkelijk naar te luisteren is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

CinéHome

We hebben het hier over Oberon 1.
274 x 162 x 234 cm.
Een sub erbij (of een groter model) lijkt me toch echt eerder aan de orde.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Xander32

Volgens mij bepalen de akoestiek en de speakers of het al dan niet een rommeltje gaat worden. Een versterker doet daar weinig is in mijn ervaring, of deze moet eq/dsp aan boord hebben.

Onderstaande track gebruik ik steevast om te bepalen of de combi van akoestiek en speaker(-opstelling) te beoordelen, diens match. Het is een erg druk nummer, ieder gaatje is benut, is volgepropt met blazers en/of percussie. Is de combi akoestiek - speaker niet op orde, gaat het al snel een brij worden.


https://youtu.be/J1J9IE9CxAg


Quote from: myself on January 31, 2020, 12:15:24
Als je altijd luistert met standje volume op 'achtergrond muziek', dan ga je geen verschillen horen. Of als je makkelijk hanteerbare nummers (lees weinig dynamiek) gebruikt, wordt het ook al lastiger.

Maar luister maar op lekker-in-muziek-kruip volume, zoek dynamische nrs op, nrs die veel bas hebben, mooi opgenomen etc en je gaat een verschil horen in de controle, snelheid, dynamiek/druk die een goede versterker heeft. Een versterker bepaald voor een groot deel of drukke muziek een rommeltje wordt, of toch makkelijk naar te luisteren is


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: chansig on January 31, 2020, 10:19:50
Ik weet dat Huub mede nav die test hem ook aangeschaft heeft. Die was er ook niet over te spreken. Ws wordt hij op momenten nog gillend wakker.  :D

Over de boosheid van een aantal lieden. Bah..wat vervelend zeg.

Gr. Hans
Nu begrijp ik je advies niet meer. Als een goedkope versterker het met de B&W gemakkelijk trekt en de verschillen niet waarneembaar waren maar dat Han en Pjotr hem niet houden zegt mijns inziens meer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

#34
Quote from: Benco on January 31, 2020, 11:27:05
Wel dan zie ik het maar verkeerd ...
Ik sluit liever een el cheapo speaker aan op een top amp dan andersom , risico dat er wat stuk gaat is veel kleiner dan.
Ook al een paar maal echt  verbaasd geweest wat je met een erg goeie versterker soms uit een el cheapo speakertje haalt.
soit , ieder zijn mening .
Ben benieuwd met welke versterker jij een budget speaker met een 'boom box' bas tuning, onevenwichtige frequentierespons, een waardeloos crossoverfilter en een hopeloze power response goed gaat laten klinken. Je krijgt van mij onbeperkt budget.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Dirk

nu concludeer je (imo onterecht) dat een "el cheapo" speaker per definitie aan de door jou opgesomde eigenschappen voldoet.
dàt is naar mijn ervaring lang niet altijd het geval.

het omgekeerde heb ik zelf al vaker gehoord, maw dat een dure speaker waardeloos klinkt, even los vd versterking/keten waarin hij hangt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Geert (gvc)

De meeste budgetspeakers hebben serieuze beperkingen en tekortkomingen, hoe kan het ook anders voor dat geld. Die problemen kan je niet oplossen met een andere versterker. Zelfs niet met equalizing.

Als een dure speaker echt niet klinkt op een gewoon degelijke versterker, dan hebben we opnieuw een speakerprobleem. Volgens mij komt dat zeer zelden voor.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Teleflubbie

Quote from: Xander32 on January 31, 2020, 12:40:01
Volgens mij bepalen de akoestiek en de speakers of het al dan niet een rommeltje gaat worden.
Ik kan dit uit eigen ervaring van afgelopen week onderschrijven!

Zelfde versterker + zelfde akoestiek met upgrade naar nieuwe luidsprekers (van MichelDW):

  • Monitor Audio Silver 6 --> bij pop/rock --> rommelig en 'dichtlopen'
  • Monitor Audio Gold 200 --> bij pop/rock --> rust, evenwichtig en individuele instrumenten / stemmen te plaatsen.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

chansig

Quote from: TabCam on January 31, 2020, 13:02:09
Nu begrijp ik je advies niet meer. Als een goedkope versterker het met de B&W gemakkelijk trekt en de verschillen niet waarneembaar waren maar dat Han en Pjotr hem niet houden zegt mijns inziens meer.

Wat jouw meer zegt is aan jou. Het was overigens Huub en na ik nu begreep Pjotr. Bij de test waren volgens mij een man of 20 aanwezig.

En de TS heeft zijn advies gehad als ik het zo lees. Aan hem de keus.

Quote from: Jinge on January 31, 2020, 08:22:06
Bedankt voor de berichten allemaal.

Ik ben me er zeker van bewust dat speakers en akoestiek de grootste impact hebben. Om die discussie wat uit de weg te gaan gaf ik aan graag bij deze speakers te willen blijven. Als ik de rode draad er uit pak zit ik met de Powernode 2i gewoon goed. De suggestie voor een sub vind ik een goede, daar had ik nog niet aan gedacht.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jinge

Quote from: chansig on January 31, 2020, 15:42:24
Wat jouw meer zegt is aan jou. Het was overigens Huub en na ik nu begreep Pjotr. Bij de test waren volgens mij een man of 20 aanwezig.

En de TS heeft zijn advies gehad als ik het zo lees. Aan hem de keus.

Gr. Hans

Helemaal gelijk, maar hou de discussie vooral op gang, daar is het forum tenslotte voor ::)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: Xander32 on January 31, 2020, 12:40:01
Volgens mij bepalen de akoestiek en de speakers of het al dan niet een rommeltje gaat worden. Een versterker doet daar weinig is in mijn ervaring, of deze moet eq/dsp aan boord hebben.

Onderstaande track gebruik ik steevast om te bepalen of de combi van akoestiek en speaker(-opstelling) te beoordelen, diens match. Het is een erg druk nummer, ieder gaatje is benut, is volgepropt met blazers en/of percussie. Is de combi akoestiek - speaker niet op orde, gaat het al snel een brij worden.


https://youtu.be/J1J9IE9CxAg


Nee hoor er zijn genoeg versterkers die bij drukke passages dichtlopen en resolutie verliezen.

Quote from: Benco on January 31, 2020, 11:27:05
Wel dan zie ik het maar verkeerd ...
Ik sluit liever een el cheapo speaker aan op een top amp dan andersom , risico dat er wat stuk gaat is veel kleiner dan.
Ook al een paar maal echt  verbaasd geweest wat je met een erg goeie versterker soms uit een el cheapo speakertje haalt.
soit , ieder zijn mening .
Inderdaad maar als jij dat liever doet is natuurlijk prima maar niet als advies.
Overigens gaan luidsprekers meestal alleen kapot als je te hard draait met versterkers die te weinig vermogen hebben en ook dat heeft niks met prijs en goed of slecht te maken.
Ik zeg overigens niet dat er geen verschil is, die is er zeker.
Maar zoals eerder geschreven is in dit topic kun je een mindere speaker niet goed maken met een versterker, wel stukje beetje beter.

Quote from: chansig on January 31, 2020, 16:52:19
Kijk wel uit.  :D

Gr. Hans
Dat geloof ik niet :D

Rob

jahtari

Investeren in de akoestiek levert het meeste op. Ik heb sinds kort een ht ruimte in de kelder en de controle die ik over de ruimte heb qua absorptie/akoestiek maakt ENORM veel uit. Mijn set klinkt gewoon véél beter.

Verder denk ik dat zo'n marantz een massa product is, dat zich niet of nauwelijks zal onderscheiden van de bluesound. Wil je daar een echt merkbaar verschil, dan zal dit veel meer gaan kosten.

Dus: investeer in één of meerdere akoestische panelen of schilderijen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Xander32

Hoe kan een versterker dan dichtlopen? Welke onvolkomenheden zijn daaraan debet 🤔

En kan je een betere speaker met een mindere versterker slechter maken?

Quote from: Rob_Dingen on January 31, 2020, 20:47:09
Nee hoor er zijn genoeg versterkers die bij drukke passages dichtlopen en resolutie verliezen.
Inderdaad maar als jij dat liever doet is natuurlijk prima maar niet als advies.
Overigens gaan luidsprekers meestal alleen kapot als je te hard draait met versterkers die te weinig vermogen hebben en ook dat heeft niks met prijs en goed of slecht te maken.
Ik zeg overigens niet dat er geen verschil is, die is er zeker.
Maar zoals eerder geschreven is in dit topic kun je een mindere speaker niet goed maken met een versterker, wel stukje beetje beter.
Dat geloof ik niet :D

Rob
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Xander32 on January 31, 2020, 21:42:19
Hoe kan een versterker dan dichtlopen? Welke onvolkomenheden zijn daaraan debet 🤔

En kan je een betere speaker met een mindere versterker slechter maken?
Teveel harmonischen produceren. Heb er wel een voorbeeld van thuis gehad. Was een hele fijne versterker voor veel muziek maar met drukke, dynamisch gecomprimeerde popmuziek was t niet wat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

botsen

Quote from: Jinge on January 31, 2020, 08:22:06
Bedankt voor de berichten allemaal.

Ik ben me er zeker van bewust dat speakers en akoestiek de grootste impact hebben. Om die discussie wat uit de weg te gaan gaf ik aan graag bij deze speakers te willen blijven. Als ik de rode draad er uit pak zit ik met de Powernode 2i gewoon goed. De suggestie voor een sub vind ik een goede, daar had ik nog niet aan gedacht.

De suggestie voor een sub is zeker een goede, zeker omdat de powernode een speciale sub-uitgang heeft op 80 hz. Dan hoeft de voeding van de powernode alleen alles boven 80 hz aan te sturen. Ik ben zelf heel tevreden met deze oplossing.

DofN

Quote from: TabCam on January 31, 2020, 21:45:43
Teveel harmonischen produceren. Heb er wel een voorbeeld van thuis gehad. Was een hele fijne versterker voor veel muziek maar met drukke, dynamisch gecomprimeerde popmuziek was t niet wat.

Welke versterker was dat dan? Een heel slechte buis ofzo?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Quote from: chansig on January 31, 2020, 07:46:46
Op het hififorum is er een test te vinden waar een B&W speaker (Nautilus nog wat oid) (blind) getest werd met ASR versterking (3 duizend euro als ik me niet vergis) en een Sony budget versterker van 200 euro als ik me niet vergis. Beide versterkers hebben de speakers aangestuurd en zijn daarbij uiteraard binnen hun werkingsgebied gebleven. Men hoorde geen duidelijke verschillen.
Ik was daarbij, dat waren nog eens tijden  ::)
Ook ik kon toen die 2 versterkers niet uit elkaar houden,
In de praktijk spelen echter nog meer allerlei (emotionele) zaken een rol bij het kopen van consumentenartikelen.

Normaliter is de Marantz PM7000N een apparaat die ik iedereen zou aanbevelen, die met een hifi-set wilt beginnen.
Biedt veel kwaliteit en functionaliteit voor weinig geld,  een set speakertjes met een redelijke gevoeligheid van ca. 2.000 euro/paar
er op aansluiten en je hebt voor redelijk geld een set die de sterren van de hemel speelt. 

Moet jouw uitgangspositie: Oberon 1 speakers en Bluesound powernode, ga je echt geen grote stappen maken maar wellicht
jeuken jouw knuistjes en wilt je wat anders....

Ik zou zeggen... spaar ff lekker door voor wat betere speakers en een mooie all in-one-apparaat en besteedt wat aandacht aan akoestiek,
anders is en blijft het allemaal gerommel in de marge en geldverslinderij.


 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Wat zijn harmonischen, hoe ontstaan deze en wanneer zijn er daar teveel van?
Mijn technische kennis is zeer beperkt maar ik zou het graag willen begrijpen.

Quote from: TabCam on January 31, 2020, 21:45:43
Teveel harmonischen produceren. Heb er wel een voorbeeld van thuis gehad. Was een hele fijne versterker voor veel muziek maar met drukke, dynamisch gecomprimeerde popmuziek was t niet wat.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Xander32 on January 31, 2020, 22:14:11
Wat zijn harmonischen, hoe ontstaan deze en wanneer zijn er daar teveel van?
Mijn technische kennis is zeer beperkt maar ik zou het graag willen begrijpen.
Hier is een stukje Engelstalige uitleg. Hoe IMD ontstaat staat ok beschreven op wikipedia. Een iets technischer uitleg van THD, ik hoop nog steeds begrijpbaar voor een niet techneut :angel: staat hier in het Engels. Die laatste is technisch maar erg interessant omdat het belang van goede voeding naar voren komt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i