Dure versterker op budget speakers, meerwaarde?

Started by Jinge, January 30, 2020, 12:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Quote from: Marco66 on March  1, 2020, 09:42:37
Denk dat je serieus hard moet spelen om tegen de grenzen aan te lopen, op normaal luister niveau zijn het echt goede speakers zeker met de prijs rekening houdend.
Bij te hoge volumes zullen er veel speakers door de mand vallen vrees ik.

De Hegel stond op standje 60 ... moet ook wel want anders komen de hoge tonen niet los van het speakertje ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

Dat je bij een hoog volume de 3020i volledig over de zeik krijgt neem ik gelijk aan en ligt ook enigzins in de lijn der verwachting, maar hoe zit het bij lagere volumes, en dat in vergelijking de 3020i's aan een goedkoop versterkertje. Klinkt het dan misschien toch wat beter of is het net zo slecht als met dat goedkope versterkertje, of misschien geen verschil...?
:confused:

Quote from: sion on February 29, 2020, 20:19:56
Nou ik kan ook een ervaring delen: vandaag 2 Q Acoustics 3020i ( € 249, per paar dus kwalificeert als "budget luidsprekers") aangesloten op een Hegel H360 ( € 4.995,- kwalificeert als dure versterker ), maar dat klinkt echt helemaal nergens naar.

Die versterker laat die drivers zogenaamd alle hoeken van de kamer zien. Ik heb ook nog nooit zoveel lucht uit een baspoort voelen komen ...

Je hoort dat de speakers zowel aan de onderkant als aan de bovenkant van het frequentiebereik tegen beperkingen aanlopen, midden is wat overmatig aanwezig, de speakers klinken met sommige opnames (met beperkte range en dynamiek) wél ruimtelijk (goeie soundstage).

Was een leuk experiment ...

sion

Quote from: Jack_D on March  1, 2020, 12:55:00
Dat je bij een hoog volume de 3020i volledig over de zeik krijgt neem ik gelijk aan en ligt ook enigzins in de lijn der verwachting, maar hoe zit het bij lagere volumes, en dat in vergelijking de 3020i's aan een goedkoop versterkertje. Klinkt het dan misschien toch wat beter of is het net zo slecht als met dat goedkope versterkertje, of misschien geen verschil...?
:confused:

Ik heb nergens gezegd dat het om een hoog volume gaat, he? Dat maken jullie ervan. Ik heb ook geen goedkoop versterkertje voor handen, ik kan alleen zeggen dat ik ze óók gehoord heb op een Cambridge Audio CXA 60 (€ 649,-) en daar klonken ze in een kleinere ruimte bij een lager volume dan waarop ik zelf zou luisteren met opnames met beperkte dynamiek wel okay op.

Maar dat heeft met dit experiment verder niet zoveel vandoen, de vraag was 'heeft het zin om een dure versterker aan goedkope luidsprekers te hangen?' en op basis van dit ene experiment zeg ik nee dat heeft geen zin ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

Oh, sorry, dat van het hoge volume heb ik dan verkeert geïnterpreteerd, mijn fout...... :D

Maar dan nog blijft de vraag.... je stelt dat middels jouw testje, goedkope speakers aan dure versterker, dat het slecht klinkt, oke deze constatering staat. Maar je hebt deze goedkope speakers niet ter vergelijk ook aan een goedkope versterker gehangen, dat had misschien nog slechter geklonken, of het zelfde, of misschien zelfs wel beter(al kan ik me dat dan weer niet voorstellen). En om dat punt gaat het toch een beetje in dit topic. Goedkope speakers en goedkope versterker, hoeveel(if any) verbetering krijg je als je er nu een dure mooie amp aanhangt en het goedkoper versterkertje naar de milieustraat brengt.

Jammer dat je geen goedkoop versterkertje voor handen had, dan was het een perfect testje geweest. Maar daardoor zeker niet minder interessant.... :thumbs-up:


Quote from: sion on March  1, 2020, 21:06:18
Ik heb nergens gezegd dat het om een hoog volume gaat, he? Dat maken jullie ervan. Ik heb ook geen goedkoop versterkertje voor handen, ik kan alleen zeggen dat ik ze óók gehoord heb op een Cambridge Audio CXA 60 (€ 649,-) en daar klonken ze in een kleinere ruimte bij een lager volume dan waarop ik zelf zou luisteren met opnames met beperkte dynamiek wel okay op.

Maar dat heeft met dit experiment verder niet zoveel vandoen, de vraag was 'heeft het zin om een dure versterker aan goedkope luidsprekers te hangen?' en op basis van dit ene experiment zeg ik nee dat heeft geen zin ...

sion

Quote from: Jack_D on March  2, 2020, 11:47:14
Maar je hebt deze goedkope speakers niet ter vergelijk ook aan een goedkope versterker gehangen, dat had misschien nog slechter geklonken, of het zelfde, of misschien zelfs wel beter(al kan ik me dat dan weer niet voorstellen).

Jammer dat je geen goedkoop versterkertje voor handen had, dan was het een perfect testje geweest. Maar daardoor zeker niet minder interessant.... :thumbs-up:

Dat heb ik toch gedaan? Een Cambridge Audio CXA € 649,- is toch een goedkopere versterker? En de 'upgrade' naar een Hegel H360 leverde in deze situatie een slechter geluid op.
Anders moet je even uitleggen wat JIJ een goedkope versterker vindt. Tik 'm op de kop op marktplaats en dan sluiten we 'm ff aan ...

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Quote from: sion on March  3, 2020, 09:37:54
Dat heb ik toch gedaan? Een Cambridge Audio CXA € 649,- is toch een goedkopere versterker? En de 'upgrade' naar een Hegel H360 leverde in deze situatie een slechter geluid op.
Anders moet je even uitleggen wat JIJ een goedkope versterker vindt. Tik 'm op de kop op marktplaats en dan sluiten we 'm ff aan ...
Lijkt me sterk dat het een slechter geluid oplevert. Mijn hypothese is dat je ineens zuiverder en daardoor harder kan spelen dan met de goedkope versterker en dat de luidsprekers dat niet aan konden. Mijn verwachting is dat het op hetzelfde volume grofweg hetzelfde of beter zou moeten klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

"Goedkoop" is natuurlijk maar een relatieve term, en levert nu dus wat spraakverwarring op.

Als de speakers een €250 voor een setje kosten is een Cambridge Audio CXA van €649,- in mijn ogen nog een behoorlijke dure Amp. Een goedkoop ampje zou ik zetten op een adviesprijs van rond de €150,- en dat vergelijken met de Cambrigde en de nog duurdere amp. In mij ogen heb je dus alleen getest met een dure en een minder dure versterker, maar niet met een goedkope versterker.

Ach, allemaal maar "gezeur" van mij kant(zei hij die niets getest heeft)...... :D


Quote from: sion on March  3, 2020, 09:37:54
Dat heb ik toch gedaan? Een Cambridge Audio CXA € 649,- is toch een goedkopere versterker? En de 'upgrade' naar een Hegel H360 leverde in deze situatie een slechter geluid op.
Anders moet je even uitleggen wat JIJ een goedkope versterker vindt. Tik 'm op de kop op marktplaats en dan sluiten we 'm ff aan ...

sion

#232
Het experiment gaat verder. Vandaag de Q Acoustics 3020i verhuist naar boven, naar de bioscoopkamer (3,20 x 3,40 meter). Deze afmetingen passen meer bij de ruimte waar je de 3020i's typisch in zult gebruiken (slaapkamer, studeerkamer, kantoor, kleine woonkamer). Ze worden aangesloten op een Marantz sr8012, met CineMike modificatie. Om een vergelijking te kunnen maken, worden ze via een AVS Oymann TK-1 schakelaar aangesloten. "A" zijn de Epos Epic 2, "B" zijn de Q Acoustic 3020i's. Voordeel van deze schakelaar is dat deze ontkoppeld is, en altijd via een "0" positie schakelt, zodat je nooit je luidsprekers kan kortsluiten. Overigens is deze schakelaar daarom ook geschikt om één paar luidsprekers op twee versterkers aan te sluiten en zo versterkers met elkaar te kunnen vergelijken.

De bron is een Google Pixel 4 XL telefoon met daarop Tidal Hifi, aangesloten via een DragonTail en een AudioQuest DragonFly red op de AUX ingang van de Marantz. Alle instellingen staan verder op "pure direct".

De tracklist bestaat uit de volgende tracks:
Fink - Trouble's what you're in (Live from Union Chapel, Londen, 5 okt 2011)
Moderat - Bad Kingdom (live)
Yosi Horikawa - Bubbles
Nils Lofgren - Keith Don't go
Axwell /\ Ingrosso - Dancing Alone (Masters / MQA)
Amy Winehouse - What is it about men ( Live from Northsea Jazz, Masters / MQA)

Wat direct opvalt is dat het verschil in luidsprekers maar klein is. Als ik niet 1:1 back to back zou kunnen switchen, dan zou het moeilijk zijn verschillen te kunnen horen. Natuurlijk, de Epos hebben iets meer body en gaan wat verder door in het laag. Dat kan ook niet anders met drivers die 5,4 cm groter zijn en een kastvolume van 24 liter vs 13 liter. Ondanks dat weten de Q Acoustics toch een vooral ruimtelijk plaatje weer te geven. Het geluid komt echt los van de speakers, de plaatsing is goed, stereo-imaging is duidelijk waarneembaar. De speakers zijn erg neutraal afgesteld en kennen dan ook weinig klankverkleuring

Draai ik het volume verder open, dan hoor je ook hier weer dat de 3020i's fysieke beperkingen hebben. Net als bij de Hegel worden ze dan overstuurd. Je hoort duidelijke vervorming, zowel in het hoog, als in het midden.
@TabCam, jouw hypothese is waarschijnlijk juist en mijn eerdere beleving (in combinatie met de Hegel) van "slechter klinken" zal met name door de vervorming komen.

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat ze niet echt geschikt zijn voor grotere kamers, maar ook niet voor film-gebruik, omdat de dynamiek van explosies, vulkaan uitbarstingen en al wat meer audio-geweld wat teveel gevraagd is. En dat laatste is toch wel een beetje apart, want z'n kleine broertje (waar ik dan even vanuit ga dat die op alle puntjes toch nét even iets minder zal scoren) zit al jaren in een Cinema Pack (3000i).

Wellicht dat als je deze speakers als "satelliet" inzet en ze op 80hz afkapt en het basgeweld door een subwoofer laat doen, dat de bassdrivers dan voldoende ontlast worden en een hogere belasting aan kunnen?

Even voor de duidelijkheid: ik denk dat we het allemaal wel eens kunnen zijn dat je de Q Acoustics 3020i als "budget" luidsprekers kan bestempelen.
Ik heb eerder niet gezegd dat het slechte luidsprekers zijn, integendeel - het is ongelofelijk wat je tegenwoordig voor € 249,- kan kopen en menig persoon zal daar tevreden mee kunnen zijn. Ze komen echter het best tot hun recht in een wat kleinere ruimte (in mijn geval 10m2 of 25m3) en een extra zware versterker (zoals een Hegel H360) eraan hangen heeft geen toegevoegde waarde.

Ik heb ook nergens gezegd dat die Hegel H360 een slechte versterker is, maar ik denk wel dat die forse speakers nodig heeft én een forse ruimte om goed tot z'n recht te komen. Ik speel zelf met Audio Physic Classic 20 speakers. Dat is opzich geen moeilijk aan te sturen luidspreker, maar die heeft wel een interne "verborgen" subwoofer, die de bass-response naar 34hz brengt. Die extra bassdriver wil je wel volledig onder controle houden en daar helpt de hoge dempingfactor van de Hegel aardig bij. Mijn woonkamer is een L-vormige kamer van 10 meter x 7,5 meter over de lange zijden, dus dat is echt een flinke ruimte. Niet zo verwonderlijk dat die 3020i's daar het onderspit delven ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Geert (gvc)

Quote from: sion on March  3, 2020, 19:07:37Die extra bassdriver wil je wel volledig onder controle houden en daar helpt de hoge dempingfactor van de Hegel aardig bij.
Eigenlijk niet nee. 2 audio mythes (of marketing talk) die al heel lang geleden doorprikt zijn. Speakers horen zichzelf onder controle te houden, en buitengewoon hoge dempingsfactoren maken niets uit.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

sion

Quote from: gvc on March  3, 2020, 19:22:48
Eigenlijk niet nee. 2 audio mythes (of marketing talk) die al heel lang geleden doorprikt zijn. Speakers horen zichzelf onder controle te houden, en buitengewoon hoge dempingsfactoren maken niets uit.

Okay, mythbuster ... daar mag je wel even iets meer uitleg aan besteden? Bronvermelding?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

sion

Nou ja, dan komt het niet door de hoge dempingfactor maar door het hogere vermogen (2x 250 Watt) en de power reserves ... Big deal, veranderd weinig aan de luister ervaring.

Feit blijft dat het klinkt alsof de Hegel de speakers volledig onder controle heeft, wat bij lichtere versterkers niet zo klinkt. Hiervoor had ik een NAD C390DD die had volgens de specs 2x 150 Watt en dat was gewoon té licht.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase