Standaard voor akoestische panelen - tips!

Started by Remco, January 29, 2020, 10:21:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Vraagje. Aan 1 kant van de HT ruimte zit de raampartij (zie foto), dus daar heb ik momenteel nog geen akoestische panelen op kunnen hangen. Hebben jullie tips voor een oplossing waarbij de panelen op een standaard of iets dergelijks worden gemonteerd? Het gaat om de middelste zwarte panelen op de foto, type Sonitus Acoustics Leviter shape. Mijn klus competenties komen overeen met die van 'help mijn man is klusser' dus als iemand daar een geschikte partij voor weet dan lees ik dat ook graag ;).

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Rob_Dingen

Wij je ze niet tegen de muur bevestigen?

Rob

Remco

Quote from: Rob_Dingen on January 29, 2020, 11:20:16
Wij je ze niet tegen de muur bevestigen?

Rob

Euh...het gaat om de bevestiging aan de rechterzijde, daar waar de ramen zitten. De muur wordt dan lastig ;D.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

N1v3K

Staanders klemmen tussen vloer en plafond dakkapel?
En daar dan panelen tegen hangen? Hoe ver naar voren of achteren moeten ze komen? Je wil nog bij het raam kunnen natuurlijk?

Jep

Haakjes in het plafond van de dakkapel en daar de panelen aan ophangen?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Remco

Een paar foto's om de situatie wat duidelijker te maken. De reflectiepunten zijn al eerder bepaald, dus ze moeten 'opposite' komen van foto 'Links paneel klein'. Misschien dan een haak inderdaad met een dunne kabel/draad en daar de panelen aan bevestigen?
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Check de GIK site even, zij verkopen staanders, wellicht brengt het je op een "help mijn man is klusser idee"  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Remco

Quote from: gvc on January 29, 2020, 12:16:57
Lijmen?

In het luchtledige.... ;D. Nee, dat gaat hem niet worden, dan had ik dat al direct gedaan zoals de rest van de panelen ook zijn bevestigd. Aan de raamkant geen mogelijkheid om dat op een wand te bevestigen, vandaar mijn hulpvraag ;).
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Remco

Quote from: RalphH on January 29, 2020, 12:12:47
Check de GIK site even, zij verkopen staanders, wellicht brengt het je op een "help mijn man is klusser idee"  ;D

Thanks! 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mancaver

Raampartij dicht maken, afwerken en dan monteren?

Remco

Quote from: mancaver on January 29, 2020, 12:24:23
Raampartij dicht maken, afwerken en dan monteren?

Dat is wel heel rigoureus... :huh2: Ramen blijven erin, dat is ook belangrijk voor de ventilatie. Ik zoek een pragmatische nette oplossing. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mancaver

Quote from: Remco on January 29, 2020, 12:26:20
Dat is wel heel rigoureus... :huh2: Ramen blijven erin, dat is ook belangrijk voor de ventilatie. Ik zoek een pragmatische nette oplossing. 
Zo klinkt het wel maar dat kan toch best meevallen? Ik heb voor mijn 'achterste' raampartij een kastenwand gebouwd (voor mijn film collectie) op basis van de Billy van Ikea en waar het te openen raam zit een luikje gemaakt en wanneer ik wil luchten kan dat luikje open en kan ik bij raambeslag om het raam te openen en zodoende te luchten. Bijkomend voordeel; een grote diffuser-wand en een volledig verduisterde ruimte ;)

MechanicalAnimal

#13
Quote from: gvc on January 29, 2020, 12:16:57
Lijmen?

Luchthaken  :D

Dit is een zware versie maar ze zijn er ook voor huis-, tuin- en keukengebruik.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Remco

Quote from: mancaver on January 29, 2020, 12:34:13
Zo klinkt het wel maar dat kan toch best meevallen? Ik heb voor mijn 'achterste' raampartij een kastenwand gebouwd (voor mijn film collectie) op basis van de Billy van Ikea en waar het te openen raam zit een luikje gemaakt en wanneer ik wil luchten kan dat luikje open en kan ik bij raambeslag om het raam te openen en zodoende te luchten. Bijkomend voordeel; een grote diffuser-wand en een volledig verduisterde ruimte ;)

Ha ha ha...ja, wat een creatieve ideeën allemaal, maar ik zoek een iets simpelere constructie voor slechts 2 paneeltjes. En er zit aan de buitenkant nog een rolluik, dus donker is het!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Rob_Dingen

Quote from: Remco on January 29, 2020, 11:45:23
Euh...het gaat om de bevestiging aan de rechterzijde, daar waar de ramen zitten. De muur wordt dan lastig ;D.
Niet goed gekeken dacht dat er 3 ramen op de achterwand zaten:D

Kerre

Een rails ophangen en ze daaraan monteren. Dan zou je ze weg kunnen schuiven voor het raam, mocht je erbij willen kunnen. Of als luiken voor de ramen, zodat je ze opzij kunt klappen. Misschien een idee.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

oeli

#17
Dus je wil die panelen voor het raam hangen om het geluid te absorberen dat normaal gesproken richting dat raam zou gaan. Kun je dan niet beter het raam voorzien van een zwaar gordijn?

De foto van je reflectie punten klopt namelijk niet. Je wil ze 'opposite het paneel aan de andere kant' hebben. Dat heeft niet zoveel nut want lucht reflecteert niet. Het paneel aan de andere kant houdt de reflectie tegen die daar door de muur veroorzaakt wordt. Het geluid dat op de opposite plek van je linker paneel valt, gaat gewoon rechtdoor tot ie het raam raakt. Een paneel op exact de plek waar hij links de muur behandelt, zou daarom geen effect hebben.

Je zult aan de rechterkant het reflectie punt (dat dus vermoedelijk ergens op het raam valt) apart moeten bepalen. (Spiegeltje)

Remco

Quote from: oeli on January 30, 2020, 15:28:39

Je zult aan de rechterkant het reflectie punt (dat dus vermoedelijk ergens op het raam valt) apart moeten bepalen. (Spiegeltje)

Dat begrijp ik, zo zijn de overige punten ook bepaald. Het was meer om een indicatie te geven van de plek. Maar denk dat ik het laat voor wat het is. Een paneel zwevend lijkt me ook geen porem. Of inderdaad nog een zwaarder gordijn ervoor.

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Rob_Dingen

De mooiste oplossing zou zijn als je de rechter kant identiek aan links maakt.
Weet niet hoeveel plaats dat je hebt maar je zou een plaat op rails kunnen maken die je voor het complete gat schuift zodat je daar ook een schuine want hebt.
Anders is het idee van Oeli prima gewoon zware gordijnen.

Rob

Remco

Bedankt voor de reacties, ik ga er eens op broeden.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

mancaver

Quote from: Remco on January 31, 2020, 09:04:07
Bedankt voor de reacties, ik ga er eens op broeden.
Wat was  (-of is) het advies van diegene die je HT heeft ontworpen? Ik neem aan dat dit in een vroeg stadium ook gezien en besproken is? Wat was de reden om het zo zonder akoestische maatregelen aan de rechter wand te laten?

Remco

Quote from: mancaver on January 31, 2020, 09:38:10
Wat was de reden om het zo zonder akoestische maatregelen aan de rechter wand te laten?

Puur esthetisch en toentertijd nog geen passende oplossing voor omdat de raampartij daar zit. De ruimte is ook nog niet klaar, want Atmos gaat er ook op termijn komen. Aannemer liep gigantisch uit, dus ben ik op een gegeven moment aan de rem gaan trekken met de plannen. Ik wil nu de puntjes op de i gaan zetten, vandaar mijn vraag in dit topic. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |