WLM Stella Monitor MKI (390 euro of ruil/inruil)

Started by Douma, January 20, 2020, 11:43:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

WLM Stella Monitor MKI

Begin december heb ik deze luidsprekers overgenomen van een forumlid. In de eerste instantie om als tijdelijke luidsprekers voor een projectje te dienen. Maar de plannen zijn wat veranderd en ondanks de prachtige klank geef ik de voorkeur aan mijn Thiels. De Stella's zijn prachtig open klinkende en muzikale luidsprekers. Behoorlijk transparant en met een goede focus. Ik was echt verbaasd over de klank in combinatie met mijn YBA versterker.



Maar voordat ik hiervan kon genieten hadden ze wat werk nodig. Na ontvangst bleken beide tweeters te storen en soms uit te vallen. Na enig speurwerk bleek dat de sleepcontacten in de potmeters voor de tweeterregeling geen goed contact meer maakten. Schoonmaken loste het maar deels op. Daarnaast zijn de tweeters een keer vervangen (hier lijkt het op omdat er beschadigingen zitten op de kast rondom de tweeter) en de interne bekabeling was zeer slecht op de drivers gesoldeerd, waardoor een van de aders soms geen contact maakte.

Ik heb de filters volledig nagekeken. Alle solderingen vernieuwd, een nieuwe (print)plaat geplaatst waar de componenten op vast zitten(de originele was erg slordig uit een standaard cross-over print gezaagd en zag er niet uit), de potmeters voor de tweeterregeling vervangen en de bipolaire parallelle condensator voor het laag vervangen door een Jantzen Cross-cap. Ik heb de originele waardes gebruikt en dus niks gewijzigd aan het filterontwerp. Op de tweeterregeling na is alles hardwired aangesloten. De interne bekabeling is opnieuw gestript en netjes op de drivers gesoldeerd.

Technisch zijn deze luidsprekers in topstaat en kunnen weer vele jaren mee. De kasten hebben wel de nodige gebruikssporen en meerdere kleine beschadigingen en deukjes. Ik heb deze op de foto gezet op een manier waarop ze goed zichtbaar zijn.

De luidsprekers zijn bij mij in Groningen te beluisteren op een YBA of Clones Audio versterker. Verzenden doe ik liever niet, al kan ik ze wel goed verpakken en op risico van de koper toesturen indien gewenst. Als je een goed beeld wil van de staat, dan zou ik gewoon even in alle rust onder het genot van een bakkie komen kijken en luisteren.

Vraagprijs: 425 390 euro, vanwege de uiterlijke staat. Maar ik sta open voor een goed bod via pb. Een ruil met een set kleine luidsprekers (actief mag ook) met gesloten behuizing of de basreflexpoort aan de voorkant, behoort tot de mogelijkheden.

Foto's:
https://imgur.com/gallery/IT0297P
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Cylon

Een door Douma onder handen genomen Rel Quake overgenomen en die speelt nog steeds heerlijk!  :clapping:

Succes met de verkoop van deze mooie speaker!  ;D
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Een ruil met een set kleine luidsprekers (actief mag ook) met gesloten behuizing of de basreflexpoort aan de voorkant, behoort tot de mogelijkheden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Een kleine prijsverlaging voor deze prachtig spelende set. :music:
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Deze set is geruild tegen een set Epos ES14. Oftewel, niet meer beschikbaar dus!
"Nothing lasts, but nothing is lost."