Advies nieuwe opstelling. Auro 3D combineren met Atmos.

Started by efsix, January 26, 2020, 20:51:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

efsix

Over een paar maanden ga ik mijn plafond vernieuwen. Schrootjes verwijderen, kieren afdichten isoleren gipsplaat en schuurwerk.
Heb nu een 5.1 opstelling. Wil graag uitbreiden naar een 5.4.1 of 5.5.1 opstelling.
Al wat ingelezen en weet dat Auro en Atmos niet optimaal integreren.
Als ik nu toch al 4 plafondspeaker inbreng waarom geen 5e als voice of God?
Auro schijnt goed te kunnen upscalen.
Wie heeft ervaring met de plaatsing van inbouwplafondspeakers in deze opstellingen?
Extra losse luidsprekers heb ik geen trek in. Het worden goede fulltange Klipsch inceilings.
Meer naar de Dolby voorschriften neigen of de Auro. Of in het midden daarvan plaatsen?

Oja, ik heb een Denon 6300H. Surround height en rear  height schijn je daarmee te kunnen combineren.

Graag ervaring en adviezen.  ;D

Ralf67

edit

efsix

Iedereen druk in het Attitude topic?!

Iemand ervaringen?

Dirk

Quote from: efsix on January 26, 2020, 20:51:12

Extra losse luidsprekers heb ik geen trek in. Het worden goede fulltange Klipsch inceilings.
Meer naar de Dolby voorschriften neigen of de Auro. Of in het midden daarvan plaatsen?

ik zou zeker niet "in het midden" van de 2 idealen gaan plaatsen, maar je eigen ruimte en de reële mogelijkheden eerst eens goed toetsen met de plaatsingsrichtlijnen van beide systemen, want die zijn ondanks dat er wat gelijkenissen zijn, toch meer verschillend dan gelijklopend.

Binnenkort ga ik zelf voor een Auro 3D setup, om de eenvoudige reden dat ik daarmee perfect de 4 speakers van de hoogte-layer bovenaan de muur kan monteren, daar waar ik dat bij de Atmos guideline in het plafond zou moeten doen, dat laatste wil/kan ik niet wegens de aanwezigheid van een akoestisch spanplafond waar ik geen gaten in wil gaan maken (want dat kost me weer extra € ;D)

btw; het argument van velen dat er geen Atmos Auro content beschikbaar is en het daarom niet slim is hiervoor te kiezen, is wat mij betreft een non-argument, want zoals je zelf al aangeeft is de upmixer van Auro 3D zeer potent en dus erg goed in staat om van (bvb) native atmos tracks een mooie Auro mix te maken.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaak_Banaan

Home Theater Gurus heeft een duidelijk filmpje gemaakt over plaatsing van o.a. Atmos:

https://www.youtube.com/channel/UCwxr5jJUgORcMS9FmIaH1jQ/videos

Mogelijk wordt je daar wijzer van, voor mij was het kanaal echt heel leerzaam. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

efsix

Dynky, weinig Auro materiaal bedoel je natuurlijk.
Inderdaad lijkt mij een Auro opstelling een betere Waf hebben met 4 luidsprekers meer aan de buitenzijde. Bij Atmos icm VOG gaat dit wel opvallen natuurlijk.

Mijn inceiling speakers kunnen wel intern gericht worden. Losse luidsprekers vallen heel erg op.

@Sjaak, bedankt voor de tip.
Ik hem nu bekijken.

Dirk

Quote from: efsix on January 27, 2020, 20:09:28
Dynky, weinig Auro materiaal bedoel je natuurlijk.

dat bedoelde ik idd, 'k dacht het juist...maar schreef het fout  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Christof_G

Volgens Grobi kan je met een Auro opstelling (speakers op 30 graden) perfect Atmos afspelen, maar andersom werkt niet goed.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

efsix

Das mooi. Zit ook nog over een centre high te denken.
Zou ook een inceiling moeten worden. Mijn plafond is echter maar 2,35m.
Meerwaarde nog niet duidelijk.


efsix

Inceiling speakers zijn voor mij het mooiste. Valt minste op.
De beoogde Klipsch kunnen gericht worden. Heeft iemand ervaring of dit soort te richten speakers voldoende op de luisterpositie te richten valt?
Bij Auro moeten ze een grotere hoek maken dan bij Atmos lijkt mij?
Ondanks veel lezen nog lastige materie.

Dirk

Quote from: efsix on January 30, 2020, 20:53:39
Bij Auro moeten ze een grotere hoek maken dan bij Atmos lijkt mij?
is niet zo algemeen te zeggen, je moet echt eea intekenen/berekenen specifiek afgestemd op jouw ruimte.

de atmos hoogte-layer zit op een welbepaalde afstand gemeten vanuit het midden vd kamer (tussenafstand L en R heights = 0,5 tot 0,7x de breedte vd ruimte) daar waar dat bij Auro wordt gespecificeerd tov de gewone (lage) surround kanalen, niet tov de ruimte as such

...dus de positie van de hoogtekanalen kan in een ruimte met welbepaalde afmetingen behoorlijk dicht tegen elkaar aan liggen (Atmos vs Auro), terwijl dat bij een kamer met heel andere afmetingen heel ver uit elkaar kan komen te liggen en daardoor kan je in die laatste ruimte de setup voor het ene (Atmos of Auro) ook niet zomaar gaan gebruiken voor weergave vd andere standaard.

dus nogmaals; teken je ruimte gewoon ff uit in 3 dimensies en ga aan de slag met de correcte hoeken & afstanden, zo kom je er vanzelf achter hoe/waar je speakers kan plaatsen en in hoeverre ze al dan niet overeenkomen voor Atmos tov Auro.

als ze (te) ver uit elkaar liggen, wat zeer waarschijnlijk is, dan is het aan jou om te kiezen voor welke vd 2 je gaat, maar ik zou iig mijn keuze nooit laten afhangen van het aanbod in content.

fwiw: zelf gebruik ik deze zeer complete pdf's;

Atmos installation guidelines

Auro 3D installation guidelines

veel tekenplezier  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea