(Alternatieve) versterker gezocht voor ButtKicker LFE

Started by Sjaak_Banaan, January 26, 2020, 13:55:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Zojuist heb ik een gebruikte ButtKicker LFE overgenomen om eens mee te experimenteren en hiervoor zoek ik nog een geschikte versterker.
Ik zou natuurlijk een versterker van ButtKicker zelf kunnen bestellen, maar die zijn niet heel goedkoop en zoals ik het begreep werken andere versterkers hier ook gewoon op.

Heeft iemand hier ervaring mee of toevallig iets leuks in de aanbieding?

Als suggestie kwam eerder een Behringer NX1000 voorbij, maar dat roept dan meteen een vraag bij op.
Als ik naar de specificaties kijk dan staat er frequentiebereik: 20 Hz - 20 kHz.
Betekent dit dat er onder de 20 Hz niets meer doorgestuurd wordt naar de BK?
Dat zou wel zonde zijn dan aangezien de BK 5-9Hz aan zou moeten kunnen, ik zou juist eens die hele lage frequenties willen ervaren.

Dank voor het meedenken!  :headbanging:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Sorry, Verkeerde link

HJ

Ik denk dat je sowiso onder de 10hz niet veel gaat voelen zonder aanpassingen.
Ik wilde een link posten naar het tactile topic maar dat lukt niet echt[emoji51]

Maar het komt erop neer dat veel films gefilterd worden en het laag eruit gehaald word.
Dmv BEQ is dat wel te herstellen.

Vwb de versterker, gebruik sowiso het lfe singaal onder de 80hz.
Op mp zal best wat te koop staan. Je hebt wel behoorlijk vermogen(min500w) nodig op 4ohm.

Sjaak_Banaan

#3
Dat topic had ik inderdaad gezien, ongelofelijk eigenlijk dat zoiets gefilterd wordt om soundbars e.d. te sparen...  Kunnen ze die apparatuur niet beter intern beveiligen?
Voor die aanpassing (BEQ) zou ik ook een MiniDSP nodig hebben, dat staat nog even niet op het lijstje.
Maar 10 Hz is nog altijd lager dan wat mijn grootste sub aan kan, dus vast leuk om eens te proberen. :)

Weet jij toevallig of het klopt van dat frequentiebereik van die Behringer versterker niet geschikt is Hans?
Is een bereik van v.a. 20 Hz in de praktijk onvoldoende voor een apparaat dat werkt v.a. 5-9 Hz of werkt dat even goed prima?

Heb ik het ook goed begrepen dat sommige versterkers 'bridgemode' ondersteunen zodat 2x200W 4 ohm ook kan werken als 400W 4 ohm voor een enkele BK? Of kan ik toch beter 2x 400W 4 ohm voor enkel 800W 4 ohm aanhouden dan voor deze ButtKicker?

Dank voor alle hulp.  :worship:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Quote from: Sjaak_Banaan on January 26, 2020, 22:23:51
Dat topic had ik inderdaad gezien, ongelofelijk eigenlijk dat zoiets gefilterd wordt om soundbars e.d. te sparen...  Kunnen ze die apparatuur niet beter intern beveiligen?
Voor die aanpassing (BEQ) zou ik ook een MiniDSP nodig hebben, dat staat nog even niet op het lijstje.
Maar 10 Hz is nog altijd lager dan wat mijn grootste sub aan kan, dus vast leuk om eens te proberen. :)

Weet jij toevallig of het klopt van dat frequentiebereik van die Behringer versterker niet geschikt is Hans?
Is een bereik van v.a. 20 Hz in de praktijk onvoldoende voor een apparaat dat werkt v.a. 5-9 Hz of werkt dat even goed prima?

Heb ik het ook goed begrepen dat sommige versterkers 'bridgemode' ondersteunen zodat 2x200W 4 ohm ook kan werken als 400W 4 ohm voor een enkele BK? Of kan ik toch beter 2x 400W 4 ohm voor enkel 800W 4 ohm aanhouden dan voor deze ButtKicker?

Dank voor alle hulp.  :worship:
Een mini dsp heb je niet persé nodig maar uiteindelijk geeft dat wel een nog beter resultaat omdat je daarmee onder de 20hz het weggefilterde singaal terug kan halen.
Ik gebruik deze zelf ook niet maar gaat er nog wel komen.

Vwb de versterker, ik denk dat het 20-20000hz verhaal gewoon prima werkt op bv 10hz of lager.
Hij stopt natuurlijk niet precies op 20hz.
Mijn eigen BK met BKa1000-n amp gaat gewoon naar 3hz. Ik heb de BK getest met een toon generator en onder de 5hz wordt het echt minder maar dat ligt aan de buttkicker denk ik.volgens opgave werkt hij vanaf 5hz, dat klopt aardig.

Wat je wel echt nodig hebt zijn de rubberen voeten voor onder de bank anders werkt het niet goed.

Bridgen kan idd maar je amp moet er wel geschikt voor zijn, zeker niet elke amp kan dit. En als je bridge gaat gebruiken let dan op de impedantie want die veranderd dan als ik het goed heb.

Persoonlijk zou ik voor veel vermogen gaan en zo kiezen dat je de 2e BK er eventueel ook mee kan aansturen.

Wat je ook nog nodig hebt(vind ik) is een LPF omdat het LFE signaal te hoog gefilterd is naar mijn smaak.
Ik filter op 40hz a 50hz, daar boven vind ik het niet aangenaam.
Mooiste is als dat op je amp zit maar je kan zoiets los kopen en tussen de pre en BK amp plaatsen. Is gewoon een simpele pot meter.

Succes!

HJ

Bij Bax.nl zie ik een nx3000d voor €252
2x900w bij 4ohm en er zit ook dsp op en LPF en HPF.
Dat zou wel wat kunnen zijn.

Sjaak_Banaan

Weet je toevallig ook hoe zo eentje zich verhoudt t.o.v. een BKA1000?

Zojuist heeft Melly mij er eentje aangeboden en twijfel een beetje of ik dat moet doen i.v.m. eventuele garantie, lees namelijk redelijk wat berichten over defecte bka-amps....
Die Behringer had ik ook zien staan, maar die heeft dan weer redelijk luide fans geloof ik, maar die zijn te vervangen, dus dat hoeft niet perse een probleem te zijn.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

HJ

Quote from: Sjaak_Banaan on January 27, 2020, 22:32:07
Weet je toevallig ook hoe zo eentje zich verhoudt t.o.v. een BKA1000?

Zojuist heeft Melly mij er eentje aangeboden en twijfel een beetje of ik dat moet doen i.v.m. eventuele garantie, lees namelijk redelijk wat berichten over defecte bka-amps....
Die Behringer had ik ook zien staan, maar die heeft dan weer redelijk luide fans geloof ik, maar die zijn te vervangen, dus dat hoeft niet perse een probleem te zijn.
Ik heb echt geen idee. Mijn bka amp heb ik al jaren en heeft het tot nog toe altijd prima gedaan.
Die behringer koop je dan waarschijnlijk nieuw met garantie.

Btw, de bka is geruisloos maar heeft maar 1 kanaal.

J.A.F._Doorhof

Je kan denken aan Behringer
Te koop via de meeste muziek winkels
Het is voor het geld heel leuk spul.
Vooral veel vermogen aangezien ze ontworpen zijn voor monitor toepassingen in studios.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hcfreak

Ik heb de originele buttkicker versterker in USA besteld en die bevalt prima (gemonteerd onder twee race seats met Fanatec gear) Het ding was 110 volt daarom kreeg ik hem voor niets! Moest wel een zware trafo kopen maar dat werkt al weer een poos prima.
(heb hem uit het zicht op de zolder geplaatst mijn HC is op de tweede verdieping)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

HJ

Quote from: hcfreak on May 11, 2020, 12:33:46
Ik heb de originele buttkicker versterker in USA besteld en die bevalt prima (gemonteerd onder twee race seats met Fanatec gear) Het ding was 110 volt daarom kreeg ik hem voor niets! Moest wel een zware trafo kopen maar dat werkt al weer een poos prima.
(heb hem uit het zicht op de zolder geplaatst mijn HC is op de tweede verdieping)
Wat stuur je pcies aan met de bk amp?

hcfreak

nieuwe poging (kreeg foutmelding bij uploaden pict) Zie foto : 2 van deze zware jongens stuur ik aan.
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3