2:35:1 vs 16:9

Started by timster, January 26, 2020, 07:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: buckler on January 27, 2020, 15:11:34
Je was me net voor maar hadden hetzelfde idee... dat 'jij' dat dan ging doen he  :headbanging:
Goed bezig werner

;D hoe breed was jou scherm ook alweer Martin?

buckler

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 15:16:51
;D hoe breed was jou scherm ook alweer Martin?

:clapping: ^^
Zichtmaat 203 cm (16.9) maar ik wou breder weet je nog, a 240 of 245 cm...  ;D

Wat mij trouwens ook altijd opvalt is dat het maskingmatriaal wat word gebruikt bij die masking schermen niet zo diep zwart zijn dan de fluwelen rand rondom de schermen en dat die masking panelen zelfs iets doorzichtig/dun zijn dus dat is ook nog een verbeter puntje ten opzichte van reeds bestaande modellen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

PascalP

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 14:13:23
Wij zijn SI dealer, ik kan je wel een prijs geven via pm deze avond als je dat wil. Schrik echter niet want het is echt nioed goedkoop.

Puur informatief dan he ;)

Heb nu 104" diagonaal 16:9, 230cm breed, ben wel eens benieuwd wat een vergelijkbare maat kost van dat scherm...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: buckler on January 27, 2020, 15:24:33
:clapping: ^^
Zichtmaat 203 cm (16.9) maar ik wou breder weet je nog, a 240 of 245 cm...  ;D

Wat mij trouwens ook altijd opvalt is dat het maskingmatriaal wat word gebruikt bij die masking schermen niet zo diep zwart zijn dan de fluwelen rand rondom de schermen en dat die masking panelen zelfs iets doorzichtig/dun zijn dus dat is ook nog een verbeter puntje ten opzichte van reeds bestaande modellen.

Voor dat zwart heb ik een perfecte oplossing, de reden waarom ze vaak dun zijn is omdat het materiaal vaak geluidsdoorlatend moet zijn als je 2/35 naar 16/9 gaat masken.
Ik zou persoonlijk nu altijd opteren om te starten van een 16/9 scherm en te masken naar breedbeeld, zeker nu met alle series op streaming diensten die in afwijkende verhoudingen zijn gedraaid.

darkrunner

Ik ga voor de 2 schermen oplossing 1tje 16:9 en eentje speciaal gemaakt om te kunnen masken
De 2:35:1 films die ik kijk op men 16:9 scherm daarvan verschuif ik via kodi de onderkant van de film tot onderk  balk van men scherm het andere scherm wat net voor het 16:9 scherm komt zal dan naar beneden gelaten worden tot bovenkant van het 2:35:1 beeld

buckler

Quote from: darkrunner on January 27, 2020, 15:48:51
Ik ga voor de 2 schermen oplossing 1tje 16:9 en eentje speciaal gemaakt om te kunnen masken
De 2:35:1 films die ik kijk op men 16:9 scherm daarvan verschuif ik via kodi de onderkant van de film tot onderk  balk van men scherm het andere scherm wat net voor het 16:9 scherm komt zal dan naar beneden gelaten worden tot bovenkant van het 2:35:1 beeld

Klinkt vet Darkrunner, ben benieuwd naar het eindresultaat...
Ga ik volgen
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

#56
Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 15:39:21
Voor dat zwart heb ik een perfecte oplossing, de reden waarom ze vaak dun zijn is omdat het materiaal vaak geluidsdoorlatend moet zijn als je 2/35 naar 16/9 gaat masken.
Ik zou persoonlijk nu altijd opteren om te starten van een 16/9 scherm en te masken naar breedbeeld, zeker nu met alle series op streaming diensten die in afwijkende verhoudingen zijn gedraaid.

Nou dat is nou eigenlijk het moeilijke en zelfs 'de discussie' voor vele van ons... 16.9 masken in de breedte of toch een 21.9 scherm nemen en masken in de hoogte... tja?
Voor mijzelf zou ik voor een 16.9 scherm gaan als ik mijn ls10000 nog jaren besluit te houden en voor een 21.9 scherm mocht ik voor een NX9 gaan.
Of als ik voor de ls10000/Paladin DCR/MadVR combo mocht kiezen dan zou ik weer voor de 21.9 optie gaan natuurlijk.
Is nog niet zo simpel voor me  :)

Als je het 'in de markt wil gaan zetten' Werner en je gaat een masked frame maken die 'over' je huidige (of nieuw aan te schaffen) scherm valt dan zou ik toch echt aanraden om zowel een 16.9 als een 2.40 frame te ontwerpen want ik denk dat je zo de meeste klanten trekt en de markt aan beide kanten zit.  :worship:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Quote from: darkrunner on January 27, 2020, 15:48:51
Ik ga voor de 2 schermen oplossing 1tje 16:9 en eentje speciaal gemaakt om te kunnen masken
De 2:35:1 films die ik kijk op men 16:9 scherm daarvan verschuif ik via kodi de onderkant van de film tot onderk  balk van men scherm het andere scherm wat net voor het 16:9 scherm komt zal dan naar beneden gelaten worden tot bovenkant van het 2:35:1 beeld

Dat is een oplossing maar het beeld naar beneden schuiven voor een 2/35 zou ik niet prettig vinden om naar te kijken. het is niet hetzelfde dan waneer een 16/9 beeld aan de onderkant zit omdat het beeld bij 2/35 dan niet meer in het midden van je scherm zit.
Maar het is wel een oplossing die makkelijk te realiseren is, dat wel, persoonlijke voorkeur speelt hier een rol denk ik.

Kjelt

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 16:45:02
Dat is een oplossing maar het beeld naar beneden schuiven voor een 2/35 zou ik niet prettig vinden om naar te kijken. het is niet hetzelfde dan waneer een 16/9 beeld aan de onderkant zit omdat het beeld bij 2/35 dan niet meer in het midden van je scherm zit.
Maar het is wel een oplossing die makkelijk te realiseren is, dat wel, persoonlijke voorkeur speelt hier een rol denk ik.
Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat als je van 16:9 gaat naar 1:2.35 het midden van het beeld op het midden van het scherm gepositioneerd blijft.
Je wilt relatief mee schuiven. Toegegeven het is weinig maar je zult het beeld toch iets naar beneden dienen te projecteren om de ooghoogte op gelijke scherm% van het geprojecteerde beeld gelijk te houden  ;)

Simpel voorbeeld: ooghoogte op 30% van het geprojecteerde beeld, scherm 300cm breed 169cm hoog (16:9)

16:9 hele beeld wordt benut, midden projecteerde beeld is helft schermhoogte is 85 cm
Ooghoogte 30% van het geprojecteerde beeld is dus op 51cm boven de onderkant van het geprojecteerde beeld

1:2.35 masking, hoogte van het geprojecteerde beeld gaat naar 128cm de ooghoogte weer op 30% dus wordt 38,4 cm maar deze moet op dezelfde hoogte van het scherm geprojecteerd worden wat 51 cm was dus moet het beeld 12,6cm boven de onderkant van het scherm geprojecteerd worden. Het midden van het geprojecteerde beeld komt dan op 77cm

Oftewel bij 16:9 -> 1:2.35 wil je het beeld in dit geval 8cm lager projecteren.  :)



darkrunner

#59
Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 16:45:02
Dat is een oplossing maar het beeld naar beneden schuiven voor een 2/35 zou ik niet prettig vinden om naar te kijken. het is niet hetzelfde dan waneer een 16/9 beeld aan de onderkant zit omdat het beeld bij 2/35 dan niet meer in het midden van je scherm zit.
Maar het is wel een oplossing die makkelijk te realiseren is, dat wel, persoonlijke voorkeur speelt hier een rol denk ik.
Je kan je hoofdscherm ook naar boven doen tot je onderkant 2:35:1 film raakt, maar ik ben er zeker dat het me gaat storen dat er dat er dan zwart geprojecteerd gaat worden ( de zwarte balk) onder men scherm je krijgt dit enkel weg met velvet vermoed ik en dit is geen optie

Voordeel van Kodi is in tegenstelling tot projectors dat die niet heel het beeld naar onder verschuift enkel de zichtbare film je krijgt dan boven een dubbele zwart/grijze balk maar die mask ik weg met een 2de scherm wat omgekeerd ophangt voor het eerste.

home@the movies

#60
Quote from: Kjelt on January 27, 2020, 17:22:02
Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat als je van 16:9 gaat naar 1:2.35 het midden van het beeld op het midden van het scherm gepositioneerd blijft.
Je wilt relatief mee schuiven. Toegegeven het is weinig maar je zult het beeld toch iets naar beneden dienen te projecteren om de ooghoogte op gelijke scherm% van het geprojecteerde beeld gelijk te houden  ;)

Simpel voorbeeld: ooghoogte op 30% van het geprojecteerde beeld, scherm 300cm breed 169cm hoog (16:9)

16:9 hele beeld wordt benut, midden projecteerde beeld is helft schermhoogte is 85 cm
Ooghoogte 30% van het geprojecteerde beeld is dus op 51cm boven de onderkant van het geprojecteerde beeld

1:2.35 masking, hoogte van het geprojecteerde beeld gaat naar 128cm de ooghoogte weer op 30% dus wordt 38,4 cm maar deze moet op dezelfde hoogte van het scherm geprojecteerd worden wat 51 cm was dus moet het beeld 12,6cm boven de onderkant van het scherm geprojecteerd worden. Het midden van het geprojecteerde beeld komt dan op 77cm

Oftewel bij 16:9 -> 1:2.35 wil je het beeld in dit geval 8cm lager projecteren.  :)

Dat is mooie wiskunde kjelt, maar er is geen enkel masking scherm in de handel dat hiermee rekening houd, elk masking scherm gaat zowel boven als onderaan dezelfde afmetingen masken. Over die 8 cm gaat denk ik ook niemand vallen, de meesten hanteren zelfs niet de 30% graden regel.

darkrunner

#61
En voor wie genoeg heeft aan 100″ Er staat op het duits Htforum een top Tab Tension met masking, staat ook op Ebay, wel enkel in Duitsland af te halen met wat onderhandelen scoor je het voor een €700/750

Zoek maar eens op:
100" Exclusive Home Multiformat Tensions Motorleinwand mit Nachlauf (foto is van die persoon zijn advertentie)

Dit is voor mij ook de meest fijne masking gaan masken aan de zijkanten betekend inboeten in 16:9 groote, + je kan elk widescreen formaat masken, ik ga iets soort gelijk doen maar dan met 2 schermen.


Heb je genoeg aan 235 breed frame scherm met manuele masking:
Deluxx Cinema 235 x 132 cm V-Adjustable Frame, €699 bij visunex.nl, hun Franse/Duitse winkel vraagt er 999

N1v3K

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 10:54:52
Klopt absoluut, hij gebruikt helemaal geen masking en zoomt het 16/9 beeld gewoon boven en onder uit het scherm.
Je speelt dus een enorme hoeveelheid informatie kwijt als je dit doet, daar zou ik absoluut niet mee kunnen leven.

Niet wat je mij destijds vertelde ...

home@the movies

#63
Quote from: N1v3K on January 27, 2020, 17:37:54
Niet wat je mij destijds vertelde ...
??? Verklaar je nader wat heb ik je waneer verteld hierover?? Ik denk dat je zaken aan het verwarren bent.

N1v3K

#64
Ik heb je ooit gevraagd wat te doen met 16:9 content op een 21:9 scherm.
Jouw antwoord daarop luidde: "gewoon zo laten". En daarmee boven en onder een stuk verliezen. Letterlijk gequote ;)

Kjelt

Had je projector destijds al projectie geheugens tbv lens ?
Ik kan me voorstellen dat als je dat niet hebt en een 1:2.35 scherm je dan geen keuze hebt.

home@the movies

#66
Quote from: N1v3K on January 27, 2020, 17:43:24
Ik heb je ooit gevraagd wat te doen met 16:9 content op een 21:9 scherm.
Jouw antwoord daarop luidde: "gewoon zo laten". En daarmee boven en onder een stuk verliezen. Letterlijk gequote ;)

Dat kan best zijn maar dan moet je wel het verhaal in zijn context plaatsen de hele situatie schetsen, niet enkel dat zinnetje quoten.
Het antwoord zal zo geweest zijn omdat er op dat moment geen andere opties waren die een andere oplossing mogelijk maakten voor jou, omdat ze niet bestonden of omdat je om één of endere reden niet anders kon of wou.
Ik kan me niet het hele gesprek herinneren, als je het hele verhaal nog weet dan vermoed ik dat bovenstaande uitleg wel correct is.

Of het ging over een film met wisselende aspect ratios, waarbij je dus geen keuze hebt dan "het zo te laten" als je 16/9 op een 2/35 scherm gaat projecteren, en dat was volgens mij waar het over ging.
Dat is en blijft ook de enige manier om hiermee om te gaan, je kan beide nooit gelijk oplossen, wisselende aspect ratios zijn wat schermkeuzes betreft gewoon een uitzondering.



N1v3K

#67
Ok Werner :)

home@the movies

Quote from: darkrunner on January 27, 2020, 17:37:41
En voor wie genoeg heeft aan 100″ Er staat op het duits Htforum een top Tab Tension met masking, staat ook op Ebay, wel enkel in Duitsland af te halen met wat onderhandelen scoor je het voor een €700/750

Zoek maar eens op:
100" Exclusive Home Multiformat Tensions Motorleinwand mit Nachlauf (foto is van die persoon zijn advertentie)

Dit is voor mij ook de meest fijne masking gaan masken aan de zijkanten betekend inboeten in 16:9 groote, + je kan elk widescreen formaat masken, ik ga iets soort gelijk doen maar dan met 2 schermen.


Heb je genoeg aan 235 breed frame scherm met manuele masking:
Deluxx Cinema 235 x 132 cm V-Adjustable Frame, €699 bij visunex.nl, hun Franse/Duitse winkel vraagt er 999

Maar met dat scherm ben je weinig tot niets als je een vast spanscherm hebt waar je masking aan wil toevoegen.

buckler

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 17:33:46
Dat is mooie wiskunde kjelt, maar er is geen enkel masking scherm in de handel dat hiermee rekening houd, elk masking scherm gaat zowel boven als onderaan dezelfde afmetingen masken. Over die 8 cm gaat denk ik ook niemand vallen, de meesten hanteren zelfs niet de 30% graden regel.

Ik vind het juist gaaf dat je een 1-way mask heb aan de bovenzijde zodat je beeld mooi laag blijft.
Nu kan dat bij mij niet omdat ik dan lens shift te kort komt maar ik vind het wel prettiger kijken.
Zal wel iets persoonlijks zijn...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Quote from: buckler on January 27, 2020, 18:36:20
Ik vind het juist gaaf dat je een 1-way mask heb aan de bovenzijde zodat je beeld mooi laag blijft.
Nu kan dat bij mij niet omdat ik dan lens shift te kort komt maar ik vind het wel prettiger kijken.
Zal wel iets persoonlijks zijn...

Dan gaan we voor jou een speciaal ontwerpje maken hé ;-) we gaan voor de persoonlijke aanpak  ;D

darkrunner

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 18:30:54
Maar met dat scherm ben je weinig tot niets als je een vast spanscherm hebt waar je masking aan wil toevoegen.
Je koopt al manuele masking spanscherm vanaf 699 makkelijker kan toch niet als je een spanscherm wil.

timster

Ook ergens 1 rond die prijs van 270 breed?

denoontje

Quote from: buckler on January 27, 2020, 15:24:33
:clapping: ^^
Zichtmaat 203 cm (16.9) maar ik wou breder weet je nog, a 240 of 245 cm...  ;D

Wat mij trouwens ook altijd opvalt is dat het maskingmatriaal wat word gebruikt bij die masking schermen niet zo diep zwart zijn dan de fluwelen rand rondom de schermen en dat die masking panelen zelfs iets doorzichtig/dun zijn dus dat is ook nog een verbeter puntje ten opzichte van reeds bestaande modellen.

FYI Bij de fixed frame horizontal manual masking spattulo is het fluweel van masking gelijk aan het kader fluweel, dus echt diep zwart.

buckler

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 18:58:37
Dan gaan we voor jou een speciaal ontwerpje maken hé ;-) we gaan voor de persoonlijke aanpak  ;D

Hahaha, eerst maar eens kijken wat ik nou echt wil hebben... ik kan zo beslissingsloos zijn dat ik er zelf af en toe moe van word.
Maar het idee van zo los masking frame voor over je bestaande scherm is wel een mooie natuurlijk.
Vind dat Tim een mooi topic heeft gestart  ^^
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek