2:35:1 vs 16:9

Started by timster, January 26, 2020, 07:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: buckler on January 26, 2020, 13:48:48
Het enige, en ook echt het enige probleem wat ik met een 16.9 scherm heb is dat als je een groot 2.40 beeld wilt ,wat toch de meeste films zijn qua ratio, het 16.9 projectiescherm wel heel groot word en zodra je daar een 16.9 ratio film of serie op kijk het wel enorm heftig (en niet prettig) 'binnenkomt'.
Dat is dan persoonlijk, ik kijk nu 3m breed op 16:9 en vind het prima, misschien zit je er te dicht op ?

Er zijn guidelines: THX zegt 36 graden kijkhoek en ooghoogte ronde de 30% van de onderkant van het scherm.

Kjelt

Als je nu een witte muur hebt kun je naar harte lust experimenteren met welke grootte en formaat je het prettigste vind.
De beperkingen zijn je kamer met speakers, je projector (# lumens en throw ratio) en de THX grenzen (36o kijkhoek en +/- 30% scherm vanaf beneden tot ooghoogte.

En dan mag iedereen het zelf zeggen wat hij/zij het fijnste/mooiste vind.

buckler

Quote from: Kjelt on January 26, 2020, 17:34:22
Dat is dan persoonlijk, ik kijk nu 3m breed op 16:9 en vind het prima, misschien zit je er te dicht op ?

Er zijn guidelines: THX zegt 36 graden kijkhoek en ooghoogte ronde de 30% van de onderkant van het scherm.

Nou daar heb je zeker wel een puntje ja...
Ik zit met mijn ogen op 3 meter afstand van mijn scherm ,om precies te zijn 297cm, en zit vrijwel gelijk aan de onderkant van het beeld wanneer ik lekker onderuit gezakt film lig te kijken.
Ik haal dus niet die 30%, de 36 graden waar je het over heb zal niet veel schillen denk ik.
Dus met andere woorden: Koop een groter 16.9 scherm die van boven even hoog hangt als mijn scherm nu doet maar aan de onderkant lager komt te hangen omdat hij groter is? Zit wat in
Thanks
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

timster

Ik vond dit wel heel erg gaaf om te zien. Vandaar ook mijn keuze voor 2:35:1. Echter kijkt hij op een 135 inch scherm en kan ik maximaal 115 inch ophangen. Toch neig ik wel steeds meer naar dit formaat. Ziet er wel super uit. Zelfs met gamen (zie voorbeeld Battlefield 1).

https://www.youtube.com/watch?v=Jd0SwLKHDWw


buckler

Ziet er zeker gaaf uit Tim  :headbanging:
Ben wel van mening dat welke kant je opgaat... 2.40 of 16.9... je moet de zwarte balken (of overspil) echt gaan masken.
Goed bezig
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Dat ben ik ook met je eens Buckler :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: timster on January 27, 2020, 09:51:29
Ik vond dit wel heel erg gaaf om te zien.
Even kort doorgespoeld dus misschien mis ik wat maar hij heeft geen masking, gewoon fixed 1:2.37 scherm en je ziet dan dat je dus bij 16:9 content links en rechts balken krijgt.
Als je dan kiest zoals hij doet om in te zoomen mis je boven en onder informatie , ook niet wat de regisseur bedoeld heeft.
Maar het is een persoonlijke keuze als je een niet zo hoge kamer hebt kun je toch een flink breed scherm positioneren.

PascalP

#32
Ook hier zit ik met hetzelfde, momenteel een 104" 16:9 scherm hangen (230cm breed) en breder krijg ik niet kwijt en in de hoogte gaat het net.
Ga er dus kwa schermformaat enkel op achteruit als ik voor een 21:9 scherm in 230cm breed ga.
Heb wel ook de optie WS-Spalluto bekeken, en als ik ooit voor een ander scherm ga zal ik denk ik voor hun 16:9 scherm met masking gaan.

Heb ook af en toe wat 16:9 films, games op PS4 en ook Laserdiscs met Letterbox formaat ingezoomd vullen het 16:9 scherm goed.
Ook regelmatig nog wat 4:3 content dus dan kan ik de hoogte van de 16:9 ook wel gebruiken ipv 21:9 :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: Kjelt on January 27, 2020, 10:35:40
Even kort doorgespoeld dus misschien mis ik wat maar hij heeft geen masking, gewoon fixed 1:2.37 scherm en je ziet dan dat je dus bij 16:9 content links en rechts balken krijgt.
Als je dan kiest zoals hij doet om in te zoomen mis je boven en onder informatie , ook niet wat de regisseur bedoeld heeft.
Maar het is een persoonlijke keuze als je een niet zo hoge kamer hebt kun je toch een flink breed scherm positioneren.

Klopt absoluut, hij gebruikt helemaal geen masking en zoomt het 16/9 beeld gewoon boven en onder uit het scherm.
Je speelt dus een enorme hoeveelheid informatie kwijt als je dit doet, daar zou ik absoluut niet mee kunnen leven.

timster

Quote from: PascalP on January 27, 2020, 10:50:10
Ook hier zit ik met hetzelfde, momenteel een 104" 16:9 scherm hangen (230cm breed) en breder krijg ik niet kwijt en in de hoogte gaat het net.
Ga er dus kwa schermformaat enkel op achteruit als ik voor een 21:9 scherm in 230cm breed ga.
Heb wel ook de optie WS-Spalluto bekeken, en als ik ooit voor een ander scherm ga zal ik denk ik voor hun 16:9 scherm met masking gaan.

Heb ook af en toe wat 16:9 films, games op PS4 en ook Laserdiscs met Letterbox formaat ingezoomd vullen het 16:9 scherm goed.
Ook regelmatig nog wat 4:3 content dus dan kan ik de hoogte van de 16:9 ook wel gebruiken ipv 21:9 :)

Kun je daar ook ergens prijzen van vinden op hun website? Zal wel redelijk onbetaalbaar zijn, maar toch leuk om iets te dromen over te houden ;-)

PascalP

Grobi in Duitsland of Heimkinoraum heeft de prijzen op de website staan.
Maar zijn ook forumsponsoren zoals Vik die deze schermen levert, neem aan dat hij ook mee kan met de prijs op de Duitse websites ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

Ik weet niet of ik hier linkjes mag plaatsen van niet sponsors?
Haal het aub anders maar weg.

https://www.beamer4u.de/epages/63967425.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63967425/Products/WS-GR-M

https://www.beamer4u.de/epages/63967425.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63967425/Products/WS-S-2F

De 4 way masking met masking aan beide kanten kon ik niet zo snel vinden eerlijk gezegd...
Nogmaals als deze linkjes niet mogen wegens de regels verwijder ze maar aub
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Kjelt

#37
Quote from: buckler on January 27, 2020, 12:28:38
De 4 way masking met masking aan beide kanten kon ik niet zo snel vinden eerlijk gezegd...
Die hebben ze volgens mij toch ook niet ? Ik ken de horizontale masking OF de vertikale masking en dan hebben ze nog een versie met zowel 16:9 als 1:2.35 formaat.
Maar met horizontale en vertikale masking ken ik niet van ze. Dan zou dat ook alleen fixed voor 4:3 formaat zijn en zouden er drie motoren en buizen in moeten zitten ?

PascalP

Quote from: Kjelt on January 27, 2020, 12:54:24
Die hebben ze volgens mij toch ook niet ? Ik ken de horizontale masking OF de vertikale masking en dan hebben ze nog een versie met zowel 16:9 als 1:2.35 formaat.
Maar met horizontale en vertikale masking ken ik niet van ze. Dan zou dat ook alleen fixed voor 4:3 formaat zijn en zouden er drie motoren en buizen in moeten zitten ?

inderdaad alleen of H of V masking
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Waarbij de vertikale masking niet flexibel instelbaar is, dat is dus 4:3 fixed lappen die naar beneden komen.
4 way masking waarbij je vrij H en V masking kunt kiezen zou echt top zijn omdat je dan in het geval van de vorige poster die met het in zijn beleving te grote 16:9 formaat zat, er voor kunt kiezen om dat willekeurig kleiner te maken. Hebben we het alleen over een fixed scherm en een totaal ander prijskaartje  :(
Het blijft jeuken om dit bij mijn nieuwe scherm ook te realiseren, droom droom.

https://www.youtube.com/watch?v=ICWkLEgnPZ8

timster

Prijzen zijn behoorlijk pittig. Dan is een electrisch gordijn denk ik een stuk goedkoper :smile:

home@the movies

De transformer van SI is ook een leuke, al zit je dan wel met een kleiner 16/9 beeld tov de 2/35

https://www.screeninnovations.com/screen/transformer/

PascalP

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 14:05:00
De transformer van SI is ook een leuke, al zit je dan wel met een kleiner 16/9 beeld tov de 2/35

https://www.screeninnovations.com/screen/transformer/


Super gaaf dit!
Jammer dat er geen prijzen op de website staan, maar zal wel onbetalabaar zijn.
Zie ook geen NL dealers op de site? Wel kom ik bij Duitse dealers weer uit bij WS-Spalluto...?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: PascalP on January 27, 2020, 14:11:05
Super gaaf dit!
Jammer dat er geen prijzen op de website staan, maar zal wel onbetalabaar zijn.
Zie ook geen NL dealers op de site? Wel kom ik bij Duitse dealers weer uit bij WS-Spalluto...?

Wij zijn SI dealer, ik kan je wel een prijs geven via pm deze avond als je dat wil. Schrik echter niet want het is echt nioed goedkoop.

home@the movies


buckler

Quote from: Kjelt on January 27, 2020, 12:54:24
Die hebben ze volgens mij toch ook niet ? Ik ken de horizontale masking OF de vertikale masking en dan hebben ze nog een versie met zowel 16:9 als 1:2.35 formaat.
Maar met horizontale en vertikale masking ken ik niet van ze. Dan zou dat ook alleen fixed voor 4:3 formaat zijn en zouden er drie motoren en buizen in moeten zitten ?

Ik ken die 4-way masking uitvoering van hun zelf ook niet maar dacht dat papaLeo die had toch?
Zoniet... dan bestaat hij waarschijnlijk niet  :)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

#46
Quote from: Kjelt on January 27, 2020, 13:36:50
Waarbij de vertikale masking niet flexibel instelbaar is, dat is dus 4:3 fixed lappen die naar beneden komen.
4 way masking waarbij je vrij H en V masking kunt kiezen zou echt top zijn omdat je dan in het geval van de vorige poster die met het in zijn beleving te grote 16:9 formaat zat, er voor kunt kiezen om dat willekeurig kleiner te maken. Hebben we het alleen over een fixed scherm en een totaal ander prijskaartje  :(
Het blijft jeuken om dit bij mijn nieuwe scherm ook te realiseren, droom droom.

https://www.youtube.com/watch?v=ICWkLEgnPZ8

DT Screens, heb ik wel eens meer voorbij zien komen ja maar zegt mij weinig qua doek matriaal etc etc.
Zijn die top net als Stewart bijvoorbeeld? Of hoe moet ik hun doek/beeld kwaliteit zien?
Het frame ziet er inderdaad echt geweldig uit.
Mooi gevonden, heel mooi
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Ik denk dat er wel wat valt te zeggen om extern systeempje te bouwen waarbij je een bestaand scherm kan houden en een externe masking bij kan plaatsen.
Er is een lichtje gaan branden in mijn hoofd, ik heb een idee dat ik wel eens wil uitwerken bij wijze van test, zoals het in mijn hoofd zit zou dit wel een leuke en betaalbare oplossing kunnen zijn.
Uitgaande van een 16/9 scherm en daarbij een externe 2/35 elektrische masking, ik zie het voor me, nu nog uitwerken :-)

Ik gan één van de komende weken eens aan de slag en laat mijn bevindingen en resultaten hier zeker weten en zien.

buckler

Quote from: home@the movies on January 27, 2020, 14:16:17
Deze is ook leuk

https://www.youtube.com/watch?v=I6obgsixtZ4

En ook deze vind ik gaaf gevonden... is een mooi voorbeeld voor iemand die een idee op wilt doen en zoiets zelf wilt maken.
Of is dit vandaag de dag nog steeds te koop Werner?
Wat ik eigenlijk het gaafste zou vinden ,voor mijn persoontje dan, is dat je zo'n frame met 2-way masking of zelfs 4-way masking los kan kopen en daar bedoel ik mee 'zonder doek'.
Dan je eigen doek erbij zoeken die jij zelf het beste vind en die erin monteren.
dus bv een los masking frame met een stewart Studiotek 130 doek erin... of zo'n frame met een AT doek erin etc etc
Zijn waarschijnlijk ook dromen, of een 'gat' in de markt  :dozingoff:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Je was me net voor maar hadden hetzelfde idee... dat 'jij' dat dan ging doen he  :headbanging:
Goed bezig werner
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek