2:35:1 vs 16:9

Started by timster, January 26, 2020, 07:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

N1v3K

Quote from: reza on February 20, 2020, 15:18:20
Er is volgens mij al genoeg over geschreven maar je zou voor de grap even op youtube moeten kijken naar de HT,s van Grobi/Holywoodzuhause/Heimkinoraum/
Gewoon even doen, sowieso erg leerzaam maar ook ontzettend mooi om naar te kijken.

Toevallig heeft Heimkinoraum deze week nog een video hierover geplaatst.
Bij 4 meter kijkafstand, praten zij over een schermbreedte van minimaal 2 meter en maximaal 3,3 meter.

1:1 op een 16:9 scherm heb ik nog nooit van gehoord in ieder geval.

reza

Quote from: N1v3K on February 20, 2020, 18:19:02
Toevallig heeft Heimkinoraum deze week nog een video hierover geplaatst.
Bij 4 meter kijkafstand, praten zij over een schermbreedte van minimaal 2 meter en maximaal 3,3 meter.

1:1 op een 16:9 scherm heb ik nog nooit van gehoord in ieder geval.

16.9 is erg groot, daar had ik het ook niet over.
Ook dat zou kunnen als je dat wilt uiteraard.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: raindog on February 20, 2020, 17:48:43
Volgens mij is het verhaal van Kevin hartstikke duidelijk en logisch, wat valt er niet aan te snappen?

Je wilt niet continue je hoofd bewegen om een volledig beeld te kunnen zien, en omdat ons natuurlijke blikveld nu eenmaal breder is dan hoog (onze ogen staan naast elkaar) zal de hoogte van een scherm meer bepalend zijn voor de minimale kijkafstand dan de breedte. Voor mij is het daarom heel begrijpelijk dat sommige liever met de hoogte rekenen. Het voorkomt verschillende rekenmodellen voor verschillende beeldverhoudingen.

't is niet dat het niet te snappen is. Meer dat als je naar de 36 graden THX horizontale kijkhoek wil dat je dan ook de breedte van je doek gaat nemen als basis en niet de hoogte.
Ligt ook of je een constant image height scherm hebt waarbij de hoogte dus de constante is, of dat je een 16x9 scherm hebt met masking waarbij de hoogte varieert per aspect ratio, maar de breedte constant is.

home@the movies

Quote from: riwi on February 20, 2020, 18:50:27
't is niet dat het niet te snappen is. Meer dat als je naar de 36 graden THX horizontale kijkhoek wil dat je dan ook de breedte van je doek gaat nemen als basis en niet de hoogte.
Ligt ook of je een constant image height scherm hebt waarbij de hoogte dus de constante is, of dat je een 16x9 scherm hebt met masking waarbij de hoogte varieert per aspect ratio, maar de breedte constant is.

Vandaar dat ik ook inderdaad al aangaf dat het afhankelijk is van welke aspect ratio je wil gaan nemen als norm.

Quoteals je met een 2:35:1 scherm zit is het dan weer afhankelijk van wat je als norm gaat hanteren.
Je zit steeds met een verschillende breedte in 16/9 versus 2:35:1 dus een compromis is alweer nodig.

Kjelt

Quote from: raindog on February 20, 2020, 17:48:43
Volgens mij is het verhaal van Kevin hartstikke duidelijk en logisch, wat valt er niet aan te snappen?
Dat de breedte de kijkhoek bepaald inderdaad en dat is de THX en industrie norm.
Als je vervolgens naar inhoud kijkt en waar de aktie of beweging of onderwerpen/personen waar de regisseur op focussed zich afspeelt is dat meestal ook in het midden en over de breedte. Helemaal bovenin in beeld is het meestal rustig en onderin beeld staan vaak de ondertitels , uitzonderingen daar gelaten.

Logix

#180
Quote from: logix on February 19, 2020, 21:19:42
Hier nog zo'n twijfelaar!  :sigh:

De situatie als volgt; mijn ruimte is (wordt) 3.80m breed en 4.30m diep. De projector wordt een JVC N5 of N7. De projector komt achter boven tegen de wand, dus dan hou ik een throw distance over van +/- 3.80m. Ik zelf zat te denken aan:

- 21:9 HiViLux scherm van 115 inch, dus 269cm breed en 115cm hoog (zichtvlak maat)
- 16:9 HiViLux scherm van 120 inch, dus 265cm breed en 149cm hoog (zichtvlak maat)

De kijk afstand is 3 meter.


Beide schermen passen opzicht met gemak in de ruimte en laten nog ruimte over voor de fronts, genoeg adem ruimte. Echter, vraag ik me af of dat niet 'net aan' wordt met de throwing distance? Wellicht dan toch iets kleiner kwa scherm, weet zo even niet of 3 meter kijkafstand zich lekker verhoud naar een scherm van 269cm breed (in het geval van 21:9) of een huge ass 16:9 film op 265m breed? :o Het punt is namelijk dat als ik wél voor een 21:9 scherm ga van 265cm breed, dat 16:9 content nog niet eens echt zo klein wordt, zit dan nog steeds op 215cm breed ongeveer, dat is 25cm minder breed dan dat ik gewend ben (voorheen 240cm 16:9 scherm)

Ik weet eerlijk gezegd ook nog niet of ik echt veel series/Netflix ga kijken in de HT ruimte, aangezien dat vaak 16:9 is. Ik denk persoonlijk dat ik meer films ga kijken dan series. Aangezien ik een batcave ga maken en voor een JCV N5/N7 ga die electronisch kan masken, vraag ik me af - mits ik het beeld naar beneden shift - of het bij een 16:9 scherm niet minimaal is dat ik boven een dubbele balk heb lopen? Deze is evt ook nog te masken middels een DIY oplossing als het echt niet om aan te zien is.

Lastige keuze. Iemand hier een idee/advies over?

Het gaat waarschijnlijk toch een 110inch (2.44m breed) scherm worden, dat is bijna zeker, had liever 2.70m breed gehad, maar dat haal ik simpelweg niet met de throwing distance. Lengte kamer is 4.30m en TD op die afstand is 3.85m, de N5/N7 is al 50 cm diep, dus dan zit je met de lens al op 3.80m afstand. Waar ik ook geen rekening mee gehouden had is dat de PJ een stuk los van de achtermuur moet staan ivm ventilatie - logisch ook eigenlijk. Dus zeg 15cm van de achterwand en dan hou ik nog maar 3.70m throwing distance over en dat is gewoon simpelweg te weinig voor 2.70m breed te projecteren. Dus het wordt zoals ik al eerder had: scherm van 2.44m breed, opzicht ook geen vervelend maat natuurlijk, voordeel is dan ook dat ik weer ietst meer ruimte aan de zijkante over hou moet ik maar denken.  ;D

Ben er alleen nog steeds niet over uit of het een 21:9 scherm wordt of 16:9. Daar moet ik nog goed over nadenken. Voordeel voor mij bij een 16:9 scherm, dat ik dit nog altijd kan masken. Met een 21:9 is er geen weg terug. Ik vraag me alleen af; mijn ruimte wordt echt helemaal zwart - met echt minimale reflecties, dus in hoeverre vallen de balken onder en boven uberhaupt op als deze ook nog weg-gemask worden door de N5/N7?

darkrunner

#181
244 breed, een manuele masking van 235 breed koop je voor €699, is dat geen betere optie?
(zet je zetel 10/15 cm dichterbij en het effect is hetzelfde maar beter want je hebt deftige masking)

Denk je dat het doek slecht is? zet er een Alr doek in kost je rond de €200, ja ook Alr in en pikzwarte kamer.

Nu met dat doek is niks mis wat bij dat scherm hoort maar vele denken €699 zal wel niks zijn tja in 2 landen betaal je datzelfde scherm €1200/1500...

Zelf zou ik nooit 2:35:1 kopen in de maat 240 breed 16:9 daarop schiet niks van over, maar ik kijk helaas veel Netflix series en die hebben nog zogoed als allemaal die lompe achterhaalde 16:9 aspect,als je enkel 2:35:1 gaat kijken tja dan lijkt het me duidelijk

denoontje

#182
Quote from: logix on February 21, 2020, 13:53:03
Het gaat waarschijnlijk toch een 110inch (2.44m breed) scherm worden, dat is bijna zeker, had liever 2.70m breed gehad, maar dat haal ik simpelweg niet met de throwing distance. Lengte kamer is 4.30m en TD op die afstand is 3.85m, de N5/N7 is al 50 cm diep, dus dan zit je met de lens al op 3.80m afstand. Waar ik ook geen rekening mee gehouden had is dat de PJ een stuk los van de achtermuur moet staan ivm ventilatie - logisch ook eigenlijk. Dus zeg 15cm van de achterwand en dan hou ik nog maar 3.70m throwing distance over en dat is gewoon simpelweg te weinig voor 2.70m breed te projecteren. Dus het wordt zoals ik al eerder had: scherm van 2.44m breed, opzicht ook geen vervelend maat natuurlijk, voordeel is dan ook dat ik weer ietst meer ruimte aan de zijkante over hou moet ik maar denken.  ;D

Ben er alleen nog steeds niet over uit of het een 21:9 scherm wordt of 16:9. Daar moet ik nog goed over nadenken. Voordeel voor mij bij een 16:9 scherm, dat ik dit nog altijd kan masken. Met een 21:9 is er geen weg terug. Ik vraag me alleen af; mijn ruimte wordt echt helemaal zwart - met echt minimale reflecties, dus in hoeverre vallen de balken onder en boven uberhaupt op als deze ook nog weg-gemask worden door de N5/N7?

ik heb dan wel 2,66 maar wel met manual masking 16/9...ideaal: best of both worlds --> dus masking onder en boven.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1450
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1475

riwi

#183
Quote from: darkrunner on February 21, 2020, 13:59:47
Zelf zou ik nooit 2:35:1 kopen in de maat 240 breed 16:9 daarop schiet niks van over, maar ik kijk helaas veel Netflix series en die hebben nog zogoed als allemaal die lompe achterhaalde 16:9 aspect,als je enkel 2:35:1 gaar kijken tja dan lijkt het me duidelijk

Wat is toch dat 2:35:1 ? Is dat een kubusvormig doek? 2.35:1 of 21x9  is het >:D
Ik denk ook dat 16x9 materiaal op een 2.44m 21x9 doek wat aan de kleine kant wordt
En Netflix is ook vaak 2:1. 16x9 is niet achterhaald. Alles wat voor TV wordt geproduceerd is 16x9 bijna.

Quote from: logix on February 21, 2020, 13:53:03
Ben er alleen nog steeds niet over uit of het een 21:9 scherm wordt of 16:9. Daar moet ik nog goed over nadenken. Voordeel voor mij bij een 16:9 scherm, dat ik dit nog altijd kan masken. Met een 21:9 is er geen weg terug. Ik vraag me alleen af; mijn ruimte wordt echt helemaal zwart - met echt minimale reflecties, dus in hoeverre vallen de balken onder en boven uberhaupt op als deze ook nog weg-gemask worden door de N5/N7?
Je kan een 21x9 doek ook masken, maar dan aan de zijkanten zoals denoontje al liet zien.

Ik moet eens proberen hoe die interne masking in de JVC N5 werkt. Ik heb dat nu niet in gebruik. Ik weet ook niet of dat in de geheugens wordt opgeslagen. Dus dat je het 16x9 geheugen kiest zodat de interne masking weg is en het 21x9 geheugen voor de brede stand met masking onder en boven. Als dat zo wordt opgeslagen moet je al je calibratie standen ook 2x doen. Dwz je rec709 calibratie, je sdr2020 calibratie, je HDR calibratie.

Keuze voor 16x9 of 21x9 is denk ik toch afhankelijk van de content die je het meeste kijkt en het belangrijkst vind.

Kjelt

Eigenlijk zou het nIet 21x9 maar 7x3 moeten zijn , we hebben allemaal geleerd te delen tot het laagst mogelijke natuurlijk getal  :D

Logix

Quote from: denoontje on February 21, 2020, 15:13:51
ik heb dan wel 2,66 maar wel met manual masking 16/9...ideaal: best of both worlds --> dus masking onder en boven.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1450
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1475

Mooie oplossing! Op welke afstand zit je van het scherm?

denoontje

Quote from: logix on February 21, 2020, 18:31:55
Mooie oplossing! Op welke afstand zit je van het scherm?
3.5 meter, projector voorkant op 4.22


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dreamer

Ik heb al een aantal jaren een 16x9 spanscherm en sinds anderhalf jaar een elektrisch 21x9 scherm net ervoor hangen. Geweldige oplossing, geen gedoe met masking. Kijk alleen films op blu ray, geen series, en wat blijkt: de meeste films zijn cinemascope formaat. Dus het spanscherm wordt hier veel minder gebruikt.

Kjelt

Quote from: home@the movies on February 20, 2020, 12:40:05
Ik heb trouwens eind deze week eindelijk wat tijd om aan het project van de masking te beginnen, al het materiaal is er, nu de tijd om alles in elkaar te knutselen en een eerste proefje te maken.

Het eerste wat ik ga maken is dus een afzonderlijk alle frame, bekleed met velvet zoals eender welk standaard projectiescherm.
Daarin gaat een masking komen om van 16/9 naar 2/35 te kunnen masken, enkel vanaf de bovenkant, het frame gaat zo ontworpen zijn dat je het op maat kan maken en het over een bestaand scherm kan worden geplaatst.
Hoe staat het met dit project Werner?
Ik ben zelf ook een masking aan het maken zal wel wat fotos in mijn topic zetten binnenkort.

m9

Quote from: Kjelt on July 24, 2020, 00:08:43
Hoe staat het met dit project Werner?
Ik ben zelf ook een masking aan het maken zal wel wat fotos in mijn topic zetten binnenkort.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=21688

zoiets?


Martijnst1990

Quote from: Kjelt on July 24, 2020, 00:08:43
Hoe staat het met dit project Werner?
Ik ben zelf ook een masking aan het maken zal wel wat fotos in mijn topic zetten binnenkort.
Ben benieuwd!

Quote from: m9 on July 24, 2020, 12:45:55
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=21688

zoiets?


Mooi systeem zo zeg  :wub:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Kjelt


m9


Kjelt

We gaan het zien, ik gebruik in ieder geval geen alu h profiel maar lineaire geleiders en ipv een symmetrische masking waarbij de onderkant je beeld mee omhoog beweegt wil ik dit variabel hebben.

m9

Quote from: Kjelt on July 24, 2020, 17:06:41
We gaan het zien, ik gebruik in ieder geval geen alu h profiel maar lineaire geleiders en ipv een symmetrische masking waarbij de onderkant je beeld mee omhoog beweegt wil ik dit variabel hebben.

was ook maar plagerig bedoeld kjelt, ben erg benieuwd naar het resultaat.

welk materiaal gebruik je voor de masking.


Kjelt

#195
Die goed geteste duitse zwarte stof van die audiozaak, genaamd naar een of ander Marvell film object maar dat is me nooit duidelijk geworden.
Het staat in een ander topic over zwarte stoffen.
Iets van Unobtanium ofzo zal eens zoeken of ik het kan terug vinden. :D


Gevonden, Adamantium.
Je verzint het niet  ;D
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170448.msg3291558#msg3291558

m9

ik dacht echt effe dat je me in de zeik zat te nemen :tounge2:

zonder het op te zoeken is adamantium volgens mij het materiaal waaruit wolverines skelet (x-men) is opgebouwd :D.

Kjelt

Hadden die als extra power dat ze licht konden absorberen ofzo, want dat doet deze stof uitstekend moet ik zeggen.

home@the movies

Quote from: Kjelt on July 24, 2020, 19:25:01
Hadden die als extra power dat ze licht konden absorberen ofzo, want dat doet deze stof uitstekend moet ik zeggen.

Het is geweldige stof, vorige week nog twee volledig muren van een Ht ruimte mee uitgerust, gewoon dikke zwart is het.

Martijnst1990

Quote from: timster on February  5, 2020, 08:30:37
Dit moet ik ook nog wel kunnen. Gaat mijn nieuwe projectje worden ;) Iemand een tip voor goede zwarte stof?

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/151611-inexpensive-diy-masking-panels/
Ben je hier toevallig nog mee bezig geweest? Best een leuke en goedkope oplossing zo..

Vraag me wel af of de foto's van het verschil in beeld die in de link staan onbewerkt zijn. Voor mijn gevoel is op foto 1 de brightness heel erg verhoogd om het effect overdreven te maken, iemand die hier iets over durft te zeggen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT