Streamen en ''end point'', wat is dat precies?

Started by jeepee, January 25, 2020, 21:17:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ik heb aantal artikelen gelezen maar begrijp dat 'end point' niet. Zoals Micro Rendu ed. Waarin verschillen die van gewone streamers. (afgezien van feit dat streamer vaak ingebouwde dac zit. Als ik een nas heb en een 'end point' (en een dac natuurlijk) kan ik dan gewoon files van de nas streamen?

Tabcam

Die end points zijn bekeken vanuit de streamende service. Daar wordt naartoe gestreamd en dan verder door naar een interne of externe dac, av-receiver of andere decoder. Het is dus het eindstation voor externe partijen als Tidal, Qobuz en Roon. Hierna geen netwerkverkeer meer maar alleen directe digitale of analoge verbindingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jeepee

Quote from: TabCam on January 25, 2020, 22:10:45
Die end points zijn bekeken vanuit de streamende service. Daar wordt naartoe gestreamd en dan verder door naar een interne of externe dac, av-receiver of andere decoder. Het is dus het eindstation voor externe partijen als Tidal, Qobuz en Roon. Hierna geen netwerkverkeer meer maar alleen directe digitale of analoge verbindingen.
Maar wat streamt dan naar het end-point?
En je kan dus niet je nas met eigen files door het end-point laten afspelen?
Ik blijf het verwarrend vinden.

Tabcam

Je NAS (Network Attached Storage) streamt vaak je bestanden. In het geval van een harde schijf wordt er helemaal niet (via het netwerk) gestreamt maar wel het bestand ingelezen en getransporteerd. Vandaar dat je ook wel de benamingen streamer, transport en end point door elkaar heen gebruikt ziet worden. Soms zelfs de verkeerde benaming. Heb geduld (met jezelf en met ons), lees je in en blijf vooral vragen stellen!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Ik ben ook noob hierin, maar wat ik overal lees is zeker interessant !!