Cat 5e goed genoeg voor 4K UHD HDR10+ en Atmos

Started by RandyAdam, January 25, 2020, 00:56:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RandyAdam

Vraagje, wellicht dat dit al meerdere keren ter sprake is gekomen. In mijn nieuwe woning zit cat5 e utp door de leiding. Nu had ik in mijn vorige woning cat 6 ftp. In mijn oude huis gebruikte ik mijn nas bekabeld icm mijn oude mediaspeler en keek tm 1080P en 7.1 Dolby TrueHD Dolby en DTS- HD Master etc. In mijn nieuwe huis heb ik een nieuwe mediaspeler en tv die 4k UHD aankan. Ik heb ook een nieuwe mediaspeler die 4k UHD HDR 10+ afspeelt. En zou ook graag Dolby Atmos etc. willen afspelen. Is cat 5e hier geschikt voor? Kan cat 5e alle geluids en beeld formaten aan?

PascalP

#1
Cat 5e doet net als Cat6 1Gbps, prima dus.
Zelfs 100Mbps is al ruim voldoende voor 4K, dus maak je geen zorgen :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DustinV


audiofly

Quote from: RandyAdam on January 25, 2020, 00:56:18
Kan cat 5e alle geluids en beeld formaten aan?
Netwerkkabels hebben geen weet van beeld of geluid of formaten, ze versturen DATA. Bitjes en bytjes.

RandyAdam

Quote from: DustinV on January 25, 2020, 19:30:39
Voor netwerk of hdmi over ethernet?

Het gaat om de ethernet kabel tussen mijn nas en de medialspeler. Vanaf de mediaspeler ga ik met een HDMI kabel naar mijn receiver voor 4k UHD pass through.

Op internet lees je veel verschillende verhalen. De een zegt Cat5e is zelfs voldoende voor 8K en de ander zegt dat Cat5e al overkill is.

myself

5e en 6 zijn beide 1Gb, alleen is 5e 100MHz en de 6 is 250 MHz, dus de 6 heeft 2,5x zoveel bandbreedte, kan dus meer data tegelijk aan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

jossie

Niet op een gigabit switch dan is de prestatie hetzelfde.

Als een video stream nog gecodeerd is bv H264 of H265, is de bitrate een schijntje van de uitgepakte bitrate die uiteindelijk over de HDMI kabel gaat.

De 5E kabel is daarom ruim toereikend voor de gecodeerde stream tussen nas en mediaspeler. Daar volgt decodering, dan wordt het pas kritisch.
Omni !

RandyAdam

Top, dus ik zit gelukkig safe als ik de antwoorden lees. Wilde de kabels al verwijderen. Dank allen voor de reacties.

DustinV

Quote from: RandyAdam on January 25, 2020, 22:18:08
Top, dus ik zit gelukkig safe als ik de antwoorden lees. Wilde de kabels al verwijderen. Dank allen voor de reacties.

Is het voor ethernet of hdmi over ethernet?

RalphH

Quote from: RandyAdam on January 25, 2020, 20:49:10
Het gaat om de ethernet kabel tussen mijn nas en de medialspeler. Vanaf de mediaspeler ga ik met een HDMI kabel naar mijn receiver voor 4k UHD pass through.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

J.A.F._Doorhof

Als je in huis gebruikt geen zorgen maken.
Als je lange afstanden moet doen of bv ook buiten zou ik wat betere afscherming nemen.

Qua beeld of geluids kwaliteit maakt het mijn inziens niets uit.
Dat gaat wel spelen als je bv van HDMI naar cat naar HDMI gaat, hoewel ik hetzelf niet of amper zie zijn er mensen die er bij zweren, dus dat moet je gewoon testen.

Maar van bv een NAS naar je streamer maakt de kabel niet uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jantje112

Er is genoeg "prut" te koop, maar als er degelijke bekabeling ligt, dan gaat het met cat 5 5e 6 en 7 allemaal prima..

quattronl

Ik stream 4k HDR met HD audio van m'n NAS naar m'n mediaplayer. Pieken van 80Mb/s komen voor en gaat dus prima over mijn cat5E kabel.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

darkrunner

#13
Ze slaan je online dood met goede betaalbare Cat 5e/6e/7e kabels, zou wel voor Stp/Sftp  gaan is dat nu 5/6/7 daar ga je niks van merken

DustinV

#14
Ik zou gewoon cat7 nemen, ben je voorbereid op de toekomst. Let wel dat je kabels neemt voor installatie gebruik. Ook heb ik niemand de vraag horen stellen of dat er meer verkeer overheen moet dan alleen naar de mediaspeler. Of het type nas. Heeft je nas 1/2,5/10 gbit ethernet? Als er met 1gbit per seconde data word weggeschreven door downloads/streams kan je probleem krijgen. Helemaal als je bijvoorbeeld nog een stel kinderen hebt die downloaden en/of streamen (lokaal of internet). Afhankelijk van waar de nas in je netwerk hangt en gebruikte apparatuur.

riwi

#15
Ik heb een cat5e kabel tussen de begane grond en de 'server' ruimte boven. En daar gaat 10Gbit overheen zonder probleem, kabellengte ongeveer 10 meter. Zelf geknepen rj45 connectoren. 2 switches aan weerszijden met 10Gbit poorten. Ik haal geen volle 10Gbit, maar dat ligt volgens mij niet aan de kabel. Max 400MB/sec haal ik naar de NAS PC. Pieken van 650MB/sec.
Officieel kan cat5e maar tot 1gbit/s (tot 150 meter) maar in de praktijk valt dat dus wel mee, zeker zolang de lengte beperkt is en de kabel niet verdrukt/bekneld raakt.

DustinV

Tja. Als je in de muur gaat inbouwen zou ik cat 7 leggen. Zo'n prijsverschil is het niet.

PascalP

Quote from: DustinV on January 29, 2020, 00:47:42
Tja. Als je in de muur gaat inbouwen zou ik cat 7 leggen. Zo'n prijsverschil is het niet.

Voor nieuw inbouw zou ik nu ook voor minimaal Cat6a gaan ja, maar gezien de TS de Cat5e al heeft liggen zou het een beetje overdreven zijn om het eruit te trekken en vervangen met 0,0 winst.
Als 10Gbps NAS, switches en mediaspelers gemeengoed worden zou je het kunnen overwegen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Als je echt langere lengtes neemt en hogere bitrates dan 1Gb/s wil je wel even checken dat je echt koper kabel hebt (Cu) en niet de Clad (CuAl) waar Aluminium in zit vanwege de prijs.
Dit scheelt behoorlijk voor de weerstand van de kabel wat met name zeer belangrijk is voor PoE maar ook voor de impedantie met betrekking tot de max haalbare snelheid.

spike155

Ik heb thuis alles op cat 5e kabels lopen, 4k streamen van nas, volledige BD rips van 50 gb. absoluut geen haperingen. 2 switches ertussen, extender, download regelmatig tijdens streamen, noem maar op. ik merk totaal geen vertraging. 5e kan prima waar jij het voor gaat gebruiken.
Living Room:
HEOS AVR,  LG OLED65C25LB, Eminent EM7680, Apple TV. Acoustic Energy AE-100.2 fronts, KEF KHT 3001SE Center, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Rec Room:Marantz SR6010, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, Canton AV700 center KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

quattronl

Quote from: Kjelt on January 29, 2020, 09:24:26
Als je echt langere lengtes neemt en hogere bitrates dan 1Gb/s wil je wel even checken dat je echt koper kabel hebt (Cu) en niet de Clad (CuAl) waar Aluminium in zit vanwege de prijs.
@Randy: Wat Kjelt hierboven zegt; die niet-koperen-kabels geven vaak de meeste problemen.
Ze worden ook wel aangeduid met CCA (copper cladded aluminium). Ga dus voor 100% koper.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.