Benchmark AHB2 "best metende eindtrap" bij CinéHome

Started by CinéHome, January 24, 2020, 11:05:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H&C Hifi

Quote from: Sjettepet on October  1, 2021, 11:37:24
Ik ben sinds gisteren ook de trotse bezitter van deze wonderbaarlijke versterker (dank Marcel voor het advies en de snelle levering tegen een mooie prijs!).

Een randvoorwaarde voor mij is dat de versterker de hele dag aan kan staan zonder dat de electriciteitsmeter begint te roken, dus kwa versterking zoek ik het altijd in de schakelende voedingen of hooguit een zuinige AB-versterker. Ik heb de meeste luisterervaring met diverse smaken Class D. Ik vroeg Marcel dus in eerste instantie of hij een NAD C298 kon leveren op basis van Purify Eigentakt. Maar Marcel zou Marcel niet zijn als hij geen alternatieven zou aandragen, waaronder de AHB2 waar ik uiteindelijk voor gekozen heb.

De keuze voor de Benchmark was voor mij best wel een gok want ik ben helemaal niet op zoek naar het ultieme in detaillering. Ik heb veel componenten gehad die aangeprezen werden als 'gedetailleerd en transparant' maar die feitelijk een aangezet hoog hadden dat al snel tot luistermoeheid leidt. Mijn Spendor A6r luidsprekers staan bekend als zeer neutraal en mijn doel was om versterker en luidsprekers zo neutraal mogelijk te houden en met de bron (die vaker wisselt) te kunnen 'tunen'.

Uit diverse reviews en ook van Marcel begreep ik echter dat de AHB2 weliswaar veel details laat horen, maar in een unieke combinatie met natuurlijkheid. Dat maakte me nieuwsgierig.

Eerste indruk na een nacht inspelen: die omschrijving klopt. Het is een vreemde gewaarwording. Zowel totaalbeeld als details zijn nagenoeg perfect en volstrekt in balans. Het resultaat is een zekere 'vloeibaarheid' die ik niet eerder heb ervaren en die moeilijk te benoemen is. Details in de opname worden haarfijn hoorbaar maar niet aangezet, alsof er een extra laag aan het geluidsbeeld wordt toegevoegd. Dynamiek, ritme en drive zijn daarbij gewoon prima in orde.

Het is niet alles goud wat er blinkt; ik herkende ook wat de recensent van Stereophile beschreef. Er gebeurt soms iets vreemds met stemmen. Adrian Borland die met alleen gitaarbegeleiding 'Silent Air' zingt op een opname van de 2 Meter Sessies, kon ik bijna niet herkennen. Het timbre van zijn stem klopte niet, hij leek zelfs hoger te zingen dan normaal. Is dat de opnamekarakteristiek die de Benchmark genadeloos blootlegt? Of toch een kleuring die ontstaat omdat mijn Spendors niet getuned zijn voor versterkers met zo'n liniaalrechte karakteristiek? Verder luisteren moet dat uitwijzen. Wat ik wel heb vastgesteld is dat slechte opnamen niet meteen onbeluisterbaar worden; de Benchmark is neutraal maar niet genadeloos en echt een alleseter.

Vanmiddag komen de Speakon luidsprekerkabels van Benchmark zelf, en een paar betere XLR-kabels. Het wordt een leuk weekend!

Altijd leuk te lezen Jelte  :)

Maar waraom de kabels van bechmark zelf ? daar is weinig bijzonders aan.
Zelf maak ik meestal kabels van supra of QED op maat en monteer ik af met QED Airloc en speakon..  kost iets meer maar wel echt een stuk fraaier.

Wil je nog meer uit de benchmark halen zou je hem moeten combineren met de dac3 of de LA4  :wub:

Sjettepet

Quote from: DofN on October  1, 2021, 11:45:57
Waar ik benieuwd naar ben: wat is je referentie en nulpunt? Ten opzichte van wat klopt het timbre niet? Waarom is het niet andersom en klopt het timbre nu wel en voorheen niet?

Let wel DofN het betreft hier een beschrijving van een eerste indruk, niet een vergelijkende test of een AB-vergelijking.

Zo'n beschrijving komt doorgaans tot stand met als referentie de set zoals hij klonk voordat het component gewisseld werd. Maar dat moet dan op 'geheugen', altijd lastig.

Mijn set staat beschreven in mijn profiel.

Ik heb in de weken vóór aankoop van Benchmark met de volgende versterkers in mijn set gespeeld: Class-D op basis van Abletec 0240-2300 (zelfbouw, en implementatie in Teac UD-501) en op basis van Hypex nCore (Teac AX-505) en AB (Quad 303). (De DIY Abletec versterker vond ik over het geheel het mooiste).

Je schijnt vooral geïnteresseerd te zijn in mijn 'klacht' over het niet herkennen van Adrian Borland. De referentie daarbij wordt gevormd door live-optredens en tientallen opnamen beluisterd op tientallen verschillende sets. Op basis daarvan vorm je toch een betrouwbaar 'beeld' van iemands stem dat je in staat stelt hem te herkennen, ook als hij een onbekend nummer zingt. Als een stem dan ineens vrijwel onherkenbaar wordt ben ik toch eerder geneigd de oorzaak in de weergave te zoeken dan in de bron.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Quote from: HcHifi.nl on October  1, 2021, 13:26:32
Altijd leuk te lezen Jelte  :)

Maar waraom de kabels van bechmark zelf ? daar is weinig bijzonders aan.


Daarom dus, Marcel  ;)
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

Quote from: Sjettepet on October  1, 2021, 14:43:52
Let wel DofN het betreft hier een beschrijving van een eerste indruk, niet een vergelijkende test of een AB-vergelijking.

Zo'n beschrijving komt doorgaans tot stand met als referentie de set zoals hij klonk voordat het component gewisseld werd. Maar dat moet dan op 'geheugen', altijd lastig.

Mijn set staat beschreven in mijn profiel.

Ik heb in de weken vóór aankoop van Benchmark met de volgende versterkers in mijn set gespeeld: Class-D op basis van Abletec 0240-2300 (zelfbouw, en implementatie in Teac UD-501) en op basis van Hypex nCore (Teac AX-505) en AB (Quad 303). (De DIY Abletec versterker vond ik over het geheel het mooiste).

Je schijnt vooral geïnteresseerd te zijn in mijn 'klacht' over het niet herkennen van Adrian Borland. De referentie daarbij wordt gevormd door live-optredens en tientallen opnamen beluisterd op tientallen verschillende sets. Op basis daarvan vorm je toch een betrouwbaar 'beeld' van iemands stem dat je in staat stelt hem te herkennen, ook als hij een onbekend nummer zingt. Als een stem dan ineens vrijwel onherkenbaar wordt ben ik toch eerder geneigd de oorzaak in de weergave te zoeken dan in de bron.

Nee hoor, ik probeer je opmerking over het timbre juist te relativeren.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Quote from: DofN on October  1, 2021, 16:59:15
Nee hoor, ik probeer je opmerking over het timbre juist te relativeren.
Dank daarvoor, maar het was voor mij behoorlijk schrikken.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Voor niets geschrokken. 2 Meter Sessie blijkt een eigenaardige opname te zijn. Ik heb de track ter controle op andere sets beluisterd.

Terug naar waar het om ging: wat is de Benchmark AHB2 een bijzondere versterker! Vandaag menig kippenvelmoment. Walk on the Wild Side van Lou Reed's album Transformer klinkt alsof het gisteren is opgenomen. De doep-die-doep-meisjes komen zo vanachter af het podium op je af lopen. De dubbel bespeelde bas (1 x akoesties, 1 x elektrisch, hij kreeg dubbel betaald) is prima te onderscheiden. Het nummer klinkt twee keer zo langzaam als normaal, zo relaxed, open en levensecht. Heel bijzonder.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Laan

Met een LA 4 ervoor wordt het nog 1,5 keer erger. Of beter, net hoe je het ziet/hoort. Hangt natuurlijk af van je vv die je nu hebt, maar bij mij was het een feit. Hoe dan ook, lekker genieten!
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Quote from: Sjettepet on October  2, 2021, 19:48:19
Voor niets geschrokken. 2 Meter Sessie blijkt een eigenaardige opname te zijn. Ik heb de track ter controle op andere sets beluisterd.

Terug naar waar het om ging: wat is de Benchmark AHB2 een bijzondere versterker! Vandaag menig kippenvelmoment. Walk on the Wild Side van Lou Reed's album Transformer klinkt alsof het gisteren is opgenomen. De doep-die-doep-meisjes komen zo vanachter af het podium op je af lopen. De dubbel bespeelde bas (1 x akoesties, 1 x elektrisch, hij kreeg dubbel betaald) is prima te onderscheiden. Het nummer klinkt twee keer zo langzaam als normaal, zo relaxed, open en levensecht. Heel bijzonder.

Mooi dat je dat issue met het timbre hebt getackeld (excuses voor de lelijke woorden).

Waar de meeste mensen kicken op snelheid (een snelle versterker, snelle LS of zelfs snelle kabels) beschrijf jij langzaam als kwaliteitsoordeel. Mijn verbazing is gelegen in hoe tegenstrijdig en schijnbaar volstrekt willekeurig "wij audiofielen" weergaves bespreken. En ergens denk ik dat ik het lampje wel zie branden. Mooi dat je er zo van geniet. Ik vind die versterker ook erg interessant.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Wie zij ook weer 'talking about music is like dancing about architecture'? Hetzelfde gaat op voor het beschrijven van geluid; veel van de beschrijving gaat verloren doordat de lezer een andere associatie heeft met bepaalde woorden dan de schrijver. Toch ontstaat er een soort van jargon waarbij ieder van 'ons audiofielen' wel zo'n beetje begrijpt wat er wordt bedoeld. 'Alsof er een gordijn wordt weggetrokken' roept bij de meeste normale mensen associaties op met binnenvallend zonlicht. Zo niet bij 'audiofielen', zij begrijpen onmiddellijk dat er meer details te horen zijn en meer transparantie (weer zo'n woord: ik heb nog nooit geluid gehoord waar ik niet doorheen kan kijken) optreedt.

Kortom DofN, ik deel je verbazing.

Ik gaf 'langzaam' inderdaad als kwaliteitsoordeel. De associatie met 'sloom' of 'traag' ligt voor de hand maar is een misinterpretatie van wat ik bedoel. En de track Walk on The Wild Side duurt nog steeds 4 minuten en 15 seconden. Wat ik probeerde te beschrijven is dat de AHB2 je als het ware de tijd gunt om de muziek ik zijn details en gelaagdheid tot je te nemen. Er is niets dat afleidt, niets wordt onnodig benadrukt, alles klopt en je krijgt sterk de overtuiging dat het klinkt zoals (je denkt dat) het bedoeld is.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

Heerlijk is dat als je zo in de details van je favoriete muziek meegenomen kan worden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CinéHome

Ik herken je beschrijving van 'langzaam'. Het is volgens mij een gevolg van het volledig 'stressvrije' karakter van de weergave.
Dat is geweldig voor muziek.
Voor HT heb ik wel wat reserve. Daar ervaar ik het soms alsof de 'sense of urgency' ontbreekt, waardoor actiescènes wat minder ... 'actief' zijn.
Maar voor muziek is het behoorlijk indrukwekkend.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Sjettepet

Klopt precies. Ik gebruik het alleen voor de muziek. Voor films heb ik een andere set.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Laan

Quote from: MichelDW on October  5, 2021, 10:12:19
Ik herken je beschrijving van 'langzaam'. Het is volgens mij een gevolg van het volledig 'stressvrije' karakter van de weergave.
Dat is geweldig voor muziek.
Voor HT heb ik wel wat reserve. Daar ervaar ik het soms alsof de 'sense of urgency' ontbreekt, waardoor actiescènes wat minder ... 'actief' zijn.
Maar voor muziek is het behoorlijk indrukwekkend.

Wat zou het effect zijn als je er een per kanaal mono geschakeld zou nemen? Iemand daar ervaring mee?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Soundsgood

Quote from: Laan on October  6, 2021, 20:49:17
Wat zou het effect zijn als je er een per kanaal mono geschakeld zou nemen? Iemand daar ervaring mee?

Alpha Audio heeft hier wat over geschreven: https://www.alpha-audio.nl/review/review-benchmark-audio-systems-ahb2-in-mono/?highlight=Ahb2
Dutch & Dutch 8c

Laan

Dankje. Die heb ik gezien en is best euforisch. Of het helemaal objectief is?..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Uiteraard niet. Is door een verkoper geschreven die het product in zijn assortiment heeft...
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Laan

Tijdje terug twee synergistic research zekeringen in de ahb2 gefriemeld. De orange, nog niet eens de purple. En in de la4 twee hifituning zekeringen die ik in de juiste waarde had liggen. Best verbijsterend hoe je deze al erg goede versterkertjes kan tweaken..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Hansik

Een versterker met vergelijkbare topprestaties maar de helft van de prijs en vlot verkrijgbaar in Europa vind je bij Audiophonics, de Purifi HPA-S400ET.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audiophonics-hpa-s400et-review-stereo-amplifier.32014/



fasteddie

Het laatste bericht was de genadeklap voor dit item.... ::)
Volgens mij zijn er genoeg klasse D eindtrappen die goed klinken toch?

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

fasteddie

Quote from: MichelDW on April  4, 2022, 12:31:27
Maar Benchmark is klasse AB.

Weet ik, maar verwees naar de Fransoos
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

Laan

Wat zou het audioleven toch makkelijk zijn als het best metende apparaat ook borg staat voor de beste klank.  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3