Op zoek naar......klassiek.

Started by Muziekliefhebbert, January 22, 2020, 16:57:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Muziekliefhebbert

Hallo,

Mijn eerste post hier. Ik lees veel mee, maar nu heb ik een vraag. Zoals mijn naam aangeef hou ik dus van muziek. (Wie niet hier?) Ik hou van klassiek, sinds kort, tot metal zoals Slipknot. (Binnenkort naar de ziggodome  :headbanging: )
Nu ben ik sinds kort de wondere wereld van de klassieke muziek aan het ontdekken. Ik ben nog niet echt toe aan de zware varianten, maar heb een prachtige cd van Anne Sophie Mutter, Across the stars ontdekt. Hierin speelt zij een soort film muziek. Weten jullie of er meer van dit soort muziek is, en wie dit speelt?
Ook vind ik Patricia Janeckova, sopraan, geweldig. Ik hou niet van Opera, maar wel van een solo zingende zangeres. Op YouTube is veel van haar te vinden, maar zijzelf heeft maar 1 cd? Heeft iemand tips in dit genre en over Patricia? Alvast bedankt.
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

Jack_D

De meesten van mijn cd's, nieuw en tweedehands, komen laatsten jaren van Ebay of via Amazon.de    . Als het daar niet te vinden is word het lastig. De prijzen variĆ«ren, voor tweedehands via Amazon.de kun je vaak flink mazzelen. Bij Ebay vragen ze soms de krankzinnigste bedragen.

Als je bij Amazon aan het zoeken bent komen ze altijd met andere suggesties die er op lijken, en die zijn soms best ook aardig....

hrcc

Ik ben niet zo van de zingende klassieke dames maar er is iets in de stem van Cecilia Bartoli waardoor ik haar wel kan waarderen.

beunky

Je zou een abonnement op een streamingdienst gericht op klassieke muziek kunnen overwegen.
Daarmee kun je voor een bescheiden bedrag heel veel ontdekken en zo ook gaan ervaren wat wel en niet je smaak is.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

neverywhere

Mensen die klassiek zoeken doe ik altijd graag even wijzen op Shostakovich...waanzinnig veel geweldige muziek....van super somber tot vrolijke dingen als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=EWr28wBIjso
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

sandervg

Als je van filmachtige muziek houdt (programmatische muziek), kun je werken overwegen van Berlioz (Symphonie Fantastique - Berlioz [Bernstein]) . Grootste orkestwerken, misschien iets te zwaar voor TS maar erg filmisch. Wat ik ook prachtig vind en wat heel filmachtig is, is Korngold (Violin concerto - Korngold [Shaham, Previn], Barber, Much ado about nothing).

Qua zangeressen vind ik Emmy Ameling erg goed. Als je ook een zingende man zou willen proberen: die Winterreisse van Schubert (Winterreise - Schubert [Dieskau])

Okay, niet waar TS om vraagt, maar als je wat aan het experimenteren bent met klassiek zou je echt Glenn Gould, de Goldbergvariaties moeten proberen (de versie uit 1981, niet de oude uit de jaren 50) (Goldberg Variations (1981), Bach, J.S. [Glenn Gould]). Of iets vrolijker de Engelse Suites.

Laatste tip: wat ik zelf erg leuk vond zijn de verschillende luistercursussen klassieke muziek. Je had (hebt?) er verschillende en het helpt om er beetje grip op te krijgen en te ontdekken wat je nog meer mooi vindt. Succes!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian