Sonos? Legacy?

Started by Hannibal_, January 22, 2020, 09:23:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Zo tevreden als ik altijd geweest ben over Sonos support en hun producten, zo vervelend vind ik de mail die ik gister avond kreeg.

Mijn gehele Sonos systeem blijkt legacy te zijn op een paar play:1's na geloof ik.

Of ik even 1700,- euro wil betalen om mijn systeem in de toekomst te laten blijven functioneren?
En dat is na de korting (die ik minimaal vind overigens). 

Toch maar even gekeken naar de nieuwe apparatuur (die ik overigens minder mooi vind dan de "legacy" spullen, maar goed, je kunt het misschien verstoppen) en op de product site naar de specificaties gekeken.

Niets gevonden over ondersteunde formaten o.i.d. (highres)
Ik zoek straks nog even verder. 

Ik krijg het gevoel dat Sonos wilt cashen over de gebruikerspopulatie.

Het moet m.i. (ben zelf ICT-er) mogelijk zijn om de huidige services (misschien met minder mogelijkheden dan de nieuwere apparatuur) te laten blijven functioneren.
Gewoon een patch/kleine update als er iets aan de services gewijzigd moet worden. 

Ik zou zeggen: Sonos sta achter je spullen en zorg er voor dat ze blijven doen wat ze deden

Ik kan hier weinig begrip voor opbrengen ben ik bang. 

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HJ

Quote from: Hannibal_ on January 22, 2020, 09:23:57
Zo tevreden als ik altijd geweest ben over Sonos support en hun producten, zo vervelend vind ik de mail die ik gister avond kreeg.

Mijn gehele Sonos systeem blijkt legacy te zijn op een paar play:1's na geloof ik.

Of ik even 1700,- euro wil betalen om mijn systeem in de toekomst te laten blijven functioneren?
En dat is na de korting (die ik minimaal vind overigens).

Toch maar even gekeken naar de nieuwe apparatuur (die ik overigens minder mooi vind dan de "legacy" spullen, maar goed, je kunt het misschien verstoppen) en op de product site naar de specificaties gekeken.

Niets gevonden over ondersteunde formaten o.i.d. (highres)
Ik zoek straks nog even verder.

Ik krijg het gevoel dat Sonos wilt cashen over de gebruikerspopulatie.

Het moet m.i. (ben zelf ICT-er) mogelijk zijn om de huidige services (misschien met minder mogelijkheden dan de nieuwere apparatuur) te laten blijven functioneren.
Gewoon een patch/kleine update als er iets aan de services gewijzigd moet worden.

Ik zou zeggen: Sonos sta achter je spullen en zorg er voor dat ze blijven doen wat ze deden

Ik kan hier weinig begrip voor opbrengen ben ik bang.

Han
Over welke modellen heb je het dan specifiek?

Hannibal_

Het gaat om (quote Sonos):

Vanaf mei worden de volgende producten aangemerkt als legacy-producten en ontvangen ze geen software-updates of nieuwe functies meer: onze originele Zone Players, Connect en Connect: Amp (gelanceerd in 2006; inclusief versies verkocht tot 2015), eerste generatie Play: 5 (gelanceerd 2009), CR200 (gelanceerd 2009) en Bridge (gelanceerd 2007).

voor de cr200 (de controller van Sonos) is er uberhaubt geen vervanging.


Er zijn mensen die dit sort devices 2 jaar geleden gekocht hebben he....
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Er lijkt een optie te komen dat je nieuwe players kunt updaten en oude kunt laten voor wat het is, volgens the verge.


https://www.theverge.com/2020/1/21/21075043/sonos-software-updates-ending-play-5-connect-zone-players

Sonos zelf geeft hier geen ruchtbaarheid aan en stelt tot op heden dat als je "legacy" spelers hebt in je network, je geen enkele sonos speller meer kunt updaten, omdat het system kennelijk op 1 versie moet draaien.

Lekker (NOT!)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HJ


scoc

De oude Sonos toestellen blijven toch gewoon werken zoals ze dat vandaag doen. Ze ontvangen gewoon geen nieuwe updates meer. Je kan niet verwachten dat men toestellen van 8 a 10 jaar oud nog blijft updaten. Het is niet zo dat oude Sonos toestellen gaan stilvallen of iets dergelijks.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

gerard1

Niks raar aan
Alles blijft het gewoon doen toch
Blijven gewoon updates krijgen
Ik denk storm in een glas water.

Hannibal_

#7
Dat is het juist (Sonos quote):

Legacy-producten blijven gebruiken
Na mei kun je legacy-producten blijven gebruiken, maar je systeem krijgt dan geen software-updates en nieuwe functies meer. Na verloop van tijd zal de toegang tot services en de algehele functionaliteit hiervan hinder kunnen ondervinden.



Ze committen zich dus niet om services te patchen op die apparatuur als dat nodig zou zijn (bv omdat spotify zijn SDK aanpast).
En dus dat je nieuwe sonos componenten in je "legacy" systeem, ook geen updates meer krijgen: (Sonos quote)

"Omdat Sonos een systeem is, draaien alle producten op dezelfde software. Als modernere producten na mei verbonden blijven met de legacy-producten, krijgen ze ook geen software-updates en nieuwe functies meer. "
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Jack_D

Fantastisch verdienmodel toch :wacko: ........ als fabrikant bepaal je wanneer je producten "kunstmatig kapot gaan" en zo verkoop je weer een boel nieuwe meuk. Technisch kunnen ze het gewoon in de lucht houden, maar dat levert geen geld op.


(Hoe zat dat ook al weer met dat verhaal over duurzaamheid waar we het allemaal zo veel over hebben in onze maatschappij?)


Kerkhoffd

#10
Quote from: scoc on January 22, 2020, 10:15:23
Je kan niet verwachten dat men toestellen van 8 a 10 jaar oud nog blijft updaten.

Waarom niet? Mijn Linn streamer krijgt ook nog steeds firmware updates, net als oudere modellen. Naast het jaarlijkse aanbod om het hele apparaat (tegen betaling weliswaar) te upgraden naar de nieuwste versie of een DSM.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

oud_account_1

Gelukkig had ik al besloten om Sonos 'uit te faseren', omdat ze geen high res doen.
Niet dat ik veel high res heb, maar ik wil het wel af kunnen spelen...
Ik verwacht dat veel mensen - zeker als ze meerdere players hebben - over gaan stappen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

i2Paq

Quote from: squadra on January 22, 2020, 14:22:32
Gelukkig had ik al besloten om Sonos 'uit te faseren', omdat ze geen high res doen.
Niet dat ik veel high res heb, maar ik wil het wel af kunnen spelen...
Ik verwacht dat veel mensen - zeker als ze meerdere players hebben - over gaan stappen.

Ik niet. En waarom zou men?

Juist door de nu (misschien) stijgende vraag naar gebruikte generatie 2 Sonos zal de prijs van deze stijgen.

Ik heb nogal wat Sonos in gebruik en als ik die wil vervangen kan ik zo maar 1000,- tot 1500,- kwijt zijn. En dat terwijl er met mijn apparaten niets mis is.

Pure machtsmisbruik door Sonos

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

oud_account_1

Quote from: i2Paq on January 22, 2020, 14:52:43
Ik niet. En waarom zou men?

Juist door de nu (misschien) stijgende vraag naar gebruikte generatie 2 Sonos zal de prijs van deze stijgen.

Ik heb nogal wat Sonos in gebruik en als ik die wil vervangen kan ik zo maar 1000,- tot 1500,- kwijt zijn. En dat terwijl er met mijn apparaten niets mis is.

Pure machtsmisbruik door Sonos
Ah, gevalletje miscommunicatie  ;D
Ik bedoelde overstappen naar een andere leverancier.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Bart_M

Dit is ook het gevolg van eigen ecosystemen. Je bent overgeleverd aan de leverancier.
Neeo is daar ook zo'n mooi voorbeeld van; binnen no-time obsolete...

Voor mij was dit de belangrijkste reden om voor de Harman/Kardon Citation serie te kiezen, die hebben namelijk de mogelijkheid om naartoe te "casten".

gerard1

Update, woensdag 22 januari, 10:15: Sonos meldt aan Tweakers dat er weliswaar geen software-updates meer volgen voor de genoemde producten, maar dat de fabrikant wel bugfixes en beveiligingspatches blijft aanbieden. Wel zegt Sonos dat er een moment kan komen waarop bepaalde problemen niet meer op te lossen zijn, gezien de ouderdom van de producten.




Spijkie

Quote from: Kerkhoffd on January 22, 2020, 11:58:55
Waarom niet? Mijn Linn streamer krijgt ook nog steeds firmware updates, net als oudere modellen. Naast het jaarlijkse aanbod om het hele apparaat (tegen betaling weliswaar) te upgraden naar de nieuwste versie of een DSM.

Zit een prijsverschil in waardoor t kan en Linn heeft wellicht een andere visie hierop of maakt dit in eigen beheer?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Kerkhoffd

Quote from: Spijkie on January 22, 2020, 19:59:53
Zit een prijsverschil in waardoor t kan en Linn heeft wellicht een andere visie hierop of maakt dit in eigen beheer?

Gr Spijkie

Oh, Linn heeft hier duidelijk een andere visie op. Dat blijkt wel. Linn is weliswaar duurder, maar verkoopt ook in aantallen een stuk minder. Dus komt het grotendeels aan op de keuze van een fabrikant. Die keuze maakt Sonos anders dan bijvoorbeeld Linn, en daar worden ze m.i. ook in dit topic terecht op beoordeeld. Zijn deels producten die notabene twee jaar geleden nog nieuw te koop waren. Wel wat anders dan bijvoorbeeld een Linn Majik van bijna twintig jaar geleden die ook nu nog prima ondersteund wordt.

Van mij mogen ze hoor. Maar wat mij betreft is hiermee de betrouwbaarheid van een producent in het geding. Een producent die jaren heeft herhaald dat ze geen HiRes bestanden konden afspelen omdat anders hun producten niet backwards compatibel zouden blijven en dat dat een van hun belangrijkste kernwaarden was om het Sonos ecosysteem over generaties heen bruikbaar te houden. Ik zou me toch wat bekocht voelen als ik recent een van deze producten gekocht had of mijn huis vol had gezet vertrouwend op de Sonos beloftes.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Sailor Jan

Mijn Sonos apparaten zijn nu deels 10 jaar oud(zp90 en play5) en ik vind de actie voor die producten  prima; hoewel totaal niet milieuvriendelijk omdat ze het nu nog prima doen. De Play5 werd in 2015 vervangen door generatie 2; dus daar is het minder denderend voor.

Je kunt ervoor kiezen om ze te blijven gebruiken alleen er komen geen updates meer en als bijv. de API van Spotify/TuneIn aangepast wordt, heb je kans dat deze niet meer werkt.
Wees lief voor jezelf

Morrison

Ik heb de mail ook gekregen voor mijn ZP90 en Play:5 1e gen. Het vervelende is dat de nieuwe Port, als vervanging van ZP90/Connect, weinig nieuwe functionaliteiten biedt, maar wel duurder is geworden dan de ZP90/Connect. De optische uitgang is zelfs weggelaten en nog steeds geen HiRes.

Aan de ene kant snap ik het wel, maar apparatuur die nog prima werkt vervangen, voor updates die voor vele wellicht onzinnige functionaliteiten biedt (spraakassistenten?), beetje jammer.

Wellicht toch eens kijken naar alternatieven, Bluesound? Of krijgen we daar over 2 jaar dezelfde berichten van :P
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

gerard1

#20
Van het sonos forum:

We willen graag in één topic enkele van de vragen beantwoorden die we regelmatig voorbij zien komen, zodat mensen eenvoudig de juiste informatie terug kunnen vinden.

Vanaf Mei zullen software updates en nieuwe features van Sonos alleen beschikbaar zijn voor systemen met moderne producten.

Na mei zullen systemen die legacy producten bevatten blijven werken als voorheen, maar ze zullen niet langer software-updates of nieuwe functies ontvangen.

Sonos zal zich inspannen om de bestaande ervaring te behouden en bugfixes uit te voeren, maar onze inspanningen zullen uiteindelijk worden beperkt door het gebrek aan geheugen en verwerkingskracht van deze legacy producten.

We verwachten geen onmiddellijke impact op je ervaring, maar de toegang tot services en de algehele functionaliteit zal uiteindelijk worden verstoord, vooral omdat partners hun eigen services en functies door ontwikkelen.

Klanten met zowel legacy als moderne producten hebben tijd om te beslissen welke optie het beste voor hen is. Je kunt je hele systeem in de legacy modus blijven gebruiken - in dit geval ontvangt het geen updates en nieuwe functies meer.

Je kunt ook je legacy producten van je moderne producten scheiden, zodat de moderne producten nog steeds updates en nieuwe functies kunnen ontvangen en legacy producten nog steeds afzonderlijk kunnen worden gebruikt. In mei zullen we hier meer informatie over beschikbaar maken zodra je dit kunt uitvoeren.

Geen paniek nodig volgens mij ;)

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

Hannibal_

De CEO trekt in ieder geval het boete kleed aan.

Kreeg intussen ook al een mail van support date er mogelijkheden gecreerd worden om de spullen naast elkaar te blijven gebruiken.

quote:

"Systemen splitsen in twee groepen
Sonos wil de systemen ook in twee groepen splitsen, modern en legacy. Beide kunnen in één huis bestaan. De moderne producten werken samen, krijgen feature updates en nieuwe functies, terwijl de oude zodanig ondersteund worden zodat ze blijven werken in hun huidige status. Meer informatie volgt in de komende weken."

Wat mij wel als bittertje in de mond blijft, is dat er niet gezegd wordt (zo te zien zorgvuldig gekozen) dat oud en nieuw ook samen kunnen spelen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

...het is balen, maar je kan toch niet verwachten dat een leverancier van consumenten electronica hun verouderde modellen alsmaar in de lucht blijft houden.

Als een product v.a. 2006 op de markt is, dan vind ik het niet vreemd dat er in 2020 een aankondiging volgt dat bepaalde zaken geen aandacht meer krijgen. Die aankondiging vooraf is m.i. al heel chique, andere producenten gaan daar soms al heel anders mee om.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

#24
Quote from: Xander32 on January 24, 2020, 09:41:13
...het is balen, maar je kan toch niet verwachten dat een leverancier van consumenten electronica hun verouderde modellen alsmaar in de lucht blijft houden.

Als een product v.a. 2006 op de markt is, dan vind ik het niet vreemd dat er in 2020 een aankondiging volgt dat bepaalde zaken geen aandacht meer krijgen. Die aankondiging vooraf is m.i. al heel chique, andere producenten gaan daar soms al heel anders mee om.

Gut ja.... in principe eens.

Als het blijft spelen zoals nu het geval is, mij best voorlopig.
Maar de radio moet wel blijven functioneren.

Echter, wat je aangeeft is maar ten dele waar (2006).

Wat mij en de meesten op de sonos community bevreemde is dat een connect gekocht in 2017 ook al legacy is. Sonos geeft aan geproduceerd tot 2015, echter die productie is kennelijk nog behoorlijk lang verkocht.

Die mensen hebben ook vol vertrouwen zo'n product gekocht en verwachten ook minimal 10 jaar ondersteuning.
Het is niet zo dat er toen al aangegeven was dat het spul er uit zou gaan, softwarematig.


De community staat vol (VOL) met dit sort voorbeelden van recent aangeschafte spullen.

Maar maakt niet heel veel uit, ik heb het spul vanaf 2009 en voelt toch ook niet 100% fijn, ondanks de 11 jaar plezier er van.
Het punt is (geldt voor veel sonos huizen) dat je vrij snel je hele huis vol hebt staan met die meuk.
Gewoon omdat het handig is (en leuk) en goed werkt.

Tja zo'n "investering" loopt snel op.

De sonos support site is trouwens ook niet vooruit te branden, denk dat veel mensen het niet fijn vinden ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.