Sigberg Audio 10D Subwoofer kloon met 12 inch scanspeak

Started by palmspar, November 7, 2023, 19:59:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palmspar

#25
Quote from: morca on November 22, 2023, 22:11:32Mooi hoor.
Demping zit er netjes in zo  :thumbs-up:

Bedankt :colgate: , ja was niet zulk dik spul heb 2 lagen over elkaar gedaan, de bracing is ongeveer 5cm hoog.
Niet alle wol erin gedaan, bedankt iedereen voor de tips enzo :thumbs-up:

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

#27
Ik zat naar de output van de Sigberg 10d te kijken op audioholics die haalt 93db@20hz en 116db@80hz, vooral in midbas behoorlijke cijfers.
Met 12 inch drivers ipv de 10inch van de Sigberg komt er volgens mij wel 2 db per driver bij 4 db totaal.
Dan zou de zelfbouw sub ongeveer 97db@20hz en 120db@80hz kunnen halen, dat zou een beste subwoofer zijn dan. :inlove:
Het is dezelfde woofer oppervlakte als een single 17 inch driver natuurlijk. :smile:
De output van een JL E112 is 97.5d@20hz en 113.7@80hz, de SVS SB2000 92db@20hz en 109db@63hz ter vergelijking.
Als dit een beetje klopt kan de sub wat beter worden dan ik van tevoren had ingeschat :ohmy:
Arendal 1723 2S 97db@20hz en 117db@80hz, die Sigberg 10d haalt haast dezelfde midbas :wow:


4db harder dan de sigberg kan wel, maar dan wel met 350 watt per driver zie ik nu.
Met dezelfde versterking en 1 db gevoeligere woofers komt er 2 db bij.
Zou dan 95db@20hz zijn, nog behoorlijk veel net als de Arendal 1723 1S en meer midbas dan de 1723 2S
Wilde eerst de woofers afknijpen @10hz maar das niet meer nodig de amp krijgt ze niet stuk gespeeld.
Geeft wat extra output onder 20 hz :P



palmspar

#28
De sub doet het, enkel nog wat verder afstellen in HFD :smile: 

Groene lijn is de diy sub zonder filters, blauw na wat correctie al wil ik het nog eens met een asymshelf proberen.
wit is de SVS SB2000 om te vergelijken.


jahtari

Mooi project.  :headbanging:

Ook voor zelfbouw ben je dan toch zo'n 1500 euro kwijt. Maar dan heb je ook wat.

Komt er ook een siberg audio MANTA?  :wow:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

palmspar

#30
Quote from: jahtari on November 26, 2023, 08:23:31Mooi project.  :headbanging:

Ook voor zelfbouw ben je dan toch zo'n 1500 euro kwijt. Maar dan heb je ook wat.

Komt er ook een siberg audio MANTA?  :wow:



Alles nieuw kopen zou erg duur zijn idd, dan kom je al in Arendal 1723 1S vaarwater wat een erg goede subwoofer is. :smile:
Heb ook wat spullen 2e hands kunnen kopen gelukkig.
Nee ha ha speakers bouwen begin ik nog maar niet aan, heb Arendal 1961 speakers


palmspar

#31
Heb een andere curve gemaakt met een Asymmetric shelf die schijnt speciaal te zijn voor subwoofers, en met boostcurves max 1.5db vlak gestreken anders word het er ook niet beter op denk ik
Rood is de diy sub, groen de svs.
Ie doet nu 19.5hz+-3db vanaf de pieken gerekend, de svs haalt dan 23hz+-3db. :smile:
Ik laat het even zo, misschien zet ik het +-3db punt nog iets hoger op 22hz misschien.
De woofers vallen onder 20hz steiler af dan bij de SVS, de behuizing is kleiner dan optimaal al is dat met dsp wel goed bij te sturen.

Het faseverloop lijkt me ook goed, wat wel enorme verdraaingen met pieken en dalen heeft als je de woofer zn ding laat doen in de behuizing zonder dsp.
Met enkel eq een sub vlak afstellen krijg je de output wel goed, maar de fase draait wel alle kanten op schijnt.


palmspar

#32
Ik wilde eens testen hoe 1 woofer speelt in een kist van 57 liter met wol.
Heb een cirkel van mdf gezaagd en vastgeschroeft op de plek van een woofer.
Ie heeft flink meer ademruimte nu, het f3 punt viel op 41hz tegen 54hz met 2 woofers. :smile:
Paars is 1 woofer flat signaal, groen weer de SVS SB2000, en wit de single woofer met DSP boost.
Je krijgt hem behoorlijk vlak in HFD met 1 shelf en 2 boost cuts.

Enkel auto uitschakelen van de hypex amp krijg ik nog niet goed, iemand tips? 

palmspar

#33
Met 1 woofer is de Qtc van de kast rond de 0.7 volgens winisd, met 2 woofers 0.9 is nog goed te doen met dsp boost.
Heb de dual sub nog iets hoger afgesteld op 22hz+-3db, ben er tevreden mee was een leerzaam project :smile:

Met films vergeleken met de SVS SB2000 klinkt de dual Scan-Speak groter en speelt meer mee op lagere volumes, 2 woofers zijn gevoeliger dan 1 denk ik.
Voor muziek is ie ook erg goed zonder te aanwezig over te komen.
Gebruik Audyssey room correctie maar tot 500hz en midrange compensatie staat uit, dat werkt perfect voor zowel films als muziek.

Henkjan_O

Quote from: palmspar on December  6, 2023, 18:56:59...
Met films vergeleken met de SVS SB2000 klinkt de dual Scan-Speak groter en speelt meer mee op lagere volumes, ...
ik denk ook dat dit de kwaliteit van de woofers is
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

Quote from: Henkjan_O on December 10, 2023, 12:37:00ik denk ook dat dit de kwaliteit van de woofers is

Zou kunnen volgens winisd speelt de Scan Speak 1db harder en gaat een paar hz dieper bij hetzelfde kastvolume dan de Peerless xxls die in de SB2000 zit.
Maar beide subs waren afgesteld door Audyssey op referentie volume zouden ze even hard moeten spelen op de zitpositie, als de subs dan beiden groot genoeg waren voor de ruimte waarin ze staan.
Maar kijk je film op -20db ofzo verschuift de afstelling behoorlijk en gevoeliger drivers klinken dan luider idd.
De dual subs geven ook 2ohm load op de plate amp, dat schijnt ook wat luider te spelen bij dezelfde volumestand onder referentie volume als ik het goed begrijp.
De sub is boven verwachting gelukt ik hoopte dat ik in de buurt zou kunnen komen van de SB2000 maar die kan tegen 2 van deze drivers niet op. :smile:
Vlak afstellen in HFD is gelukkig best makkelijk als je het programma beter begrijpt.

palmspar

#36
Heb denk ik de beste afstelling gevonden, groene lijn zelfbouw 22hz+-3db en rood de SVS SB2000 23hz+-3db. :smile:
19 of 20 hz afstelling klinkt niet lekker,  gaat te diep en teveel boost met de roomgain in wat kleinere ruimte.
Het piekje rond 45hz was al zo de woofer zich gedroeg in de behuizing met flat signaal, schijnt beter te klinken en de SVS heeft het ook dus heb het niet teveel weg gefilterd in HFD

palmspar

#37
Had in speakerboxlite mijn dual scanspeak eens ingevoerd, 2 woofers 60 liter gesloten en 400 watt.
Heb ook gekeken wat er zou gebeuren als je de hypex FA502 erop aan zou sluiten 500 watt per woofer, 1000 watt totaal. :smile:
Ik heb helemaal niet zoveel vermogen nodig maar je probeert altijd zo goed mogelijk te ontwerpen natuurlijk.
Het gaat dan volgens mij ook gewoon goed in deze 60 liter behuizing zonder dat de woofers zich stuk kunnen spelen, ze komen dan pas net aan hun xmax met zoveel vermogen.
In een 75 liter behuizing zouden ze met 400 watt net iets beter presteren, maar met 1000 watt in 75 liter zouden ze dan op de hol slaan
Groen is natuurlijk met 1000 watt en rood met 400 watt.
ongeveer 101db @20Hz is 95db op 2 meter met 400 watt, dat is hetzelfde als de Arendal 1723 1S subwoofer 13.8 inch 800 watt das best mooi denk ik

De scan speaks hebben maar 150 watt rms en 350 watt max maar dat word dacht ik gemeten als je ze zo op tafel zet zonder behuizing.
Opgesloten in een kleine behuizing kun je er veel meer vermogen op zetten als ik het goed begrijp.


palmspar

De sub is helemaal klaar klinkt erg goed de woofers worden wat losser gespeeld na verloop van tijd denk ik want ik vind hem steeds mooier gaan spelen.
De blanke boutjes vervangen door zwarte inbusbouten staat wat netter vind ik. :smile: