Steeds minder fysieke hifi-zaken: oorzaak?

Started by Soundsgood, January 20, 2020, 19:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

br@m

#75
Quote from: Bas Akkerman on January 25, 2020, 10:35:57

Ik vind het doodzonde dat de gunfactor steeds meer verdwijnt.

Die gunfactor verdwijnt helemaal niet, waar baseer je dat op vraag ik me af?

Ook in internet handel heb je de gunfactor - koop je bij BOL of bij Amazon of bij Coolblue? Dat is vaak ook al een kwestie van gunnen die alles te maken heeft met service zoals flexibiliteit in bezorging, retouren, garantie afhandeling en zo. Bij Coolblue bijvoorbeeld hebben ze dat spelletje echt heel erg goed door en die hebben dus ook een hoge gunfactor (bij mij althans en kennelijk bij velen want ze draaien als een tierelier).

De concurrentie is zwaarder geworden, de consument let meer op de centen en de ouderwets denkende winkelier kan niet meekomen. Dat is het probleem.

De concurrentie is zwaarder geworden omdat er ten eerste te veel winkels zijn, in de jaren 90 toen het (door overwaardehypotheken) allemaal niet op kon is de retail verwend. Ten tweede natuurlijk de internethandel die zichtbaar gemaakt heeft dat veel zogenaamde service van de traditionele winkel helemaal geen toegevoegde waarde heeft voor de consument, in de zin dat die er extra voor betalen wil.

De consument let meer op de centen omdat die relatief minder te besteden heeft. Met de hypothekencrisis kwam er een eind aan het overwaardefeestje voor veel consumenten, en in de jaren daarna stond de koopkracht zowat stil.

En teveel winkeliers denken nog steeds verder te kunnen in het stramien van de jaren negentig, ze bewegen niet mee en zijn niet innovatief. Wat veel winkeliers niet schijnen te begrijpen is dat je de gunfactor eerst moet verdienen voordat je hem krijgt. Die gaan het dus niet redden.

PS Ik lees net de posting van Blue-Eyes die geplaatst is gelijk met deze. Wat hij beschrijft is mijns inziens typisch het denken van de winkelier die in het verleden leeft. De tijd dat mensen zo dachten is echt voorbij. De retailer is niet meer degene die de prijs gewoon kan bepalen. Hij moet gaan (onder)handelen, als hij omzet wil. Of innoveren met service waar de klant extra voor wil betalen. Wie dat niet wil, of niet kan, die zal het afleggen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Teleflubbie

Toch vraag ik me af in hoeverre resellers van 'premium' hifi merken last hebben van www/internet aanbieders.
In dit segment hanteren importeurs een vrij strikte pricing policy. Resellers mogen niet onder bepaalde prijs adverteren.
Met webwinkels onderhandelen is doorgaans lastiger dan met een verkoper in een winkel.

Dit is uiteraard anders bij courantere consumenten artikelen, waar het vaak om grotere partijen/volumes gaat.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on January 25, 2020, 10:46:36
De gunfactor was voor mij enkele honderd euros (max €500). Dat is m.i. serieus geld.

Wanneer het verschil echter > 1,5 mille gaat worden op een bedrag van 5 mille, heeft het m.i. niets meer met gunfactor van doen, dan is er iets anders aan de hand.
Begrijp je wel, dat is ook serieus geld.

Vraag is alleen of dat ook serieus geld is voor de winkel. Die heeft huur- en salarislasten. En moet ook een voorraad hebben dat uit eigen geld gekocht moet worden. Er is vast iets ruimte in marge, maar bij lange na niet de marge die een online winkel heeft (een bedrijfsruimte, robot in plaats van personeel die veel werk doet). Daar wordt de prijs mijn inziens onterecht mee vergeleken.

Quote from: br@m on January 25, 2020, 11:19:23
Die gunfactor verdwijnt helemaal niet, waar baseer je dat op vraag ik me af?

Ook in internet handel heb je de gunfactor - koop je bij BOL of bij Amazon of bij Coolblue? Dat is vaak ook al een kwestie van gunnen die alles te maken heeft met service zoals flexibiliteit in bezorging, retouren, garantie afhandeling en zo. Bij Coolblue bijvoorbeeld hebben ze dat spelletje echt heel erg goed door en die hebben dus ook een hoge gunfactor (bij mij althans en kennelijk bij velen want ze draaien als een tierelier).

De concurrentie is zwaarder geworden, de consument let meer op de centen en de ouderwets denkende winkelier kan niet meekomen. Dat is het probleem.

De concurrentie is zwaarder geworden omdat er ten eerste te veel winkels zijn, in de jaren 90 toen het (door overwaardehypotheken) allemaal niet op kon is de retail verwend. Ten tweede natuurlijk de internethandel die zichtbaar gemaakt heeft dat veel zogenaamde service van de traditionele winkel helemaal geen toegevoegde waarde heeft voor de consument, in de zin dat die er extra voor betalen wil.

De consument let meer op de centen omdat die relatief minder te besteden heeft. Met de hypothekencrisis kwam er een eind aan het overwaardefeestje voor veel consumenten, en in de jaren daarna stond de koopkracht zowat stil.

En teveel winkeliers denken nog steeds verder te kunnen in het stramien van de jaren negentig, ze bewegen niet mee en zijn niet innovatief. Wat veel winkeliers niet schijnen te begrijpen is dat je de gunfactor eerst moet verdienen voordat je hem krijgt. Die gaan het dus niet redden.

PS Ik lees net de posting van Blue-Eyes die geplaatst is gelijk met deze. Wat hij beschrijft is mijns inziens typisch het denken van de winkelier die in het verleden leeft. De tijd dat mensen zo dachten is echt voorbij. De retailer is niet meer degene die de prijs gewoon kan bepalen. Hij moet gaan (onder)handelen, als hij omzet wil. Of innoveren met service waar de klant extra voor wil betalen. Wie dat niet wil, of niet kan, die zal het afleggen.
Ik vind de service van Coolblue nep en niet oprecht, geautomatiseerde, lopende band service. Blijkbaar iets dat mensen pikken en zelfs waarderen.

Natuurlijk moet je de gunfactor verdienen. In het geval dat Robert beschrijft, lijkt daar geen best voor gedaan te zijn. Voor mij bestaat de gunfactor uit goede service; de ruimte laten aan de klant om rustig te luisteren, eerlijk te adviseren, de kans om thuis te luisteren en te proberen en goede naservice.

Tegelijkertijd kan ik me indenken dat als je als winkel wel zo je best doet om die gunfactor te krijgen. En mensen toch online daarna verder shoppen, je van goede huize moet komen om gemotiveerd te blijven. Los van het puur financieel plaatje, als je minder binnen krijgt dan dat je moet besteden.

Waar ligt de grens voor de winkelier om te onderhandelen? Komt die overeen met wat de klant verwacht? Zoals ik hierboven beschrijf, lijkt het misschien of de winkel meer marge heeft dan dat ie daadwerkelijk heeft. Als je daar geen rekening mee wil houden als consument heb je naar mijn idee een onrealistisch beeld van de gunfactor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

br@m

Quote from: Bas Akkerman on January 25, 2020, 11:34:06

Waar ligt de grens voor de winkelier om te onderhandelen? Komt die overeen met wat de klant verwacht? Zoals ik hierboven beschrijf, lijkt het misschien of de winkel meer marge heeft dan dat ie daadwerkelijk heeft. Als je daar geen rekening mee wil houden als consument heb je naar mijn idee een onrealistisch beeld van de gunfactor.

In iedere onderhandeling bepaalt elke partij zelf waar zijn/haar ondergrens ligt. Inderdaad heeft het geen zin de andere partij het vel over de neus te halen. Maar het is uiteindelijk nog altijd zo dat de winkelier handel wil en daar moet-ie steeds meer moeite voor doen, want de consument heeft veelal de keuze uit verschillende leveranciers. Mijn observatie is dat sommige winkeliers zich nog steeds wat arrogant opstellen daarin. Die 'graag of niet' houding gaan ze op termijn niet vol kunnen houden. Is mijn verwachting.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Bas Akkerman

Quote from: br@m on January 25, 2020, 11:41:41
In iedere onderhandeling bepaalt elke partij zelf waar zijn/haar ondergrens ligt. Inderdaad heeft het geen zin de andere partij het vel over de neus te halen. Maar het is uiteindelijk nog altijd zo dat de winkelier handel wil en daar moet-ie steeds meer moeite voor doen, want de consument heeft veelal de keuze uit verschillende leveranciers. Mijn observatie is dat sommige winkeliers zich nog steeds wat arrogant opstellen daarin. Die 'graag of niet' houding gaan ze op termijn niet vol kunnen houden. Is mijn verwachting.
Eens. Ik ben op mijn zoektocht heel wat verschillende winkels tegengekomen. De ene een stuk beter dan de andere. Ik zal dan ook niet beweren dat overal goede service wordt verleend.

Waar ik wel "bang" voor ben is dat alles behalve high end te grote concurrentie van online winkels gaat krijgen. Zodat je straks als consument met minder grote buidel eigenlijk niks meer te vinden hebt in fysieke hifi-winkels.

En er speelt ook zeker een romantische gedachte bij mij. De geur van de winkel, de vriendelijke service. Ik vergelijk het maar met een ervaring die ik had in een sterrenrestaurant. Daar waren we aan het genieten van een uitgebreid menu. Waar de gasten aan de tafel naast ons in een half uur alles naar binnen hadden gewerkt. Er zit ook gewoon verschil in beleving van service en waardering voor wat je koopt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

gerard1

Quote from: Bas Akkerman on January 25, 2020, 11:50:13
Eens. Ik ben op mijn zoektocht heel wat verschillende winkels tegengekomen. De ene een stuk beter dan de andere. Ik zal dan ook niet beweren dat overal goede service wordt verleend.

Waar ik wel "bang" voor ben is dat alles behalve high end te grote concurrentie van online winkels gaat krijgen. Zodat je straks als consument met minder grote buidel eigenlijk niks meer te vinden hebt in fysieke hifi-winkels.

En er speelt ook zeker een romantische gedachte bij mij. De geur van de winkel, de vriendelijke service. Ik vergelijk het maar met een ervaring die ik had in een sterrenrestaurant. Daar waren we aan het genieten van een uitgebreid menu. Waar de gasten aan de tafel naast ons in een half uur alles naar binnen hadden gewerkt. Er zit ook gewoon verschil in beleving van service en waardering voor wat je koopt.

Inderdaad, daar heb je ook niks meer te zoeken.

Coolblue heeft het wel begrepen, aantal fysieke winkels, goede service, goede retour regeling, je kan er alles bestellen, daar kan geen winkel tegenop.
En toch zijn ze niet de goedkoopste.

Hebben we niet, moeten we bestellen, tja dat kan je nu eenvoudig zelf vanuit huis doen,  scheelt een hoop tijd en parkeergeld.
De winkels zijn uit de tijd van vroeger.
Mooie vooruitgang :headbanging:

Rowdy

Hoe zit het met de service na de fabrieksgarantie bij internetwinkels en fysieke winkels? Apparatuur hebben een economische levensduur van bijvoorbeeld 8 jaar. Hoe gaan de internetwinkels en de fysieke winkels daarmee om?

gerard1

Quote from: Rowdy on January 25, 2020, 12:26:37
Hoe zit het met de service na de fabrieksgarantie bij internetwinkels en fysieke winkels? Apparatuur hebben een economische levensduur van bijvoorbeeld 8 jaar. Hoe gaan de internetwinkels en de fysieke winkels daarmee om?

Ik vermoed allebei hetzelfde.

br@m

#83
Quote from: Rowdy on January 25, 2020, 12:26:37
Hoe zit het met de service na de fabrieksgarantie bij internetwinkels en fysieke winkels? Apparatuur hebben een economische levensduur van bijvoorbeeld 8 jaar. Hoe gaan de internetwinkels en de fysieke winkels daarmee om?

Nou voor wat betreft BOL, Amazon en Coolblue kan ik je zeggen dat die een service hebben van een nivo dat ik bij een echte winkel nog NOOIT heb ervaren.

Drie voorbeelden, echt gebeurd.
1. Bol.com - ooit kocht ik voor mijn vriendin een kobo reader. Was ze heel blij mee. 1 week buiten garantietermijn gaat het scherm stuk. Ik stuur het ding terug naar BOL. Binnen twee weken kreeg ik zonder verder vragen het oorspronkelijke aankoopbedrag teruggestort. Ik heb uiteraard direct een nieuwe besteld (er was inmiddels ook een nieuw model uit) waar mijn vriendin nog steeds heel veel plezier van heeft.
2. Amazon - ooit een cd gekocht die op mijn speler een hapering gaf. Aangemeld bij Amazon, ik kon kiezen geld terug of een ander exemplaar. Gekozen voor een nieuw exemplaar, die kreeg ik toegestuurd voor ik überhaupt het foute exemplaar geretourneerd had. Dit alles on-line zonder de helpdesk te moeten bellen.
3. Coolblue - Ooit daar een NAS gekocht met 4 WD 4Tb schijven. Na een jaar ging 1 van de schijven stuk. Ik kocht een nieuwe en verder niks aan de hand. Een jaar later zei iemand dat er garantie van twee jaar was op die schijven. De termijn was nog net niet verlopen dus cool bleu gebeld. In overleg de schijf ingeleverd bij de plaatselijke Coolblue winkel, ik kon ter plekke kiezen - geld terug of een nieuwe schijf. Geen vragen, geen gezeur, geen gedoe. Dan kan je wel lullen dat je dit nep en onoprecht vindt, maar ik vind dit gewoon super. In geen enkele echte winkel wordt je zo behandeld.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Rowdy

Bij BOL heb ik ook goede ervaring mee. De andere twee kan ik niets van zeggen.

Hanky Panky

Coolblue wisselende ervaringen. Bij aankoop van artikelen bleek 2 dagen na dato een prijs reductie van €100. Na wat overleg gaf ik aan: ik kan een beroep op mijn retour recht doen, jullie halen de wasmachine op en ik bestel vervolgens tegen de lage prijs een nieuwe of... €100 gekregen

Amerikaanse koelkast kaduuk na 3 jaar. Eerst heel gedoe met reparatie - wilden ophalen. Toen uiteindelijk toch een Samsung service dienst ingeschakeld en na 3 weken zonder koelkast (buiten was het gelukkig 8 graden) kreeg ik de monteur en de rekening. Coulance van Samsung op het onderdeel maar wel de voorrijkosten lappen a €95. Nou bestaat coulance juridisch niet in het consumentenrecht maar toe maar dan...

Ja meneer, er is al coulance gegeven, dat doen we geen 2 x.... Hallo, conformiteit zegt: in ieder geval voorrijkosten en arbeidskosten 100% rekening verkoper, onderdelen kan eventueel naar rato van leeftijd voor de consument komen. Wilden ze niet aan. Rechtsbijstandverzekering maakt er geen zaak van en betaalt mij die €95 maar geeft wel een ongemakkelijk gevoel die houding.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Rowdy

Wat zou fysieke hifi zaken eigenlijk moeten doen om toch te overleven?

Richi

#87
Quote from: Rowdy on January 26, 2020, 10:24:50
Wat zou fysieke hifi zaken eigenlijk moeten doen om toch te overleven?
Redelijke prijzen hanteren, klanten binden, goed advies geven, mooi aanbod hebben staan: H&C Hifi bijvoorbeeld. Of op een niche richten, zoals WifiMedia in eerste instantie deed.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kjelt

Quote from: Hanky Panky on January 26, 2020, 01:58:25Rechtsbijstandverzekering maakt er geen zaak van en betaalt mij die €95 maar geeft wel een ongemakkelijk gevoel die houding.
Voor €95 een rechtzaak willen starten, dat gaat er bij mij niet in.
Vind je het heel gek dat het juridische systeem compleet overbelast is?
Je krijgt gewoon niet altijd gelijk, hoe lang was de originele garantie op die koelkast?

oeli

Quote from: Hanky Panky on January 26, 2020, 01:58:25
Coolblue wisselende ervaringen. Bij aankoop van artikelen bleek 2 dagen na dato een prijs reductie van €100. Na wat overleg gaf ik aan: ik kan een beroep op mijn retour recht doen, jullie halen de wasmachine op en ik bestel vervolgens tegen de lage prijs een nieuwe of... €100 gekregen

Dat is een lastige. Waar ligt de grens? Bij elke prijsdaling zullen er mensen zijn die het net gekocht hebben. Bij prijsstijgingen ook. Soms heb je pech, soms heb je geluk. Als de prijs was gestegen na 3 dagen was je toch ook geen extra geld gaan brengen?

En je kunt hem inderdaad gewoon inruilen. Dus je plan werkte. Maar ik vind niet dat winkels standaard de korting met terugwerkende kracht moeten toepassen. Dan heb je altijd weer mensen die daar net een dag te vroeg voor zijn geweest en dan gaan díe juist weer klagen.

oeli

#90
Quote from: Rowdy on January 26, 2020, 10:24:50
Wat zou fysieke hifi zaken eigenlijk moeten doen om toch te overleven?

Ik denk dat begin 19e eeuw iemand wel de vraag heeft gesteld of de mannen die op straat de olielantaarns aanstaken nog wel hun baan zouden kunnen blijven behouden nu er gasleidingen en gaslampen kwamen...

Times change. Sommige dingen verdwijnen.

Misschien hebben we in de toekomst geen winkels meer maar alleen nog experience centers. Zo heeft miele in Vianen een experience center waar je al hun apparaten kunt zien en uitproberen, en ze vervolgens ergens anders online bestelt. Coolblue doet iets vergelijkbaars met hun winkels. Sommige merken zullen hun eigen experience center hebben, anderen doen iets samen. En dat zal niet in het centrum van een stad hoeven maar op een goed bereikbare plek net daarbuiten werkt dan ook prima.

Stadse winkelcentra zijn nog heel erg een artefact van een tijd dat je alles in winkels zeg moest halen en het daarom handig was dat iedeeen bij elkaar zat.

Hanky Panky

Quote from: Kjelt on January 26, 2020, 11:14:39
Voor €95 een rechtzaak willen starten, dat gaat er bij mij niet in.
Vind je het heel gek dat het juridische systeem compleet overbelast is?
Je krijgt gewoon niet altijd gelijk, hoe lang was de originele garantie op die koelkast?

Ik schrijf zaak, niet rechtszaak. Vaak is een pissige brief of een belletje van de advo al genoeg om te laten zien dat het menens is.

En het zal je verbazen hoe vaak ik gelijk krijg met juridische hindernissen  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kjelt

Dat komt door de belachelijke uurtarieven van die advokaten.
Een normaal mens kan zijn recht niet eens halen.

Hanky Panky

#93
Quote from: oeli on January 26, 2020, 11:37:53
Dat is een lastige. Waar ligt de grens? Bij elke prijsdaling zullen er mensen zijn die het net gekocht hebben. Bij prijsstijgingen ook. Soms heb je pech, soms heb je geluk. Als de prijs was gestegen na 3 dagen was je toch ook geen extra geld gaan brengen?

En je kunt hem inderdaad gewoon inruilen. Dus je plan werkte. Maar ik vind niet dat winkels standaard de korting met terugwerkende kracht moeten toepassen. Dan heb je altijd weer mensen die daar net een dag te vroeg voor zijn geweest en dan gaan díe juist weer klagen.

Het is gelukt, coolblue en zijn miljard+ omzet kan die €100 beter missen dan ik. En net als met veel dingen in het leven geldt: wie niet waagt......blijft maagd  :colgate:

Ik zou die koelkast echt niet terug gestuurd hebben, ik kon na een maand met een koelkast die niet meer wilde vriezen eindelijk weer snacks in huis halen in deze thuisbezorgd.nl deadzone  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Quote from: Kjelt on January 26, 2020, 23:44:10
Dat komt door de belachelijke uurtarieven van die advokaten.
Een normaal mens kan zijn recht niet eens halen.

Vandaar een rechtsbijstandverzekering  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000