Vreemde ervaring winkelbezoek

Started by Teleflubbie, January 20, 2020, 09:26:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teleflubbie

Had afgelopen weekend een zéér merkwaardige ervaring in een 'gerenomeerde' Hifi/Audio winkel.

We zijn op zoek naar nieuwe luidsprekers. Eigenlijk hebben we al een zekere voorkeur, maar zijn toch nog wat aan het rondluisteren/vergelijken voor een beetje bevestiging en wellicht een verrassend alternatief.

Doorgaans worden we zeer correct en kundig geholpen, maar afgelopen zaterdag stonden we na korte tijd weer buiten met een 'what the F..." erlebnis.

Wat gebeurde er:

Ik leg onze situatie en wensen uit. Zijn eerste vraag: "welke versterker heb je?". Ik geef aan dat we sinds kort een Lyndorf hebben i.v.m. roomakoustiek. Kort samengevat was zijn antwoord: "Die ken ik niet. Dan moet je maar eens terugkomen en je versterker meenemen".

Ik geef aan dat dat m.i. altijd nog in een later stadium kan, maar of hij mij eerst iets kan vertellen over zijn assortiment (was m.n. geinteresseerd in het Audiovector assortiment die hij had staan.).

Zijn antwoord: "dat heeft geen zin zonder de bijbehorende versterker, want de matching tussen luidsprekers en versterker is allesbepalend."

Ik geef aan dat m.i. de mate van invloed als volgt bepaald wordt door (in volgorde van impact):

  • Akoestiek
  • Karakter luidsprekers
  • Karakter versterker + matching
Nou daar had ik blijkbaar helemaal niets van begrepen!!

Inmiddels konden we ons niet aan de indruk ontrekken, dat deze beste man ons asap de winkel uit wilde hebben. Na nog wat kort gekeuvel, zijn we daarom maar snel vertrokken.

Maar toen we buiten stonden keken we elkaar aan met de vraag: "zijn wij nou gek?! What the F... happened here?!". :blink:




 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Kjelt

Goh wat gek dat zoveel winkels de deuren moeten sluiten  ;D
De verkopers maken vaak een inschatting wat veel tijd kost en weinig oplevert en wie er meteen komt afrekenen, lullig maar zo werkt het vaak wel.
Waarschijnlijk kwam er die dag een grote vaste klant even luisteren ofzo, de echte verkoper geeft je toch een goed gevoel als hij je de winkel uitwerkt, maar deze meneer heeft er kennelijk nog niet veel verstand van.

Ik heb lang geleden in een computerwinkel gewerkt in de TD en op een gegeven moment was het zaterdags superdruk en moest ik in de winkel meehelpen.
"Wie is er aan de beurt ?" De beste meneer heb ik netjes geholpen, was een huisarts heel verhaal over wat hij wilde etc. was dik kwartier bezig om gepast advies gegeven komt de winkelmanager naar me toe, "kan ik je even spreken?" Neemt me apart en zegt keihard, het is te druk, niet meer dan 4 minuten per klant besteden anders moeten ze een andere keer doordeweeks maar terugkomen.  :blink:
Een huisarts die de hele week fulltime werkt, moet dan maar op een door de weekse dag terug komen ?  :nowink:
Ik ben terug gegaan heb hem nog  een paar minuten geholpen en ge-excuseerd dat het zo druk was , hij begreep het of ik wel tijd had om de opdracht te noteren oftewel de koop te sluiten.
Ja dat had ik natuurlijk dan wel weer tijd voor  ;D Twee top PC's compleet met alles er op en eraan en had de grootste order van die dag.
Komt de winkelmanager later terug, goed gedaan hoor maar de volgende keer niet meer dan 4 minuten per klant en vooral de apparatuur met een prijskaartje eindigend op ,95 verkopen (code voor daar maken we de meeste winst op). Echt niets voor mij dat soort werk.

Tabcam

Ergens heeft de verkoper gelijk in het moet matchen met de versterker. Er zijn er genoeg die je zo een setje niet matchende luidsprekers zouden willen aansmeren :nopompom:.

Hij heeft het alleen niet handig aangepakt want hij kijkt het nu alleen vanuit wat je direct kan beslissen en niet dat jij je nog aan het oriënteren bent. Vaak is de sfeer erg bepalend wie je de order gunt. Tevens is tegenwoordig de online handel zodanig dat de vakhandel wordt misbruikt voor goed advies en dan wordt er online besteld.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Komt mij helaas niet geheel onbekend voor..... :wacko:

Beste en relaxte vind ik het om een luisterafspraak te maken, dan weet je dat ze tijd voor je hebben. En dan bij voorkeur ook nog in een aparte luisterruimte(al heeft niet iedere hifi winkel deze).

En het is natuurlijk wel zo dat een verkoper niet heel zijn drukke zaterdagmiddag onaangekondigd aan 1 klant kan besteden. Weekends is het meestal het drukste en als je dan niet op een doordeweekse dag kan is een luisterafspraak vaak een goede optie voor het weekend, kan de verkoper dit ook in zijn personeelsbezetting en planning meenemen.

Maar in jullie geval was de verkoper wel erg kort door de bocht als ik het verhaal zo lees. Das dan ook weer lomp van hem want dat kan een boel negatieve reclame opleveren. Jij was nog zo beleeft om zijn naam hier niet te noemen, heeft ie mazzel bij....


Quote from: Teleflubbie on January 20, 2020, 09:26:28
Had afgelopen weekend een zéér merkwaardige ervaring in een 'gerenomeerde' Hifi/Audio winkel.

We zijn op zoek naar nieuwe luidsprekers. Eigenlijk hebben we al een zekere voorkeur, maar zijn toch nog wat aan het rondluisteren/vergelijken voor een beetje bevestiging en wellicht een verrassend alternatief.

Doorgaans worden we zeer correct en kundig geholpen, maar afgelopen zaterdag stonden we na korte tijd weer buiten met een 'what the F..." erlebnis.

Wat gebeurde er:

Ik leg onze situatie en wensen uit. Zijn eerste vraag: "welke versterker heb je?". Ik geef aan dat we sinds kort een Lyndorf hebben i.v.m. roomakoustiek. Kort samengevat was zijn antwoord: "Die ken ik niet. Dan moet je maar eens terugkomen en je versterker meenemen".

Ik geef aan dat dat m.i. altijd nog in een later stadium kan, maar of hij mij eerst iets kan vertellen over zijn assortiment (was m.n. geinteresseerd in het Audiovector assortiment die hij had staan.).

Zijn antwoord: "dat heeft geen zin zonder de bijbehorende versterker, want de matching tussen luidsprekers en versterker is allesbepalend."

Ik geef aan dat m.i. de mate van invloed als volgt bepaald wordt door (in volgorde van impact):

       
  • Akoestiek
  • Karakter luidsprekers
  • Karakter versterker + matching
Nou daar had ik blijkbaar helemaal niets van begrepen!!

Inmiddels konden we ons niet aan de indruk ontrekken, dat deze beste man ons asap de winkel uit wilde hebben. Na nog wat kort gekeuvel, zijn we daarom maar snel vertrokken.

Maar toen we buiten stonden keken we elkaar aan met de vraag: "zijn wij nou gek?! What the F... happened here?!". :blink:






thepioneer

Ik had eens zo'n ervaring toen ik een streamer wilde gaan kopen. Ik kwam bij een audiozaak en ik vroeg informatie over Linn streamers. Met name de instap streamer, aangezien ik toen €1350 best al een stevige prijs vond voor iets wat je met een sqeezebox ook kon doen.

In de winkel vroeg ik uitleg en ik vertelde dat ik nieuw ben in de wereld van Streaming maar wel iets moois zocht voor in mijn set. Het eerste wat mij verteld werd was dat de 1350 euro kostende streamer wel redelijk was maar indien ik iets wilde ik minimaal de 2500 euro kostende streamer moest kopen. Ik gaf aan dat ik nog niet wist of ik dat wilde uitgeven  maar zeker wel een streamer wilde, moest ik eerst maar eens gaan nadenken.

Ik dacht, dat is vreemd. Maar kun je mij ook de bediening laten zien zoals dat bij Linn werkt. Er werd letterlijk een paar keer voor mij geswiped en dat was het. Niets zelf proberen, niets laten horen.

Buiten had ik ook even zo'n momentje.  >:D

Ik reed naar een dealer waar ik eerder al eens een voorversterker had gekocht en vroeg daar naar Streaming opties. Toen hoorde ik dat Meridian ook een instap streamer had van 2750 euro. Gezien het fijne contact, en de uitleg over het systeem heb ik toen de beslissing genomen om die streamer te bestellen.

Sindsdien erg blij aangezien ik niet zonder Meridian spullen zou willen. Nadien nog vele andere Meridian spullen gekocht en allemaal bij dezelfde dealer.

Het had ook zomaar Linn kunnen zijn maar ik kom na die ervaring nooit meer bij die andere zaak. Wat een rare lui zijn dat.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Teleflubbie

Quote from: Jack_D on January 20, 2020, 11:32:26
..... dat een verkoper niet heel zijn drukke zaterdagmiddag onaangekondigd aan 1 klant kan besteden....
Helemaal mee eens. En daar heb ik natuurlijk alle begrip voor.
Maar als verkoper, kan je dat ook netjes uitleggen: "Goh, meneer ik wil u graag helpen, maar ....... kan ik u op een later moment helpen?".

Dan ga je in ieder geval met een positief gevoel de winkel uit.
En dat is volgens mij essentieel om als retailer te overleven. Dat is de meerwaarde die je kan bieden, waarvoor ik best wat meer zou willen betalen boven de online prijzen. Bovendien, kan je met de gemiddelde retailer best "wat onderhandelen", waardoor het prijsverschil doorgaans meevalt.

(BTW: ik was echter de enige klant op dat moment, dus dit was niet het geval. Ik kreeg meer de indruk dat hij in 1 oogopslag had vastgesteld, dat wij niet tot zijn 'doelgroep' behoren en er dus geen tijd in wilde stoppen)



   
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

DB628

Zelf ook meegemaakt.
Bij een niet nader te noemen winkel bij mij redelijk in de buurt begonnen we met het kijken naar een streamer (wij waren ook nieuw in deze wereld).
Ondanks dat de eerste ontmoeting goed ging liep deze toch heel raar af.
Het merk waar we voor kwamen en waar zij ook dealer van zijn werd helemaal afgekraakt. Kan.
Dus laat dan maar alternatieven zien/horen, laat de mogelijkheden maar zien. Kon allemaal en was zeker geen probleem.
Diezelfde dag zelfs een model mee mogen nemen naar huis om thuis op de eigenset te kunnen beluisteren.
Helemaal prima eerste ervaring. Helaas was het (instap) model niet wat we thuis zochten en hebben dit gemeldt in de winkel.
De eigenaar haalde er de "verkoper" voor streamers erbij.
Wat ons opviel is dat hij in een bepaalde prijsklasse bleef met de apparatuur. Dit terwijl wij hadden aangegeven wat we zochten en de prijs op dit moment nog niet uitmaakt.
Wij hebben namelijk de instelling thuis als iets goed klinkt voor 1000 euro prima, maar kost het 10.000,= euro ook prima. Daarna beslissen we wel of wij het er voor over hebben.
Toen ik vroeg waarom hij niet de duurdere apparaten aan ons liet zien/horen, was het antwoord dat hij in de prijsklasse zocht van het model dat wij hadden geleend van ze.
Raar want wij hadden toch gezegd dat de prijs ons niet uitmaakt, als het maar aan bepaalde eisen voldoet (meer dan 1 usb ingang zodat er meerdere hdd aangesloten kunnen worden, degelijk en een goed geluid).
Daarnaast gaven wij te kennen dat de streamers die hij heeft laten horen allemaal niet aan onze eis betreffende het kunnen aansluiten van meer dan 1 hdd via usb voldeden.
Dit is overigens iets waar veel merken, mijn inziens, de mist ingaan en maar 1 ingang aanbieden.
Wij gaven aan dat er minimaal 1 is die dit wel heeft, maar ondanks dat zij dus dealer zijn van dit merk wilde ze deze niet aanvragen en op voorraad als demo hebben omdat deze, volgens hun "gebruikers onvriendelijk zou zijn".
Inmiddels hebben wij dit apparaat al enige jaren in huis staan en wij vinden dit 1 van de meest gebruiksvriendelijke apparaten die wij ooit zijn tegengekomen, maar dat even daar gelaten.
Nadat wij dus hadden aangegeven dat wij zeker ook in de andere merken (lees duurdere merken zoals Melco, Auralic, Lumin) interesse hadden die zij verkochten en dat we erg vrolijk werden van het geluid dat uit de speakers kwam, werd er gezegd: "Gaat u zich er maar eens eerst wat beter in verdiepen, wij zoeken ook wel even verder en laten het weten als we iets hebben gevonden.".
Nu een paar jaar later hebben ze nog niet gebeld.
Stom want in de tussen tijd hebben we onze hele stereo vervangen voor een aanzienlijk bedrag, gewoonweg omdat de winkel waar we uiteindelijk terecht kwamen, wel naar ons luisterde en ons niet als "je kan dit toch niet betalen" klant heeft weggezet.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: TabCam on January 20, 2020, 10:20:28
... het moet matchen met de versterker...

Wat moet er 'matchen' dan?

Peerless Monster

Quote from: Baardmannetje on January 20, 2020, 17:13:19
Wat moet er 'matchen' dan?

Het huwelijk.
Je kan niet zomaar 2 mensen bij elkaar zetten, laten trouwen en dan maar hopen dat het werkt...
Zijn zelfs tv series over...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

op eigen verzoek verwijderd.

Naast muzikaal zijn apparaten tegenwoordig ook al humaan..?

:blink:  :alien:

Tabcam

Quote from: Peerless Monster on January 20, 2020, 17:52:05
Het huwelijk.
Je kan niet zomaar 2 mensen bij elkaar zetten, laten trouwen en dan maar hopen dat het werkt...
Zijn zelfs tv series over...
Hahaha, krijgen we dan ook vechtscheidingen en "In goed overleg is wedrzijds afgesproken..." :devil:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Stef

Had 20 geleden een luister afspraak voor set B&W 805 bij een grote zaak in Brussel.  Kom netje op tijd toe.  Sorry mijnheer maar we vinden 1 van de bijhorende stands niet.  Geen probleem... een hulpje van de zaak die 1 speaker omhoog hield  :D Run.... RUN.....  :)
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Teleflubbie

Was ie in ieder geval goed "ontkoppeld" van de vloer ;D
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Peerless Monster

Quote from: Baardmannetje on January 20, 2020, 18:11:09
Naast muzikaal zijn apparaten tegenwoordig ook al humaan..?

:blink:  :alien:

Mijn vrouw noemt het ook mijn porno 😋
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Quote from: Baardmannetje on January 20, 2020, 17:13:19
Wat moet er 'matchen' dan?
Zowel technisch als klankmatig.
Bij een buizen versterker met weinig vermogen hang je geen moeilijk aan stuurbare speaker aan.
Je hebt versterkers die wat frisser klinken en ook speakers die dat doen dat kan samen dan te veel zijn en dat geld ook naar de andere kant toe.
Maar het belangrijkste is de impedantie verloop van de speaker en de versterker die daar goed bijpast.
Niet alle versterkers kunnen alles zo maar klakkeloos aansturen.

Rob

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Peerless Monster on January 20, 2020, 19:24:56
Mijn vrouw noemt het ook mijn porno 😋

Ik doe liever aan pron mét mijn vrouw...

;D

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Rob_Dingen on January 21, 2020, 00:05:36
Zowel technisch als klankmatig.

Bij techniek zou ik het geen matchen willen noemen, eerder basisregels.

En een frisse versterker is gewoon kapot.

;D

pieper

Ik woon 600 m in vogelvlucht van H&C makkelijk betrouwbaar maar o zo slecht voor de portomonee. ;D
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Hanky Panky

Quote from: Teleflubbie on January 20, 2020, 12:34:20

(BTW: ik was echter de enige klant op dat moment, dus dit was niet het geval. Ik kreeg meer de indruk dat hij in 1 oogopslag had vastgesteld, dat wij niet tot zijn 'doelgroep' behoren en er dus geen tijd in wilde stoppen)


Als je dat groene pak uit je avatar aanhad dat kan ik mij die houding enigszins voorstellen  :D :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Teleflubbie

Quote from: Hanky Panky on January 21, 2020, 13:28:08
Als je dat groene pak uit je avatar aanhad dat kan ik mij die houding enigszins voorstellen  :D :D
Nee zelfs dat niet  ;D ;D (want die zat in de was die dag)
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

RonG

Misschien hebben ze de ervaring dat er vaak mensen met zulke vragen komen en ze daarna thuis toch ergens online bestellen.

Teleflubbie

Quote from: RonG on January 21, 2020, 13:42:55
Misschien hebben ze de ervaring dat er vaak mensen met zulke vragen komen en ze daarna thuis toch ergens online bestellen.
Dat zal zeker het geval zijn!
Denk dat het business model van dit soort bedrijven steeds moeilijker wordt.

Er zal maar een klein percentage van alle bezoekers daadwerkelijk tot aankoop overgaan.
Deels door de online concurentie (kijken, elders kopen), maar ook gewoon omdat elke retailer maar een beperkt assortiment heeft en jij nou net dat andere merk wat mooier vind.

Enig wat je kan doen is je onderscheiden in service en de persoonlijke relatie (gun factor).

Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

minplus

Ben je misschien een jaar of 20 a 40? Want mensen van die leeftijd kijken vaak in de winkel en kopen vervolgens op internet, heb ik vernomen (voor wat dat waard is).
Ouwetjes als ik kijken op internet en kopen indien die het kan leveren in de lokale winkel voor dezelfde prijs of soms iets meer of soms zelfs iets minder.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Teleflubbie

Quote from: minplus on January 21, 2020, 19:07:56
Ben je misschien een jaar of 20 a 40?
Zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar nee hoor, ben begin 50 en zou dus in zijn 'doelgroep' moeten vallen. 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP