TEAC NT-505 DAC / Network player / Voorversterker

Started by 211, January 18, 2020, 18:58:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Quote from: brt on June  6, 2020, 16:16:23
Nee ik wilde overal de upsampling. Maar in Roon was - na het switchen van ingangen - te zien dat ie de upsampling niet meer 'pakte' ook al stond in de Teac deze nog wel als dusdanig ingesteld. Het was ook niet altijd. Soms was de upsampling zonder het switchen van ingangen ook al gestopt. Ik moest dan weer naar de Teac, de upsampling op een ander level instellen, en vervolgens weer op het hoogste niveau zetten. Want de Teac dacht natuurlijk al dat ie op maximale upsampling stond. Dus óf Teac deed de upsampling niet meer, óf Roon herkende dat niet als dusdanig in het signaal (want daar stond dus dat er geen upsampling werd toegepast). Nu is mijn ervaring dat Roon het signaal correct weergeeft, dus het lijkt me dan toch dat er iets in de Teac mis gaat, of tussen de Teac en Roon.
Ik volg dit niet helemaal. Volgen mij kan Roon niet laten zien wat een endpoint intern aan conversie of upsampling doet, maar dat weet ik niet zeker. Wat wel zeker is dat de Roon 'player' zich niet anders gaat gedragen onder invloed van de upsampling-settings van het endpoint. Dus wat je bedoelt met 'dat ie de upsampling niet meer 'pakte'' begrijp ik niet. Denk jij dat je met de instellingen op de Teac het upsamplinggedrag van Roon kan wijzigen?
Overigens lijkt het mij weinig zinvol om zowel Roon zelf als de endpoint te laten upsamplen.

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

brt

Quote from: Sjettepet on June  6, 2020, 17:04:47
Ik volg dit niet helemaal. Volgen mij kan Roon niet laten zien wat een endpoint intern aan conversie of upsampling doet, maar dat weet ik niet zeker. Wat wel zeker is dat de Roon 'player' zich niet anders gaat gedragen onder invloed van de upsampling-settings van het endpoint. Dus wat je bedoelt met 'dat ie de upsampling niet meer 'pakte'' begrijp ik niet. Denk jij dat je met de instellingen op de Teac het upsamplinggedrag van Roon kan wijzigen?
Overigens lijkt het mij weinig zinvol om zowel Roon zelf als de endpoint te laten upsamplen.


Ik deed de upsampeling met de Teac, niet in/met Roon. Als je dan het blauwe stipje van het signaalpad achter de track aanklikt (in Roon dus) zag je dat Roon soms herkende dat de Teac het signaal geupsampled aanleverde, maar regelmatig ook niet. Het is dus geen gedrag van Roon, maar Roon die het gedrag van de Teac herkent.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Quote from: Dynky on June  6, 2020, 16:21:24
Hier volg ik niet helemaal.
Als je de Teac als voorversterker (voor de Innuos op USB) wil inzetten hoef je hem toch niet als zone aan te maken in Roon, dat wil je dan imo net niet doen.
Het enige endpoint wat dan van belang is, is je Innuos.

Ik wilde in Roon het geluid van de Innuos en dat van de Teac vergelijken. Echter, in Roon verdween telkens de Innuos als zone, omdat Roon dan de Teac pakte als ik begon te streamen. De Teac ging dan dus van de USB stand af en ging zelf streamen, waardoor de Innuos in Roon verdween. Op zich geen enorme ramp want ik neem aan dat mensen de Teac met de interne streamer zullen gebruiken, maar stel dat je de Teac puur als dac wil gebruiken en dus wilt streamen in Roon met de Innuos als endpoint, dát lukte dus niet.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Sjettepet

Quote from: brt on June  6, 2020, 17:43:26
Ik deed de upsampeling met de Teac, niet in/met Roon. Als je dan het blauwe stipje van het signaalpad achter de track aanklikt (in Roon dus) zag je dat Roon soms herkende dat de Teac het signaal geupsampled aanleverde, maar regelmatig ook niet. Het is dus geen gedrag van Roon, maar Roon die het gedrag van de Teac herkent.
Ik wist niet dat het gedrag van de renderer in het signal path in Roon zichtbaar was. Mijn trial van Roon is net verlopen dus kan het niet uitproberen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Quote from: brt on June  6, 2020, 17:47:26
Ik wilde in Roon het geluid van de Innuos en dat van de Teac vergelijken. Echter, in Roon verdween telkens de Innuos als zone, omdat Roon dan de Teac pakte als ik begon te streamen. De Teac ging dan dus van de USB stand af en ging zelf streamen, waardoor de Innuos in Roon verdween. Op zich geen enorme ramp want ik neem aan dat mensen de Teac met de interne streamer zullen gebruiken, maar stel dat je de Teac puur als dac wil gebruiken en dus wilt streamen in Roon met de Innuos als endpoint, dát lukte dus niet.
Je kunt de Teac als zone uitschakelen in Roon. Of de Teac niet op het netwerk aansluiten als je hem als dac wilt gebruiken. Maar vergelijken van de twee zones gaat dan inderdaad niet eenvoudig.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Dirk

Quote from: brt on June  6, 2020, 17:47:26
Ik wilde in Roon het geluid van de Innuos en dat van de Teac vergelijken. Echter, in Roon verdween telkens de Innuos als zone, omdat Roon dan de Teac pakte als ik begon te streamen. De Teac ging dan dus van de USB stand af en ging zelf streamen, waardoor de Innuos in Roon verdween. Op zich geen enorme ramp want ik neem aan dat mensen de Teac met de interne streamer zullen gebruiken, maar stel dat je de Teac puur als dac wil gebruiken en dus wilt streamen in Roon met de Innuos als endpoint, dát lukte dus niet.
maar de Teac gewoon als voorversterker (met de Innuos als Roon endpoint over USB naar de Teac) kan dan toch gewoon?
't loopt als ik je uitleg snap enkel fout als je zoals jij 't aanpakt de Teac in Roon wil zien, maar da's nergens voor nodig als je hem als vv/DAC icm de Innuos inzet.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjettepet

Quote from: Dynky on June  6, 2020, 19:42:47
maar de Teac gewoon als voorversterker (met de Innuos als Roon endpoint over USB naar de Teac) kan dan toch gewoon?
't loopt als ik je uitleg snap enkel fout als je zoals jij 't aanpakt de Teac in Roon wil zien, maar da's nergens voor nodig als je hem als vv/DAC icm de Innuos inzet.
Exact
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

brt

ah oke, dan had ik de Teac als endpoint in Roon moeten uitschakelen zodat de Teac niet zelf telkens de interne streamer pakte (en daarmee de usb ingang) wegdrukte). Dan had het ws. gekund. Maar uiteindelijk klonk Roon met de Innuos als Roon core beter dan via de Core op mijn PC op de werkkamer boven. Ook de ruis vond ik een minpunt, mijn RME dac is werkelijk doodstil (met mijn oor op de tweeter!).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

211

#33
Quote from: Liefhebber on March 13, 2020, 23:35:09
Mooi apparaat, maar op de site , https://www.teac-audio.eu/en/products/nt-505-149454.html staat dit vermeld,
In addition to a wide range of digital and analogue inputs, Maar die analoge ingang(en) zie ik niet terug op de achterkant van het betreffende apparaat. Dit had het apparaat nog completer gemaakt.
Zitten er ook niet. Zou ik persoonlijk ook niet willen .. Analoge bronnen sluit ik rechtstreeks  op de PM-11S3 aan

211

Quote from: balboa on April  7, 2020, 11:18:46
Heel benieuwd hoe deze bevalt. Staat ook op mijn shortlist met o.a. de NAD C658. Hoe is de bedieningssoftware? Lees hier hele wisselende verhalen over. En 40% korting......Waar?

Bedieningssoftware is niet top, maar voor mij niet relevant : Ik gebruik uitsluitend ROON

211

Quote from: balboa on April 21, 2020, 16:28:30

Lang verhaal kort. Muzikaal en optisch neig ik naar de TEAC, functioneel biedt de NAD het meeste. Het vragen naar meningen is wellicht ook het aanvullen van nog meer twijfel, maar probeer het toch [emoji4]

Tja, functie versus sound ? Wat ik tot op heden van NAD gehoord heb blijf ik (veel) liever bij de 505. Daarbij gebruik ik uitsluitend ROON, wat ideaal te besturen valt vanaf smartphone, tablet en PC. Het enige wat ik gebruik van de 505 is de aan/uit knop.

Wat mij betreft zit de 505 eerder in het segment van de Mytek Brooklyn Dac+. Maar ja, het is maar een persoonlijke mening...

211

#36
Quote from: Sjettepet on April 21, 2020, 19:35:50
211 laat jij de NT-505 PCM converteren naar DSD?
Ik heb de UD-501 DAC die dat niet kan, en daarom vanuit Daphile geconverteerde PCM als DSD (DoP) 128 aangeboden krijgt. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik dat eens als experiment zo instelde. Alsof je een gordijn wegtrok... nou ja, je kent de vergelijkingen wel. Ik weet niet of het beter is, maar de geluidskarakteristiek is duidelijk anders, rustiger en ruimtelijker in mijn beleving. De NT-505 zou dat trucje zelf kunnen.

Anders ? Ja. Beter ? Nee, ik wordt daar persoonlijk niet vrolijker van omdat detail toch verloren gaat... Raar, maar waar (bij mij)

PS : En MQA is ook niet aan mij besteed, jakkie...

211

Quote from: Sjettepet on May  7, 2020, 13:10:35
Voor DSD en Roon-gebruikers: de Teac NT-505 is gelimiteerd tot DSD128 via de netwerkpoort. Hogere snelheden gaan wel via USB.

Gelet op het aanbod en mijn bibliotheek : DSD128 is meer dan genoeg voor mij...

211

#38
Quote from: brt on June  6, 2020, 15:06:06
1 - Speel je wel via Roon dan heb je natuurlijk nog een Roon core nodig (waar de software van Roon op staat)

2 Wat me ook opviel: toen ik de Teac ook gebruikte als voorversterker op een Purifi klasse D versterker, was dat er ruis en brom in de speakers te horen was, terwijl de RME doodstil is.

1 - Roon draait bij mij in de meterkast op een intel NUC, omdat ik meerdere streamers in huis heb is dat dus alleen maar een voordeel
2 - Raar, ik heb hem ook rechtstreeks aangesloten gehad op een paar mono-blokken : Doodstil

211

Quote from: Xander32 on May  7, 2020, 14:54:32
Volgens mij een heel lekkere set heb je er staan. Zijn daar ook foto's van? Als Tannoy adept be; ik reuze benieuwd naar jouw DC10 Ti's 👍🏻

Dank...!!! De NA11 staat sinds de 505 stof te happen... ;-)

Sjettepet

Gisteravond tijdens het kerstdiner weer klachten over mijn muziek (eigen database Roon). Ben zelf geen Spotify-fan maar mijn kinderen wel. Dus uit balorigheid de Teac app even ingedoken en 'Spotify connect' in de NT 505 aangevinkt. Onmiddellijk had mijn dochter met haar mobieltje verbinding met de NT-505 en kon ze haar eigen kerstliedjes afspelen. Dat ging heel soepel, terug naar Roon ook.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

211

Quote from: Sjettepet on December 25, 2020, 10:28:33
Gisteravond tijdens het kerstdiner weer klachten over mijn muziek (eigen database Roon). Ben zelf geen Spotify-fan maar mijn kinderen wel. Dus uit balorigheid de Teac app even ingedoken en 'Spotify connect' in de NT 505 aangevinkt. Onmiddellijk had mijn dochter met haar mobieltje verbinding met de NT-505 en kon ze haar eigen kerstliedjes afspelen. Dat ging heel soepel, terug naar Roon ook.
Inderdaad, alleskunner...

211

Even opletten bij de firmware upgrade van de NT-505:

- Ik maar proberen, maar geen connectie tussen PC en de NT-505
- blijkt dat je niet de USB-B poort achterop moet gebruiken, maar de on-gelabelde micro USB poort naast de optical !!!
- klaar...

211

Overbodig misschien, maar voor de ROON /NT-505 gebruikers onder ons :

Standaard (NT-505 vers uit de doos) gebruikt ROON de airplay interface... Niet om aan te horen...!!!!! :-(

- vergeet dus niet eerst Roon in te schakelen op de NT-505 via de TEAC HR Streamer App
- Airplay interface voor de NT-505 in ROON op "disable" zetten
- en de RAAT interface in ROON te activeren en naar wens in te stellen


211

Quote from: Sjettepet on April 21, 2020, 19:35:50
211 laat jij de NT-505 PCM converteren naar DSD?
Ik heb de UD-501 DAC die dat niet kan, en daarom vanuit Daphile geconverteerde PCM als DSD (DoP) 128 aangeboden krijgt. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik dat eens als experiment zo instelde. Alsof je een gordijn wegtrok... nou ja, je kent de vergelijkingen wel. Ik weet niet of het beter is, maar de geluidskarakteristiek is duidelijk anders, rustiger en ruimtelijker in mijn beleving. De NT-505 zou dat trucje zelf kunnen.

Nee, ik gebruik dit niet. Wel geprobeerd : Anders, zeker niet beter (in mijn beleving)

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Liko

Bij mijn favoriete hifi-boer staat een CG-10M Master Clock te koop, met een leuke korting.
Ik heb daar een keer het verschil mèt en zonder gehoord en dat was enorm!

naish123

Ik ben geïnteresseerd om een NT 505 en een ap 505 of een Ax 505 aan te schaffen.
Voor al de NT 505 vind ik interessant als dac en Roon end point.
Maar waar kun je zoiets met een aantrekkelijke korting kopen?

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200