Stroom

Started by myself, January 18, 2020, 14:17:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

Leuk stukje over stroom, welke invloeden er op plaats vinden en waarom oplossingen in hifi apparatuur niet alles kunnen afvangen etc

https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/de-lezersvraag-stroomfilter-of-aparte-groep/


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

#1
Het toverde in ieder geval een glimlach op mijn gezicht. Voor degene die er open voor staan vast en zeker een leuk artikel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Kerkhoffd

Leuk om te lezen. Dank voor het plaatsen @myself
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Rob_Dingen


Menno_M

Oeps, beetje onhandig, kan geen publieke versie vinden ...   :crazy:

oeli

#6
Als je ziet dat Google het artikel wel vindt, maar de site zelf je een paywall voorschotelt, dan wil het wel eens helpen om de pagina via google translate te lezen. Werkt hier ook. Url in google translate hangen, handmatig instellen dat je van Engels naar Nederlands wil vertalen (ondanks dat ie al nl is) en voila, hele artikel lezen. Vaak heeft zo'n site namelijk voor de vindbaarheid een "if(Google) skip_paywall" constructie. Dus dan is google translate een leuke workaround. (Verhaspelt ie alleen wat woorden, zo maakt ie van elke 'of' een 'van')

Janbo

Goede tip! Werkt prima, thanks. En grappig om te lezen dit stuk.

vik

Leuk artikel en een van de weinigen artikelen waar wordt in gegaan op parallelle invloeden (apparaten die elkaar vervuilen in een keten) wat een belangrijk punt is en vaak altijd over het hoofd wordt gezien.

Gelijk ook een goed punt om aan te geven dat een ABX vergelijking nooit de enige manier is om een set of stand-alone apparaat goed te kunnen beoordelen. 


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

myself

#9
Quote from: vik on January 19, 2020, 09:41:46
Leuk artikel en een van de weinigen artikelen waar wordt in gegaan op parallelle invloeden (apparaten die elkaar vervuilen in een keten) wat een belangrijk punt is en vaak altijd over het hoofd wordt gezien.

Gelijk ook een goed punt om aan te geven dat een ABX vergelijking nooit de enige manier is om een set of stand-alone apparaat goed te kunnen beoordelen.
Voor zover ik weet, benoemt alleen shunyata die onderlinge invloed tussen de apparaten. Andere merken houden het idd vooral bij het voorkomen van instraling.

Er zijn wel diverse videos te vinden waarop je kan zien dat stroomdraden zonder afschermingsmantel (dus de standaard stroomdraden) meetbaar (en ook hoorbaar) invloed uitoefenen op draden die er vlakbij in de buurt liggen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Kingpin

#10
Quote from: myself on January 19, 2020, 13:09:06
Er zijn wel diverse videos te vinden waarop je kan zien dat stroomdraden zonder afschermingsmantel (dus de standaard stroomdraden) meetbaar (en ook hoorbaar) invloed uitoefenen op draden die er vlakbij in de buurt liggen
Dat klopt en kun je ook mooi in kaart brengen.
Zo meet ik mijn dc kabels altijd op netspanningskabelinvloeden:



Zoals je ziet bewust de dc kabel parallel langs het netsnoer.
En wat doet dat dan?
Nou bij 'een zeer bekend merk' welke hier op het forum veelvuldig gebruik van wordt gemaakt (en nee, je hoeft er niet om te vragen want ik ga geen fabrikanten aan de schandpaal knopen) blijkt dat dit van zeer grote invloed is.
Zie onderstaande meting waarbij op de X-as bij 50Hz goed te zien is dat het hetsnoer veel instraalt op het dc snoer.



Een zelfde meting met mijn dc snoer laat zien dat de instraling teniet wordt gedaan bij 50Hz, sterker nog deze heeft totaal geen invloed meer.



En dan te bedenken wat voor wirwar aan kabels de meesten achter hun kastje hebben liggen dan kun je wel nagaan wat voor invloed dat op elkaar heeft.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Mooi dat het meetbaar is. Is het ook inzichtelijk te maken of het hoorbaar is ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on January 19, 2020, 14:25:40
Mooi dat het meetbaar is. Is het ook inzichtelijk te maken of het hoorbaar is ?

Gr. Hans
Ja dat kan. Je hoort dan een bromtoon over je speakers.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Dat is dan redelijk duidelijk. Hoef je niet eens een blinde test voor te doen.

Van de week had ik met 1 van mijn subs. Even de draden verleggen en het hoorbare probleem is verholpen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.