Nieuw huis, L woonkamer. Tips en tricks?

Started by Ferry, January 17, 2020, 11:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Wanneer jij tevreden bent met het resultaat dan is één subwoofer voldoende  ;)

Met meerdere krijg je wellicht een nóg beter resultaat, maar zo is het vaak in deze hobby, daar is altijd beter, maar vaak voor weer vele euris extra.En je moet ook nog wat te dromen over hebben, toch  :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Quote from: Ferry on July 27, 2020, 08:01:52
Afgelopen weekend heb ik de subwoofer achter de luisterpositie geplaatst, dus achter de bank en daar op verschillende plekken uitgemeten.

De 57hz dip verdwijnt daar grotendeels! De beste plek bleek (vanuit de luisterpositie gezien) linksachter en dan vrij strak in de hoek, daar geeft hij de meest vlakke respons. Het resultaat is zelfs zo goed, dat ik twijfel of een 2e sub wel nodig is.
Meten is weten en vlak lijkt mij een fijn resultaat! Zou er niet lang over twijfelen, zo heb je minder werk aan het integreren van de sub(s). Gefeliciteerd!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ferry

Het enige wat ik nu nog overhoud, is een dip op 236hz van de rechterspeaker, maar dat kan ik niet akoestisch oplossen volgens mij. De rechterspeaker is rondom vrij, staat vrijwel in midden van de lengte van de langste muur (alleen de wand achter de speaker is het meest dichtbij op ongeveer een meter).

Als ik deze verder naar links of rechts verplaats, dénk ik dat de frequentie wat gaat verschuiven, maar het probleem zal blijven bestaan, hoewel ik me afvraag of een dip op 236hz van 1 speaker zo erg is. Van 57hz is dat wel zo, maar boven de 200hz toch niet? Vraag me alleen af of ik hem wel/niet moet corrigeren met DSP.

Het enige wat ik misschien nog zou kunnen doen is iets van een valse wand maken naast de speaker, maar dat wordt optisch zo'n gedrocht, dat moet ik voor lief nemen :)
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Tabcam

Als de diep niet breed is en niet storend hoorbaar, zou ik me er niet al te veel zorgen om maken. Eventueel is die dip met demping aan te pakken omdat hij hoog genoeg zit. Boven de 125 Hz verlichten akoestische panelen dat aardig en bij 250 verwacht ik nog beter resultaat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ferry

Dat had ik niet vermeld, maar ik heb achter de speakers al 2 grote zelfbouw akoestische panelen staan.

Wat ik wel eens kan doen is ze weghalen en zien wat dat met het geluid doet. Soms kunnen panelen ook meer kwaad dan goed doen als ze niet op de goede plek staan.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s